Voiko iän laittaa pakolliseksi?

Tänne ilmoituksia mahdollisista (todennäköisistä) bugeista ym. häiriöistä.

Valvoja: Moderaattorit

en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Voiko iän laittaa pakolliseksi?

Viesti Kirjoittaja en »

Ja syntymäpäivän rekisteröintiin kysyttäväksi? Toki tuon(kin) voi valehdella, mut osaisi suhteuttaa vastauksia kun näkisi onko kysyjä 10v vai 15v vai 55v...
srd
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2010
Liittynyt: 13:11, 28.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Re: Voiko iän laittaa pakolliseksi

Viesti Kirjoittaja srd »

Juu hyvä idea. Osais hieman katsoa miten suhtautuu kysyjään, eikä pahoita kenenkään pikkaraisen mieltä kun luulee puhuvansa "täyspäiselle" aikuiselle. :)
AQUAJapan
Member
Member
Viestit: 264
Liittynyt: 11:20, 30.05.2010

Re: Voiko iän laittaa pakolliseksi

Viesti Kirjoittaja AQUAJapan »

Olisihan tuo hyödyllistä!
viineri
Member
Member
Viestit: 311
Liittynyt: 09:45, 20.07.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kouvola

Re: Voiko iän laittaa pakolliseksi

Viesti Kirjoittaja viineri »

AQUAJapan kirjoitti:Olisihan tuo hyödyllistä!
No ikää kehiin sitten!
112 l
Pytty sisältää: hunajarihmalauman, +10 kardinaalitetraa, kuparimonnisia, partamonnin ja muutaman nuolimonnin
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1722
Liittynyt: 20:52, 31.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Voiko iän laittaa pakolliseksi

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

Kannatan tätä, mutta en ymmärrä miten joku voi kannattaa eikä pidä ikäänsä näkyvillä, viestien keräämistä?
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
Amos
Senior Member
Senior Member
Viestit: 710
Liittynyt: 01:35, 01.05.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Voiko iän laittaa pakolliseksi

Viesti Kirjoittaja Amos »

Tota noin... alle kolekymppisillä on vielä kasvunvaraa, että sen alle oleville. [;)] minun ikä on 65 :roll: eikä sitä kehtaa esillä pitää, kun on vielä niin nuorekaskin.

Kyllä viestin sisällöstä huomaa kuinka paljon harrastaneen kanssa on tekemisissä.
1000, 100 ja 10 litraa
R_R
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1463
Liittynyt: 19:36, 27.05.2009

Re: Voiko iän laittaa pakolliseksi

Viesti Kirjoittaja R_R »

Kohteliaisuus kuuluu sivistykseen iästä tai kuuliasta riippumatta. Ymmärrä kyllä juntit jotka näkevät muita ihmisiä vain muutaman kerran vuodessa kylällä käydessään.
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1216
Liittynyt: 20:12, 12.06.2005
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Voiko iän laittaa pakolliseksi

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Itse en tätä kannata. Esimerkiksi joihinkin nuoriin / nuorehkoihin harrastajiin saatetaan suhtautua epävarmasti vaikka asiansa osaisivatkin varsin hyvin. Jos vaikka joku 15-vuotias tulee jotain nelikymppistä neuvomaan niin katsotaan nenänvartta pitkin ja ajatellaan että kyllä nuo omat arvaukset on parempia kuin tuollaisen pikkuruisen lapsen omat kokemukset. :|
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Voiko iän laittaa pakolliseksi

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Varmasti on täällä paljon fiksuja nuoria ihmisiä, mutta valitettavasti osa -ei niin fiksuja- nuoria pilaavat kaikkien maineen. Joskus tuntuu siltä, että esim. 13-14-vuotias saattaa hyvinkin olla kypsempi ja asiallisempi kuin 17-18-vuotias. Yleensä nämä -ei niin fiksut- nuoret tuppaavat olemaan sellaisia läpi elämän. Olen itsekin törmännyt työelämässä siihen, että jollain on vaikeaa ottaa neuvoja/tietoa vastaan nuoremmilta. Esimerkki: meille tuli töihin eräs vanhempi rouva-henkilö. Opastin ja neuvoin häntä työssäni (jota olin siinä vaiheessa tehnyt jo 7 vuotta), niin rouva ei kuunnellut lainkaan. Ei edes yrittänyt tehdä töitä, koska eihän tuollainen nuori tyttö voi tietää näistä töistä mitään. Hänellähän on sentään elämänkokemusta! ARGH!

Nyttemin olen tehnyt samoja töitä ja kymmenisen vuotta ja joka päivä opin jotain uutta. Mikään päivä ei ole samanlainen, siksi varmaan olenkin viihtynyt tuolla noin kauan. Mun mielestä sama pätee vähän kaikissa asioissa, myös akvaarioharrastuksessa. Oppia ikä kaikki!

*Miete*
Jättiläinen harppoi pitkin kapeata kujaa. Vastaan tuli pieni mies. "Minä en tyhmiä väistä", karjui jättiläinen vauhtiaaniaan hiljentämättä. "Vaan minäpä väistän", sanoi pieni mies.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Jykke
Senior Member
Senior Member
Viestit: 502
Liittynyt: 22:21, 26.08.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Voiko iän laittaa pakolliseksi

Viesti Kirjoittaja Jykke »

Eikö jokaiseen kirjoittajaan pitäisi suhtautua samalla kohteliaisuudella oli ikää 15 tai 35 vuotta? Mielestäni sillä onko ikä näkyvissä vai ei, ei pitäisi olla mitään merkitystä siihen millä tavalla viesteihin vastataan.

Ja en kyllä ymmärrä sitä, että jonkun mielestä iät pitäisi laittaa näkyviin, mutta sitten oma ikä on piilotettuna, jos haluaa, että kaikkien iät näkyy niin eikö itse pitäisi näyttää esimerkkiä?
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Re: Voiko iän laittaa pakolliseksi

Viesti Kirjoittaja en »

Mä ajattelin aloittaessani tätä ketjua että jos kirjoittaja on 10v, hälle saattaa tarvita selittää joitain asioita hiukan eripohjalta, siis ihan perus-yleis-tietoa ajattelin tässä. Et oletan että sellainen 15+ tietää muistakin kun akva-asioista erilailla ,tai jos on 10v-15v ei "tienaa" itse vaan hankinnat täytyy perustella vanhemmille, ehkä tietyllä lailla. Jos on 18v+ pääsee liikkumaan ihan erilailla lähikuntiin jne ja on omaa päätäntävaltaa erilailla. Mä olen itse aloittanut akvaarioelämän 12vnä. Ei siinä mitän pahaa ole, taatusti luin joka ikisen painetun sanan mitä Tampereen kokoisen kaupungin kirjastoista ja akvaarioliikkeistä irtosi. Samoin kiersin joka ikisen akvakaupan viikottain ja kiusasin myyjiä asiassa jos toisessakin, eipä ollut nettiä, ei edes tietokonetta meillä, ei kyse ole akvaario-iästä, vaan ihan sellaisesta perus-tieto-iästä ja siitä että toivoisin varsinkin että lapsiin ja nuoriin suhtauduttaisiin lempeästi, sekä heillä olevaa tietoa ymmärrettäisiin iän katsomalla tavallakin. Sekä että he ei ehkä tietoisesti ole tehnyt niitä virheitä kalastoissa, ja ehkä he eivät voi vaikuttaa asioihin kotona aina niinkuin toivoisivat.
fix
Junior Member
Junior Member
Viestit: 195
Liittynyt: 15:09, 14.09.2008
Sukupuoli: Nainen

Re: Voiko iän laittaa pakolliseksi

Viesti Kirjoittaja fix »

Omat ongelmansa puoleen jos toiseen. Muffe kertoi yhden puolen, Nepis76 jatkoi. Mutta toisaalta jos ikä näkyisi, ei sen pitäisi vaikuttaa siihen miten vastaa. Kaikille kohteliaasti, ja ystävällisesti, mutta se että osaa muuttaa vastaamisen sopivammaksi kysyjälle. Jos näkee että vastaaja on nuori voi perustella asian helpommin ymmärrettävillä lauseilla, ja paneutua siihen asiaan hieman enemmän kuin jos kysyjä on joku vanhempi. Toki enempi tässäkin taas vaikuttaa se kuinka kauan on akvaarioita "harrastanut" kuinka mitäkin voisi ymmärtää. Mutta osaa ottaa joitakin asioita enempi huomioon. Ei nuorilla ole samallainen kaiken sieto- ja kestokyky, eivätkä he osaa samallai suodattaa ilkeitä vastauksia kuin jo huomattavasti varttuneempi sukupolvi. Toisaalta taas nuorempi vastatessaan vanhemmalle, osaisi ottaa huomioon ettei vanhempi henkilö ymmärrä nykyslangia, ei ainakaan ihan heti.
Ikä olisi hyvä näkyä, mutta niin kauan aikaa kun ihmiset eivät pysty ottamaan vinkkeleitä vastaan nuoremmilta/vanhemmilta, niin niin kauaan aikaan ei sillä iälllä ole mitään merkitystä minkä ikäisiä kukin on. Jollei itse kukin ole valmis olemaan avoimin mielin.

Jos kukaan nyt tästä mitään ymmärsi mitä ajoin takaa :)
R_R
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1463
Liittynyt: 19:36, 27.05.2009

Re: Voiko iän laittaa pakolliseksi

Viesti Kirjoittaja R_R »

Täällä on "Alkeet" keskustelualue, jossa kysyjät oletettavasti ovat aloittelijoita. Uusi akvaarioharrastaja ei läheskään aina ole nuori vaikka kokematon.
Kaikille uusille pitäisi kertoa vastaus perusteellisesti, kysyjän ikään katsomatta. Kirjoitetaan täällä myös murteella joten nuorten slangi ei ole mitenkään erikoista.
fix
Junior Member
Junior Member
Viestit: 195
Liittynyt: 15:09, 14.09.2008
Sukupuoli: Nainen

Re: Voiko iän laittaa pakolliseksi

Viesti Kirjoittaja fix »

R_R kirjoitti:Täällä on "Alkeet" keskustelualue, jossa kysyjät oletettavasti ovat aloittelijoita. Uusi akvaarioharrastaja ei läheskään aina ole nuori vaikka kokematon.
Kaikille uusille pitäisi kertoa vastaus perusteellisesti, kysyjän ikään katsomatta. Kirjoitetaan täällä myös murteella joten nuorten slangi ei ole mitenkään erikoista.

Ehkäpä ei erikoista, mutta kylläpä siinä alkaa olemaan kielipitkällä jos nuorten suosimat lyhenteet alkavat tulvimaan tänne. Ymmärtäisitkö jos joku tulisi vastaamaan vgm, nhp, jls? Näin ihan lyenneltyinä esimerkkeinä. Katselin yksi päivä omien lapsosten jutteluja kavereittensa kanssa ja totesin kirjoitetun sisältävän hyvin paljon 3-4 kirjaimen yhdistelmiä sujuvasti normaalin puheen seassa. En nyt ole ikäloppu vielä (toivottavasti ainakaan), mutta kyllä jää puhtaasti hepreaksi kaikki lyhennelmät mitä on käytetty netissä. Joitain yleisimpiä mitä käytetään joka paikassa jo vuosia on jotenkin jo iskostunut päähän. Eli lähinnä tätä tarkoitin nuorten slangilla. Tosin jos R_R siitä nyt pahoitti mielensä niin pahoitteluni. Tarkoitus ei ollut mitenkään erotella nuorten slangia murteita huonommaksi.
en
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1921
Liittynyt: 13:55, 20.05.2007

Re: Voiko iän laittaa pakolliseksi

Viesti Kirjoittaja en »

Ja en nyt itseäni aloittelijaksi laske mutta vuosittain keksin kysyttävää alkeet osiossa, sekä aloittava akvaristi voi aivan yhtä hyvin esittää kysymyksensä kalalajikohtaisessa alueessa. Sekä jos on 8vnä aloittanut, voi olla jo aika pitkällä 14vnä, mutta se sietokyky, rahansaanti, liikkuminen, päätöstenteot yms ei ole samalla tasolla kuin aikuisella, vaikka tietoa onkin enemmän. Mutta unohtakaa koko juttu, toivottavasti nuoret ja lapset uskaltaa edelleen kysyä ja kysyä lisää :).
R_R
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1463
Liittynyt: 19:36, 27.05.2009

Re: Voiko iän laittaa pakolliseksi

Viesti Kirjoittaja R_R »

Kyllä nuoret ymmärtävät, ettei täällä käytetä slangia kuten nuoret keskenään. Jos nuoren kysymykseen tulee jokin ihmeellinen lyhenne, voimme ystävällisesti kysyä mitä hän sillä tarkoittaa, kuten teemme omissa akvaristien erikoissanoissa.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5535
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Voiko iän laittaa pakolliseksi

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Kyllä mä kannatan lämpimästi sitä, että iän ilmoittaminen olisi pakollista.

12-vuotiaalle on ihan turha lähtee tilittämään mitään edes vesikemian perusteita. 16-vuotiaalle voi jo kertoa jotain veden happamuuden merkityksestä. Tässä ihan vaan yksi esimerkki.

Samoin toivoisin, että paikkakunnan ilmoittaminen olisi pakollista. On ihan eri asia lähteä opastamaan ihmistä joka asuu esim. paraisten kalkkikivilouhosten äärellä, joissa veden pehmentäminen on käytännössä pakko, kun taas jonkun turvesuon ääressä asuvaa jolle vesi tulee vieläpä omasta kaivosta.
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1216
Liittynyt: 20:12, 12.06.2005
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Voiko iän laittaa pakolliseksi

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Teemu Salonen kirjoitti:12-vuotiaalle on ihan turha lähtee tilittämään mitään edes vesikemian perusteita. 16-vuotiaalle voi jo kertoa jotain veden happamuuden merkityksestä. Tässä ihan vaan yksi esimerkki.
Itselläni oli kyllä valtavasti hyötyä ylä-asteen kemian tunneilla (ollessani sen 13-14 -vuotias) kun vesikemiaa käytiin läpi sillä olin niitä Aqua-Webissä sekä muualla netissä itsekseni opiskellut juurikin silloin 12-vuotiaana.
jossula
Junior Member
Junior Member
Viestit: 194
Liittynyt: 21:00, 06.04.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kokkola

Re: Voiko iän laittaa pakolliseksi

Viesti Kirjoittaja jossula »

Teemu Salonen kirjoitti:Kyllä mä kannatan lämpimästi sitä, että iän ilmoittaminen olisi pakollista.

12-vuotiaalle on ihan turha lähtee tilittämään mitään edes vesikemian perusteita. 16-vuotiaalle voi jo kertoa jotain veden happamuuden merkityksestä. Tässä ihan vaan yksi esimerkki.

Samoin toivoisin, että paikkakunnan ilmoittaminen olisi pakollista. On ihan eri asia lähteä opastamaan ihmistä joka asuu esim. paraisten kalkkikivilouhosten äärellä, joissa veden pehmentäminen on käytännössä pakko, kun taas jonkun turvesuon ääressä asuvaa jolle vesi tulee vieläpä omasta kaivosta.
toki 12 vuotiaallekkin voi happamuuden merkituksestä ja muusta kertoa, se vain luultavasti pitää vääntää rautalangasta, sis se ikä selventäis kovasti, silläkin kuinka perusteellisesti asiat pitää kertoa, ettei tule sellainen tunne että 'no emmää nyt noin tyhmä oo'
niin, ja ei vain tuonkin takia paikkakuntaa, vaan myös se, että kauppapalstalle monet unohtaa laittaa paikkakunnan ja jos kysytään esim. mistä kaupasta parhaat (öö, vaikka) taistot, vastataan esim. helsingin akvaarioheskuksesta ja sit myöhemmin käy ilmi että kysyjä asuu oulussa tai rovaniemellä tai jossain kaukana..
juu oon ite -96, mut kyllä mää ainaski hoksaan noi vesikemiajutut..
60l kasviallas tulossa
Kissa ja kaksi koiraa, uusi Jyväskyläläinen opiskelija Pohjanmaalta
SPLASH
Senior Member
Senior Member
Viestit: 559
Liittynyt: 23:21, 28.06.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raasepori

Re: Voiko iän laittaa pakolliseksi

Viesti Kirjoittaja SPLASH »

Olen seurannut AW-tä muutaman vuoden ja mielestäni nämä käyttäjien arvottamiseen liittyvät ketjut ovat todella outoja ja kuuluisivat Off-topic puolelle. Mitä iällä, kielitaidolla tai tähdillä on tekemistä asiasisällöllä? Voisimmeko puhua akvaarioista, kaloista ja muista vesieläimistä eikä henkilöistä?
KalaH
Senior Member
Senior Member
Viestit: 929
Liittynyt: 16:30, 31.01.2010
Akvaarioseurat: OAS, TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Voiko iän laittaa pakolliseksi

Viesti Kirjoittaja KalaH »

Teemu Salonen kirjoitti:Kyllä mä kannatan lämpimästi sitä, että iän ilmoittaminen olisi pakollista.

12-vuotiaalle on ihan turha lähtee tilittämään mitään edes vesikemian perusteita. 16-vuotiaalle voi jo kertoa jotain veden happamuuden merkityksestä. Tässä ihan vaan yksi esimerkki.

Samoin toivoisin, että paikkakunnan ilmoittaminen olisi pakollista. On ihan eri asia lähteä opastamaan ihmistä joka asuu esim. paraisten kalkkikivilouhosten äärellä, joissa veden pehmentäminen on käytännössä pakko, kun taas jonkun turvesuon ääressä asuvaa jolle vesi tulee vieläpä omasta kaivosta.
Vaikka akvaarioita en vielä harrastanutkaan 12 vuotiaana niin vesikemia oli jo selvä juttu kuolun kemian tunneilta. Nyt kun sitä on käyty taas ylä-asteella läpi niin on ollut jo kaikki ennen akvaarioita oppima tieto ja nyt myös akvaariosta tuleva vesikemian tieto, joka riittää vallan mainiosti koulussa. Tunnen osaavani vesikemian hyvin. Monilla aikuisilla jotka aloittavat harrastuksen myöhempään saattaaa vesikemia olla hakusessa, jos kouluvuosista on jo kauan aikaa.
Zaphood
Member
Member
Viestit: 486
Liittynyt: 19:01, 13.08.2009
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kangasala

Re: Voiko iän laittaa pakolliseksi

Viesti Kirjoittaja Zaphood »

Teemu Salonen kirjoitti:Kyllä mä kannatan lämpimästi sitä, että iän ilmoittaminen olisi pakollista.

12-vuotiaalle on ihan turha lähtee tilittämään mitään edes vesikemian perusteita. 16-vuotiaalle voi jo kertoa jotain veden happamuuden merkityksestä. Tässä ihan vaan yksi esimerkki.
Hoh-hoijjaa... Minä, >45v olen jo hyvän aikaa kysynyt vesikemian kysymykset junorilta; nyt 15v. Ja perheen 9v tietää kans perusasiat. Asiattomia kysymyksiä ja vastauksia osaa laikki kirjoittaa iästä huolimatta. Iän tietäminen auttaa toki siinä, että yleistäen nuorilla on vähemmän rahaa käytettävissä kuin aikuisilla.
Teemu Salonen kirjoitti:Samoin toivoisin, että paikkakunnan ilmoittaminen olisi pakollista. On ihan eri asia lähteä opastamaan ihmistä joka asuu esim. paraisten kalkkikivilouhosten äärellä, joissa veden pehmentäminen on käytännössä pakko, kun taas jonkun turvesuon ääressä asuvaa jolle vesi tulee vieläpä omasta kaivosta.
Eikä se paikkakunta kerro mitenkään sitä, minkälasita vetta hanasta tulee... Vaihtoehtoja kun on niin paljon. Kysyjän pitäisi osata kertoa ne perusasiat.
------------
128l + 432l + 200l + 300l; mistänäitäakvaarioitaainatulee
Hakusessa: timanttikirjoahvenpariskunta ja linnunratapleko L262. YV tarjouksia, kiitos.
jumase
Senior Member
Senior Member
Viestit: 705
Liittynyt: 10:56, 17.07.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Voiko iän laittaa pakolliseksi

Viesti Kirjoittaja jumase »

Zaphood kirjoitti: Hoh-hoijjaa... Minä, >45v olen jo hyvän aikaa kysynyt vesikemian kysymykset junorilta; nyt 15v. Ja perheen 9v tietää kans perusasiat.
Menee pahasti off-topiciksi, mutta jos väittää 9-vuotiaan tuntevan akvaarion vesikemian, niin ollaan aika pahasti hakuteillä. Peruskoulun kemian tunneilla ei opita mitään mikä hyödyttäisi ymmärtämään akvaarion vesikemiaa siinä määrin, että aiheeseen pystyisi tuomaan jotain uutta saati sitten antamaan hyödyllisiä neuvoja. Siitä kai tässä oli kysymys. Palstan asiantuntijat tämän aiheen suhteen voi laskea kahden käden sormilla enkä itsekään niihin kuulu.

Se, että osaa mitata akvaariosta pH:n liuskatestillä ja verrata lukua lajikuvaukseen ei ole vesikemian tuntemusta. Kun ryhdytään puhumaan esimerkiksi kalsifikaation vaatimista ainelisistä tai vaikkapa makro- ja mikroravinteiden suhteesta tietyn leväinvaasion torjumiseksi, voidaan ehkä puhua vesikemian laajemmasta ymmärtämisestä akvaario-olosuhteissa. Tällaisen tiedon jakaminen alkaa olla jo hyödyllistäkin.

Itse asiassa se, että persukoulun kemian tunnit vedettiin tähän keskusteluun mukaan, kertoo ainakin minulle, että vesikemian ymmärrys on aika heikolla pohjalla. Iän kanssa tälläkään ei tietenkään ole mitään tekemistä, mutta väittäisin, että akvaarioharrastusta on oltava takana vuosikausia ennenkuin vihkiytyminen harrastukselle on sillä tasolla, että jaksaa lukea tutkimuksia vesikemiaan liittyen. Ja kun niitä on lukenut vuoden pari niin huomaa nopeasti, että ei ymmärrä osittain suljetun systeemin vesikemiasta juuri mitään.
Jake_101
Junior Member
Junior Member
Viestit: 193
Liittynyt: 13:42, 28.02.2010
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tukholma

Re: Voiko iän laittaa pakolliseksi

Viesti Kirjoittaja Jake_101 »

Mistä lähtien asioiden totuudenmukaisuus tai paikkansapitävyys on riippunut sanojan (tai tässä tapauksessa kirjoittajan) iästä? Huuhaata osaavat kirjoittaa ihan kaikenikäiset.

Täällä kuitenkin jokainen käyttäjä on oma yksilönsä, eikä yksilön tietoja ja taitoja voi päätellä sen perusteella mitä "keskiverto" samanikäinen osaa.
Home is the place where I keep my planted tanks.
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viestit: 662
Liittynyt: 13:18, 10.02.2008
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Voiko iän laittaa pakolliseksi

Viesti Kirjoittaja AkvaarioTyttö »

Moikka, niin kuin kaikki varmaan tietää olen 14.v. Minusta on meitä "tunnollisia-akvaristi-nuoria" kohtaan loukkaavaa alkaa meille kertomaan kaikkea rautalanka versiona. Mitä se ikä oikeastaan merkitsee akvaarion hoidossa?

Esimerkkinä Jos on 10.v ja aloittaa akvaarioharrastuksen niin yleensä hän istuu nenä kiinni kirjoissa ja hakee sitä tietoa. Ja saa sieltä perusasiat ja vähän enemmänkin päähänsä. Akvaarioliikkessä hän muistaa mitä pitää kysyä ja on jo kotoa lähdettäessä miettinyt kalaston sopivaksi. Mutta vanhemmat voivat hankaloittaa pienen akvaristin alun työtä saada altaasta toimiva ja luonnomukainen elinympäritö sen asukkaille. Hänen akvaariossa kalat viihtyvät ja kutevat. Isompi allas tilalle ja pieni ison rinnalle. Läpi rankkojen opiskelu vuosien joku pönttö lirisee nurkassa.

Kun taas jos on n. 30.v ja aloittaa myös akvaarioharrastuksen. Yleensä kun töistä tulee ei niin jaksa lukea mitään. Akvaarioliikkessä mukaan tarttuu niitä nätin näköisiä ja värikkäitä kaloja. Ja kieroon kasvanut eurot silmässä palveleva myyjä myy vaikka mitä hänelle. Partamonnit lisääntyvät hullua tahtia, mollit taas synnyttävät,synnyttävät ja kanta on pian todella sisäsiittoista. Useita vuosia kalojaan "kaltoin" kohdellut ehkä alkaa uskomaan nuoren akvaristin sanoja ja muuttaa akvaarionsa kalastoa.


Jos ikä on pakollinen niin myös sellainen kuinka kauan on akvaarioita harrastanut. Siitä näkisi on ihan aloittelija vai ei. Ja ei tuo viestien määrä kerro mitään. Jos on neljä viesti voi silti olla harrastanut akvaarioita jo kymmenen vuotta. Kun taas sitten jollain on lähempänä viittä sataa viestit ja 80% OT- alueella. Ja harrastanut vain kolme kuukautta.

Varmasti on myös sellaisia akvaristi-nuoria että heitä ei oikeastaan kiinnostaa paljoakaan kalojen viihtyvyys. Mutta niin myös sellaisia akvaristi-aikuisia. Ja se olisi väärin että nuoriin kohdistettaisiin erillaisia mielikuvia kuin aikuisiin. Yhtälailla ihmisiä ovat molemmat. Ikä ei ratkaise mitään !

Ja nuorihan olen minäkin, mutta siitä slangissa en ymmärrä mitään. Suoraan sanoen en ole normaali (yllätys :mrgreen: ) , koska nykyään "normaalin" nuoren pitäisi ryypätä, sotkea, sylkeä ja olla rääväsuinen. Minä en ole näin ollen "normaali" nuori.


-AkvaarioTyttö ,14.v
(aloittanut akvaristina 10.v ja omistaa kaksi allasta)

P.S Tuo esimerkki oli minusta ja sisarestani. Toivotaan että hän joskus edes uskosi minua.
Eikä pitäisi partamonnin ja mollin poikaslahtajaisia. [}:)]
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Bugit ym. ongelmat”