Leväbarbilta puuttuu viikset?

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
villimilli
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Leväbarbilta puuttuu viikset?

Viesti Kirjoittaja villimilli »

Tänään tuli meille rescuena leväbarbeja. Omaan silmään näyttää jotenkin erilaisilta kuin aiemmin minulla olleet levikset; on korkeampirunkoisia ja viikset puuttuu. Ovat myös kovin äkkiliikkeisiä.

Yritin googletella, mutta en löytänyt muutakaan vaihtoehtoa ku leväbarbi, mutta viikset puuttuu...

Vähän huonosta kulmasta otettu räpsy. Vasemmanpuoleisessa fisulla ei näy viiksiä ollenkaan ja mustan raidan päällä erottuu (ei tosin kuvassa) vaaleampi juova, oikeanpuoleisella tuota juovaa ei näy ja ihan pikkiriikkiset viiksetkin on. Fisut on nyt noin 8cm.

Kuva

---------------------------------------

Kuva

parempi kuva sheivanneesta leviksestä.
450l seuraponttö, saksanpaimentaja, belgianpaimentaja versiota malinois & LV-ruuna :)
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: leväbarbilta puuttuu viikset?

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

Hmm.. ruumis on tasavärinen raitaa lukuunottamatta, vaikka leväbarbeilal on tummempi selkä.

Muuten kyllä täsmää leväbarbiin, sillä pyrstössä on musta viiva. eli ei voi olla kuonobarbi / linjaimuparpi.

Josko tuo on telonut itsensä? Tai jokin jalostus, mikäli pitkälle edennyttä sukurutsausta, kylläkin leväbarbeilla lähes mahdotonta akvaario-oloissa. Tai sitten oma variaatio? Kuka tietää...
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
villimilli
Member
Member

Hilleri kirjoitti:Hmm.. ruumis on tasavärinen raitaa lukuunottamatta, vaikka leväbarbeilal on tummempi selkä. -- eli ei voi olla kuonobarbi / linjaimuparpi.
Juu tuo kuva ehkä valehtelee hiukan edelleen, en saa kalaa näyttämään kuvassa samalle ku paljaalla silmällä. Selkä on tummempi kuin vatsa, mutta tumman raidan yläpuolella kulkee vaaleampi juova. Itse kanssa rankkasin jo kuonobarbin ja imubarbin pois.

Kalat matkusti tänään meille kulmista pyöristetyssä muovisessa kuljetuspussissa, joten saattaa olla kuljetusvauriotakin, mutta leviksen viikset on sen verta jytäkkää tekoa, että luulis nyt osan viiksistä ainakin säilyneen... Katsotaan kasvaako viikset ajan kanssa takaisin, vaan nyt ei näy mitään kuin yhdellä joka on näitä kahta muuta hoikempi ja tummempikin.
450l seuraponttö, saksanpaimentaja, belgianpaimentaja versiota malinois & LV-ruuna :)
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Minä ehdotan lajiksi pikkuleväbarbia, Crossocheilus atrilimes. "Määritelemäni" (ompas juhlava termi [;)] ) perustuu Akvaristiin 02/09, jossa on juttua kaloista, joita myydää leväbarbeina, mutta jotka eivät ole samaa lajia sitten kuitenkaan kaikki, ja Akvaariokalat (2007) kirjaan.
Perustelut, jotka ainakin sopisivat (voi tietysti löytyä myös perustelut, jotka kumoavat tämän)
-korkeampi runko kuin tavisleviksellä, ja se vihertävä juova tuon mustan raidan päällä
- tuolla pikkuleväbarbilla ei pitäisi ollakaan viiksiä
- koko 8-9 cm, (tosin tietysti voivat olla vielä keskenkasvuisia)

Pelkästä kuvasta kyllä tietysti on hankalampi saada sitä tarkkaa lajia selville, mutta tätä lajia minä kauppaan. Suosittelen kyllä vilkaisemaan sitä Akvaristia, jos sen jostain sen saat käsiisi. Siinä on nimittäin hyvin juttua noiden levisten eroista, ja taulukko, jonka pohjalta lajia pystyy setvimään. :)
villimilli
Member
Member

Anniquu_ kirjoitti:Suosittelen kyllä vilkaisemaan sitä Akvaristia, jos sen jostain sen saat käsiisi.
Ja sitähän ei täältä tietenkään löydy, kirjastoihin sitä ei täällä tilata. Se vaaleampi juova musta juovan päällä on mielestäni vaalea, ei vihertävä. Tarkkaillaan :)
hesalist
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: JAS

Re: Leväbarbilta puuttuu viikset?

Viesti Kirjoittaja hesalist »

Uskoisin itselläni olevan 3 kpl noita samoja kaloja, kuin villimillillä. Pikkuleväbarbeina olen niitä pitänyt. Tosin minäkään en ole niillä vihertävää juovaa havainnut vaan aivan mustan juovan vieressä selkäpuolella on hento kullanhohtoinen juova ja myös leveämpi vaalea juova. Kalat ovat lähes kauttaaltaan vähän kullanhohtoisia tietyssä valossa, evätkin ovat kellertävät, tai kullanhohtoiset. Omillani on kylläkin viikset kaikilla.

Itse olen näihin pikkuleviksiin tykästynyt ja hommaisin niitä lisääkin, jos vain jostain löytäisin. Syövät myös tupsulevää, kuten aidot leväbarbitkin. Toisin kuin hidaskasvuiset leväbarbit, nämä kasvoivat nopeasti täyteen n. 10 cm kokoonsa. Jossain vaiheessa innostuivat syömään sammaleet altaasta, eivätkä ole hyville tavoille enää oppineet, vaikka olen niille enemmän kasvisruokaa antanut. Jostain artikkelista olen myös lukenut pikkuleväbarbien sammalensyönti-innosta. Mitään muuta vikaa niissä en ole havainnut. Ovat kauniimpia ja pienempikokoisia, kuin tavalliset levikset, enkä niitä niihin missään nimessä vaihtaisi sammalsyöppöydestä huolimatta. Muita kasveja eivät mielestäni tuhoa lainkaan vaan huolehtivat niiden puhtaudesta varsin tehokkaasti ja kokopäiväisesti. Ovat olleet minulla reilun vuoden, eikä mitään selkeää laiskistumista ole ollut havaittavissa, vaikka eivät ole havaittavasti kasvaneet enää n. puoleen vuoteen.
Isäni ilmaisi käydessään hyväksyntänsä akvaarioharrastukselleni: "No eihän tämä nyt ihan yhtä hullua touhua ole; telkkarista näin, ku jollain naisella oli 200 orankia".
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”