Voiko itse kasvattaa ruokaa tuliliskolle?

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jossula
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Voiko itse kasvattaa ruokaa tuliliskolle?

Viesti Kirjoittaja jossula »

Aloitin uuden ketjun, kun en löytänyt aijempaa samasta aiheesta, mutta jos joku löytää, niin jatketaan sitten sinne :) Enkä kyllä tiedä onko tämä edes oikeassa aikkaa, mutta menkööt nyt :mrgreen:
Eli siis, meillä on nyt ollut noin puolivuotta kiinankääpiötulilisko ja kiinankääpiökynsisammakko. Ne on syönyt nyt kesän ajan pihalta noukittuja tuhatjalkaisia ja pieniä kastematoja, mutta nyt tulee syksy niin eihän niitä enään saa..
Ne on molemmat tosi nirsoja, eli kuivamuona ei meinaakkaan kelvata, enkä ole edes pakastesurviaista nähnyt syövän, kun on tarjottu.
Kaiken lisäksi kaupungin ainoan eläinkaupan tarjonta on niin huonoa, ettei sieltä muuta ötökkää kun harvoin surviaista ja jauhomatoja saa, ja nekin maksavat todella paljon, eikä niitä ole usein tarjolla.
Mietin vain, että voisinko laittaa jonkin näköisen ötökkäkasvattamon faunaboxiin, niin saisivat elävää ruokaa talvenkin yli? Mitä toukkaa/matoa/muuta pikku ötökkää voi kasvattaa kotona, ja mitä tämä vaatisi? Tai onko muita vinkkejä ruokkimiseen?
60l kasviallas tulossa
Kissa ja kaksi koiraa, uusi Jyväskyläläinen opiskelija Pohjanmaalta
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Voiko itse kasvattaa ruokaa tuliliskolle?

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Olen yhden talven pitänyt onkilieroja isossa puulaatikossa puutarhamullan ja karikkeen sekoituksessa. Se onnistui hyvin. En ruokkinut niitä mitenkään, vaan ne söivät kariketta. Ainoa työ oli harvakseltaan mullan lievä kostuttaminen. Minulla oli silloin paikka, jossa lämpötila pysyi +5 ... +10 asteen välillä. Huoneenlämpötilassa voisi tulla ongelmia.
jossula
Junior Member
Junior Member

Oon miettiny samaa, mutta talven aikana tulis syötyä niin paljon, että en usko saavani enään tarpeeksi kerättyä.. :frown:
60l kasviallas tulossa
srd
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja srd »

Siivetön banskukärpänen on suht helppo kasvattaa. :)
jossula
Junior Member
Junior Member

Sellaset ois varma aika kivoja :D Mistäköhän niitä sais? :)
Halla76
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Halla76 »

Itse en banskukärpästen kasvatusta oikein helppona pidä. Kauhee homma! Eikä aikuiset tularit oikein niiden päälle ymmärrä. Banskuja saa tilaamalla eläinkaupasta, helppoa se ei ole mutta joskus siinä onnistuu. Ite tilasin itiksen megaeläimestä.
Jauhomatojen kasvatus on helppoa, tosin cynops orientalikset ei niistä niin välittäneet. Isommat lajit kyllä.
317l vettä
jossula
Junior Member
Junior Member

Hmm.. Voisin hakee vähä niitä eläinkaupasta ja koittaa.. Miten se sitte toimii, laittaa vaan jauhoihin ja pitää kosteena vai? :D
Jääpala
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jääpala »

Jauhomatojako meinaat? Niitä on helppo kasvattaa seoksessa (vaikka karkkirasiassa), jossa on monipuolisesti jauhoja ja kaurahiutaleita ym. Myös koiran/kissannappuloita voi tarjota ja niiden lisäksi kannattaa tarjota esim kurkun tai porkkanan siivuja. Mitä monipuolisemmin niitä ruokkii, sitä monipuolisempaa ravintoa ne tuliliskoille ovat. Kannattaa toki katsoa ettei laari pääse homehtumaan, mutta siis mitään koskeutta sinne ei tarvitse lisätä. Googlesta löytyy paljon neuvoja jauhomatojen kasvatuksesta. :)
jossula
Junior Member
Junior Member

Jepjep, niitä nyt yritän :D Koitan käydä jo tänään ostamassa, mutta pitäis jotain muutakin nuille keksiä.. Kyselen samalla mitä muuta ötökkää niillä olis, vaikkapas pakasteena, et sais vähä vaihteluakin :) Kiitos kaikille vinkeistä! :D
60l kasviallas tulossa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”