Laitoin viimeinkin tänään pystyyn ja kypsymään 125-litraisen, joka on ollut työn alla kauan. Ja heti tule ongelmia tai vähintäänkin miettimistä.
Putsaisin levämagneetilla kuplia laseista ja huomasin että hiekasta tarttuu magneettiin mustia jyviä. Luonnontieteilijä kun olen, niin tiedän että mustissa jyvissä täytyy olla ferromagneettista ainetta eli todennäköisimmin rautaa (en muista nyt mitkä muut yleiset metallit tarttuu magneettiin). Hiekka on otettu Kemijoesta rannalta ja pesty hyvin. Hiekka ei siis ole kokonaan mustaa vaan siinä on joukossa (hatusta vedetty arvio) maks. 5% mustia jyviä, ei ehkä niinkään paljon.
Pitääköhän nyt alkaa heti kärkeen vaihtamaan se hiekka? Altaassa ei tietenkään ole vielä kaloja, mutta kasveja on, ei tosin vielä kovin paljon. Vesi on kovahkoa (GH ~14, KH ~10, pH 7-7,5). Vesitestejä löytyy vaikka ja mitä (Seran setti), myös rauta.
Eli mitä nyt? Mitähän hiekassa on, liukeneeko se veteen ja onko siitä haittaa? Tuli juuri mieleen, että ainakin hiekan pintakerrosta (syvällä on lannotteita) voisi kokeilla putsata tehokkaalla magneettilla, jos siis mustat jyvät on syytä poistaa.
Hiekka tarttuu magneettiin. Pahakin homma?
Valvoja: Moderaattorit
Empä ole mikään luonnontieteilijä, mutta tuohon magneettiin olen myös
onnistunut vuosien varrella joitakin hiekanjyväsiä tartuttamaan.
Luulisin että aika monessa hiekkalaadussa tietty prosenttimäärä rautapitoista jyvää löytyy?
Enkä usko että 125 litraisen hiekkamäärän 5% jyväset mitään katastrofaalista pystyy aiheuttamaan kaloille, itse olen kiekkoaltaaseen jopa rautanauloja laittanut miekkakasvien juurille.
Ja eikös juurilla ravinteita ottavat kasvit tykkää raudasta?![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
onnistunut vuosien varrella joitakin hiekanjyväsiä tartuttamaan.
Luulisin että aika monessa hiekkalaadussa tietty prosenttimäärä rautapitoista jyvää löytyy?
Enkä usko että 125 litraisen hiekkamäärän 5% jyväset mitään katastrofaalista pystyy aiheuttamaan kaloille, itse olen kiekkoaltaaseen jopa rautanauloja laittanut miekkakasvien juurille.
Ja eikös juurilla ravinteita ottavat kasvit tykkää raudasta?
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
Niin siis ferromagneettisia aineita ovat rauta, nikkeli ja koboltti. Siis hituset lienevät jotain rautamineraalia (voi olla esim. hematiitista tai magnetiitti). Mutta asiaan itse pitäisin noita hitusia hyvänä rautalannoitteena, eli jos Fe testi ei näytä mitään hälyttäviä lukemia niin pitäisin haittapuolena lähinnä akvaariolasien naarmuuntumista magneettipuhdistinta käytettäessä.
Hei !
Itsellä sama ongelma. Mulla oli tarkoituksena heittää tota mustaa soraa vain osaan akvaariota sisustus tehosteeksi... Nyt se magneettinen sora on vielä muovikassissa akvaarion vieressä kun en ole sitä uskaltanut sinne akvaarioon laittaa. Rauta ei kai ole niin vaarallista tarvitsevathan kasvitkin sitä, mutta lähinnä pelottaa että mitä muita metalleja voi siitä sorasta liueta?
Niin ja jos jollakin olisi tietoa mistä voisi mustaa/tummaa hiekkaa/soraa löytää niin olisin kiitollinen.
voisi käydä sit magneetin kanssa testailemassa hiekan etukäteen
akvaristien maine kasvaa jälleen.....
tosin,,, eihän ne kaikki metalleja sisältävät kivet ole magneettisia,,,, hmnnnnn,,,,,, onkohan ylipäätään mitään mustaa kivilaatua jota olisi täysin turvallista laittaa akvaarioon?
Itsellä sama ongelma. Mulla oli tarkoituksena heittää tota mustaa soraa vain osaan akvaariota sisustus tehosteeksi... Nyt se magneettinen sora on vielä muovikassissa akvaarion vieressä kun en ole sitä uskaltanut sinne akvaarioon laittaa. Rauta ei kai ole niin vaarallista tarvitsevathan kasvitkin sitä, mutta lähinnä pelottaa että mitä muita metalleja voi siitä sorasta liueta?

Niin ja jos jollakin olisi tietoa mistä voisi mustaa/tummaa hiekkaa/soraa löytää niin olisin kiitollinen.
voisi käydä sit magneetin kanssa testailemassa hiekan etukäteen

tosin,,, eihän ne kaikki metalleja sisältävät kivet ole magneettisia,,,, hmnnnnn,,,,,, onkohan ylipäätään mitään mustaa kivilaatua jota olisi täysin turvallista laittaa akvaarioon?
Hei !
En nähnyt kimbelan tekstiä ennen kuin lähetin omani. Että tuota voiko sorasta liueta nikkeliä, kobolttia yms haitallisia määriä?
tuossa sorassa jota mulla on luki päällä kait gabron. Se sisältää usein ainakin magnetiittia... ja magnetiitti voi sisältää raudan lisäksi joskus myös ilmeniittiä ja vanadiinia.
Gabrosta löysin seuraavan tekstin.
Gabro: Emäksinen syväkivilaji, joka sisältää plagioklaasia ja augiittia ja (tai) rombista pyrokseenia, usein myös oliviinia, harvemmin sarvivälkettä tai biotiittia.
www.gsf.fi/palvelut/info/kivimuseo-opas-kivilajit.htm
Eli, tuota onkos noista jotkut vaarallisia kaloille?
Ja mun pitäis muka oikeesti tietää jotain kivistä... hävettää![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
En nähnyt kimbelan tekstiä ennen kuin lähetin omani. Että tuota voiko sorasta liueta nikkeliä, kobolttia yms haitallisia määriä?
tuossa sorassa jota mulla on luki päällä kait gabron. Se sisältää usein ainakin magnetiittia... ja magnetiitti voi sisältää raudan lisäksi joskus myös ilmeniittiä ja vanadiinia.
Gabrosta löysin seuraavan tekstin.
Gabro: Emäksinen syväkivilaji, joka sisältää plagioklaasia ja augiittia ja (tai) rombista pyrokseenia, usein myös oliviinia, harvemmin sarvivälkettä tai biotiittia.
www.gsf.fi/palvelut/info/kivimuseo-opas-kivilajit.htm
Eli, tuota onkos noista jotkut vaarallisia kaloille?
Ja mun pitäis muka oikeesti tietää jotain kivistä... hävettää
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Keräsin suunnilleen ruokalusikallisen mustaa hiekkaa magneetilla ja laitoin purkkiin likoamaan. Vuorokauden jälkeen rautatesti näyttää nollaa, katson viikon päästä uudelleen. Luulisin, että hiekka on turvallista, koska se on ollut joessa vedessä x vuotta. Liukoisimmat aineet on taatusti liuenneet jo ja hitaasti liukenevisa tuskin liukenee niin suuri määriä, että muodostuisivat haitaksi.