Kiekkojen kutu

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Minxi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 44
Liittynyt: 23:25, 27.08.2001
Viesti:

Kiekkojen kutu

Viesti Kirjoittaja Minxi »

Minulla on kaksi kiekkokutu paria, joista toinen on hommissaan onnistunut ja toinen ei. Naaraiden mätimunat ovat heti laskemisen jälkeen (ennenkuin uros on oman osuutensa hoitanut) aivan eriväriset. Onnistuneella parilla mätimunat ovat punaruskeita ja toisella läpikuultavan vaaleita. Tarkoittaisiko tämä sitä että naaraassa on jotakin vikaa vai onko tälläinen ero normaalia? Molemmat parit ovat samassa akvaariossa, joten vesiolot ovat samanlaiset, kutua on jopa tehty samaan aikaan.

Epäonnistunut pari on kutenut lähemmäs kymmenen kertaa. Kutua vahditaan 3-4 päivää ja sitten se syödään. Mätimunat ovat siis väriltään läpikuultavan vaaleita ja väri ei siitä suurimmalla osalla muutu, muutama mätimuna tulee valkoiseksi (hedelmätön?), mutta mikä muita vaivaa kun eivät kehity poikasiksi? Jompikumpi kaloista on siis hedelmätön, mutta kumpi siinäpä kysymys .
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

quote:
Minulla on kaksi kiekkokutu paria, joista toinen on hommissaan onnistunut ja toinen ei. Naaraiden mätimunat ovat heti laskemisen jälkeen (ennenkuin uros on oman osuutensa hoitanut) aivan eriväriset. Onnistuneella parilla mätimunat ovat punaruskeita ja toisella läpikuultavan vaaleita. Tarkoittaisiko tämä sitä että naaraassa on jotakin vikaa vai onko tälläinen ero normaalia? Molemmat parit ovat samassa akvaariossa, joten vesiolot ovat samanlaiset, kutua on jopa tehty samaan aikaan.

Epäonnistunut pari on kutenut lähemmäs kymmenen kertaa. Kutua vahditaan 3-4 päivää ja sitten se syödään. Mätimunat ovat siis väriltään läpikuultavan vaaleita ja väri ei siitä suurimmalla osalla muutu, muutama mätimuna tulee valkoiseksi (hedelmätön?), mutta mikä muita vaivaa kun eivät kehity poikasiksi? Jompikumpi kaloista on siis hedelmätön, mutta kumpi siinäpä kysymys .




Vastasit tuossa itse jo melkein kaikkeen, tai päättelit oiken. Valkoiseksi menevä mätimuna = suutari/hedelmöittymätön.

Eri kalojen mätimunan väri ja koko + mädintuotto kappapeissa vaihtelee paljinkin. Terve mätimuna pysyy kirkaan läpikuultavana koko kehityskaarensa ajan. Jo vuorokauden kuluttua kudusta tarkkasilmäinen saattaa havaita terveissä hedelmöittyneissä mätimunissa "tummemman pisteen" mikä on tulevan kalanpoikasen silmät. Eli mäti voi olla naarasta lähtiessään punertavaa tai kirkasta sillä ei ole merkitystä.

Oman kokemukseni mukaan väittäisin että parin uros on "tuhkamuna" tai liian nuori.

Olen huomannut että aika suuriosa kiekkokala uroksista ei toimi mutta kun naaraalle saa uuden uroksen jolla on panoksia niin naaras on ok. Eli epäilen suuresti että vika on uroksessa.


-------------------------

Ei järki oo kaikki yhden miehen päässä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”