Olen perustamassa elämäni ensimmäistä malawiakvaariota, tarkoituksena olisi valita mbuna-lajeja. Minulle on tulossa 300 l akvaario Eheim Classic -ulkosuodattimella (taisi olla 2217) sekä tavallisella Giant-loisteputkivalaisimella. Jostain hetken mielijohteesta menin myös tilaamaan BTN Rocky -taustan (onhan se upea, mutta kallis...). Kiviksi tulee luonnonkiviä ja mahdollisesti muutama vallisneria kalojen ruuaksi...
Ilmeisesti tarvitsisin vielä sisäsuodattimenkin. Olisiko Eheim Powerline 2048 tai 2252 taustan takana ok? Täysin aloittelijana en kyllä osaa lähteä mitään mattosuodatinjuttua tekemään. Tausta asennetaan ohjeiden mukaisesti.
Kaloiksi olen ajatellut helpohkoja aloittelijalle sopivia kaloja.
Alustavasti olen päätynyt ainakin näihin
* Labidochromis caeruleus
* Metriaclima estherae
Kolmanneksi kalaksi ehkä joku näistä
* Labidochromis sp. Hongi
* Pseudotropheus socolofi
* Labeotropheus trewasae
Lisäksi pohjalle tulisi pari partista.
Mitä suosittelisitte kolmanneksi kalaksi? Kunka monta yksilöä per laji kannattaisi tämän kokoiseen akvaarioon hankkia? Olen ymmärtänyt, että yleensä kannattaisi hankkia kaikki kalat kerralla, jotta vältyttäisiin reviiritaisteluita. Aloittelijana en kyllä varmasti uskalla näin toimia. Pelottaa, että jos joku akvaariossa menee alussa pieleen, niin kaikki kalat kuolevat sitten saman tien... Jos hankin nuo L. caeruleukset ensin ja muut myöhemmin? Vai tuleeko niistä liian arkoja, jos ovat alkuun akvaariossa yksikseen?
Mitenkäs kalojen ruokinta? Valitsemani lajit ovat käsitykseni mukaan kasvinsyöjiä/ sekasyöjiä. Ajattelin hankkia jotain hyvänlaatuista pellettiä (esim. New Life Spectrum) ja ilmeisesti räkmix olis kanssa hyvä näille?
Alkuun ajattelin säätää vesiarvoja NL-Aquan valmiilla seoksella. Minkälaisia käyttökokemuksia siitä on ja kuinka riittoisaa tavaraa se mahtaa olla (eli kauankohan tuollainen 500 g riittää, jos vedet vaihtaa kerran viikossa n. 50%)?
Huh, nyt en keksi enää lisää kysyttävää! Palailen taas asiaan, kun keksin jotain
Kiitos jo etukäteen vastauksistanne!