Bilteman hiekka, kerran vielä

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Bilteman hiekka, kerran vielä

Viesti Kirjoittaja urppis »

http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... 5425_h.jpg

Kun teillä on tuota Bilteman hiekkaa, niin onko se tämä? Jos ei, niin mikä? Sivuilla on sen nimistä, kuin hiekkapuhallusaine, mutta sitä se tuskin on?
KIITS! :D
1000 litraa vesivahinkoa
Mauiwee
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 08:13, 13.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Bilteman hiekka, kerran vielä...

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Siinä Bilteman Hiekka pussissa lukee selkeällä suomen kielellä, että sopii akvaariokäyttöön.

Hiekkapuhallusaine ei taas sovellu. En muista lukeeko sitä siinä pussissa.

Jos hakua viitsii edes yrittää käyttää, niin vastaus löytyy kyllä.
tuvu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 219
Liittynyt: 19:41, 13.12.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kempele

Re: Bilteman hiekka, kerran vielä...

Viesti Kirjoittaja tuvu »

Juuri tuota, raekoot:
175422 HIEKKAA 0,1-0.7MM
175425 HIEKKAA 0,2-1,0MM

Isompirakeinenkin on aika pientä, eli kannattaa ottaa sitä.

Kempeleestä olet ilmeisesti menossa hakemaan, niin löytyy siitä kassojen edestä lavatolkulla.
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Bilteman hiekka, kerran vielä...

Viesti Kirjoittaja urppis »

Mauiwee kirjoitti:Siinä Bilteman Hiekka pussissa lukee selkeällä suomen kielellä, että sopii akvaariokäyttöön.

Hiekkapuhallusaine ei taas sovellu. En muista lukeeko sitä siinä pussissa.

Jos hakua viitsii edes yrittää käyttää, niin vastaus löytyy kyllä.
hain ja hain ja sivuja löytyi 100 määrin, raekokoja ja tietoja löytyi, mutta en löytänyt vastausta kysymykseeni! sori kun olen näin laiska!
jos ei viitsi vastata meille, jotka ei viitsi hakua käyttää, ei tarvitse vastata. Tuosta pussin kyljestä ei näy millään kielellä, mitä siinä lukee...
Lähin biltema nyt sori tästäkin sattuu olemaan aika kaukana, joten en lähde sinne nyt lukemaan pussin kylkeä. Otan selvää ensiksi ja menen sit hakemaan, vieläpä, jos on tilaustavaraa, niin voin meilata tai soittaa sinne.
mutta enköhän hiekkani sit löydä ilma aquawebbiäkin!
kiitos ja anteex!

--

tuvu: Kiitos sinulle ja juuripa kempeleestä! ja en yhäkään käytä hakua, mutta tämä oli ilmeisesti sitä "puhdasta"... [:I]
1000 litraa vesivahinkoa
Mauiwee
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 08:13, 13.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Bilteman hiekka, kerran vielä...

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Mauiwee kirjoitti:Siinä Bilteman Hiekka pussissa lukee selkeällä suomen kielellä, että sopii akvaariokäyttöön.
Mun mielestä tämä vastas kysymykseen. Jos olet aikeissa meilata tai soittaa sinne joka tapauksessa ja kysyä onko sitä siellä niin kyllä ne siellä varmaan osaa lukea [;)]

Ja vastasin myös kysymykseesi hiekkapuhallusaineen soveltuvuudesta. Että ole hyvä vaan :)
Elena_
Member
Member
Viestit: 432
Liittynyt: 18:39, 21.09.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bilteman hiekka, kerran vielä...

Viesti Kirjoittaja Elena_ »

On ihan yleisesti biltemasta saatavilla olevaa tavaraa ja on siellä kaupassa ne myyjät joilta voi kysyä jos askarruttaa.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Bilteman hiekka, kerran vielä...

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Olisko tässä aiheuttanut hämminkiä se, että aikaisemmin se oli hiekkapuhallushiekan nimellä, mutta nyt se EI ole hiekkapuhallushiekkaa vaan jotain mikä-sen-nimi-nyt-onkaan ja pussin kyljessä lukee sen sopivan akvaariokäyttöön? Mahtoiko silloin aiemmin lukea kyljessä halaistua sanaa akvakäytöstä? Ostin itse ekat hiekat viime joulukuussa ja silloin ostin vielä hiekkapuhallushiekkaa, mutta parisen viikkoa sitten ostamani pussi olikin "yleis-hiekkaa" ja puhallushiekka on jotain ihan muuta.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Dixie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 999
Liittynyt: 16:29, 17.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rmk

Re: Bilteman hiekka, kerran vielä...

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Ai tuota on taas saatavilla? Muistelenko väärin kun voisin väittää että jossain vaiheessa ei ollut? Ei sillä. Loistava homma :). Täytyykin käydä hakemassa :)
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
tuvu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 219
Liittynyt: 19:41, 13.12.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kempele

Re: Bilteman hiekka, kerran vielä...

Viesti Kirjoittaja tuvu »

Elena_ kirjoitti:On ihan yleisesti biltemasta saatavilla olevaa tavaraa ja on siellä kaupassa ne myyjät joilta voi kysyä jos askarruttaa.
Kaikki ei asu siinä Bilteman vieressä... Hieman ottaa päähän kun menee sinne liikkeeseen ja ei ole oikeaa tavaraa. Itse myös välillä asunut kauempana ja tehnyt turhan 60 km reissun.
urpojaturbo kirjoitti:tämä oli ilmeisesti sitä "puhdasta"
On suhteellisen puhdasta. Jos meinaat lisätä vanhaan altaaseen, niin vähän kerrallaan. Pariin uuteen altaaseen kun laitoin koko pohjan tuota (ja letkulla vesi päälle niin että pöllysi kunnolla), niin meni aika sameaksi. Piti sitten pariin kertaan tyhjentää ja täyttää. Niin hienojakoista, että ämpäripesussa tulee hiekat heti reunan yli.
Elena_
Member
Member
Viestit: 432
Liittynyt: 18:39, 21.09.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bilteman hiekka, kerran vielä...

Viesti Kirjoittaja Elena_ »

No jos nyt jostain syystä sattuu ois päässy Kempyn Biltemasta loppumaan niin onhan siinä K-Rauta vieressä josta voi Maxittia hakia...
tuvu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 219
Liittynyt: 19:41, 13.12.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kempele

Re: Bilteman hiekka, kerran vielä...

Viesti Kirjoittaja tuvu »

Teillähän on kaupassakin helppo asioida; kun maito loppu niin otat piimää ;)
Mauiwee
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 08:13, 13.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Bilteman hiekka, kerran vielä...

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Sisso kirjoitti:Olisko tässä aiheuttanut hämminkiä se, että aikaisemmin se oli hiekkapuhallushiekan nimellä, mutta nyt se EI ole hiekkapuhallushiekkaa vaan jotain mikä-sen-nimi-nyt-onkaan ja pussin kyljessä lukee sen sopivan akvaariokäyttöön? Mahtoiko silloin aiemmin lukea kyljessä halaistua sanaa akvakäytöstä? Ostin itse ekat hiekat viime joulukuussa ja silloin ostin vielä hiekkapuhallushiekkaa, mutta parisen viikkoa sitten ostamani pussi olikin "yleis-hiekkaa" ja puhallushiekka on jotain ihan muuta.
Sisko osti ennen joulua tuota bilteman hiekkaa Raision biltemasta ja siellä oli hiekkapuhallusaine ja hiekka vierekkäin. hiekka sopii, hiekkapuhallusaine ei.
Kyllä ihmiset ymmärrettävästikin sekoaa noiden hiekkojen kanssa, kun esimerkiksi k-raudan hiekkapuhallushiekka on ihan käypää tavaraa akvaarioon.
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Bilteman hiekka, kerran vielä...

Viesti Kirjoittaja urppis »

Sisso kirjoitti:Olisko tässä aiheuttanut hämminkiä se, että aikaisemmin se oli hiekkapuhallushiekan nimellä, mutta nyt se EI ole hiekkapuhallushiekkaa vaan jotain mikä-sen-nimi-nyt-onkaan ja pussin kyljessä lukee sen sopivan akvaariokäyttöön? Mahtoiko silloin aiemmin lukea kyljessä halaistua sanaa akvakäytöstä? Ostin itse ekat hiekat viime joulukuussa ja silloin ostin vielä hiekkapuhallushiekkaa, mutta parisen viikkoa sitten ostamani pussi olikin "yleis-hiekkaa" ja puhallushiekka on jotain ihan muuta.
No juuri tuosta puhallushiekasta minä olen lukenut ja sillä hakuja tehnyt... hain sanoilla "biltema puhallushiekka" "hiekkapuhallushiekka" ja tuollaista. Eilen kun surffailin löysin jonkin ketjun, missä oli jopa tuotenrokin, mutta kunn lähdin sitä etsimään, eipä enää löytynyt. Millään muista, millä sanalla hakenut ja missä yhteydessä tupsahti luettavaksi...

Meinaan uuteen akvaan laittaa. ei enää huvita tuohon vanhaan alkaa vaihtamaan. ja tosiaan joku olikin jo aiemmin tuosta varoitellut, että on kasvinlehdet hiekassa ja jokapaikka pöllyää... Täytyypä kattoo, miten tuon kanssa touhuilen.
kiitti teille. :D
1000 litraa vesivahinkoa
Aleesa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 159
Liittynyt: 22:24, 02.12.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Naantali

Re: Bilteman hiekka, kerran vielä

Viesti Kirjoittaja Aleesa »

Aloitusviestin linkin tuote on juuri se hiekka, mitä ei tarvitse pestä ja minkä pussissa lukeekin, että sopii akvaariokäyttöön. Ollut mulla parissa altaassa nyt muutaman kuukauden ja hyvin toimii :)
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3033
Liittynyt: 19:51, 30.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Parainen

Re: Bilteman hiekka, kerran vielä

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Mä olen aina, paitsi kerran, huuhtaissut sen ennen akvaan laittoa. Silleen vaan pyöräyttänyt vadissa, vedet pois ja akvaan. Sillä yhdellä kerralla, kun en pesaissut, vesi oli kyllä ihan kirkasta, mutta pinnalle jäi pyörimään sakkaa, pölyä tai jotain sinne päin. Se lähti vasta seuraavan vedenvaihton mukana. Eli suosittelen kevyttä huuhtaisua.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Tibarine
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 19:43, 25.10.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Bilteman hiekka, kerran vielä

Viesti Kirjoittaja Tibarine »

Hakuun sana: hiekka. Niin kyllä löytyy. Tuotenumerotkin samat kuin aiemmin tais olla mainittuna. Itse ostin karkeajakoista tuotenumerolla 175425. Pussi oli kylläkin bilteman kuvasta poiketen valkoinen ei läpinäkyvä. Enkä pessyt, edes huuhtaissut. :)
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Bilteman hiekka, kerran vielä

Viesti Kirjoittaja urppis »

En viitti uutta ketjua näistä hiekoista aloittaa ja tähän mun huutelemaani vanhaan ketjuun sopii hyvin vielä aiheesta kirjoitella... Elikkä... Kyselin tuosta bilteman hiekasta.. no se jäi ostamatta. tultiin sairaaksi ja talviloman ajelut jäi tekemättä. Sen sijaan kävin rautakaupasta ostamassa maxittia. Maksitit pesin (1 säkki meni 180 litraiseen) ja kaksi kun ostin, toinen jäi vielä odottelemaan tuota isompaa akvaariota, joka on nyt siis vihdoinkin tilauksessa :D .
Mutta asia, miksi taas palaan hiekka asioissa kyselemään... Tuo maksit oli niin äärettömän likaista! Meni lähes henki ja terveys tuota huljutellessa. Nyt kiehtois päästä pikkasen helpommalla, kun alan isompaan altaaseen lisää hiekkaa laittamaan...
Biltemaan taas asiaa hiekka ostoksille...
Kysymykseni on siis, että voinko sekoittaa maxittia ja bilteman sitä karkeampaa? Karkeampikin bilteman hiekka on rutkasti hienompaa kuin tuo maxit, joka tai olla 1-2 mm karkeaa (noin arvo). Maxit on aika punasen tummaa ja biltema on vaaleaa, tulis varmaan jännä kombinaatio... Eniten mua kuitenkin mietityttää se, että painuuko bilteman hienoinen hiekka pikkuhiljaa alas maxitin alle ikäänkuin, ja mitenkä tuo yhdistelmä toimisi? Karkeampihan pyrkii pintaan ja hienompi pohjaan, mutta onko tuo hiekkojen karkeusero niin suuri, että tuo tapahtuisi, ja ennenkaikkea häiritsevästi. bilteman karkemapi tais olla 0.2-0.8mm. jos joku muistaa toisin, korjatkaa...
Elikkä mielipiteitä!!! Tuleeko typerän näköinen?! 8O
Muokkaan: karkeampi bilteman oli siis 0.2-1.0mm...
1000 litraa vesivahinkoa
botseri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 09:25, 05.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Salo

Re: Bilteman hiekka, kerran vielä

Viesti Kirjoittaja botseri »

Itse ostin viikko kax sitten 5 pussillista sitä hiekkaa ja laitoin pesemättömänä akvaarioon, kalatkin odotteli valmiina akvassa, tähän mennessä ei mitään ongelmia ole ollut, hetken oli vesi sameahkoa mutta jo iltaan mennessä kirkastui :mrgreen:
Nniina+++
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 14:17, 10.11.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Bilteman hiekka, kerran vielä

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Maxit ja bilteman hiekka on ihan eri värisiä ja joo, se hienompi hiekka pikkuhiljaa valuu pohjalle. Tai en tiedä minkä väristä se maxit tänä pänä on mutta ainakin joku vuosi sitten oli sellasta punaruskeaa, biltema on lähes keltaista.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Bilteman hiekka, kerran vielä

Viesti Kirjoittaja urppis »

Nniina+++ kirjoitti:Maxit ja bilteman hiekka on ihan eri värisiä ja joo, se hienompi hiekka pikkuhiljaa valuu pohjalle. Tai en tiedä minkä väristä se maxit tänä pänä on mutta ainakin joku vuosi sitten oli sellasta punaruskeaa, biltema on lähes keltaista.
Tuo maxit mitä mä laitoin on punasen ruskeaa...
Pitäisköhän mun ihan kokeilla ostaa säkki sitä biltemaa ja sekoittaa pieni määrä astiassa maxittiin, niin näkis, millaiseksi tuo yhdistelmä menee... Harmittais vaan jos akvaarioon olis sekoittanut noi kaksi hiekkaa ja yhdistelmä olis ihan kauhea... Järjellä ajateltuna maxit vain vaalenisi...
1000 litraa vesivahinkoa
Nniina+++
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 14:17, 10.11.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Bilteman hiekka, kerran vielä

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Kannattaa kokeilla vaikka isossa tuopissa sekoitusta, kasteltuna ja tiirailla väriä myös akvaariovalon alla, musta se maxit on yksinäänkin aika kivan väristä, varsin jos on kaloja jotka tykkää vähän tummemmasta pohjasta. Meillä oli musta tausta, isoja kantoja ja miekkakasveja ja maxittia pohja niin tunnelma altaassa oli aika hämyisä.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Bilteman hiekka, kerran vielä

Viesti Kirjoittaja urppis »

Nniina+++ kirjoitti:Kannattaa kokeilla vaikka isossa tuopissa sekoitusta, kasteltuna ja tiirailla väriä myös akvaariovalon alla, musta se maxit on yksinäänkin aika kivan väristä, varsin jos on kaloja jotka tykkää vähän tummemmasta pohjasta. Meillä oli musta tausta, isoja kantoja ja miekkakasveja ja maxittia pohja niin tunnelma altaassa oli aika hämyisä.
Juuri näin meilläkin tällä hetkellä.. paljon kasveja tummahko pohja ja tausta... oikein mukavan näköinen kokonaisuus... ehkä kuitenkin alan peseskelemään litra päivässä tuota hiekkaa... huoh! Se oli kyllä karseen likaista... mutta nyt tässä akvaariota katsellessa ja hommaa funtsiessa oon alkanut epäileen tuota yhdistelmää.. eniten ottaa päähän, jos 240 litrainen menee uusiksi ääliönmäisen hiekka sekoituksen takia... Bilteman hiekka on yksinään mielettömän hienoa. tuo valoisuutta ja raikkautta altaaseen.
1000 litraa vesivahinkoa
R_R
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1463
Liittynyt: 19:36, 27.05.2009

Re: Bilteman hiekka, kerran vielä...

Viesti Kirjoittaja R_R »

Mauiwee kirjoitti:Siinä Bilteman Hiekka pussissa lukee selkeällä suomen kielellä, että sopii akvaariokäyttöön.

Hiekkapuhallusaine ei taas sovellu. En muista lukeeko sitä siinä pussissa.

Jos hakua viitsii edes yrittää käyttää, niin vastaus löytyy kyllä.

http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... 5425_h.jpg

Lisää tietoa löytyy netistä.
miramekko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 144
Liittynyt: 20:05, 01.04.2008
Paikkakunta: Tampere

Re: Bilteman hiekka, kerran vielä

Viesti Kirjoittaja miramekko »

Ostin kesällä yhden pussin, pistin sitä pienempään akvaarioon. Nyt olisi tarkoitus ostaa samanlaista myös isompaan. En vaan kuollaksenikaan muista, kumpaa raekokoa otin. Ihan kuin olisin kirjoittanut kauppalappuun ykköstä ja seiskaa eli pienempää raekokoa, mutta jos olen, niin joku on jossain neuvonut valitsemaan niin. Ja nyt täällä neuvotaan ottamaan isompaa raekokoa, ja mulla menee pää sekaisin :D

Kuinkahan paljon niillä on eroa? En pistäisi pahakseni, jos hiekka pysyisi vähän paremmin pohjalla, eikä pöllyäisi niin helposti kuin tuo nykyinen pienen akvaarion hiekka, mutta toisaalta en halua tinkiä siitä, että hiekka on nimenomaan hienoa hiekkaa. Haluan, että monniset ja piikkisilmät voivat tonkia just niin kuin tykkäävät. Nykyisin mulla on isossa akvaariossa raekokoa 1,4-2,8 ja se on kyllä aivan liian suurta, en halua lähellekään sellaista.

...Osaisiko joku sanoa tähän jotain? :D
pikkumyy-75
Junior Member
Junior Member
Viestit: 190
Liittynyt: 20:15, 08.09.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Raisio

Re: Bilteman hiekka, kerran vielä

Viesti Kirjoittaja pikkumyy-75 »

miramekko kirjoitti:Ostin kesällä yhden pussin, pistin sitä pienempään akvaarioon. Nyt olisi tarkoitus ostaa samanlaista myös isompaan. En vaan kuollaksenikaan muista, kumpaa raekokoa otin. Ihan kuin olisin kirjoittanut kauppalappuun ykköstä ja seiskaa eli pienempää raekokoa, mutta jos olen, niin joku on jossain neuvonut valitsemaan niin. Ja nyt täällä neuvotaan ottamaan isompaa raekokoa, ja mulla menee pää sekaisin :D

Kuinkahan paljon niillä on eroa? En pistäisi pahakseni, jos hiekka pysyisi vähän paremmin pohjalla, eikä pöllyäisi niin helposti kuin tuo nykyinen pienen akvaarion hiekka, mutta toisaalta en halua tinkiä siitä, että hiekka on nimenomaan hienoa hiekkaa. Haluan, että monniset ja piikkisilmät voivat tonkia just niin kuin tykkäävät. Nykyisin mulla on isossa akvaariossa raekokoa 1,4-2,8 ja se on kyllä aivan liian suurta, en halua lähellekään sellaista.

...Osaisiko joku sanoa tähän jotain? :D
kyllä se isompikin on hienoa hiekkaa ja pöllähtää sekin lappoon ihan mielellään.
180, 2x54 ja nano. Ensimmäinen tuli taloon syyskuussa :) annoin pikkusormen ne vei koko käden.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”