Kalojen (erit. ahventen) muistista
Valvoja: Moderaattorit
Kalojen (erit. ahventen) muistista
Tein tuossa pienen siirron ja siirsin seeprakirjoahven uroksen toiseen altaaseen. Naikkonen jäi lasten kanssa toiseen. Noin 5 päivää ne olivat erossa toisistaan mutta kun siirsin lapsosiai samaan uroksen kanssa otti tämä heti vastuun itselleen ja alkoi paimentaa lapsosia. Naikkonen siirtyi kyllä perässä ja sitten olikin perhe taas kasassa.
Kuinka pitkä muisti kaloilla on? Ainakin tuon se kestää ja olen lukenut että jollain ahvenilla on erittäin hyvä hajuaisti jolla ne tunnistavat esim pesäkolonsa (paletti) mutta tuollainen ei niin luolaan kutevasta en tiedää. Olisiko jollain tuosta asiasta enemmän tietoa. Joillainhan ei ole sitä hoivaviettiä ja joillain vain hetkonen.
Kuinka pitkä muisti kaloilla on? Ainakin tuon se kestää ja olen lukenut että jollain ahvenilla on erittäin hyvä hajuaisti jolla ne tunnistavat esim pesäkolonsa (paletti) mutta tuollainen ei niin luolaan kutevasta en tiedää. Olisiko jollain tuosta asiasta enemmän tietoa. Joillainhan ei ole sitä hoivaviettiä ja joillain vain hetkonen.
95l Low Teck, 4 kissaa, 2 koira, poika ja uusi elämä. Hiljalleen palaamassa asiaan <3
-
- Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Re: Kalojen (erit. ahventen) muistista
En nyt hirveästi kalan muistista tiedä, mutta kyllä kalat paremmin muistaa, mitä yleisesti oletetaan.
240L MALAWI:
Trematocranus placodon, Placidochromis phenochilus Tanzania, Protomelas fenestratus Pombo reef, Copadichromis borleyi, Synodontis multipunctata ja Aulonocara stuartgranti Cobwe.
KUVA/VIDEOGALLERIANI
Trematocranus placodon, Placidochromis phenochilus Tanzania, Protomelas fenestratus Pombo reef, Copadichromis borleyi, Synodontis multipunctata ja Aulonocara stuartgranti Cobwe.
KUVA/VIDEOGALLERIANI
Ex anopilla oli tapana pelotella kiekkoja. Kun anoppi kyläili parin kuukauden välein, niin kiekot hävisi heti näkösältä. Kyllä ne tiesi ja muisti, että toi on se...
Muistaahan ne ruokinta-ajatkin... Jos ruokaa ei tule justiinsa sillä minuutilla kun aina ennen, niin alkaa armoton loiskinta!
Mulla ainakin oskarit on niin ahneita, että jos ei ruokaa tule samaan aikaan, niin aloittavat loiskinnan. Lisäksi mokomat hyppivät veden yläpuolelle.
Mäkin joskus siirsin seeprakirjoahvenet toiseen altaaseen, ensin vanhemmat ja sitten lapset. Hyvin ne muisti poikasensa.
Mulla ainakin oskarit on niin ahneita, että jos ei ruokaa tule samaan aikaan, niin aloittavat loiskinnan. Lisäksi mokomat hyppivät veden yläpuolelle.
Mäkin joskus siirsin seeprakirjoahvenet toiseen altaaseen, ensin vanhemmat ja sitten lapset. Hyvin ne muisti poikasensa.
Ei varmaan kovin paha jos nostan tämän.. Kiinnostava aihe, kellään lisättävää? 

-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Minua on ihmetyttänyt viime aikoina se miten tehokkaasti kalat näyttäisivät oppivan toisilta lajeilta. Otin malaweja, jotka tunnetusti paiskovat altaasta vettä ruokkijan naamalle harva se päivä, niin eikös käynyt niin että huoneen toisella puolella vastapäätä olevassa altaassa asuvat pusukalat alkoivat muutaman kuukauden päästä tehdä samaa! Sattumaankin on vähän liian vaikea uskoa, kun kuitenkin olen tätä ennenkin pitänyt pusukaloja melkein 30 vuotta eikä kukaan ole tuollaista aiemmin keksinyt.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Aika jännäämaisu kirjoitti:Minua on ihmetyttänyt viime aikoina se miten tehokkaasti kalat näyttäisivät oppivan toisilta lajeilta. Otin malaweja, jotka tunnetusti paiskovat altaasta vettä ruokkijan naamalle harva se päivä, niin eikös käynyt niin että huoneen toisella puolella vastapäätä olevassa altaassa asuvat pusukalat alkoivat muutaman kuukauden päästä tehdä samaa! Sattumaankin on vähän liian vaikea uskoa, kun kuitenkin olen tätä ennenkin pitänyt pusukaloja melkein 30 vuotta eikä kukaan ole tuollaista aiemmin keksinyt.

Jostain olen lukenut, jotain tällaista:
" Useimmiten luullaan, että kultakalan muisti olisi 3 sekuntia. Tutkimustulosten mukaan se on jopa 3 kuukautta! "
Aika vähältä kyllä kuulostaa... Taisi olla vain kolmen kuukauden tutkimus

!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Mäkin luulin joskus että kalan muisti olisi sen 3 sekuntia, mutta silloinhan esim ne pitäisi saada helpommin kiinni kun unohtavat paeta 3 sekunnin välein?
Ei varmaan ole hirveästi tutkittu tuota, tai kalojen tuntemuksia,älyä ym ylipäätänsä? Esim kultakala on mun mielestäni yksi maailman väärin ymmärretyimpiä ja väärin kohdelluimpia kaloja, niitä tosiaan sullotaan edelleen lasimaljakoihin ja liian pieniin akvaarioihin kärsimään, yhdessä ohjelmassa niitä ja taistoja laitettiin seinälle "koristeeksi" pyöreään "kuplaan" jossa oli ehkä n 1L vettä.. käy kyllä sääliksi..
Mulla vanhassa akvaariossa kalat tiesivät tulla syömään kun koputin pari kertaa aina samaan kohtaan akvaarion ylä nurkkaan ennen ruuan antamista, tulivat aina siihen saman tien odottamaan kun tiesivät että koputus tarkoittaa ruokaa, ei menny kauaa että oppivat sen. Taidan "opettaa" uudelle kalastolle kanssa.
Hauska tuo pusukala juttu, näköjään fiksu kala jos oppii temppuja toisilta kaloilta
Taidan tutkia noita fisuja tästä lähtien astetta tarkemmin ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Mulla vanhassa akvaariossa kalat tiesivät tulla syömään kun koputin pari kertaa aina samaan kohtaan akvaarion ylä nurkkaan ennen ruuan antamista, tulivat aina siihen saman tien odottamaan kun tiesivät että koputus tarkoittaa ruokaa, ei menny kauaa että oppivat sen. Taidan "opettaa" uudelle kalastolle kanssa.
Hauska tuo pusukala juttu, näköjään fiksu kala jos oppii temppuja toisilta kaloilta

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Advanced Member
- Viesti:
Pakko itsekkin opettaa omille fisuilleAnni 87 kirjoitti:Mulla vanhassa akvaariossa kalat tiesivät tulla syömään kun koputin pari kertaa aina samaan kohtaan akvaarion ylä nurkkaan ennen ruuan antamista, tulivat aina siihen saman tien odottamaan kun tiesivät että koputus tarkoittaa ruokaa, ei menny kauaa että oppivat sen. Taidan "opettaa" uudelle kalastolle kanssa.

Olis meinaan pikkusen hienoo, kun kaveri olis kyläs ja sit olis vaa "kato. `KOP KOP`" ja kaikki kalat tulis siihen etulasiin riviin

!\/!. /\. /. x. ('';. €.
-
- Elite Member
Tuossa koputtamisasiassa on kyse ihan klassisesta ehdollistumisesta. Jos koputuksesta tarpeeksi monta kertaa seuraa ruokaa, oppivat kalat tulemaan esille koputuksen kuullessaan.
Jos mille tahansa eläimelle haluaa opettaa asioita, on ruoka erinomainen motivointi- ja ehdollistamiskeino. Palkitse ruoalla toivottu käytös, niin tarpeeksi monta kertaa sen tehtyäsi saat kyseisen käytöksen toistumaan.
Maisu: jotenkin en jaksa uskoa että pusukalat akvaariostaan näkevät niin tarkasti useamman metrin päähän toisen akvaarion kalojen käytöstä, että sitä kautta oppisivat matkimaan niitä.
Kalojen pakeneminen ei osoita ajatustoimintaa varsinaisesti, vaan kyseessä on enemmänkin refleksi.
Jos mille tahansa eläimelle haluaa opettaa asioita, on ruoka erinomainen motivointi- ja ehdollistamiskeino. Palkitse ruoalla toivottu käytös, niin tarpeeksi monta kertaa sen tehtyäsi saat kyseisen käytöksen toistumaan.
Maisu: jotenkin en jaksa uskoa että pusukalat akvaariostaan näkevät niin tarkasti useamman metrin päähän toisen akvaarion kalojen käytöstä, että sitä kautta oppisivat matkimaan niitä.
Kalojen pakeneminen ei osoita ajatustoimintaa varsinaisesti, vaan kyseessä on enemmänkin refleksi.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Niin no en tiedä niin paljoa kalojen älykyydestä ym kun en ole sitä kauheasti aijemmin edes miettiny, esim se lasiin koputus ja se että kalat tosiaan oppivat sen tarkoittavan ruokaa oli mulle silloin yllätys, kun aina luulin että ne eivät sitä opi eivätkä ymmärrä, mutta toisin kävi ja uskon nyt että niillä jotain älyä on ja mielelläni toki opin siitä lisää.. 

Ihmettelin yksi päivä, että miksi kaikki kalat olivat kerääntyivät yhtäkkiä tiettyyn kohtaan ja muu akvaario tyhjä, mutta silloin ruokintaautomaatti tipautti ruokaa. Eikä automaatti olut ollut käytössä, kuin muuteman viikon ! 

-
- Starting Member
Tuosta en tiedä, mutta ainakin oskut tuntuvat näkevän jotakin n. 2,5-3 metrin päähän.Mari kirjoitti: jotenkin en jaksa uskoa että pusukalat akvaariostaan näkevät niin tarkasti useamman metrin päähän toisen akvaarion kalojen käytöstä, että sitä kautta oppisivat matkimaan niitä.
Tämän päättelin siitä, että kalat möllöttävät ihan rauhassa ja tuijottavat mua kun käyskentelen hyllyn vieressä tuon matkan päässä, mutta heti alkaa loiskutus, kun tartun ruokapurkkiin. Ja ihan oikeasti, pelkkä kosketus riitti.
-
- Senior Member
Meillä tuo ruoka-automaattihomma on opittu jo muutamassa päivässä... Ehdollistuminen on iloinen asia!
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
-
- Elite Member
Miksi ne eivät näkisi tarkasti muutaman metrin päähän lasin läpi? Näethän sinäkin ja minä ja kaikki muutkin eläimet lasin läpi niin miksi vesielämään sopeutunut kala olisi tässä yhtään huonompi? Päinvastoin, ainoahan se meistä on joka on sopeutunut katselemaan aina veden läpi. Mutta toki muitakin selitysmalleja saa tarjota jos niitä on.Mari kirjoitti:Maisu: jotenkin en jaksa uskoa että pusukalat akvaariostaan näkevät niin tarkasti useamman metrin päähän toisen akvaarion kalojen käytöstä, että sitä kautta oppisivat matkimaan niitä.
Löyty vanha juttu... juu olen itsekkin opettanut affenille (muut seuraa) tuon koputuksen. Jos kala jota opettaa on ahven se todennäköisesti tajuaa sen jo kerrasta tai kahdesta näin meillä.
Olihan tutkimuskin siitä että varsinkin ahvenilla on oma haju pesässään eli kutukolossa tms paikassa. Siitä poikaset tietävät kuka niiden systeri jne. Aika hauskaa toimintaa... itse olen kuunnellut kalojen juttelua. Pilkkuantennimonnit surisevat ja tietty surina saa ison ripsimonnin ampumaan paikalle, en tiedä miksi.
Mulla tuo tulipyrstö aiheutti päänsärkyä koska se ei hyväksy ahvenia. Ihan sama mitä tuonne laittaa mutta jos on ahven se jahtaa samantein. Ihan sama minkälainen ahven se sai kyytiä kun vain kuului siihen sukuun. Tuolloin huomasin että ahvenet oppivat eri taktiikoita karistaa tuo ilkiö. Pitäisihän esim lehtikalat pystyä opettamaan vaikka käskystä ympäri eli ei kun hommiin![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Olihan tutkimuskin siitä että varsinkin ahvenilla on oma haju pesässään eli kutukolossa tms paikassa. Siitä poikaset tietävät kuka niiden systeri jne. Aika hauskaa toimintaa... itse olen kuunnellut kalojen juttelua. Pilkkuantennimonnit surisevat ja tietty surina saa ison ripsimonnin ampumaan paikalle, en tiedä miksi.
Mulla tuo tulipyrstö aiheutti päänsärkyä koska se ei hyväksy ahvenia. Ihan sama mitä tuonne laittaa mutta jos on ahven se jahtaa samantein. Ihan sama minkälainen ahven se sai kyytiä kun vain kuului siihen sukuun. Tuolloin huomasin että ahvenet oppivat eri taktiikoita karistaa tuo ilkiö. Pitäisihän esim lehtikalat pystyä opettamaan vaikka käskystä ympäri eli ei kun hommiin
95l Low Teck, 4 kissaa, 2 koira, poika ja uusi elämä. Hiljalleen palaamassa asiaan <3
-
- Member
Perhoset ainakin osaavat kärkkyä esillä aina ruoka-aikaan!
Mokomat ahmatit 

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
mistä ihmeestä kala voi tunnistaa ajan kulun? meillä tapana ruokkia jokunen minuutti ennen valojen sammumista, ja siinä puoli tuntia ennen kalat alkavat jo pyöriä siinä päässä mistä ruoan pudotan. Ei niillä ainakaan kelloa ole
Mutta nyt on jo kuukauden olleet plekotkin oppineet tämän ajankohdan ja alkavat pyöriä esillä viittä minuuttia ennen valojen sammumista. VAikka muuten ovat päivät ihan piilossa. kummallista. Huomaavatko kalat että ilta tulossa kun alkaa akvan ulkopuolella hämärtää. Mei ei meinaan kauheesti valoja käytetä huoneessa missä akva sijaitsee....
Mutta nyt on jo kuukauden olleet plekotkin oppineet tämän ajankohdan ja alkavat pyöriä esillä viittä minuuttia ennen valojen sammumista. VAikka muuten ovat päivät ihan piilossa. kummallista. Huomaavatko kalat että ilta tulossa kun alkaa akvan ulkopuolella hämärtää. Mei ei meinaan kauheesti valoja käytetä huoneessa missä akva sijaitsee....
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko
https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
-
- Advanced Member
- Viesti:
^Jännä aihe, tosiaan.
Itse ajattelisin ihmisenä... Kyllähän ihminen pystyy havaitsemaan valveillaoloaikaansa mm. väsymyksenä...

Itse ajattelisin ihmisenä... Kyllähän ihminen pystyy havaitsemaan valveillaoloaikaansa mm. väsymyksenä...

!\/!. /\. /. x. ('';. €.
-
- Advanced Member
Tää menee pikkasen ot, mutta pakko laittaa... vedensuosikki, siis kasvi, on koko päivän lehdet ammollaan ja kun ilta tulee, alkaa lehdet vetäytyä suppuun... valon määrä ei juurikaan muutu ja vaikka muuttuisikin, tuo efekti on ollut koko talven, pimeän ajan ja nyt kun on valoisat illat... tämä vetäytyminen tapahtuu siinä puol 9 aikoihin...
Mutta hivenen kaloistakin. Meillä kalat muistutravat ruoka-ajastaan. Ne alkaa hurjasti uida etulasin tuntumassa, vaikka itse istuisin sohvalla, enkä siis anna mitään vinkkejä niille tulevasta ruokinnasta... siitä on tullut jo ihan meillekin sellainen muistutin. "Jahas muksut, nyt leikit kasaan ja iltapalalle" jos meinaan ei oo muuten hoksinu kelloa kattoa. Kyllä kalat on minusta fiksuja otuksia. Mä luulen, että tietyllä tasolla tunnistavat ruokkijankin. Ollaan seurattu niiden käyttäytymistä kun minä tai joku muu perheen jäsen antaa ruokaa.. kum minä annan, ruokin monipuolisesti tableteilla ja hyönteisillä ym. Herkuilla. Tosi harvoin annan pelkkää tavis hiutaletta. Mies tipauttaa tetramin:iä ja thats it. Kun minä lähestyn allasta, alkaa ihan hillitön loiske, kun joku muu, ne saapuvat paikalle... minä aina juttelen niille ja tutkailen kun ne syö... veikkaan, että tietyllä tasolla tuntee äänen. Kaloilla on kuulemma hyvä kuulo...
Mutta hivenen kaloistakin. Meillä kalat muistutravat ruoka-ajastaan. Ne alkaa hurjasti uida etulasin tuntumassa, vaikka itse istuisin sohvalla, enkä siis anna mitään vinkkejä niille tulevasta ruokinnasta... siitä on tullut jo ihan meillekin sellainen muistutin. "Jahas muksut, nyt leikit kasaan ja iltapalalle" jos meinaan ei oo muuten hoksinu kelloa kattoa. Kyllä kalat on minusta fiksuja otuksia. Mä luulen, että tietyllä tasolla tunnistavat ruokkijankin. Ollaan seurattu niiden käyttäytymistä kun minä tai joku muu perheen jäsen antaa ruokaa.. kum minä annan, ruokin monipuolisesti tableteilla ja hyönteisillä ym. Herkuilla. Tosi harvoin annan pelkkää tavis hiutaletta. Mies tipauttaa tetramin:iä ja thats it. Kun minä lähestyn allasta, alkaa ihan hillitön loiske, kun joku muu, ne saapuvat paikalle... minä aina juttelen niille ja tutkailen kun ne syö... veikkaan, että tietyllä tasolla tuntee äänen. Kaloilla on kuulemma hyvä kuulo...
1000 litraa vesivahinkoa
-
- Member
- Akvaarioseurat: Porin akvaariokerho
Täällä kanssa vedensuosikit vetää suppuun tiettyyn aikaan illasta. Mutta tuosta ruokinnasta ja ruokkijasta tuli mieleen, itse annan yleensä keltakääpiöahvenille ruokaa sen takia koska koiras ei tajua kaivaa pohjalta ruokaa, vaan on pakko tiputtaa raetta melki suun eteen--->syö hyvin. Jos vaimo tulee ruokkimaan niin esittää vaan tyhmää vaikka tippuis ihan silmien eteen---> eikä tajua ottaa mitään suuhun
Eri altaassa monniset on sitten taas vaimon puolella, heti ku tietää että ruokaa tulee, ni kova kuhina alkaa etulasin tuntumassa, jos mä tulen ruokkimaan allas on ihan hiljanen hyvä ku yks monninen näkyy

Eri altaassa monniset on sitten taas vaimon puolella, heti ku tietää että ruokaa tulee, ni kova kuhina alkaa etulasin tuntumassa, jos mä tulen ruokkimaan allas on ihan hiljanen hyvä ku yks monninen näkyy

Akvaariot 300+140+100+63 litraa, vaimo ja 2 kissaa!
-
- Advanced Member
Tuosta vedensuosikista... Mua huvitti toi mun oma kommenttini jälkeenpäin luettuna.. Ketjussa kun puhutaan kalojen oppimisesta ja muistista. Tuli mieleen, et oho, onpas mulla viisas vedensuosikki, kun puoli 9 alkaa iltapuulle!!!
Ei, vaan ajattelin, että illalla happi, hiilidioksiidi, nitraatti... kaikki, on varmasti ihan eri lukemissa, kuin esim. aamulla, kun valot sytytetään. silloin alkaa yhteyttäminen ja kasvitkin herää. Tämä varmasti vaikuttaa tuon vedensuosikin suppulehtisyyteen jne.. Moni kasvihan uinuu pimeän ajan lehdet supussa ja auringon noustessa puhkeaa taas vehreyteen. Olipa jartza mukava kuulla, että joku muukin on huomioinut tuollaisen asian. Ja tuossa sun tekstissä tuli taasen todistettua, että kala tuntee ruokkijansa.

Ei, vaan ajattelin, että illalla happi, hiilidioksiidi, nitraatti... kaikki, on varmasti ihan eri lukemissa, kuin esim. aamulla, kun valot sytytetään. silloin alkaa yhteyttäminen ja kasvitkin herää. Tämä varmasti vaikuttaa tuon vedensuosikin suppulehtisyyteen jne.. Moni kasvihan uinuu pimeän ajan lehdet supussa ja auringon noustessa puhkeaa taas vehreyteen. Olipa jartza mukava kuulla, että joku muukin on huomioinut tuollaisen asian. Ja tuossa sun tekstissä tuli taasen todistettua, että kala tuntee ruokkijansa.

1000 litraa vesivahinkoa
-
- Elite Member
Tuosta kalojen näkemisestä vielä. Aiemmin, kun minulla oli kolme pusukalaa, niillä oli tapana aamuisin laittaa yksi vahtivuoroon kun kaksi muuta nukkui. Tein kiusallani usein niin että avasin pelkästään toisen silmän herätessäni enkä liikkunut yhtään, koska oli hitsin hauskaa seurata miten se vahtivuorolainen meni hakemaan muut kaksi havaittuaan minun heränneen. Melkein kuuli miten tämä kolmas raukkaparka sai muilta haukut jos leikinkin nukkuvaa kun ne ehtivät paikalle.
Nyt pusukaloja on viisi eivätkä ne ole vielä tarpeeksi vanhoja ja viisaita tällaiseen, vouhottavat vaan. Kultamalawiahvennaaraat sen sijaan tulevat nykyään riviin tuijottamaan syyttävästi kun herään.

-
- Advanced Member
Hih! Ihana kirjoitus maisu!!!
Mulla lehtikalat kyllä kyttäävät selvästi liikettä ja akvaarion ulkopuolista elämää. Niistä yleensä 1 huomaa, kun lähestyn allasta ja samantien loputkin on salamana paikalla. Lehtikalat ja leväbarbit on kaikkein kovimmat kerjääjät. Leväbarbit parveilee etulasissa tuossa illan tullen, siitä sit pikkuhiljaa lehtiksetkin intaantuneena. Kyllähän ne näkevät! Ihan varmasti, mutta ei välttämättä selvästi ja kuten me ihmiset, mutta onhan akvaariolasi läpinäkyvää ainetta, miten kala ei sen läpi näkisi!
Ihania pusukaloja maisulla!!!
Mulla lehtikalat kyllä kyttäävät selvästi liikettä ja akvaarion ulkopuolista elämää. Niistä yleensä 1 huomaa, kun lähestyn allasta ja samantien loputkin on salamana paikalla. Lehtikalat ja leväbarbit on kaikkein kovimmat kerjääjät. Leväbarbit parveilee etulasissa tuossa illan tullen, siitä sit pikkuhiljaa lehtiksetkin intaantuneena. Kyllähän ne näkevät! Ihan varmasti, mutta ei välttämättä selvästi ja kuten me ihmiset, mutta onhan akvaariolasi läpinäkyvää ainetta, miten kala ei sen läpi näkisi!
Ihania pusukaloja maisulla!!!

1000 litraa vesivahinkoa
-
- Member
Kuulostaa kyllä uskomattomalta ja todella suloiselta! <333 Eihän kalojen "pitäisi" pystyä alkuunkaan tällaiseen... Jos miettii sitä, miten tyhminä niitä yleensä pidetään. Sehän on kalalta aika fiksua, jos osaa hakea muut paikalle. Ihan kuin niillä olisi yhteinen tavoite ja ongelma "millon toi hölmö oikeen herää ruokkimaan meidät" ja ne laittaa jonkun vahtimaan ja osaa syyttää sitä, jos se kutsuu muut turhaan paikalle (koska hölmö ei tullutkaan niin kuin piti ja kalojen yhteinen "tavoite" ei toteutunut).maisu kirjoitti:Tuosta kalojen näkemisestä vielä. Aiemmin, kun minulla oli kolme pusukalaa, niillä oli tapana aamuisin laittaa yksi vahtivuoroon kun kaksi muuta nukkui. Tein kiusallani usein niin että avasin pelkästään toisen silmän herätessäni enkä liikkunut yhtään, koska oli hitsin hauskaa seurata miten se vahtivuorolainen meni hakemaan muut kaksi havaittuaan minun heränneen. Melkein kuuli miten tämä kolmas raukkaparka sai muilta haukut jos leikinkin nukkuvaa kun ne ehtivät paikalle.Nyt pusukaloja on viisi eivätkä ne ole vielä tarpeeksi vanhoja ja viisaita tällaiseen, vouhottavat vaan. Kultamalawiahvennaaraat sen sijaan tulevat nykyään riviin tuijottamaan syyttävästi kun herään.
Pelastamani katukissa Muffe<3
375 l 150x50x50: 8 kongontetraa, sulkaripsi, sinileuka, perhoskirjo, helmikirjo uros (MYYNNISSÄ), 5x lineolata, partis, tyttötaisto (royal blue CT). 64l: helmikirjon jäähyakvaario.
375 l 150x50x50: 8 kongontetraa, sulkaripsi, sinileuka, perhoskirjo, helmikirjo uros (MYYNNISSÄ), 5x lineolata, partis, tyttötaisto (royal blue CT). 64l: helmikirjon jäähyakvaario.