Hiilidioksidi

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sussu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 18:02, 23.02.2002

Hiilidioksidi

Viesti Kirjoittaja Sussu »

Millä lailla hoidatte altaisiinne hiilidioksidin lisäyksen? Kuinka hiilidioksidin puute ilmenee akvaariossa, voiko sitä testata jotenkin. Olen kyllä tavannut Markku Varjon akvaario maailma kirjasta kyseistä kohtaa, mutta muuten olen asian suhteen aika ummikko. Ja tietysti Jukka Järven sivuilta. Voisitteko kertoa omakohtaisia kokemuksia?
-Sussu-
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Itse käytän liivatehiivatetta. Ainakin Jukka Järven sivuilta löytynee joltakin kopioitu resepti jostain versiosta.

-Holzig-
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

quote:
Itse käytän liivatehiivatetta.


Kuin myös. Toimii!

Jos englanti sujuu, The Kribistä löytyy läjäpäin yleisiä neuvoja, ohjeita ja varoituksen sanoja hiilidioksidiin liittyen (http://www.thekrib.com/Plants/CO2/).

Mottoja hiilidioksidin käyttöön: "tiedä mitä teet", ja "varman päälle". Näillä tsydeemeillä voi saada aikaan rumaa jälkeä useammallakin eri tavalla (hengettömiä kaloja, bakteeribuumi veteen, hiivasokerilientä ympäri kämppää, noin niinku muutamia sivuvaikutuksia mainitakseni ;).


t. Kati
Sussu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 18:02, 23.02.2002

Viesti Kirjoittaja Sussu »

quote:Mottoja hiilidioksidin käyttöön: "tiedä mitä teet", ja "varman päälle". Näillä tsydeemeillä voi saada aikaan rumaa jälkeä useammallakin eri tavalla (hengettömiä kaloja, bakteeribuumi veteen, hiivasokerilientä ympäri kämppää, noin niinku muutamia sivuvaikutuksia mainitakseni ;).



Juuri tämän takia yritänkin täältä utsia neuvoa kokeilulleni.
-Sussu-
HelaKammo
Member
Member
Viestit: 273
Liittynyt: 11:26, 18.12.2001
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HelaKammo »

Tuosta liivatekiljusta voin sanoa vain hyvää. Käy hitaasti, ja ainakaan itse en saanut vaahtoamaan yli edes aluksi. Alkuun se hiukan kuplii, mutta rauhoittuu hetken päästä. Ongelmana on pikemminkin lämpötilan pitäminen tarpeeksi kovana käymiselle. Vedolta suojassa lähellä patteria oli aika hyvä.

Annostelu tuskin kasvaa liian suureksi, kun liivate hidastaa sen verran käymistä. Niin ja tuo levitinratkaisu on hiukka vielä hakusessa, nyt on vain ilmastinkivi hoitamassa virkaa. Takaiskuventtiili estää vesien pääsyn akvaariosta lappona. Tuommoinen pikku venttiili maksaa pari euroa muistaakseni.

Pitänee taas ladata kolmas satsi. Kestää tuo 1,5l annos noin kuukauden.


HelaKammo
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

quote:
Pitänee taas ladata kolmas satsi. Kestää tuo 1,5l annos noin kuukauden.


Meilläpäin hiivat ilmeisen hitaampia sillä niillä kestäneet tuplasti tuo aika kaivautua pohjalle.



-Holzig-
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2881
Liittynyt: 16:42, 21.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

quote:
quote:
Pitänee taas ladata kolmas satsi. Kestää tuo 1,5l annos noin kuukauden.

Meilläpäin hiivat ilmeisen hitaampia sillä niillä kestäneet tuplasti tuo aika kaivautua pohjalle.

Puhutteko nyt 1,5 litran annoksesta vai 1,5 litran pullossa olevasta annoksesta?

Tuossa erilaisessa ainemäärässä saattaisi olla syy tuohon nopeuseroon (ja tietenkin ympäristössä, missä käyminen tapahtuu)

--
Not all men are fools...some are bachelors.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Minä puhuin ainakin 1,5 l pullossa olevasta annoksesta.

-Holzig-
HelaKammo
Member
Member
Viestit: 273
Liittynyt: 11:26, 18.12.2001
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HelaKammo »

Siis tuo reilun litran annos, joka tuolla Järven sivuilla on. Mahtuu siis hyvin 1,5 litran pulloon. Kenties tuo lämpöpatterin läheisyys auttaa käymistä hiukan, ilman lämpöä tuntuu reilussa 20degC huoneessa loppuvan käyminen kokonaan.

No sanotaan, että tarkemmin 5 viikkoa kesti per satsi.


HelaKammo
Janika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 65
Liittynyt: 23:47, 03.01.2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Janika »

Miten te hoidatte tuon hiilidioksidin annostelun? Hohkakiven läpi letkulla akvaarioon vain, vai onko teillä jotain hienoja systeemeitä siellä, kelloa tai muuta vastaavaa?

Lasketteko hiilidioksidintarpeen pH:n ja kovuuden suhteesta ja annostelette sitten tasan tarvittavan määrän, vai oletteko kuinkakin suurpiirteisiä tämän asian kanssa?
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

quote:
Lasketteko hiilidioksidintarpeen pH:n ja kovuuden suhteesta ja annostelette sitten tasan tarvittavan määrän, vai oletteko kuinkakin suurpiirteisiä tämän asian kanssa?

Mulla on automaattiset pH:n säätösysteemit. Aluksi mittasin karbonaattikovuuden ja laskin sopivan ph:n ja myöhemmin insinöörimaisesti tarkistelin lukemia että ovatko sopivat. Ei hyvä. Liikaa muuttujia vaikka kuinka mittarin mukaan ph säilyisi vakiona, ja lopulta ei kuitenkaan tiedä näyttääkö se ph-anturi oikein vaiko heittääkö kuinka paljon. Kalibroimalla kyllä saa mittarin näyttämään oikein, eikä ole paljoa kalibrointia toistaiseksi vaatinutkaan, mutta silti ei tiedä onko karbonaattikovuuskaan vakio. (vantaanjoki...) Vettäkin tulee vaihdeltua aika tiheään.

Painepullosysteemeillä on aika helppo pistää kalat kanttuvei. Jos ei ole mitään hajuakaan siitä mitä määrää sinne altaaseen tunkee ja omaa tehokkaan reaktorin, niin sitä helpompi. Parempi pistää valot ja hiilidioksidinsyöttö samaan kellokytkimeen ettei pääse tapahtumaan vahinkoa yöllä

Itse olen päätynyt säilyttämään suunnilleen saman ph:n (ja hiilidioksidipitoisuuden) mihin se yöaikana asettuu itsestään. Tällä hetkellä se tarkoittaa noin pH 6,5:ta. Kovuutta en ole mitannut enää viikkoihin. Kalat on tyytyväisiä ja kasvit "kuplii" Mulle riittää että korvaan sen hiilidioksidin minkä kasvit kuluttaa, sillä eihän se mikään elämän eliksiiri kaloille taida olla
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

quote:
Miten te hoidatte tuon hiilidioksidin annostelun?


Minulla eri altaissa hieman eri ratkaisuja. Osassa on kaasukelloja tyyliin tetran kaupallinen tai sitten ihan vain pieni purtilo jonne CO2 kerääntyy. Osassa yhdistetty Hiilidioksidiletku suodattimeen tai sen ulostuloon. Annostus on tietysti se mitä liivatehiivatepullosta lykkää.

-Holzig-
Janika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 65
Liittynyt: 23:47, 03.01.2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Janika »

Hoo, eli en tee hirveän suurta pahaa, jos nyt pistän liivatehiivat ja sitten vaan hohkakiven läpi akvaarioon sen kummempia mittailematta! Näin minulla oli joskus, mutta sit se liivatehiiva ei jotenkin toiminut enää (kyllä minä sitä vaihdoin, se ei vaan lähtenyt käyntiin), joten lopetin koko homman.

Sitten alkoi myös arveluttaa kaikkien vesiarvojen muutokset ja muut. Kun sitten vielä luin, että tavalliset kasvit eivät kauheasti hiilidioksidia kaipaa, niin lopetin koko homman.

Ostin kuitenkin vähän aikaa sitten pensasojakaalia (Didiplis diandra). Sen sanotaan pitävän kovasti hiilidioksidista. Joten taidampa laittaa pulloja taas porisemaan.

Mites muuten kun aina kuulee ristiriitaista tietoa siitä, pitääkö homman olla päällä myös öisin? Hiiva ei voi pysäyttää kellokytkimellä..
Lisäksi pelottaa, että kun kaasua pulputtaa aika railakkaasti, että se kerääntyy veden ja lasin väliin ja aiheuttaa rihmakaloille aikamoisen yllärin.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Didiplis kuuluu mielestäni niihin hyvin helppohoitoisiin kasveihin jotka kukkivat ja kasvavat turhankin runsaasti normaalihoidolla. Allekirjoittanut on jo pariinkin kertaan kyllästynyt lajiin perinpohjin ja siirtänyt koko riesakkeen kompostiin.



-maisu-
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

quote:Mites muuten kun aina kuulee ristiriitaista tietoa siitä, pitääkö homman olla päällä myös öisin? Hiiva ei voi pysäyttää kellokytkimellä..


Ei haittaa vaikka päällä yötä päivää. Jotkut väittävät, että olisi

quote:
Lisäksi pelottaa, että kun kaasua pulputtaa aika railakkaasti, että se kerääntyy veden ja lasin väliin ja aiheuttaa rihmakaloille aikamoisen yllärin.


Ei aiheuta.




-Holzig-
Janika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 65
Liittynyt: 23:47, 03.01.2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Janika »

Minä en valitettavasti osaa käyttää tuota hienoa lainaussysteeminä, mutta tuohon maisun kommenttiin haluaisin sanoa jotakuinkin näin:

No höh.. minä ostettuani tuon silmäilin Tropican sivuja ja ehdin jo säikähtää kun kasvin vaatimuksissa luki difficult. Kyllä tuo toistaiseksi on ainakin ihan hyväkuntoiselta näyttänyt, mutta siellä suositeltiin kovasti hiilidioksidilisäystä.

Noiden kaasuvempainten kanssa puuhaaminen on sitä paitsi sen verran mukavaa, että kyllä minä mielelläni hyvään tekosyyhyn tartun
juhani
Member
Member
Viestit: 330
Liittynyt: 16:11, 08.01.2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja juhani »

Onko teillä kaikillä hiilidioksidin käyttäjillä siitä vain hyviä kokemuksia? Itse olen muutaman kerran koittanut lisätä hiilidioksidia veteen, mutta sillä ei ole ollut muuta vaikutusta kuin pH:n aleneminen, kasvien kasvuun en huomannut sillä olevan mitään vaikutusta. Ennen hiilidioksiden käyttöönottoa kannattaa varmistaa, että kasveilla on varmasti riittävästi valoa. Itselläni on ainakin sellainen käsitys, että hiilidioksidin lisäys ei voi auttaa, mikäli valon määrä rajoittaa kasvien kasvua. Eli omasta mielestäni hiilidioksidin lisäys ei todellakaan ole mikään oikotie rehävään akvaarioon.

Juhani
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

quote:
Onko teillä kaikillä hiilidioksidin käyttäjillä siitä vain hyviä kokemuksia? Itse olen muutaman kerran koittanut lisätä hiilidioksidia veteen, mutta sillä ei ole ollut muuta vaikutusta kuin pH:n aleneminen, kasvien kasvuun en huomannut sillä olevan mitään vaikutusta. Ennen hiilidioksiden käyttöönottoa kannattaa varmistaa, että kasveilla on varmasti riittävästi valoa. Itselläni on ainakin sellainen käsitys, että hiilidioksidin lisäys ei voi auttaa, mikäli valon määrä rajoittaa kasvien kasvua. Eli omasta mielestäni hiilidioksidin lisäys ei todellakaan ole mikään oikotie rehävään akvaarioon.


Mulla ainakin on ihan selkeästi hyvät kokemukset, mutta hiilidioksidi on todellakin vain yksi osatekijä.

Kasvien tarpeet ovat karkealla tasolla hyvin yksinkertaiset: valoa ja ravinteita (hiilidioksidi kuuluu jälkimmäisiin). Ne kasvavat juuri niin hyvin kuin ns. minimitekijä sallii. Eli jos jotakin ravinnetta puuttuu, muiden ravinteiden tai valon lisääminen ei auta. Tai jos valo on minimitekijä, apua ei tule millään ravinteella.

Jos akvaariossa on jo riittävästi valoa ja muusta lannoittamisesta on pidetty huolta, hiilidioksidin lisääminen auttaa. Varsinkin niissä altaissa, joissa elukoita (kaloja, kotiloita jne) on vesimäärään nähden vähän, koska nehän tuottavat hiilidioksidia hengittäessään.

Tasapaino on tässä A ja O. Vaatimattomasti valaistetussa, normaalisti kansoitetussa akvaariossa hiilidioksidinlisäys taitaa olla turhaa. Muutoin hyvin lannoitetussa, kirkkaasti valaistussa kasviakvaariossa sen sijaan olisi ainakin jenkkirehustelijoiden mukaan _oltava_ hiilidioksidilannoituskin, koska muuten levät käyttävät olosuhde-epäsuhtaa hyväkseen.


t. Kati
Janika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 65
Liittynyt: 23:47, 03.01.2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Janika »

Mahtaakohan 48 wattia olla riittävä 160 litraiseen akvaarioon, mitä luulette?

Kasveja on aika runsaasti, mm. jättivesitähdikkiä, pensasojakaalia, miekkakaseveja, vallisneriaa ja muita tavallisia. Erikoisuuksia tulen metsästämään huutokauppaan :)
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

quote:
Mahtaakohan 48 wattia olla riittävä 160 litraiseen akvaarioon, mitä luulette?

Kasveja on aika runsaasti, mm. jättivesitähdikkiä, pensasojakaalia, miekkakaseveja, vallisneriaa ja muita tavallisia. Erikoisuuksia tulen metsästämään huutokauppaan :)


48W eli 30W + 18W loisteputket? Luulen, että riittää hyvin "tavallisille" kasveille.

Mulla on 160-litrainen (korkeus 50cm), jossa on 2 x 18W loisteputkivaloa, kasveina melalehtiä, hentorotalaa, jaavansaniaista, keihäslehtiä ja karttulehteä (sekä tietysti limaskaa...). Noille tuo valaistus riittää oikein hyvin, mutta eivätpä ne olekaan mitään erityisiä valosyöppöjä.

Omassa 160-litraisessani on mielestäni sen verran vähän valoa, ettei siihen kannata lisätä hiilidioksidia. Kokeile silti ihmeessä, jos intoudut! Muista aloittaa varovasti, ettei tule vahinkoja.


t. Kati

Muokattu - kati on 14/03/2002 01:07:56
Janika
Junior Member
Junior Member
Viestit: 65
Liittynyt: 23:47, 03.01.2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Janika »

Tämä nyt ei ole kauhean olennaista, mutta ne putket ovat 2x15 W ja 1x18 W. Oikein harmittaa, kun isäni meni ostamaan tuon 2x15 wattisen keittiölamppuviritelmän omin päin, olisin nimittäin mieluusti ottanut vähän tehokkaampia :/
Nyt saa olla koko ajan pelkäämässä tuon valon puolesta. Muutenkin kun kasvit kiinnostavat aika lailla, niin tuntuu jotenkin nololta noin pienellä valomäärällä yrittää mitään :)

Pitää laittaa se hiilidioksidi tässä lähipäivinä, katsoa josko kasvit intoutuisivat kasvuun. pH:n muutos minua hiukan huolettaa. Eikö kalat saa sätkyä kun alkaa hillitön lasku seitsemästä jonnekin kuuden tienoille? Vai paljon sen nyt voi olettaa laskevan? Kiilakylkienhän sanotaan olevan herkkiä vesiarvojen muutoksille.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”