27 l suunnitteilla sukarapulaksi - pari yleistä kysymystä

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
unski
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

27 l suunnitteilla sukarapulaksi - pari yleistä kysymystä

Viesti Kirjoittaja unski »

Hei!

Minulla on jäänyt 27-litrainen (L K S 39.5 x 27 x 25 cm) pieni muoviakvaario tyhjäksi, ja olen jo pidempään miettinyt siihen rapulan laittamista. En ole vielä edes aloittanut altaan kypsyttämistä (tänään hommasin bakteeriympin kuitenkin), joten en ole myöskään tarkemmin rapulajia/-lajeja miettinyt, mutta se ei ole nyt pääasia...

Olen koko illan lueskellut täältä juttuja aiheesta, mutta mietityttämään jäi erityisesti seuraavat pari asiaa:

1) Se, että alle 40-litraiseen akvaarioon ei saa ottaa kaloja yhdistettynä siihen, että ravut ovat ilmeisen tehokkaita lisääntyjiä (pl. ilmeisesti leväsukarapu). Onko sitten mitään muuta "luonnonmukaista" keinoa saada rapukanta pysymään siedettävissä mitoissa, jos se alkaa kasvaa? Paitsi raa'asti pyydystää ja lopettaa rapuja, myydä niitä tai - kuulostan varmaan hirveältä - syöttää niitä toisessa altaassa majaileville kiinankellosammakoille, sikäli kun kelpaavat...

2) Suodattimeksi olen ajatellut laittaa Fluval 1 plussan. Miten estän rapuja änkeämästä suodattimeen? Jos käytän vaikkapa sukkahousua (toimiiko?), niin pitääkö vain suodattimen "suodatusaukot" peittää sillä vai pitääkö myös puhallusaukkoon laittaa jotain, joka estää rapujen menon sinne?

Akvaarion lamppuna toimii 9W Arcadian ArcPod ja soraksi laitan mustaa pohjasoraa. Kasvistoa en ole tarkemmin miettinyt vielä, mutta eiköhän siitä varsin vehreä tule ja yksi iso tumma kantokin minulla on sinne laitettavaksi. :)
tpraut
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Re: 27 l suunnitteilla sukarapulaksi - pari yleistä kysymystä

Viesti Kirjoittaja tpraut »

1. Myyt kasvattamiasi rapuja eteenpäin. Kannattaa hommata vain lajeja jotka ei risteydy. Tai sitten hommaat 40 litraisen akvaarion ja laitat rasboraparvin tai vastaavan.

2. Sukkahousu toimii mutta tukkeutuu nopeasti. Ulostuloa ei tarvitse suojata. Parhaimmistoon kuuluu itsetehdyt suodattimet, joissa ei ole koteloa ollenkaa. TSI ohje: http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/sisasuod.php

Yleistä: Muista että sukaravut ovat herkkiä vedenlaadulle ja erityisesti kuparille. Varmista että vedenparannusaine sitoo sen. Punertavat sukaravut ovat kuulemma hienon näköisiä mustalla soralla (kirsikka, sakura).
unski
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja unski »

Kyllä tuo 40-litrainen tai isompi akvaario jo vähän kutkutteli mielessä, mutta ajatus rapulan tekemisestä tuohon tämänhetkiseen altaaseen on ollut mielessä jo pitkään, ja lähes kaikki tarpeellinen laitteisto, joka tuohon akvaarioon sopii, on jo olemassa eikä olisi enää sama projekti kyseessä, jos tässä uuden akvaarion hommaisin : ) Tietty tässä on vain hyviä tekosyitä, sillä 40-60 l altaat eivät maksa käytettynä paljon mitään...

TSI-pumppua voisi harkita kyllä jossain vaiheessa. Saman nettisivun ohjeilla teimme joskus mattosuodattimen äitini akvaarioon. Mitenhän tuon suodattimeni ravunpitäväksi tekemiseen kävisi vähän samalla periaatteessa tuollainen ohut, noin 0,5 cm paksu, harmaa vaahtomuovi, jota joskus käytetään tavaraa pakatessa? Tietysti se pitäisi puhdistaa ennen altaaseen laittoa kunnolla, mutta olisi ainakin helppo kiinnittää tuon suodattimen pohjaosan ympärille. Kuvaa muovista en nyt löytänyt. Ainakin se olisi sukkahousuja huokoisempaa, paksumpaa eikä niin ruman näköistä (ja siihen voisi aplikoita vaikka jaavansammalta).
malawi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja malawi »

Samoilla asioilla ollaan, allas ei ole vielä tilattu mutta on laitettu hintatarjouksta 30 litraisesta kuutiosta. Ostan ensi viikolla suodattimen (lasin reunaan istuva ulkopuolinen) ja just sen Arcin lamppu tai muuta vastaava (mietin jos laittaisin suoraan 2kpl valaisinta siihen. Ja samaa, mustaa hiekkaa :) Kasveinna aluksin ajattelin aluksi vaan jaavansammalta.

Mitä sukaraput ei sitten lisäänny keskenään?
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

Fluval 1:ssä on niin heikko teho (ja se tukkeutuu nopeasti), ettei sen ympärille kannata ainakaan minun mielestäni alkaa viritellä vaahtomuovia. Viimeisetkin tehot sitten kyllä häviää. Seran F400:sta jaksan kehua ja suositella. Se on vähän isompi kuin Fluval 1, mutta jos innostut sukaravuista, niin haluat todennäköisesti isomman altaan myöhemmin ja siihen se onkin sitten ihan täydellinen.

9-wattinen ArcPod antaa melko heikon valon ja varsinkin jos laitat mustan hiekan. Musta väri syö yllättävän paljon valotehoa. Minulla on 35-litraisessa Arcadian altaassa 26-wattinen SolarDuoBoy-valaisin sekä 2 kappaletta 11-wattisia Arcpodeja, eli yhteensä 48 wattia. Valoa ei ole yhtään liikaa kun altaassa on musta hiekka, lisääkin voisi olla.
Amos
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Amos »

Onko tuon Arc-podin alkuperäisen miniloisteputken värisävy lähes violetti?
Sylvanialta löytyy Lynx s -päivänvalo. kelviniä ei ole paketissa, mutta 900 lumenia. On kirkas ja mielestäni Seran bright daylightin sävyinen.
1000, 100 ja 10 litraa
LKA
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja LKA »

En viitsinyt aloittaa uutta ketjua kun samalla asialla itsekin olen, siispä kysyn tietävämmiltä mitä tuo sukarapuakvaarion hoitorutiineihin kuuluu? Olen kirsikka- ja leväsukarapuja suunnitellut 30 litran nanoakvaarioon, lisäksi mahdollisesti omenakotilo tai vastaava. Kuinka usein vettä vaihdetaan ja kuinka paljon? Millä rapuja kannattaa ruokkia? Oletan ettei vesi likaannu yhtä nopeasti kuin kala-akvaariossa kun sukarapuja ei kamalasti ruokita ja altaassa on pieni suodatin sekä hieman kasveja. Mitkä vesiarvot ovat olennaisimpia seurattavia? Jos vettä kovettaa kotiloa varten, onko se ongelma rapujen (lähinnä kirsikkasukarapujen) lisääntymisen suhteen? Jos joku näin aluksi jaksaa vastata noihin kysymyksiin niin pääsen sitten kyselemään lisää :D
malawi
Advanced Member
Advanced Member

Kävin tänään ostamassa tulevaan 30 litraiseen Nanoon Blau Aquaristic Hang on filter FM-120. Maksoi vaan 15 euroa. Samassa liikkeessä oli kanssa hyvä valikoima valaisimista Nanoakvaarioille ja hinnat kanssa vaihteli aika rajusta. Kiinalaisen valmistama 18w maksoi 20 euroa ja Italiaisen tekemämä 18w oli 60 euroa. Kiinalaisen malli oli pitkällä taivuttavalla varsella sekä valaisin oli noin 32cm pitkä. Italialaisen tekemä taas oli vaan 23cm ja paljon tyylikkäämpi. Taidan huomenna käydä ostamassa sitä kalliinpaa. Jos kerran perustan Nano akvaaion niin teen sen tyylillä :mrgreen: :mrgreen:

Täältä saisi kanssa todella paljon hienoja kasveja jotka peittävät pohjan, mutta en taida saada tuotua mukaan suomeen. (Barceloonassa siis olen)
AnnaS
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

LKA kirjoitti:En viitsinyt aloittaa uutta ketjua kun samalla asialla itsekin olen, siispä kysyn tietävämmiltä mitä tuo sukarapuakvaarion hoitorutiineihin kuuluu? Olen kirsikka- ja leväsukarapuja suunnitellut 30 litran nanoakvaarioon, lisäksi mahdollisesti omenakotilo tai vastaava. Kuinka usein vettä vaihdetaan ja kuinka paljon? Millä rapuja kannattaa ruokkia? Oletan ettei vesi likaannu yhtä nopeasti kuin kala-akvaariossa kun sukarapuja ei kamalasti ruokita ja altaassa on pieni suodatin sekä hieman kasveja. Mitkä vesiarvot ovat olennaisimpia seurattavia? Jos vettä kovettaa kotiloa varten, onko se ongelma rapujen (lähinnä kirsikkasukarapujen) lisääntymisen suhteen? Jos joku näin aluksi jaksaa vastata noihin kysymyksiin niin pääsen sitten kyselemään lisää :D
Hoitorutiinit on samat kuin muutenkin akvaarioissa, eli säännölliset vedenvaihdot, suodattimen puhdistukset jne. Rapulassa kannattaa vaihtaa puolet vedestä viikottain, sillä varsinkin kesällä bakteerien määrä nousee helposti liian korkeaksi ja ravut saattavat sairastua ihan altaan normaalibakteereista. 30-litrainen taitaa olla vähän liian pieni leväsukaravuille, sillä niistä tulee yllättävän suuria. Omenakotilonkin laittaisin mieluummin vähän isompaan altaaseen ja lisäksi se likaa allasta aika paljon ja sukaravuille on allashygienia tärkeä. Rapuja ruokitaan ravunruoilla ja erilaisilla kypsennetyillä kasviksilla. Kalanruokia ei kannata antaa usein, sillä ne sisältävät turhan paljon proteiinia sukarapuja ajatellen. Veden kovetus ei ole ravuille ongelma, ennemminkin liian pehmeä vesi, joka on haitallista kuoren kehitykselle. GH saisi olla minimissään 5. Tärkeät seurattavat arvot ovat pH, nitriitti ja lämpötila. Sukarapurupatus-ketjusta löytyy lisää asiaa. :)
LKA
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja LKA »

Kiitos vastauksesta, AnnaS! Okei, eli kotiloa ei siihen akvaarioon ole odotettavissa. Pitänee sitten pitäytyä kirsikkasukaravuissa tai maatiaisissa jos sellaisia jostain Kuopion suunnalta sattuisi löytymään... Olen saanut jotenkin sellaisen käsityksen että nuo em. sukaravut olisivat vähän muita sukarapuja sitkeämpiä ja paremmin lisääntyviä, mutta toisaalta 15 litran vedenvaihto ei ole mitenkään iso homma kerran viikossa rapujen viihtyvyyden eteen. Kala-akvaristina puolet akvaarion vedestä vaan kuulostaa aika isolta operaatiolta :D
malawi
Advanced Member
Advanced Member

Ihanaa, se mun nano akvaario on pikku hiljaa toteutumassa. Kävin just hommaamassa 18w Wave merkkisen solaris valaisimen. Suuniteltu istumaan nätisti akvaarion reunaan läpinäkylällä muoti kehikolla. Ja pakko vielä mainita miten söpö tulevan nanon termostaatti on, se on Dennerle merkkinen ja noin 5cm pitkä ja ehkä 6mm halkaisijalla :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”