Mitäs nyt, hanavedessä nitriittiä?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tiny
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Mitäs nyt, hanavedessä nitriittiä?

Viesti Kirjoittaja tiny »

Hanavedessä siis nitriittiä 0,025-0,05 välillä eli vedenvaihtojen yhteydessä purkkiin menee vettä jossa nitriittiä valmiiksi, onko tuo pitoisuus haitallinen, tarvitseeko tehdä jotakin?

Täällä siis aloitteleva tunari joka ei tiedä akvaarioista tuon taivaallista ja nyt kantapään kautta opetellaan kun mies tuollaisen osti ja täytti kaloilla ja jätti hoidon minulle. [}:)]

Mies siis kypsyttikin tuota purkkia vain pari viikkoa eikä mitään testejä edes ollut että olisi tiennyt mitä siellä tapahtuu, todennäköisesti siis laittoi kalat akvaan joka ei ollut kypsä, sitten jätti koko homman minulle ja täällä nyt olen yrittänyt opetella a)kaikkia asioita kerralla ja b)miten pelastaa kalat. :?

Nyt olen n. 2 viikon ajan vaihtanut vettä lähes päivittäin kun nitriitit nousi ja rupesin ihmettelemään kun ei laske, ei sitten millään, testasin hanaveden ja siinä selkeästi nitriittiä ja nyt minä olen sitten lopullisesti sekaisin jotta mitä pitää tehdä ja mistä tiedän milloin tilanne on akvassa "normaali"
Hinanaa
Junior Member
Junior Member

Re: Mitäs nyt, hanavedessä nitriittiä?

Viesti Kirjoittaja Hinanaa »

Jos mittaat testitikuilla niin sitten kipaset hakemaan kaupasta tippatestin. Testitikut ei tiedä tuon taivaallista. Aika outoa, että hanavedessä noinkin korkea nitriittipitoisuus kuin 0.5 8O .

---------------------------------

Kirjoittaja Hinanaa » 18:45, 11.01.2010

Sori, katoin tuon pitoisuuden väärin. olikin 0.05. Eihän sen pitäisi olla korkea pitoisuus. Siihen kommentoikoon viisaammat!
D_A_D
Member
Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja D_A_D »

Tuo pitoisuus ei ole kovinkaan korkea. Jos allas on kypsynyt kunnolla, niin arvo menee nollaan hetkessä.
Jos allas taas ei ole kypsä, niin nitriitti jatkaa nousemista. Kuinka se miehesi sen altaan kypsytti?
tiny
Starting Member
Starting Member

Tuo ukko kypsytti tuota akvaa SafeStartilla ja kalanruoalla sikäli mikäli oikein ymmärsin. :?

Minä tiedän vaan sen että eräänä päivänä kotiin tullessani akvaario oli täynnä kaloja, jolloin minä kävin ostamassa No2 testin, melkein heti sen jälkeen alkoi nitriitit nousta ja ukko ilmoitti että akva on minun vastuulla. [}:)]

Ja tässä sitä nyt ollaan, pöllämystyneenä ja ihan pihalla. [:I]

Helsingin Akvaariokeskuksessa kävin jo kyselemässä tyhmiä noitten kalojen suhteen kun niitä on liikaa ja eri olosuhteissa viihtyviä "iloisesti" sekaisin ja hyvät neuvot sainkin, silloin en vaan tiennyt että meillä on hanavedessä tuota nitriittiä joten siitä en osannut kysellä sen enempää.
tso
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja tso »

Hanavedessä on niin mitättömän vähän nitriittiä, että siitä on turha hermostua.

Kirjoitan nyt varmaan ties kuinka monennen kerran:
Kloridi ionit estävät nitriittimyrkytyksen.

Oikein hitaasti: Kloridi ionit estävät nitriittimyrkytyksen.

Mielestäni kalallisessa kypsytyksessä tulee aina käyttää Natriumkloridi lisäystä, eli ruokasuolaa - hyvin pieni määrä.
Yksi (1) teelusikka /100 litraa vettä.
Joditonta merisuolaa ilman paakkuuntumisenestoainetta (lähimmästä ruokakaupasta tai keittiön kaapista).

Tämä ei poista tarvetta tehdä vedenvaihtoja ja kypsyttää allas kunnolla. Tämä toimii ensiapuna ja estää nitriitin haittavaikutukset kiduksiin ja kalojen aineenvaihduntaan. Kun vettä vaihdetaan tulee suolapitoisuus pitää samana: Jos vaihdat vettä 50litraa -> lisää 1/2teelusikka suolaa. Jos vaihdat 25litraa vettä, lisää 1/4tl suolaa, jne.

Suola tulee sekoittaa hyvin esim. isossa puhtaassa kolapullossa ja lisätä altaaseen rauhallisesti kaataen eri puolille allasta.
Akvaristi vuodesta -77.. välillä (puoli)pakollisia taukoja. Suolaista ja makeaa.
The confidence of amateurs is the envy of professionals.
tiny
Starting Member
Starting Member

Ouki doukki, nyt tämä aloittelija on taasen hieman viisaampi eikä hötkyile turhasta :)

Kiitos neuvoista kaikille, eiköhän se tästä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”