Valaistusta uusimassa

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ninni_hoo
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Valaistusta uusimassa

Viesti Kirjoittaja ninni_hoo »

Selailin aikaisempia ketjuja ja mietiskelin valaistuksen uusimista omaan Juwel Vision 180 altaaseeni. Tällä hetkellä käytössä on alkuperäinen valaisinkansi kahdella Juwelin 25W T8-putkella (daylite ja warmlite). Olen nyt kesän aikana huomannut että kansisysteemi on tyhmä...kannet on rumat kun joudun pitämään niitä pystyssä avoinna ettei kalasoppa kiehu...ilman kansilevyjäkin akvaario on päältä katsottuna tyhmän näköinen...
Nyt siis kysymys: Millainen valaisin tuohon olisi järkevää vaihtaa? Kattomateriaali on kunnon betonielementti rapattuna..joten ei ehkä ole kiva alkaa jyräämään mitään roikkuvaa systeemiä siihen (paitsi jos jollain on kertoa siihenkin joku fiksu systeemi)...Monimetalleja olen tiiraillut, mutta ei ole minkäänlaista käsitystä minkä tehoinen sen pitäisi olla? Ja monellako polttimolla?
Kaloja on ja kasveistakin tykkään...punainen tiikerilumme on punainen nykyiselläkin valaistuksella ja muutenkin kasvit ihan ookoo (jättimiekka, jaavansaniainen, vallisneria, susswassertang)...vaativampiakin olisi kiva kokeilla [;)] Ja tykkäisin kyllä kasvattaa pinnan yläpuolellekkin ulottuvia rehuja..
Arcadian overtankia olen silmäillyt myös...onko mistään kotoisin? Ja mikä versio siitä olisi paras? Onko hinta-laatu-suhde ihan mettässä?
180 L sekametelisoppaa, 20 L kirsikkasukia
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Re: valaistusta uusimassa

Viesti Kirjoittaja Malys »

Meikäläiseltä löytyy 2 Arcadia overtankia, käyttökokemusta toisesta n. puoli vuotta ja toisesta 1,5kk. Olen ollut kyllä tosi tyytyväinen, pienessä altaassa on vanhempaa mallia edustava lamppu, 2x25W T8-putkilla, seisoo jaloillaan kokolasisen altaan reunoilla. Isommassa on puolestaan OT2 overtank, 4x54W T5-putkilla (uusin hankinta), tämä roikkuu katosta kun en kehysaltaaseen sitä järkevästi saisi muuten paikoilleen. Ovat kyllä käteviä, pienen altaan lampun saa nostettua pystyyn hoitotoimenpiteiden ajaksi ja isomman taas vaijereilla hilattua ylemmäksi. Eipähän enää tarvitse nostella lamppuja pois altaiden päältä. :roll: Minä kyllä ainakin suosittelen Arcadiaa lämpimästi. :mrgreen:

Jos taas monimetallia haluaa, niin 180 litraiseen taitaa riittää yksi 70W:n lamppu? Sen tarkempaa omaa kokemusta noista ei ole. Pitkään mietin joko monimetallia tai loisteputkia, päädyin sitten loisteputkiin, kun niitä on ollut aina ennekin. Epäilin kanssa, että mitenköhän paljon monimetalli mahtaa valaista muuta asuntoa (ts. heijastuuko valoa miten paljon muuallekin kuin altaaseen).
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
ninni_hoo
Starting Member
Starting Member

Re: valaistusta uusimassa

Viesti Kirjoittaja ninni_hoo »

Kiitos! Täytyy silmäillä siis lisää tuota Arcadiaa...
Osaisiko joku muu kertoa noista monimetalleista sitten?
180 L sekametelisoppaa, 20 L kirsikkasukia
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Valaistusta uusimassa

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Selailin noita Arcadia overtank -keskusteluja ja tuli mieleen onko kukaan hommannut pieneen (alle 100l) altaaseen tuollaista? Olen tässä pohtinut 55l valaistusta kun tekisi mieli saada valaistustekniikka ylemmäs, pois altaan päältä tai ainakin vähän kauemmas siitä ja tuli yhtäkkiä tuo overtank mieleen. Niitähän saa 15W (siis 2 T8 -putkea). Toisaalta onhan sillä kapistuksella hintaakin yli sata euroa. Tuon kokoisia ei varmaan saa mistään käytettynäkään? Onko tässä mitään järkeä...
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Miksei olisi? Jos se on sinusta sen verran nätti että siitä sen 100€ maksat niin anna palaa vaan. Sinua sen tulee kuitenkin eniten miellyttää. Itse olen 100% avoimen altaan kannattaja.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
ihis81
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja ihis81 »

Itsekkin pohdin valaisinta 150cm pituiseen akvaarioon.
T5 olisi mielessä , mutta vaihtoehtoja on ihan liikaa.
Tossa olisi loisteputkien lisäksi vielä siniset led-valot kuuvaloiksi http://www.aquapro2000.de/en/Lighting-A ... :9703.html

Mutta onko vähän liian tehokas 4x80W?
Vaikka eihän niitä kaikkia putkia ole pakko samaan aikaan päällä pitää.

Haluan vähän merivesiakvaarioista tutulla sävyllä olevaa valoa akvaariooni.
Tuo toteutuu kai kun laittaa valaisimeen yhden sinisen loisteputken, ja muut kylmänvalkoisilla?

Mielessä on käynyt myös Led Finlandin 120W led valaisin. mutta tuo ei taida valaista yhtä tasaisesti koko akvaariota kuten loisteputket.
Ledillä puolestaan saisi veden liikkeiden varjot paremmin esille. Olenko ymmärtänyt oikein?
"Tehän olette kuin kaksi marjaa; paskanmarja ja rusina"
[
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”