Pika-apua: allas huojuu!
Valvoja: Moderaattorit
Pika-apua: allas huojuu!
Tänään meille tuli käytetty allas, jossa alumiinijalusta.
Jalusta laitettu vatupassin kanssa suoraan, ei jäänyt paljon mitään heittoa ja jalusta ei huojunut.
Altaan laitoin päälle ja yritin saada samoihin uriin, missä oli ollutkin ja mielestäni onnistuin. Altaan edessä on vielä listat joita vasten on kuin on ollutkin...
Sitten, kun lapsi kävi tökkimässä allasta ja siitä tietty kielsin! Allas huojui. Heilutin itse hiukka ja tosissaan huojuu vähän, kun heiluttaa.
Allas on 160 litrainen, jossa ei ihan täynnä ole vettä vaan nyt puuttuu kolmasosa. Uskaltaako ollenkaan täyttää vai vakautuuko sitten, kun täytän kokonaan?
Nim. Tottui viimeksi yli 400 litran altaaseen, joka ei huojunut.
Jalusta laitettu vatupassin kanssa suoraan, ei jäänyt paljon mitään heittoa ja jalusta ei huojunut.
Altaan laitoin päälle ja yritin saada samoihin uriin, missä oli ollutkin ja mielestäni onnistuin. Altaan edessä on vielä listat joita vasten on kuin on ollutkin...
Sitten, kun lapsi kävi tökkimässä allasta ja siitä tietty kielsin! Allas huojui. Heilutin itse hiukka ja tosissaan huojuu vähän, kun heiluttaa.
Allas on 160 litrainen, jossa ei ihan täynnä ole vettä vaan nyt puuttuu kolmasosa. Uskaltaako ollenkaan täyttää vai vakautuuko sitten, kun täytän kokonaan?
Nim. Tottui viimeksi yli 400 litran altaaseen, joka ei huojunut.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: OAS
- Sukupuoli: Mies
Re: PIKA-APUA: Allas huojuu!
Minusta alumiinijalusta huojuu aina. Mullaki tuo iso allas huojuu hieman, jos joku siihen nojaa tms.
Edit: elikkä minun mielestä ei mitään hätää, allas täyteen vaan.
Edit: elikkä minun mielestä ei mitään hätää, allas täyteen vaan.

720l + 450l
Eikait sole mikhän!
Eikait sole mikhän!
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Sama kokemus täälläkin. Riippuu varmaan vähän myös altaan mitoistakin. Jos haluaa huojumattoman jalustan, niin sitten kyseeseen tulevat ainakin erilaiset puiset kaapistot tms. akvaarioalustat.Kilu kirjoitti:Minusta alumiinijalusta huojuu aina.
Kyllä se allas alumiinijalustalla kestää pientä heiluttamista, ellei joku nyt käy sitä ihan työkseen tönimään.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Huh, helpotus!
Meillä tosiaan on kokemusta vain kaapeista ja lecaharkoista. Tää on eka alumiinijalustalla oleva meillä.
Jalustassa on kuusi jalkaa, allas on kulma-allas. Tarkistin vielä, että joka jalka varmasti on lattiassa eikä tyhjän päällä. Kiero lattia, joutui toista puolta korottamaan...
Jospa se kestää. Näen ensi yön varmaan painajaisia, että se kaatuu. vai pitäiskö mun leiriytyä sen viekkuun vaikka mitäpä seki auttaa, saan vaan kylvyn jos se kaatuu...
Meillä tosiaan on kokemusta vain kaapeista ja lecaharkoista. Tää on eka alumiinijalustalla oleva meillä.
Jalustassa on kuusi jalkaa, allas on kulma-allas. Tarkistin vielä, että joka jalka varmasti on lattiassa eikä tyhjän päällä. Kiero lattia, joutui toista puolta korottamaan...
Jospa se kestää. Näen ensi yön varmaan painajaisia, että se kaatuu. vai pitäiskö mun leiriytyä sen viekkuun vaikka mitäpä seki auttaa, saan vaan kylvyn jos se kaatuu...
Re: Pika-apua: allas huojuu!
Huojuminen johtuu siitä kun siinä ei ole poikkitukia. Eli jos haluaa että huojuminen loppuu niin pitää hommata siihen jostain poikkituet (vaikka laudanpätkää tms.).
Kalakippo (286l) olkkarissa ja koiranpentu kainalossa.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit ry
- Sukupuoli: Mies
itse oon laittanu takimmaisiin jalkoihin kiinni ruuveilla lähes kokopeittävän levyn.siten,että suodattimen putkille jää muutaman sentin tila yläreunaan.
Mä huomasin saman homman tossa joku aika sitten ja pelästyin kamalasti! No onneks ei sit mitään hätää oo. Koko ajan oon pelänny että jos toi allas keikkaa ku poika vahingos (ja välillä mua kiusatakseen tahallaan) tönäsee. Nii, ja sillonki se huojuu jos putsaa laseja magneetilla. Tai sit putsaan liian vauhdikkaasti
. Mulla ei kans oo ennen ollu tollasta alumiinista jalustaa. Eikä kyllä tuu olemaankaa sitte kun joskus saan hankittua isomman altaan.

Tarkista vielä kuitenkin jalkojen kulmat vatupassilla, painovoima tukee niitä parhaiten jos ovat täysin pystysuorassa. Jos runko on hitsattu, niin tarkista myös saumat. Jos taas koottu ruuveilla, niin kiristä ne oikein kunnolla. Edellä mainitut poikkituet ratkaisevat ongelman kokonaan. Putkirunkoiset jalustat huojuvat aina jonkun verran. (Terveisiä metalliverstaalta)
Näin loppui oman putkijalustani huojunta. Tosin huojuuhan se vielä poikittais suunnassa. Tarviis toiset ristituet, joko keskelle tai päätyihin...