Mbunaario suunnitteilla :)

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kimmi-Kommi
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Mbunaario suunnitteilla :)

Viesti Kirjoittaja Kimmi-Kommi »

Heippa!

Olen perustamassa elämäni ensimmäistä malawiakvaariota, tarkoituksena olisi valita mbuna-lajeja. Minulle on tulossa 300 l akvaario Eheim Classic -ulkosuodattimella (taisi olla 2217) sekä tavallisella Giant-loisteputkivalaisimella. Jostain hetken mielijohteesta menin myös tilaamaan BTN Rocky -taustan (onhan se upea, mutta kallis...). Kiviksi tulee luonnonkiviä ja mahdollisesti muutama vallisneria kalojen ruuaksi...

Ilmeisesti tarvitsisin vielä sisäsuodattimenkin. Olisiko Eheim Powerline 2048 tai 2252 taustan takana ok? Täysin aloittelijana en kyllä osaa lähteä mitään mattosuodatinjuttua tekemään. Tausta asennetaan ohjeiden mukaisesti.

Kaloiksi olen ajatellut helpohkoja aloittelijalle sopivia kaloja.
Alustavasti olen päätynyt ainakin näihin
* Labidochromis caeruleus
* Metriaclima estherae
Kolmanneksi kalaksi ehkä joku näistä
* Labidochromis sp. Hongi
* Pseudotropheus socolofi
* Labeotropheus trewasae
Lisäksi pohjalle tulisi pari partista.
Mitä suosittelisitte kolmanneksi kalaksi? Kunka monta yksilöä per laji kannattaisi tämän kokoiseen akvaarioon hankkia? Olen ymmärtänyt, että yleensä kannattaisi hankkia kaikki kalat kerralla, jotta vältyttäisiin reviiritaisteluita. Aloittelijana en kyllä varmasti uskalla näin toimia. Pelottaa, että jos joku akvaariossa menee alussa pieleen, niin kaikki kalat kuolevat sitten saman tien... Jos hankin nuo L. caeruleukset ensin ja muut myöhemmin? Vai tuleeko niistä liian arkoja, jos ovat alkuun akvaariossa yksikseen?

Mitenkäs kalojen ruokinta? Valitsemani lajit ovat käsitykseni mukaan kasvinsyöjiä/ sekasyöjiä. Ajattelin hankkia jotain hyvänlaatuista pellettiä (esim. New Life Spectrum) ja ilmeisesti räkmix olis kanssa hyvä näille?

Alkuun ajattelin säätää vesiarvoja NL-Aquan valmiilla seoksella. Minkälaisia käyttökokemuksia siitä on ja kuinka riittoisaa tavaraa se mahtaa olla (eli kauankohan tuollainen 500 g riittää, jos vedet vaihtaa kerran viikossa n. 50%)?

Huh, nyt en keksi enää lisää kysyttävää! Palailen taas asiaan, kun keksin jotain :D

Kiitos jo etukäteen vastauksistanne!
Kilu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Mies

Re: Mbunaario suunnitteilla :)

Viesti Kirjoittaja Kilu »

Silloin kun minulla oli vielä malaweja, käytin juuri tuota NL-aquan suolaseosta. Riippuu tietenkin vesijohtoveden ominaisuuksista, mutta minulla suolaa meni 15g /100 litraa.

Suodattimina oli Eheimin 2217 ja 2252, altaalla kokoa 450 litraa. Riitti vallan mainiosti n. 25 malawin tarpeisiin. En tiedä sitten, että saako tuo 2252 aikaan liian kovan pyörityksen sinun altaaseesi.
720l + 450l
Eikait sole mikhän!
Mustarastas
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mustarastas »

Sinuulet risteytyvät sitten helposti noiden estereiden kanssa, joten et voi säästää poikasia esim. myyntiin... Hyvä vaihtoehto toiselle olisi minusta Melanochromis cyaneorhabdos. Molemmat sukupuolet ovat kauniin sinisiä :D
ninuska
Member
Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Mustarastas kirjoitti:Sinuulet risteytyvät sitten helposti noiden estereiden kanssa, joten et voi säästää poikasia esim. myyntiin... Hyvä vaihtoehto toiselle olisi minusta Melanochromis cyaneorhabdos. Molemmat sukupuolet ovat kauniin sinisiä :D
Sinihuulet ja esterit on eri sukua (Labidochromis ja Metriaclima)? Onko omia kokemuksia risteymisestä? Tosin omassa altaassa eri sukujenkin edustajat on risteytyneet. Eikö yleensä suositella ettei saman suvun edustajia pidettäisi juuri risteymävaaran takia samassa altaassa?

Treawavasaet oli omassa altaassa kovia lisääntymään (plussaa vai miinusta, saa kukin itse päättää [;)] ) ja marmelade cat- värimuodon koiraat on komeita. Makuasioita :mrgreen:
kalahullu123
Member
Member
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalahullu123 »

ninuska kirjoitti:
Mustarastas kirjoitti:Sinuulet risteytyvät sitten helposti noiden estereiden kanssa, joten et voi säästää poikasia esim. myyntiin... Hyvä vaihtoehto toiselle olisi minusta Melanochromis cyaneorhabdos. Molemmat sukupuolet ovat kauniin sinisiä :D
Sinihuulet ja esterit on eri sukua (Labidochromis ja Metriaclima)? Onko omia kokemuksia risteymisestä? Tosin omassa altaassa eri sukujenkin edustajat on risteytyneet. Eikö yleensä suositella ettei saman suvun edustajia pidettäisi juuri risteymävaaran takia samassa altaassa?

Treawavasaet oli omassa altaassa kovia lisääntymään (plussaa vai miinusta, saa kukin itse päättää [;)] ) ja marmelade cat- värimuodon koiraat on komeita. Makuasioita :mrgreen:
En usko, että risteytyy.

Ja tosiaan kannattaa hankkia paljon yksilöitä, jotta ovat rohkeampia ja aggressiivisuus ei kohdistu vain muutamiin yksilöihin. En ole huomannut, että olisi haittaa hankkia kalat eri aikoihin. Uudet ja vanhat alkuun vain ujoilivat toisiaan. Tosin voisi olla myös hyvä hankkia kaikki kerrallaan, jolloin heti olisi turvallinen olo "kavereistaan".
240L MALAWI:
Trematocranus placodon, Placidochromis phenochilus Tanzania, Protomelas fenestratus Pombo reef, Copadichromis borleyi, Synodontis multipunctata ja Aulonocara stuartgranti Cobwe.
KUVA/VIDEOGALLERIANI
Mustarastas
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mustarastas »

No minulla risteytyivät keskenään, joten esterit sai lähteä.. Olivat muutenkin liian agressiivisia minun altaassani. Tämä siis minun kokemukseni, muilla voi olla parempia kokemuksia.
ninuska
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Mustarastas kirjoitti:No minulla risteytyivät keskenään, joten esterit sai lähteä.. Olivat muutenkin liian agressiivisia minun altaassani. Tämä siis minun kokemukseni, muilla voi olla parempia kokemuksia.
Näitä sattuu. Kaikkien leppoisiksi mainostamat sinihuulet olivat minulla extra-agressiivisia. Tappoivat toisiaan urakalla. Aina joukon kingi teurastettiin porukalla. Sitten seuraava kingi jne. Minulla esterit oli ihan leppoisia. Afrat on myös olleen ärhäköitä, purivat minua käteenkin :? .
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”