Minulla on jäänyt 27-litrainen (L K S 39.5 x 27 x 25 cm) pieni muoviakvaario tyhjäksi, ja olen jo pidempään miettinyt siihen rapulan laittamista. En ole vielä edes aloittanut altaan kypsyttämistä (tänään hommasin bakteeriympin kuitenkin), joten en ole myöskään tarkemmin rapulajia/-lajeja miettinyt, mutta se ei ole nyt pääasia...
Olen koko illan lueskellut täältä juttuja aiheesta, mutta mietityttämään jäi erityisesti seuraavat pari asiaa:
1) Se, että alle 40-litraiseen akvaarioon ei saa ottaa kaloja yhdistettynä siihen, että ravut ovat ilmeisen tehokkaita lisääntyjiä (pl. ilmeisesti leväsukarapu). Onko sitten mitään muuta "luonnonmukaista" keinoa saada rapukanta pysymään siedettävissä mitoissa, jos se alkaa kasvaa? Paitsi raa'asti pyydystää ja lopettaa rapuja, myydä niitä tai - kuulostan varmaan hirveältä - syöttää niitä toisessa altaassa majaileville kiinankellosammakoille, sikäli kun kelpaavat...
2) Suodattimeksi olen ajatellut laittaa Fluval 1 plussan. Miten estän rapuja änkeämästä suodattimeen? Jos käytän vaikkapa sukkahousua (toimiiko?), niin pitääkö vain suodattimen "suodatusaukot" peittää sillä vai pitääkö myös puhallusaukkoon laittaa jotain, joka estää rapujen menon sinne?
Akvaarion lamppuna toimii 9W Arcadian ArcPod ja soraksi laitan mustaa pohjasoraa. Kasvistoa en ole tarkemmin miettinyt vielä, mutta eiköhän siitä varsin vehreä tule ja yksi iso tumma kantokin minulla on sinne laitettavaksi.