Uneton yö (plekoja pyydystellessä)

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies

Uneton yö (plekoja pyydystellessä)

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Eilen noin kymmenen aikaan illalla, kun siihen mennessä oli jo kokeiltu kaikki pyydyksetkin, olen seissyt akvaarion vieressä. Olen saanut kiinni ainoastaan isot harmaapiikkiplekon ja tummaleväplekon. Harmaapiikki tarttui isoon haaviin piikeistään, niin sen sain ensimmäisenä, ja ison tummaleväplekon sain sopivalla ajoituksella kiinni kaksin käsin. Se oli elämys! Pienestä sintistä 12 vuotta kasvattanut, ja ensimmäisen kerran se oli käsissä! Rauhallinen otus joka katseli minua silmillään sen muutaman sekunnin mitä sitä pidin ilmassa. Sitten päästin uuteen akvaarioon.

Nuorempi tummalevä ja muutama pienempi pleko ja ripsimonni sitten todella on osoittanut, miten huono kalastaja olen... Oikeasti, 10 tuntia ainakin on mennyt yrittäessä saada niitä kiinni. Aina tulee pelkkää hiekkaa, ja samalla vesi menee aina vaan sameammaksi...
Eihän tähän muuten kai näin kauan menisi, mutta kun vesi on niin sameaa, että silmillä ei tee yhtään mitään tässä hommassa. Näkemättä on hanskojen kanssa ihan turha yrittää. Välillä voi tuntea kosketuksen johonkin jäntevään ja karheaan otukseen, mutta sitten se onkin jo muualla.

Ennen en nuku, ennenkuin nämä on uudessa altaassa, mutta kupoliin ottaa kun tietää että tuolta pitäisi löytää vielä kaksi kärsänuoliaistakin... Hitto mikä savotta!
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Nniina+++
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Uneton yö (plekoja pyydystellessä)

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Kun ottaa lähes kaiken veden pois niin kyllä hankalankin kalan saa kiinni
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Nniina+++ kirjoitti:Kun ottaa lähes kaiken veden pois niin kyllä hankalankin kalan saa kiinni
Samaa mieltä. Itse kun otan mitä hyvänsä kiinni, niin altaasta lähtee kaikki kasvit ja juurakot, sitten vettä jätän vain sen verran, että ei ole muuta kuin ns. vesikuoppia, eli melkein tyhjä. Muuten ei tule mitään, tosin tetrat osaa mennä hiekkaa pitkin kyljellään, toiseen "altaaseen", ovat sen verran vauhdikkaita. Partiksen saa kiinni suht helposti (pätee varmaan muihinkin imusuihin) eli melkein tyhjän altaan jättää vähäksi aikaa rauhaan, niin imusuut rauhoittuu ja roikkuu lasissa, siihen vain haavi päälle ja varoivaista nostoa ylöspäin.
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member

Unohdin näemmä mainita, että vedenpinta on jo laskettu niin alas mitä käytössä olevilla tarvikkeilla pystyy. Noin 15 senttiä. Kannot ja kasvit lähti jo heti alussa.

Se on vaan pirun vaikeaa ottaa kaloja kiinni kun ei näe niitä! En tiedä miksi tuo vesi meni ihan sameaksi, eikä kirkastu sitten millään, vaikka UV-suodatinkin on ollut päällä.

Ajattelin jo soittaa vesilaitokselle, ja kysyä että mitä helkkaria ne taas on sotkenut veteen, mutta eipä täällä 16:00 jälkeen löydy mitään palveluja kunnasta.

Vedenvaihto kun tuntui vaan pahentavan asiaa, ja pinnalla on vaahtoa. Veden väri muistuttaa lonkkua.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
hx
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja hx »

NesteHukka kirjoitti:Unohdin näemmä mainita, että vedenpinta on jo laskettu niin alas mitä käytössä olevilla tarvikkeilla pystyy. Noin 15 senttiä.
Jos mulla olis yksi juomalasi tai muu vedenpitävä astia kaapissa, saisin kaikki vedet pois altaasta kuin altaasta.
-Gone fishing-
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tuli vaan mieleen että ite tilasin tuolta akvaarioon.fi nettikaupasta tämmösen kala ansan, tässä on tietoa kyseisestä härpäkkeestä.

Hobby Genius Fish Trap
Genius-ansan avulla on helppo ottaa kiinni säikkyjä, aggressiivisia tai hieman isompia kaloja, joita on vaikea pyydystää haavin avulla. Kirkkaasta pleksistä valmistettu ansa asetetaan akvaarioon, ja kun kala ui ansan sisään, ansan luukku lasketaan kiinni ja kala voidaan nostaa ylös vahingoittumattomana. Ansan sisään voi laittaa houkutteeksi herkkuruokaa, jolloin kala tulee herkemmin tutkimaan astiaa. Koko n. 20x13x15 cm.

Käyttöohje:
Kiinnitä luukkun yläreunassa olevaan reikään riittävän pitkä pätkä (ylettää ulos akvaariosta) siimaa tai muuta narua. Paina sitten ansa pinnan alle ja anna sen täyttyä vedellä. Ripottele sitten sisälle sopivaa ruokaa, esim. hiutaleita tai pohjatabletteja, kalasta riippuen. Sulje luukku ja upota ansa akvaarion pohjalle. Avaa luukku siiman avulla ja odota, että haluttu kala ui ansaan. Kun kala on ansan sisällä, sulje luukku siiman avulla. Nosta ansa ylös akvaariosta pitämällä sitä yläviistossa asennossa, jotta luukku pysyy kiinni. Avaa luukku ja kaada kala ja ansan sisällä oleva vesi haaviin.
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member

hx kirjoitti:
NesteHukka kirjoitti:Unohdin näemmä mainita, että vedenpinta on jo laskettu niin alas mitä käytössä olevilla tarvikkeilla pystyy. Noin 15 senttiä.
Jos mulla olis yksi juomalasi tai muu vedenpitävä astia kaapissa, saisin kaikki vedet pois altaasta kuin altaasta.
Varmasti, en epäile yhtään. Mietipä vaan sitä, että jos olisit valvonut yhden yön läpi jo, niin paljonko kiinnostaa ryhtyä kahvikupilla siirtämään sataa litraa vettä, varsinkin jos astiat, mihin sen laittaa, ovat jo muussa käytössä. :)

Loppujenlopuksi virittelin pumpun pumppaamaan taustalaatikkoon, mutta sitä ei voinut pitää päällä kuin kolme sekuntia kerrallaan, kun poistoputki viemäriin ei sen nopeammin vetänyt.

Noh... Tosiaan, alkoi jo mennä kiukuttelun puolelle väsymyksen vuoksi, mutta sain kuin sainkin loput kalat siirrettyä.

Tuollainen Miljoonakalan esittämä kala-ansa kävi mielessä, ja siis oli tavallaan toteutuksenakin jo, mutta kun vedenlaatu oli mennyt niin heikoksi, ettei kaloja saanut enää kiinnostumaan ruuasta (12 vuotias partis oli jo puolikuollut, mutta kunnossa taas), niin sekin idea floppasi.
Tänään saa vetää lonkkaa ja katsoa miten kalat kotiutuu. :)

Ottakaa nämä kirjoitukseni varoittavana esimerkkinä siitä, minkälainen "pommi" siitä voi tulla, jos pohja on päässyt tukkeutumaan. Luulin aina että se pohja on OK ja riittävästi huollettu, mutta sitten kun otin kasvit ja kannot pois, niin sieltä pöllähti niin, että koko vesi oli heti pilaantunut.
Viimeksi muokannut NesteHukka, 11:54, 07.09.2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hx
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja hx »

Heh, kiinnostus ja mielentila ovat toki vaikeita arvioitavia, kun ei ole itse ollut paikalla säätämässä.
Mutta ymmärtänet kuitenkin melko vilpittömän ihmetyksen siitä, että akvaarioita harrastavalla ihmisellä ei olisi käytössä välineistöä, jolla ottaa vedet pois purkista...?
-Gone fishing-
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member

hx kirjoitti:Heh, kiinnostus ja mielentila ovat toki vaikeita arvioitavia, kun ei ole itse ollut paikalla säätämässä.
Mutta ymmärtänet kuitenkin melko vilpittömän ihmetyksen siitä, että akvaarioita harrastavalla ihmisellä ei olisi käytössä välineistöä, jolla ottaa vedet pois purkista...?
Tottakai, sitä tuossa vähän posket punaisena mietinkin, mutta kun minulla on viimeiset 10 vuotta mennyt vesi akvaariosta suoraan viemäriin taustalaatikon kautta (tasaa pinnan tietylle korkeudelle), ja vesi on vaihtunut 24/7 minun tekemättä mitään :)
Jos se selittäisi asian. :)
hx
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja hx »

Jotain sellaista olin ymmärtävinäni tarinasta.
Sinänsä mielenkiintoinen viritys, tuollainen. Arvatenkin hyvin hitaalla on vesi lirissyt? Pelkästä kylmävesijohdosta? Niin hitaasti, että lämpenee huoneenlämmössä jo matkalla kulhoon?

Mä aina välillä mehustelen ajatuksella raitisvesikiertoisesta kylmävesiakvaariosta.
-Gone fishing-
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member

hx kirjoitti:Jotain sellaista olin ymmärtävinäni tarinasta.
Sinänsä mielenkiintoinen viritys, tuollainen. Arvatenkin hyvin hitaalla on vesi lirissyt? Pelkästä kylmävesijohdosta? Niin hitaasti, että lämpenee huoneenlämmössä jo matkalla kulhoon?

Mä aina välillä mehustelen ajatuksella raitisvesikiertoisesta kylmävesiakvaariosta.
Alkuun mulla oli käänteisosmoosi käytössä, mutta kun akvaario kunnolla kypsyi ja itse vähän opin enemmän akvaarioista, niin pH alkoi pysyä mukavasti happaman puolella jo ilman sitä käänteisosmoosiakin. Virtausmäärä on silti edelleenkin ollut tosi hidas. Akvaarioon tuleva letkukin on vain jotakin kahdeksanmillistä päältä, vai onko peräti kuusimillistä. Vesi tulee seinän takaa toisen vessan lavuaarin kylmävesiputkeen tehdystä liitoksesta ja virtausmäärää säädän neulaventtiilillä.

Tulevan veden putken alla on ilmastus, eli kun se siihen hissukseen liruttelee, niin kloorikin siinä sitten vähän paremmin haihtuu ja tosiaan, 700 litraa pysyi 250+150w lämmittimillä 28 asteessa ihan komeasti, vaikka kovilla pakkasilla huoneessa välillä lämpötila yön aikana saattoi tippua 19 asteeseen.

En voi muuta kuin suositella, jos on mahdollisuus.

--

Ai niin, taustalaatikon selvitys vielä, eli se on sellainen pieni muovinen "mopinkastolaatikko" tai joku vastaava, josta lähtee läpiviennillä letku viemäriin. Taustalaatikkoon menee Eheimin ulkosuodattimen varaosa imu-mutkaputkella lapolla vesi. Se on mennyt max 5 kertaa tukkoisaksi levästä, niin että akvaarion vedenpinnan korkeus on vähän alkanut nousta. Ainoastaan yhden kerran olen joutunut sen putken täysin puhdistamaan. Muilla kerroilla on riittänyt, että sitä on muutaman kerran kopauttanut lasin reunaa vasten.
Marsu_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Marsu_ »

Eipä ole tullut mieleen, että makean veden akvaariossakin voisi olla tuollainen systeemi, mutta varmaan kätevä toimiessaan.

Oletko putsannut pohjan sitten erikseen jollain pohjaimurilla tms. kun vesi on vaihtunut automaattisesti?
50l kääpiöpallola, 55l rasborala/poikasakvaario, 200l seurala, 400l seurala, valmistelussa: 125l ja toinen 400l
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member

Siinä tullaan tekemääni virhearvioon pohjan osalta. Plekot ovat kaivelleet niin paljon, että arvioin väärin sen tarpeellisuuden. Moniltaosin se ehkä olikin tarpeetonta, mutta ongelmakohta olikin kasvien juuristot ja niiden välitön ympäristö. Pohja tukkeutui siellä, ja etenkin miekkakasvien juurilla, sillä miekkakasvit yleensä saa kasvaa rehottaa sen mitä kasvaa.

Nyt täytyy kai asennoitua niin, että vaikka miekkakasvin uudelleenistuttaminen onkin sen rehevien juurien vuoksi aika vaikeaa, niin kyllä ne täytyisi kerran vuodessa nostaa ylös, koska muuten siellä juurella voi muhia vaikka mitä.

Se taustalaatikko on hyvin ongelmaton. Mulla muuten kasvaa siellä ihan mielettömän kokoinen anubias. 80 senttiä korkea ja leveä, eli siis se osuus mikä kasvaa ilmassa!
Nniina+++
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Meillä on affenien altaassa miekat istutettu ruukkuihin, koska ne kaivettiin joka päivä ylös, tosi kätevää ja lannoitekaan ei pääse leviimään akvaan kun laittaa sen istutusvaiheessa ruukun pohjalle, meillä on mustia keraamisia ruukkuja joissa ei ole pohjassa reikää joten vaikka ruukkuja nostelee niin mitään ei pölähtele veteen.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Tuli vaan mieleen, kun nuo plekot ovat yöeläimiä, niin olisi ehkä ollut parempi tehdä päivällä yllätyshyökkäys ? Nimittäin itse olisin lyönyt hanskat tiskiin ja painunut nukkumaan; " kärsikööt nyt vähissä vesissä, kun mulle alkoi..."
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member

aquamarina kirjoitti:Tuli vaan mieleen, kun nuo plekot ovat yöeläimiä, niin olisi ehkä ollut parempi tehdä päivällä yllätyshyökkäys ? Nimittäin itse olisin lyönyt hanskat tiskiin ja painunut nukkumaan; " kärsikööt nyt vähissä vesissä, kun mulle alkoi..."
No 24 tuntiseen jaksoon kuuluu myös päivä :D Olin ihan oikeasti 24 tuntia akvaarion vieressä haavi ja hanskat kädessä. Ei voi ainakaan sitkeyden puutteesta haukkua :D
Nallurainen
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: Tas

Viesti Kirjoittaja Nallurainen »

Vaikeat kalat otetaan kiinni kahden haavin systeemillä, toinen haavi pohjalla liikkumatta, mielellään todella iso, toinen pienemi haavi jolla ajetaan kala sinne isoon haaviin ja sitten vaan nostetaan haavi ylös.
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member

Nallurainen kirjoitti:Vaikeat kalat otetaan kiinni kahden haavin systeemillä, toinen haavi pohjalla liikkumatta, mielellään todella iso, toinen pienemi haavi jolla ajetaan kala sinne isoon haaviin ja sitten vaan nostetaan haavi ylös.
Jep, se tosin edellyttää, että ON ne haavit :D Eka haavi hajosi aikalailla heti ja toinen taas oli sitten vähän liian pieni.
Niitä piti käydä ostamassa Ideaparkista, mutta liike olikin sitten jo kiinni.

En odottanut haavin hajoamista, mutta ei se ole mikään selitys. Valmistauduin huonosti, ja siinä se. Ei tarvinne siitä asiasta vääntää enempää.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Nestehukka ja muut joilla on isoja kaloja, hommatkaapa lintuhaavi, sellainen undulaateille sopiva, pienet kyllä menee raoista mutta isommat ei. Ja on sen verran isosuinen haavi, ettei paljon jää tilaa kierrellä ja eikä hajoa helpolla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”