Eli nyt viikon sisään on monnisistani 3 mennyt huonoon kuntoon ja on ollut pakko lopettaa. Ei hajuakaan mikä tauti tai ongelma olisi kyseessä. Tämä on tapahtunut vain monnisille, kaikki muuta kalat vaikuttavat ihan normaaleilta, terveiltä ja syövät hyvin.
Akvan asukkaat: 3 helmirihmaa(1k 2n), 1 taistelukala koiras, 19 kiilakylkeä, 6 nuolimonnia, 1 partis, 1 salamanteripleko, 6 kuparimonnista(näistä lopetin 2), 5 leopardimonnista(näistä lopetin yhden juuri äskettäin), sukarapuja. Altaan arvot ollee ihan hyvät, siis ne mitkä tiedän; nitraatti siinä 12-15, nitriittiä 0, lämpötila 27c. pintavirtausta löytyy hyvin. Allas ollut toiminnassa n. puoli vuotta. Mitään tauteja ei ole aikaisemmin ollut. Ei mitään leväongelmaa tällä hetkellä, hieman viherlevää.
Oireet näillä kaloilla olleet hyvin nopeat, eli alkavat vain möllöttää enemmän paikoillaan, eivät reagoi juuri mihinkään ellei toinen kala käy tökkäisemässä, sitten tasapainohäiriöitä, eli alkavat kaatuilla ja meinaavat mennä virran mukana. Tässä vaiheessa olen päästänyt autaammille maille etteivät kärsi. mitään ulkoisia merkkejä en näe, hieman värittömämpiä ehkä. yhdellä kuparimonnisella oli hieman selkäevä supussa. Hengittävät ehkä hieman raskaammin.
olen nyt viikon sisällä vaihdellut vettä aina tapauksien jälkeen 1/3 osan ja laittanut vedenparannus ainetta, sera aquatan(niin kuin aina veden vaihdoissa).Mitään ei ainakaan auta. mitään uutta akvaariossa ei ole tapahtunut. muuta kuin että lisäsin sinne uuden kannon. olen saanut käytettynä näitä kantoja ja niitä on ennestään ollut akvassa, nyt vain lisäsin yhden lisää. pesin kuumalla vedellä ennen laittoa.
Pohjaakin mietin kun on kyse monnisista. Joten lapposin hiekka pohjaa ja tökin sitä, mutta ei sieltä mitään kuplia noussut eli ei taida olla tukossa. kierteisiä siellä mönkii.
Ruokailu on ehkä ainut mitä mietin. joka ilta ruokin myös pohjakalat. monniset eivät paljoa pääse osingoille, kun partis, ja muuta isot kalat ovat siellä heti tökkimässä ja taisto kantaa yhtä tabun puolikasta jopa suussaan. olen välillä antanut sera viformoa ja sellaisia lasiin kinnitettäviä seran tapuja pohjallekin, mutta aika usein tetra wafer mixiä ja olen alkanut huomata että eivät monniset varmaan saa niistä paljoa irti kun ovatkin tuommoisa kovan puoleisia tabuja. Voiko olla vain että eivät ole saaneet tarpeeksi ruokaa. Esim kuparimonniset olleet meillä monta kuukautta ja ovat pysyneet aikas pieninä. Auttakaa hyvät ihmiset. Tällä viikolla jo kolme kalaa lopettanut...