Kestävä kasvi rapulaan

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Kestävä kasvi rapulaan

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Sukarapuset tykkäävät ilmeisesti vähän liikaa mutustella kasveja. Vedensuosikki ja tuoksuvedensuosikki ovat herkkua. Myös konnanputki menettelee. Ainoastaan tiikerilumme ja melalehdet on saaneet olla rauhassa. Jopa kierteisvallussa on jälkiä. Mikään ei tunnu auttavan. Aivan sama mitä ruokaa ja kuinka paljon ja kuinka usein annan. Nyt olisikin hyvät neuvot kalliit kasvien valinnan suhteen. Akvaariossa on vain yksi 15 watin putki. Hyviä ehdotuksia otetaan vastaan :roll:
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
sankari75
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaario seura

Re: Kestävä kasvi rapulaan

Viesti Kirjoittaja sankari75 »

Minulla ainakin rapulassa ovat pärjänneet
karvalehti ,saniainen ja iso melalehti sekä kapealehtinen vallisneria
ei ole rapuset napsineet/tuhonneet vielä yhtään ainutta kasvia
kokeile näitä ensin
Akvaarioita 8 kpl eri kokoisia, nelijalkaisiakian siunaantunut riittävästi sekä rakas Mieheni joka joutuu kestämään harrastukseni ;)
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Karvalehteä en viitsi laittaa 30 cm korkeaan akvaarioon. Kerran on ollut. Sai karsia turhan usein.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Eikös jaavansammal ole aikamoisessa kestävän ja vaatimattoman kasvin maineessa? Sukarapusetkin pääsevät hyvin kasvin sekaan sukailemaan. :D

Itselläni on tuolla tulevassa sukarapulassa (63-l) toistaiseksi intianvesitähdikkiä, hentojatulinsammalta, tiikerivallua, pennilehteä, rasvalehteä, blyxaa, pallopartalevä, jaavansaniaista, vauvankyyneltä ja hentorotalaa. Kasvit ovat siis todellakin vasta alkuja, nuo isoiksi kasvavat tökkäsin tuonne isosta altaastani lähinnä huvin vuoksi, katsotaan lähteekö ne hurjaan kasvuun. Tosin tuossakin on vaan yksi 15 watin lamppu, joten voi olla etteivät kasva niin rajusti kuin isossa altaassa, jossa on parempi valaistus.

Entäs joku matala vesimiekka..? Lehdet luulis olevan sen verran kovia ettei sukaset kykene saamaan rikki. Tai sitten ihan joku Anubias, nana esimerkiksi.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Mulla on yhdessä altaassa omppuja, rapuja ja roskakotiloita jotka tuppaavat tuhota kasvit. Myös kova vesi ilmeisesti vaikuttaa siihen, että pehmeät kasvit ei oikein menesty. Löysin viime kesänä AW.sta vinkin, että tavallinen puutarhakasvi Suikeroalpi sopii akvaarioon. Tämä kasvi menestyy mulla tosi hyvin tuossa kovan veden altaassa. Kannattaa kokeilla ja netistä löytyy varmasti kuvia kasvista. Kaunis on ja voi kasvattaa joko pintaan asti tai sitten pilkkoa matalaksi pensasmaiseksi.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
nallu80
Advanced Member
Advanced Member

Täytyykin miettiä vesimiekkaa. Mulla ei olekaan ollut vuosiin sitä. Sammalta tuolla jo onkin.

Suikeroalpia mulla on puutarhassa :D Täytyypä miettiä myös sitä.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Minulla ovat sukarapujen kanssa toimineet ainakin hentorotala, anubias, vallisneria, sammalet sekä miekkalehdet ja jaavansaniainen. [;)]
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”