Partamonnit ja miekkakasvit

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
malawi
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Partamonnit ja miekkakasvit

Viesti Kirjoittaja malawi »

Olen ajatellut hankkia pari partamonnia, mutta syövätkö ne miekkakasvit pilalle? Minkälaisia kokemuksia teillä on ollut niiten kanssa?
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Partamonnit ja miekkakasvit

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Minulla on yksi partisnaaras ja vino pino muita kaloja 200 litraisessa akvassani. Partis hieman jyrsii miekkakasveja, mutta ei mitään merkittävää ongelmaa. Annan usein kesäkurpitsaa, joten se auttanee myös ongelman suhteen:). Toisaalta hyvä joskus pitää kurpitsataukoa, että partis on levien kimpussa.

Jos kasveja on paljon, niin luulen, ettei partikset ehdi aiheuttaa suurempaa tuhoa. Toisaalta taitaa olla partiksissa yksilöllisiä erojakin ravintotottumusten suhteen. Ja ruokintahan vaikuttaa myös.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
1234
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja 1234 »

Itselläni on 2 parttista altassani ja ne eivät ole jyrsineet miekkakasvejani, vaan ne ovat antaneet niiden kasvaa rauhassa :D
140 litranen sekala
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Meillä eivät syö (yksi maatiaisakka ja pari ukkopartista) vanhempia lehtiä tuo akka jyystää, muttei muuten niitä ole pilalle saanut.
neontetra
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja neontetra »

Mulla oli miekkakasvi muutaman päivän ja sen jälkeen se oli roskistavaraa, monni ei muuta syönytkään vaan oli kasvin kimpussa yötä päivää. Enpä tee toista kertaa samaa virhettä että hankkisin miekkakasvin samaan akvaan parttiksen kaa. Turhan kallista "ruokaa"..
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Eikös niitä miekkakasvejakin ole erilaisia? Mulla on iso maatiainen altaassa, jossa ei käytännöllisesti katsoen muuta olekaan kuin miekkakasveja. Tosin niiden tarkempi määritys on jäänyt tekemättä, kun tuolleen ne tuli "jonain vesimiekkoina". Eivätkä siis ole ainakaan vielä kelvanneet. Meillä kyllä saa nappulasapuskansakin viherruokana, harvoin sitä muut nappulatkaan kiinnostavat.

Onko lajien maistuvuudessa muut huomanneet eroja?
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

No silleen ihan mutulla heitän, et mun mielestä punertavat vesimiekat ei ole niin suosittuja kuin vihreät. Mut partiksetkin on yksilöitä, mun maatiainen ei koske miekkoihin ollenkaan, se saa kyllä usein kesäkurpitsaa ja herneitäkin joskus. Kesäkurpitsan kuoreen se taitaa olla oikein ahne. Toisen altaan naaras ei ole ihan tavis maatiainen, sille ei kesäkurpitsa maistu ollenkaan ja siellä on vihreää miekkaa aina jokunen lehti syöty. Tosin se on muutoinkin "alkukantaisempi" varmaan, sitä ei näy edes ruoka-aikaan kun joskus vaan hyttysaterioilla, kun taas maatiaiselle maistuu kaikki teolliset ruuat mainiosti. Mut joskus sen satun näkemään, ni onneksi se ei laihalta näytä kuitenkaan, et on se jotain syönyt. Ehkä se on levien suhteen parempi talkkari kuin maatiainen.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”