Puhallushiekan peseminen
Valvoja: Moderaattorit
Puhallushiekan peseminen
Aion nyt sitten vaihtaa akvaarioni sorapohjan puhallushiekaksi. Mitenkä tämän pesu onnistuu parhaiten? ertokaapa omia kokemuksia sen pesusta, mikä on toiminut parhaiten? Altaani on 100-litrainen, että kovin suuresta operaatiosta ei onneksi ole kye 

dreams make life living paradise
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Minä tein sen näin, mutta toki muitakin tapoja on:
http://aquahoito.info/suomi/aloittelija/pesu.php
Sisällä kun tekee, pitää olla sen verran hidas toimissaan ettei päästä kovin paljon hienointa ainesta vienärin tukkeeksi
http://aquahoito.info/suomi/aloittelija/pesu.php
Sisällä kun tekee, pitää olla sen verran hidas toimissaan ettei päästä kovin paljon hienointa ainesta vienärin tukkeeksi

Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
- Member
- Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura
Saman operaation toimitin 63-litraisessa. Hiekkaa oli n. 15 kg, joten pesu kävi hyvin laittamalla kaikki hiekka akvaarion pohjalle. (Tässä vaiheessa akvaario oli siis jo omalla paikallaan.) Letku suoraan hanasta akvaarioon jonkinlaisen pidikkeen avulla akvaarion reunaan kiinni. Toiseen päähän akvaariota imuputki, joka imee likaista vettä suoraan viemäriin. Kun letkut akvaariossa hoitavat hommaansa, siinä voi itse möyhiä ja pöllyttää hiekkaa. Katselee vaan, ettei hiekat kovin nouse imuputkeen ja viemäriin
Huuhtoutuu hyvin, kun hiekkaa on näinkin vähän.

~Tinski~
Kolmas vaihtoehto lienee sitten saavi tai ämpäri. Itse pesin 40 kg hiekkaa letkun avulla saavissa, josta hiekka täytti reilusti yli puolet. Siinä meinasi kyllä usko mennä, kun vesi parin tunnin pesemisen jälkeen näytti edelleen maitokahvilta (oli luonnonhiekkaa, puhallushiekka lienee puhtaampaa).
Hiekan pesu saavissa tai ämpärissä vähän paksumpanakin kerroksena onnistuu hyvin letkun (esim käsisuihku ilman suihkuosaa) avulla, sillä letkusta tuleva vesisuihku "poraa" hyvin tien hiekkaan toisin kuin soraan ja letkua voi kätevästi työnnellä hiekan sisään.
Makuasia tuo pesutapa siis. Kasvattaa luonnetta varmaan joka menetelmällä.
Hiekan pesu saavissa tai ämpärissä vähän paksumpanakin kerroksena onnistuu hyvin letkun (esim käsisuihku ilman suihkuosaa) avulla, sillä letkusta tuleva vesisuihku "poraa" hyvin tien hiekkaan toisin kuin soraan ja letkua voi kätevästi työnnellä hiekan sisään.
Makuasia tuo pesutapa siis. Kasvattaa luonnetta varmaan joka menetelmällä.
It's not an optical illusion. It only looks like one.
Minä pesin luonnonhiekkaa yhden altaan pohjalle, 'esipesu' ensin ulkona vadissa ja vielä uusiksi sisällä. Se oli aivan älytön urakka. Kun hiekkaa ei sitten ollut vieläkään tarpeeksi, ostin bilteman hiekkapuhallushiekkaa jatkoksi. Enkä muuten pessyt sitä ensinkään, vaan kippasin suoraan säkistä altaaseen... Siitä ei irronnut minkäänlaista pölyä ja vesi oli kirkasta lähes samantien kasvien istuttamisen jälkeen. Väriltäänhän se kyllä on tosi vaaleaa, mutta ihan hyvän näköistä kun seassa on tuota tummempaa luonnonhiekkaa.
Ite olin laiska ja lukemani perusteella heitin koko 100 kiloo biltemaa suoraan tankkiin ja vettä päälle. Ei kauan mennyt kun oli allas jo ihan kirkas ja pääsi istuttaan kasvit ja asetteleen laavakivet ja kannot.azzazello kirjoitti:Biltemasta saatava puhallushiekka ei vaadi minun kokemusteni mukaan _minkäänlaista_ pesua. Ekan pussillisen pesin, mutta todettuani homman ihan turhaksi heitin pari seuraavaa säkkiä suoraan altaaseen.
Minä pesin juuri 25kg Bilteman hiekkaa. Siihen meni puoli tuntia. Se oli täysin tarpeetonta, sillä ensimäinen huuhdevesi oli jo niin kirkasta, että sitä olisi voinut vaikka juoda! Pesin silti koko satsin, sillä en uskonut hiekan olevan pohjalta asti yhtä puhdasta. Oli se kuitenkin..
Ehdottomasti suosittelen kaikille Bilteman hiekkapuhallushiekkaa. Sen raekoko on 0,2-1,0mm ja tulee varmasti jopa luonnonhiekkaa halvemmaksi, jos laskee hinnan työlle ja vedelle, mitä luonnonhiekan peseminen vaatii.
Terveisin
puolituntia tarpeetonta työtä tehnyt Emys
Ehdottomasti suosittelen kaikille Bilteman hiekkapuhallushiekkaa. Sen raekoko on 0,2-1,0mm ja tulee varmasti jopa luonnonhiekkaa halvemmaksi, jos laskee hinnan työlle ja vedelle, mitä luonnonhiekan peseminen vaatii.
Terveisin
puolituntia tarpeetonta työtä tehnyt Emys
Viisaat oppivat muiden erehdyksistä,
hölmöt vain omistaan.
hölmöt vain omistaan.
Itse pesin optirocin 0,1-0,6mm:stä hiekkaa 30 kiloa parissa tunnissa (kun vertaa siihen, että 80 kiloa kauniston soraa pesin kahdessa päivässä). Laitoin vatiin puoli litraa - litran hiekkaan, vettä perään, vähän kovakouraista käsittely, vesi viemäriin ja pari huuhtelua. En huuhdellut läheskään yhtä hyvin kuin kauniston soraa pestessäni. Ei tuota 0,1 koon hiekkaa juuri oikein voi pestäkään erityisen hyvin..
kyllä vaan minun bilteman hiekka 0,2 - 1,0 oli likaista ja sain pestä sitä kauan. Tosin, olen hiukan perfektionisti 
Pesin 25kg kerralla 80l saavissa. Laskin saaviin vettä niin, että jäi 20-10cm vajaaksi ja sitten pöyhin hiekkaa voimakkain liikkein. Sitten vesi pois ja sama homma uudestaan.
Mutta, oli vaivan arvoista. Kalat ja kasvit tykästyivät oitis
Oliskos muuten kellään Turun suunnalla lahjoittaa minulle muutamaa kierteissarvikotiloa?

Pesin 25kg kerralla 80l saavissa. Laskin saaviin vettä niin, että jäi 20-10cm vajaaksi ja sitten pöyhin hiekkaa voimakkain liikkein. Sitten vesi pois ja sama homma uudestaan.
Mutta, oli vaivan arvoista. Kalat ja kasvit tykästyivät oitis

Oliskos muuten kellään Turun suunnalla lahjoittaa minulle muutamaa kierteissarvikotiloa?