Minkälainen monimetallivalaisin 120cm kasviakvaarioon?
Valvoja: Moderaattorit
Minkälainen monimetallivalaisin 120cm kasviakvaarioon?
Ei ole aiempaa kokemusta ko. lampuista... Tietääkö joku? 
-
Zaphood
- Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
Re: Minkälainen monimetallivalaisin 120cm kasviakvaarioon??????
kasveista, altaan syvyydestä (korkeudesta) ja kasvistosta riippuen ehdotan joko 2 x 75w tai 2 x 150w. Tai jopa 1 x 150w, jos matala allas ja ei-niin-vaativaiset kasvit. Kerro lisää...
------------
128l + 432l + 200l + 300l; mistänäitäakvaarioitaainatulee
Hakusessa: timanttikirjoahvenpariskunta ja linnunratapleko L262. YV tarjouksia, kiitos.
Hakusessa: timanttikirjoahvenpariskunta ja linnunratapleko L262. YV tarjouksia, kiitos.
Allas 50cm korkea. Paljon valoa vaativia kasveja. Hinta mieluiten alle 400€Zaphood kirjoitti:kasveista, altaan syvyydestä (korkeudesta) ja kasvistosta riippuen ehdotan joko 2 x 75w tai 2 x 150w. Tai jopa 1 x 150w, jos matala allas ja ei-niin-vaativaiset kasvit. Kerro lisää...
-
Zaphood
- Member

Minä ehdotan sit 2 x 150w. Mut sitten pitää lannotus ja hiilarit olla kans kunnossa. Jos ei oo, niin 2 x 75w. Hintahaitari on venytyksessä, paitsi jos tuolta -Myydään osastolta saisi koeajettuja...eusteralisapisto kirjoitti: Allas 50cm korkea. Paljon valoa vaativia kasveja. Hinta mieluiten alle 400€
------------
paljonko maksaa 2x150w entä 2x75w noin suunnilleen?
-
Aqualung
- Katalysaattori

Tuolta sivun alalaidasta 2x150W irtoaa 300€. On vaan nyt näköjään loppu, mutta kysymällä kyllä selviää koska on taas listoilla.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
montaako loisteputkea 2x150w vastaa?
-
Aqualung
- Katalysaattori

Aika sama kuin 6x54W T5. Polttimoillakin on vaikutusta tuohon.
PAR arvot loisteputkella jakautuvat tasaisemmin akvaariossa, kun taas HQI:lla tulee se hotspot ja siitä mitä kauemmas mennään sitä pienemmällä valoteholla mennään. Itse ehkä ajaisin tuota akvaariota 4x54W T5 valoilla.
PAR arvot loisteputkella jakautuvat tasaisemmin akvaariossa, kun taas HQI:lla tulee se hotspot ja siitä mitä kauemmas mennään sitä pienemmällä valoteholla mennään. Itse ehkä ajaisin tuota akvaariota 4x54W T5 valoilla.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
-
Zaphood
- Member

makuasioita. Koitin itse vastata kysyjän näkökulmasta, että monimetallia pitäs olla. Henk koht myös laittaisin nykyisin monimetallia tai roikkuvaa pienoisloisteputkea altaa päälle ilman laseja. Pinnan päälle tulevien kasvien lisäksi olen itse mieltynyt siihen vapaaseen vedenpintaan kun lasit ja putket ovat poissa. Tosin vettä pitää lisätä aika aktiivisesti...Aqualung kirjoitti:Itse ehkä ajaisin tuota akvaariota 4x54W T5 valoilla.
------------
Mulla oli 120 cm altaassa 1x150w ja valoa riitti enemmän kuin hyvin. 2x150w kuulostaa siis minun mielestäni jopa hurjalta. Itse jos (okei, kun) uudelleen samanlaista akvaariota lähen pystyttämään niin 2x75 olisi erittäin hyvä. Valoa riittäisi kulmiinkin eikä leväkään pääse yllättämään ihan yhtä helposti. Mutta kun kerran valoa on noinkin runsaasti, on hiilidioksidi sitten ehdottomuus 
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
-
Alsshon
- Advanced Member

- Viesti:
Tarkennuksena vielä että useimmat myynnissä olevat valmiit monimetallivalaisimet käyttävät 70W tehoa 75W sijaan
Ja tästä ylöspäin 150W, 250W, 400W ja 1000W. Näin siis yleensä, mutta poikkeuksiakin on varsinkin ulkomailla.
-
hesalist
- Junior Member

- Akvaarioseurat: JAS
- Sukupuoli: Nainen
Samaa mieltä dixien kanssa, että 2 x 70 W riittää vallan mainiosti. Allas on ilmeisesti 240 l vetoinen, jos on standardimittainen. Itselläni riittää 2 x 70 W 480 l 60 cm syvään kasviakvaarioon. Ei tuo ylimääräinen valo tee autuaaksi, ongelmaksi voi tulla esim. levä, lämpötila, häikäisy, kalojen arkuus ja sähkön kulutus. Joskus tullut miettineeksi, kun kovalla panostuksella isolla rahalla aloitettu akvaarioharrastus lopetetaan leväongelmien vuoksi, että syynä on ollut mahdollisesti liikavalaistus. Luulisin noiden 70 W valaisimien riittävän siinäkin tapauksessa, että jotain puutarhaa haluat perustaa akvaarion yläpuolellekin, kun tuo allas ei ole kovin korkea, niin valaisimet voi nostaa hivenen korkeammallekin. Mutta siihen voi olla pätevämpi mielipide jollain, joka käytännössä oikein rehevää kasvustoa pitää akvaarion yläpuolellakin.
Isäni ilmaisi käydessään hyväksyntänsä akvaarioharrastukselleni: "No eihän tämä nyt ihan yhtä hullua touhua ole; telkkarista näin, ku jollain naisella oli 200 orankia".
-
Jepajee
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
Mulla 120x35x35 mitoilla olevassa kasvialtaassa 150w monimetalli,ei levä ongelmia tms. Kasvit kasvaa ja on ihan tarpeeks valosa.