Ajattelin ottaa osaa tuohon keskusteluun akvaarion kypsytykseen liittyen, itselläni kun on (ehkä osittain hyvän tuurin takia) kokemusta onnistuneesta akvaarion perustamisesta "nollatilanteesta". Eli aikoinaan ostin 180 litran akvaarion välineineen, hiekan ja ensimmäiset kasvit kerralla, pesin soran ja istutin kasvit altaaseen ja pistin sisäsuodattimen pörräämään. Akvaario ehti pyöriä kasveineen ja laitteineen päällä puolitoista viikkoa (olin sen aikaa lomamatkalla) kun sitten vaihdoin osan vedestä puhtaampaan että sai suurimman osan roskista mekaanisesti pois. Muistaakseni ripottelin ihan hiukan kalanruokaa veteen (kasviravinteiden lisäksi) ennen sitä reissuunlähtöä, en tiedä onko sillä merkitystä ollut.
Noh, reissun ja osittaisen vedenvaihdon jälkeen lisäsin eläinkaupan bakteeriympin akvaarioon, taisin ripotella sitä kalanruokaa hiukkasen päivittäin ja odottelin muutaman päivän. Tämän jälkeen kävin teetättämässä akvaarioliikkeessä vesitestin jonka mukaan vesi näytti arvojensa puolesta olevan juuri sopivaa ensimmäisille kaloille. Pioneerikalaksi tuli partamonniuros, noin viikon päästä tuli lisää kasveja ja parvi kuparitetroja, siitä pari viikkoa ja tuli toinen tetraparvi jne. kunnes muutaman kuukauden aikana akvaariosta tuli täysin valmis. Nyt kyseinen akvaario voi siis erittäin hyvin, kalat ovat vilkkaita ja terveitä ja kasvillisuus rehottaa

Ehkä tässä viestissä minulla oli pointtina se, että maltillisella asenteella ja harkinnalla pärjää pitkälle. Itse maalaisjärjellä ajattelin että jos vesiarvot ovat sopivat ensimmäisen kalan (tai kalojen) hankintaan, ei ongelmia ole. Olen viikoittain vaihtanut vettä ja huolehtinut ettei suodatin pääse "tukkoon", huuhdellut patruunat akvaariolämpöisellä vedellä ja yrittänyt varjella suodattimen bakteereita. Ja siihen bakteeriymppiin luotin sikäli että bakteerikanta hitaasti leviää akvaariossa, enkä olettanutkaan että allas "kantaisi" kerralla monikymmenpäisiä kalaparvia vaan sillä pioneerimonnilla lähdin liikkeelle. Ja noissa vesiarvojen mittauksissa olen luottanut oman akvaariokauppiaani liikkeessä tekemään testiin, tosin olisihan se testivälineistö hyvä olla kotonakin... Saatan luottaa tuuriin sikäli kun ajattelen ettei niitä kaloja kiinnosta onko akvaario kypsytetty millaisten ohjeiden mukaan, vaan lähinnä se että vesiarvot ovat ok. Väittäisin että akvaarion arvot hieman pidemmän ajan kuluessa vakiintuvat ja alussa tulee olla malttia vaikka uusia kaloja tekisikin mieli ostaa.
-----------------------------
Ja just huomasin että innostuin kirjoittamaan oman akvaarioni tarinaa vaikkei se nyt välttämättä täysin tähän keskustelunkulkuun liittynytkään

Mutta kun keskustelun aloittaja kerran on vielä tuoreen akvaarion omistaja niin ehkä juttuni herätti jotain ajatuksia...