260-litraisen kalasopparemontti
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
260-litraisen kalasopparemontti
Hei!
Meillä on akvaarioharrastus ollut vähän jäissä pari vuotta ja kalasopasta on akvaariossa jäljellä pari tetraa, pari marmoririhmaa, pari harlekiininuoliaista ja yksi tulipyrstö. Nyt olisi tarkoitus uusia kalastoa vähän mielenkiintoisemmaksi ja herätellä akvaarioharrastusta taas henkiin. Entisestä kalastosta haluttaisiin säilyttää ainakin tulipyrstö, ehkä myös nuoliaiset. Marmoririhma ja muutama tetra annetaan pois. Kysymys kuuluu, mitä ottaa tilalle? Olisiko ehdotuksia? Mies haluaisi seeprakirjoahvenia, hänellä on niitä vissiin ollut joskus nuorena. Menisivätkö samassa tankissa nuoliaisten ja tulipyrstön kanssa ja jos, mitä vielä lisäksi vai olisiko kalasoppa siinä?
Kiitos vastauksista, näin vuosien tauon jälkeen vähän hankalaa taas aloittaa =)
Meillä on akvaarioharrastus ollut vähän jäissä pari vuotta ja kalasopasta on akvaariossa jäljellä pari tetraa, pari marmoririhmaa, pari harlekiininuoliaista ja yksi tulipyrstö. Nyt olisi tarkoitus uusia kalastoa vähän mielenkiintoisemmaksi ja herätellä akvaarioharrastusta taas henkiin. Entisestä kalastosta haluttaisiin säilyttää ainakin tulipyrstö, ehkä myös nuoliaiset. Marmoririhma ja muutama tetra annetaan pois. Kysymys kuuluu, mitä ottaa tilalle? Olisiko ehdotuksia? Mies haluaisi seeprakirjoahvenia, hänellä on niitä vissiin ollut joskus nuorena. Menisivätkö samassa tankissa nuoliaisten ja tulipyrstön kanssa ja jos, mitä vielä lisäksi vai olisiko kalasoppa siinä?
Kiitos vastauksista, näin vuosien tauon jälkeen vähän hankalaa taas aloittaa =)
Re: 260-litraisen kalasopparemontti
Mä oon todella huono ehdottelemaan mitään perinteisiä yhdistelmiä.
Ensiksi pitää todeta, että tulipyrstölle akvaariosi on aivan liian pieni. Siitä kasvaa n. 30cm pitkä vonkale. (Suurempiakin on nähty.)
Miltä kuulostaisi jos luopuisit myös niistä nuoliaisista ja lähtisit rakentamaan koko akvaariota uudestaan.
Synnyttäviä hammaskarppeja näkee nykyisin enää todella harvoin. Mites olis vaikka parvi miekkapyrstöjä, mustiamolleja ja purjemolleja?
Tai sitten malawi-/tanganjikajärven asutusta, ei ainakaan värit loppuisi kesken:)
Ensiksi pitää todeta, että tulipyrstölle akvaariosi on aivan liian pieni. Siitä kasvaa n. 30cm pitkä vonkale. (Suurempiakin on nähty.)
Miltä kuulostaisi jos luopuisit myös niistä nuoliaisista ja lähtisit rakentamaan koko akvaariota uudestaan.
Synnyttäviä hammaskarppeja näkee nykyisin enää todella harvoin. Mites olis vaikka parvi miekkapyrstöjä, mustiamolleja ja purjemolleja?
Tai sitten malawi-/tanganjikajärven asutusta, ei ainakaan värit loppuisi kesken:)
-
- Starting Member
Ei ei ei mustamolleja meille, eikös ne tarvitse murtovettä? :S Miekkapyrstöistä ei pidetä kumpikaan.
Tulipyrstö on nyt n. kolmevuotias ja vielä aika pieni, max 12cm kaveri. Parin vuoden päästä kunhan muutamme omakotitaloon laitamma kuitenkin ihan kunnon akvaarion tuon pikkutankin tilalle jonne se pääsee asustelemaan joten siitä en kyllä ole luopumassa
Se on hyvin rauhallinen tyyppi joten en näe sen pidossa mitään ongelmia.
Mies olisi kovasti ahvenia haluamassa. Aiemmin mentiin minun lemppareilla eli rihmakaloilla mutta nyt kun on hyvä väli vähän uudistaa soppaa olisi miehen vuoro saada omia lemppareitaan
Olisiko ahvenlajisia ehdotuksia siis? =)
---------------------------------
Ai niin, onhan tuolla kaksi partamonniukkoakin ja kolme piikkisilmää
Huomaa etten ole ollut akvaariovastaava pariin vuoteen vaan mies sitä on lähinnä siivoillut.
Katselin tuossa huvikseni eri kaloista infoa, minimikoko sellaiselle seeprakirjoahvenparille (tai vaikka samaa sukupuolta pari) olisi kai 150l? Voikohan niiden kanssa pitää mitään muuta kalaa? Mies kai ajatteli että lähinnä vain niitä ja muutama supervahva kasvi
Aikoinaan minulla oli huulirihmahaaremi suunnilleen samankokoisessa akvaariossa ja viihtyivät hienosti. Ne ovat ehdottomasti omia lempparikalojani. Jos päädyttäisiinkin niihin, niin voisikohan niiden kanssa pitää esim. hunajarihmoja? Hunajia minulla oli joskus satalitraisessa ja tuossa akvassa on kyllä ehkä liikaa virtausta niille.. Mutta mikäs huulirihmojen kaveriksi sopisi?
Kaikkea saa ehdotella mitä mieleen tulee, luultavasti sillä miehen ahvenlinjalla mennään mutta katsellaan nyt =)
Tulipyrstö on nyt n. kolmevuotias ja vielä aika pieni, max 12cm kaveri. Parin vuoden päästä kunhan muutamme omakotitaloon laitamma kuitenkin ihan kunnon akvaarion tuon pikkutankin tilalle jonne se pääsee asustelemaan joten siitä en kyllä ole luopumassa

Mies olisi kovasti ahvenia haluamassa. Aiemmin mentiin minun lemppareilla eli rihmakaloilla mutta nyt kun on hyvä väli vähän uudistaa soppaa olisi miehen vuoro saada omia lemppareitaan

---------------------------------
Ai niin, onhan tuolla kaksi partamonniukkoakin ja kolme piikkisilmää

Katselin tuossa huvikseni eri kaloista infoa, minimikoko sellaiselle seeprakirjoahvenparille (tai vaikka samaa sukupuolta pari) olisi kai 150l? Voikohan niiden kanssa pitää mitään muuta kalaa? Mies kai ajatteli että lähinnä vain niitä ja muutama supervahva kasvi

Aikoinaan minulla oli huulirihmahaaremi suunnilleen samankokoisessa akvaariossa ja viihtyivät hienosti. Ne ovat ehdottomasti omia lempparikalojani. Jos päädyttäisiinkin niihin, niin voisikohan niiden kanssa pitää esim. hunajarihmoja? Hunajia minulla oli joskus satalitraisessa ja tuossa akvassa on kyllä ehkä liikaa virtausta niille.. Mutta mikäs huulirihmojen kaveriksi sopisi?
Kaikkea saa ehdotella mitä mieleen tulee, luultavasti sillä miehen ahvenlinjalla mennään mutta katsellaan nyt =)
Ehdotus:
Harlekiininuoliaiset (voi ottaa pari lisääkin)
Tulipyrstö
10 piikkisilmää
pari partamonnia
pariskunta kirjoahvenia (esim sinileuka)
20 tiikeribarbia
Itsellä aika samanlainen kombo 250litraisessa pari haarniskamonnia, pari partista, tulievä, punatimanttiahvenia ja tiikeribarbeja. Piikkisilmät mulla löytyy toisesta purkista.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tulipyrstö
10 piikkisilmää
pari partamonnia
20 tiikeribarbia

Itsellä aika samanlainen kombo 250litraisessa pari haarniskamonnia, pari partista, tulievä, punatimanttiahvenia ja tiikeribarbeja. Piikkisilmät mulla löytyy toisesta purkista.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Appenzellinpaimenkoirat
Täsmennetään sen verran, että mustamolli ei tarvitse murtovettä paitsi jos se on kasvatettu sellaisessa. Tänä päivänä murtovedessä kasvatettuja harvemmin enää näkee. Myyjä tietää. Mutta ei siitä sen enempää, sanoinhan, että olen huono ehdottelemaan kaloja:)Orientaali kirjoitti:Ei ei ei mustamolleja meille, eikös ne tarvitse murtovettä? :S Miekkapyrstöistä ei pidetä kumpikaan.
Tulipyrstö on nyt n. kolmevuotias ja vielä aika pieni, max 12cm kaveri. Parin vuoden päästä kunhan muutamme omakotitaloon laitamma kuitenkin ihan kunnon akvaarion tuon pikkutankin tilalle jonne se pääsee asustelemaan joten siitä en kyllä ole luopumassaSe on hyvin rauhallinen tyyppi joten en näe sen pidossa mitään ongelmia.
Huomaa nyt jo, että tulipyrstö alkaa kääpiöitymään. Jos kolmevuotias kala ei vieläkään ole tota isompi. Tulipyrstö tosiaan kasvaa melkomoiseksi vonkaleeksi ja tarvitsee runsaasti tilaa ympärilleen. Kalahan ei vielä ole aikuinen, elikkä aikuisen käytösmallit ei vielä ole tullut esiin.
Toivottavasti se uusi (vähintään 1000l) akvaario on tulossa mahdollisimman pian, niin pääsee tulipyrstö kunnolla pulikoimaan.
Kalahan ei kasva kuin sen, mitä altaan koko sallii, sehän on todettu jo monta kertaa. Eihän ne takavuosina kasvaneet kiinalaisten naisten jalatkaan kun ne sidottiin pieniin kenkiin...
Esimerkkinä vain, että markku varjon kirjassa tulipyrstön koko aikuisena 12 cm ja allas 240 L, tietysti jos antaa enemmän kalalle tilaa niin varmasti siitäkin voi kasvaa mutta sopii hyvin myös tuohon 260 litraiseen altaaseen vaikka loppu elämäkseen.
Sitte on varmaan ollu suurentavat lasit niissä altaissa, missä tulipyrstön oon nähny:D
-
- Starting Member
- Sukupuoli: N/A
Minulla on ollut 5 vuotta 850 litraisessa akvaariossa 2 tulipyrstöä joiden mitta on tällä hetkellä 10 cm ja olen ruokkinut niitä aamuin illoin monipuolisella ruualla. Joten jos ne tuosta vielä kasvaa niin lehmätkin lentää.
-
- Starting Member
Kiitos kaikille vastauksista! Lisääkin ehdotuksia saa antaa 

Kävisiköhän tuollaisella kokoonpanolla ne seeprakirjoahvenet? Mies olisi eniten niiden perään (vaikka tietää kokemuksesta millainen riesa ne ovat). Hän oli sitä mieltä että niiden kanssa ei parvikaloja kannata ottaa, mutta mielelläni kuulisin jos jollakulla on seeprapari / kolmen haaremi menestynyt jonkin parven kanssa, olisi vähän eläväisempi tuo akva. Tai vaihtoehtoisesti kaksi erilajista ahvenparia, saisikohan tuon kokoiseen järjestettyä tarpeeksi reviiritilaa?
Edit: Voi olla että mustamollikannat on sitten nykyään erilaisia. Mieheltäni oli peräisin tämäkin tieto, joskus 10-15 vuotta sitten kuulemma elivät hyvin makeassa vedessä mutta syntyvät poikaset olivat kieroselkäisiä kun olisivat tarvinneet murtovettä kehittyäkseen kunnolla, joten hän ei ole niitä halunnut enää uudestaan sen jälkeen. Minulla ei ole niitä koskaan ollut. Pärjäisiköhän mustamolliparvi seeprakirjoahventen kanssa (luultavasti ei?) ja onko jollain kokemusta että ihan tosiaan koko elämänkaarensa ajan pysyvät terveinä makeassa? (Tietty pitää lämpötilat ja muutkin vesiarvot tarkastella, mutta ensimmäisenä kysymyksenä minulla nyt olisi että mikä parvi selviäisi niiden seeprojen kanssa).

Mies kun nyt ehdottomasti haluaa niitä affenia, voisi tämänlainen combo olla aika kiva. Noista piikkisilmistä tykkään itse kovasti eikä tarvitsisi laittaa nuoliaisiakaan pois. Ja se tulipyrstö tosiaan pysyy, se on meidän "lemmikki"condevil kirjoitti:Ehdotus:
Tulipyrstö
10 piikkisilmää
pari partamonnia
20 tiikeribarbia

Kävisiköhän tuollaisella kokoonpanolla ne seeprakirjoahvenet? Mies olisi eniten niiden perään (vaikka tietää kokemuksesta millainen riesa ne ovat). Hän oli sitä mieltä että niiden kanssa ei parvikaloja kannata ottaa, mutta mielelläni kuulisin jos jollakulla on seeprapari / kolmen haaremi menestynyt jonkin parven kanssa, olisi vähän eläväisempi tuo akva. Tai vaihtoehtoisesti kaksi erilajista ahvenparia, saisikohan tuon kokoiseen järjestettyä tarpeeksi reviiritilaa?
Edit: Voi olla että mustamollikannat on sitten nykyään erilaisia. Mieheltäni oli peräisin tämäkin tieto, joskus 10-15 vuotta sitten kuulemma elivät hyvin makeassa vedessä mutta syntyvät poikaset olivat kieroselkäisiä kun olisivat tarvinneet murtovettä kehittyäkseen kunnolla, joten hän ei ole niitä halunnut enää uudestaan sen jälkeen. Minulla ei ole niitä koskaan ollut. Pärjäisiköhän mustamolliparvi seeprakirjoahventen kanssa (luultavasti ei?) ja onko jollain kokemusta että ihan tosiaan koko elämänkaarensa ajan pysyvät terveinä makeassa? (Tietty pitää lämpötilat ja muutkin vesiarvot tarkastella, mutta ensimmäisenä kysymyksenä minulla nyt olisi että mikä parvi selviäisi niiden seeprojen kanssa).