Monniset huonossa kunnossa

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen

Monniset huonossa kunnossa

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

Olen tästä jo aikaisemmin kirjoittanut toiseen keskusteluun, mutta ajattelin nyt aloittaa oman kun tämä on niin kummallista!

Eli nyt viikon sisään on monnisistani 3 mennyt huonoon kuntoon ja on ollut pakko lopettaa. Ei hajuakaan mikä tauti tai ongelma olisi kyseessä. Tämä on tapahtunut vain monnisille, kaikki muuta kalat vaikuttavat ihan normaaleilta, terveiltä ja syövät hyvin.

Akvan asukkaat: 3 helmirihmaa(1k 2n), 1 taistelukala koiras, 19 kiilakylkeä, 6 nuolimonnia, 1 partis, 1 salamanteripleko, 6 kuparimonnista(näistä lopetin 2), 5 leopardimonnista(näistä lopetin yhden juuri äskettäin), sukarapuja. Altaan arvot ollee ihan hyvät, siis ne mitkä tiedän; nitraatti siinä 12-15, nitriittiä 0, lämpötila 27c. pintavirtausta löytyy hyvin. Allas ollut toiminnassa n. puoli vuotta. Mitään tauteja ei ole aikaisemmin ollut. Ei mitään leväongelmaa tällä hetkellä, hieman viherlevää.

Oireet näillä kaloilla olleet hyvin nopeat, eli alkavat vain möllöttää enemmän paikoillaan, eivät reagoi juuri mihinkään ellei toinen kala käy tökkäisemässä, sitten tasapainohäiriöitä, eli alkavat kaatuilla ja meinaavat mennä virran mukana. Tässä vaiheessa olen päästänyt autaammille maille etteivät kärsi. mitään ulkoisia merkkejä en näe, hieman värittömämpiä ehkä. yhdellä kuparimonnisella oli hieman selkäevä supussa. Hengittävät ehkä hieman raskaammin.

olen nyt viikon sisällä vaihdellut vettä aina tapauksien jälkeen 1/3 osan ja laittanut vedenparannus ainetta, sera aquatan(niin kuin aina veden vaihdoissa).Mitään ei ainakaan auta. mitään uutta akvaariossa ei ole tapahtunut. muuta kuin että lisäsin sinne uuden kannon. olen saanut käytettynä näitä kantoja ja niitä on ennestään ollut akvassa, nyt vain lisäsin yhden lisää. pesin kuumalla vedellä ennen laittoa.
Pohjaakin mietin kun on kyse monnisista. Joten lapposin hiekka pohjaa ja tökin sitä, mutta ei sieltä mitään kuplia noussut eli ei taida olla tukossa. kierteisiä siellä mönkii.

Ruokailu on ehkä ainut mitä mietin. joka ilta ruokin myös pohjakalat. monniset eivät paljoa pääse osingoille, kun partis, ja muuta isot kalat ovat siellä heti tökkimässä ja taisto kantaa yhtä tabun puolikasta jopa suussaan. olen välillä antanut sera viformoa ja sellaisia lasiin kinnitettäviä seran tapuja pohjallekin, mutta aika usein tetra wafer mixiä ja olen alkanut huomata että eivät monniset varmaan saa niistä paljoa irti kun ovatkin tuommoisa kovan puoleisia tabuja. Voiko olla vain että eivät ole saaneet tarpeeksi ruokaa. Esim kuparimonniset olleet meillä monta kuukautta ja ovat pysyneet aikas pieninä. Auttakaa hyvät ihmiset. Tällä viikolla jo kolme kalaa lopettanut... :cry:
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Re: Monniset huonossa kunnossa

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Altaan koko, suodatus, pohja? Hoitorutiinit? Ilm. tuo 240ltr.?
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
pekkuli
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja pekkuli »

En tiedä käytätkö nestemäistä hiililisää akvaariossasi. Meillä nimittäin kuoli jokunen täplämonninen kohtalaisen lyhyen ajan sisällä, kunnes lopetimme kokonaan nestemäisen hiililisän käytön akvassamme lueskeltuamme AW:stä pohdintoja ja (huonoja) kokemuksia sen käytöstä. Hiililisän käytöstä luopumisen jälkeen ei ole yhtään monnista kuollut. Kaikki muut hoitorutiinit ja vesiarvot pysyivät samana, mutta en tosiaan tiedä johtuivatko monnisten kuolemat hiililisästä vaiko ei. Nestemäisiä hiililisiä kun käytetään aika laajalti ja useimmilla akvaristeilla ei ole mitään ongelmia.

(Meillä oli käytössä Seachem Flourish Excel, eikä ainakaan yliannosteltuna)
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member

juu 240l, 120x45x45. Bilteman hiekkaa pohjalla(se isompi rae 0,2-1,0mm). pohja ollut muutenkin hyvä, kakat häviää nopeasti hiekan alle tai suodattimeen...kasvit kasvaa hyvin ja niille olen laittanut jbl seiskakuulia ja lannoitteena käytän myös kerran viikossa pro fitoa ja päivittäin easy carboa ohjeitten mukaan. Ja tätä carboa on tullut käytettyä jo monta kuukautta.

Altaassa on sisäsuodatin(roskankerääjänä) merkistä ei tietoa, mutta 1000l/h ja ulkosuodatin jbl cristal profi e-seriers 900l/h. Sisäsuodattimen sain aikanaan käytettynä viime kesänä kai ostettu, ja ulkosuodattimen ostin ihan uutena. molemmat olleet käytössä akvan aloituksesta saakka. Sisäsuodattimen olen kerran putsannut, n. pari kuukautta sitten, vaikka ei ehkä ollut vielä tarvetta. ihan hyvin pyörittävät ja pintaa liikuttavat.

Kerran viikossa vaihdan vettä 30-40% joskus 50% ja laitan sera aquatan vedenparannus ainetta. Samana päivänä yleensä laitan myös kerralla tuon viikon annoksen pro fitoa. kummastuttaa vaan kun nyt ei oireile muut kuin nämä monniset....

-------------------------

virhe siis ulkosuodattimen olen kerran putsannut. sisäsuodattimen putsaan yleensä kerran viikossa tai kerran parissa viikossa. :)

Deicide
Elite Member
Elite Member

Se on se easycarbo jälleen kerran liittyen kalakuolemiin. Lopettaisin käytön. Itse lopetin jo kauan sitten.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

No musta toi kuulostaa enemmän joltain bakteeriperäiseltä tulehdukselta kuin miltään muulta.
En mä nyt ihan noin oikopäätä lähtis vetämään mitään johtopäätöksiä että easycarbo on se syyllinen. Sitä kuitenkin käyttää niin monet myös ongelmitta, vaikka joillakuilla ongelmia onkin ollut.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Deicide
Elite Member
Elite Member

Käyttävät ja ei käyttävät. Vuosikausia tuo on kuitenkin ollut mukana kalakuolemissa. Uudelleen ja uudelleen. Löytyy hemmetin monta tapausta.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Joo, enhän mä kieltänytkään ettei ongelmia olisi ihmisillä ollut. Silti niitä kellä on ongelmia ollut, on käyttäjistä ihan selkeä vähemmistö, eikä mun mielestä siksi voi vetää noin suoria johtopäätöksiä että tässä tapauksessa nyt olisi se easycarbo se syyllinen. Tässäkin sitä on kuitenkin käytetty jo vaikka kuinka pitkään ja ongelmia on ilmennyt vasta nyt ja vain yhdellä kalatyypillä. Kyllä mä etsisin sitä syytä jostain muusta ensin.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Deicide
Elite Member
Elite Member

Enkä mä jaksa kanssasi vängätä, mutta lopettaisin käytön silti! [;)] Pusi pusi!
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member

eniten mietityttää että mikä tauti voisi sitten olla noinkin tappava, että juuri tällä viikolla on kolme monnista ollut tuossa kunnossa....
ja tosiaan mitään muita merkkejä en ole nähnyt kuin ne mitä tuossa kerroin. monniset ovat muuten kaikki aika nuoria vielä. alle neljä centtisiä, ehkä pienempiäkin...

tiedostan myös että nuo leopardimonniset ovat liian lämpimässä 27c, mutta ovatkin olleet nyt myynnissä. Vaikka nythän en niitä uskalla sitten myydä. jouduin nostamaan lämpöä plekon vuoksi 26sta 27ään. kuparimonniset olen kyllä kuullut soveltuvan tuohon lämpöön. Joten en olettaisi sen tästä johtuvan.

Deicide
Elite Member
Elite Member

Kokeile ilman sitä Carboa. Et siinä ainakaan mitään häviä. Lupaan, että kummalliset kuolemat loppuu.
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member

Täytyypi kokeilla. Mutta onko jotain yleislääkettä tällaisissa tapauksissa missä ei millään voi todeta tautia?

olen lukenut että jotkin lääkkeet eivät sovellu juuri suomuttomille kaloille, eli monnisille, monneille ja ravuille....

Deicide
Elite Member
Elite Member

Kun ei syytä tiedetä, niin on turha lääkitä. Suolakylvyt esim. home tapauksissa, mut ei tässä.
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member

ai niin viime viikolla tuli laitettua tällainen akvaan. Pesin sen ihan haalealla vedellä ensin, kun kuulemma kuumalla vedellä ei saanut ohjeiden mukaan pestä, olisiko jotain kipsiä. En tiiä voisiko siitä lähteä jotain.

http://www.zooplus.fi/shop/akvaario/kor ... eet/207675

Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Yleislääkkeitä ei ole hyvä käyttää, mutta mun mielestä toi kuulostaa ihan joltain sisäiseltä bakteeritulehdukselta (uimarakkotulehdus tmv.). Kokeile vaikka Junglen Fungus clearia ja katso helpottavatko oireet.
Deicide kirjoitti:Kokeile ilman sitä Carboa. Et siinä ainakaan mitään häviä. Lupaan, että kummalliset kuolemat loppuu.
Emmäkään jaksa vääntää, mutta mun mielestä lupailet aika rohkeasti tässä asioita.. Ei tietysti häviä mitään jättämällä carbon pois, mutta kyllä mä ehkä tosiaan kokeilisin ensin sitä bakteerilääkettä kun oireet siihen suuntaan viittaavat.
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member

http://img153.imageshack.us/i/p3270010.jpg/

tässä tänään otettu kuva leopardimonnisesta. Onko noi kidukset ihan normaalin väriset?
Alkanut vähän käyttäytyä samalla tapaa. Eli olla möllöttää paikoillaan, eikä paljoa reagoi.

Vaihdoin siis tänään vettä 1/3 osan sen jälkeen kun aamulla poimin yhden leopardimonnisen pois, kun alkoi kaatua kyljelleen. :cry:

minkälaiset oireet uimarakkotulehduksessa on? onko se loisen aiheuttama? Kummallista että tämä riehuu nyt vain noissa monnisissa ja nopeaan tahtiin...

Deicide
Elite Member
Elite Member

Lupaan, koska olen aika varma ongelman syystä.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Kyllä noi kidukset ihan vähän ehkä punoittaa.
Uimarakkotulehdus on bakteerin aiheuttama, kuten tuossa aikaisemmin jo sanoin. Kokeile sitä Junglen Fungus clearia.
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member

niin kumpaakohan se sitten on? kidusloinen vai uimarakkotulehdus. uimarakkotulehdus ei kai ole tarttuva ja nämä ovat menneet niin lyhyellä ajalla huonoon kuntoon. Eli olisiko sitten tuo loinen? kuparimonnisilla en nähnyt mitään kiduksissa, eikä mitään matojakaan mielestäni.

tuo jungle fungus ei taida auttaa loisiin, mitä luin netistä akvaariopuoti tulipyrstön sivuilta.
ei viitsisi turhaan lääkitä väärällä lääkkeellä. mitenkä sukaravut reagoi lääkkeisiin tai muut kalat?

Deicide
Elite Member
Elite Member

Jätä nyt vaan se carbo pois.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Samaa mieltä Deiciden kanssa. Mulla kuoli pelkästään monniset ja piikkisilmät kun käytin carboa ja Seachem Primeä yhtäaikaa(lorautin molemmat aineet vedenvaihdon jälkeen yhtäaikaa). Kokeile ainakin miten sen carbon lopettaminen vaikuttaa. Just meni mun kaloilla kidukset punaisiksi ja alkoi tulla homeisia haavaumia, uivat miten sattuu ym. Ylempänä uivilla kaloilla ei ollut mitään oireita.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Loiset on helposti nähtävillä mikroskoopilla. Kidusloiset eivät kyllä aiheuta tasapainohäiriöitä (hankailua pohjahiekkaan kyllä, mutta ymmärsin ettei tästä ole kyse), joten siksi suosittelen sitä bakteerilääkettä. Uimarakkotulehdus ei ole tarttuva niin, mutta jos kaloillasi on jokin sisäinen bakteeritulehdus, niin se voi tarttua kyllä.
Junglelta löytyy toki myös tuo Parasite clear, joka loisten lisäksi helpottaa bakteeritulehdusta, mutta mielestäni se Fungus clear olisi tässä kohtaa parempi vaihtoehto.
satuuk
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja satuuk »

Niin minkä verran ruokit pohjakalojasi? Sinulla kun on aika monta pohjakalaa, etteivät nälkään kuole, vielä jos vähän arkojakin ovat. Minusta tuntuu välillä että kaikki kalat syövät pohjalla. Mahdollisimman monipuolinen ruokinta ja riittävä, että jokainen saa ruokaa. Kalojen vastustuskykykin on parempi kun saavat useammanlaista ruokaa.
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member

laitan aina iltaisin pohja tabletin puolikkaan kahteen osaan, joskus joskus vielä kolmannenkin pienen osan eri kohtiin. ja monniselle sellaista kovaa lastua, chips yms. juu isoilla kaloilla hyvä ruokahalu ja esim. taisto voi vetää jopa kokonaisen tabun puolikkaan suuhunsa, pintaruoan lisäksi...

Tilailin juuri lisää monnisille tarkoitettuja tabuja, sellaisia liukenevia, kun eivät ainakaan kovemmista saa paljoa.

satuuk
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja satuuk »

Minulla monniset tykkää Tetra Tabiministä, Sera Viformosta, Shrimp pelleteistä, Sera O-nip, Hikarin Sinking Waters ja kaikesta muustakin mitä tippuu pinnalta.

----------------------------

Siis pohjatabletin puolikas ja joku lastu, toi on kyllä aivan liian vähän tuolle pohjakala määrälle. Sullahan on siellä melkein parikymmentä pohjakalaa ja ravut vielä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”