Tyhjän akvaarion säilytys

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Eitsi
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Tyhjän akvaarion säilytys

Viesti Kirjoittaja Eitsi »

Meillä on jäämässä tyhjilleen yksi allas ja suodattimellekkaan ei siis ole tällä hetkellä käyttöä. Miten ne kannattaisi säilyttää, jotta silikonit pysyisivät hyvinä ja vettäpitävinä? Vinkkejä ja kokemuksia kaivataan:)
foxa
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Tyhjän akvaarion säilytys

Viesti Kirjoittaja foxa »

Olen joskus kuullut puhuttavan, että kannattaisi pitää vettä tyhjässäkin akvaariossa juuri silikonien vuoksi. Mutta voi olla ihan kuulopuheita vain...
128l eväkässoppaa
hx
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja hx »

Molen ihmetelly tota väitettä silikonien "kuivumisesta" tankin ollessa tyhjillään. Siliconi ei sisällä vettä eikä ole millään tavalla liukoinen vedelle.
Mulla on ollut akvaarioita joitakin vuosikymmeniä, enkä ole koskaan havainnut niiden alkaneen vuotaa vain siksi, että ovat olleet tyhjillään pidempiä aikoja.

Suuret lämmönvaihtelut saattavat sisältää jotain sellaisia muuttujia, joita tällainen fysiatrinen räätikkö ei täysin ymmärrä, joten ulkovarastointiin asti en ehkä lähtisi. Ei sillä, että osaisin siitäkään mitään uhkaavaa sanoa, mutta tasalämpö tapaa säilöä kaikenlaisia eri materiaaleista valmistettuja kappaleita paremmin kuin vaihteleva.
-Gone fishing-
suski-87
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja suski-87 »

Itse olen huomannut ettei hyväkuntoinen silikonisauma ota nokkiinsa altaan kuivilla olosta, mutta huonokuntoinen sauma ei taatusti pelitä mikäli allas on ollut välistä kuivillaan. Eli mikäli silikonisaumat ovat ehjät, puhtaat ja kimmoisat, uskaltaisin altaan ihan tyhjillään pitää ja ottaa sitten tyhjillään olon jälkeen uudestaan käyttöön vanhoilla silikoneilla. Mikäli taas saumat ovat jo hieman levääntynyt, reunoista ripaantuneet tai niissä on jotain muuta häikkää, niin itse vaihtaisin ehdottomasti silikonit altaan kuivillaan olon jälkeen, vaikka allas olisikin ennen tyhjennystään pitänyt vettä. Tosin jälkimmäisessä tapauksessa käyttäisin varmaan joka tapauksessa käyttökatkon hyödyksi ja vaihtaisin silikonit, sen sijaan että altaisin allasta vesineen päivineen säilyttämään. Kerran kun sitä tuli lykättyä tälläisen "ei ne saumat nyt ihan kunnossa ole, mutta pitääpä tuo nyt kumminkin vettä" altaan silikonien vaihtoa sillä tuloksella että ne vedet sitten tulivat altaasta kahden viikon jälkeen eteisen lattialle.
suomikala
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja suomikala »

Monessa threadissa on näkynyt tuota pelottelua, ettei akvaario saisi olla kuivilla, mutta perusteluja en ole löytänyt. Yhden akvaarion tiedän, joka varmuudella oli kuivilla yli 10 vuotta kuivilla, milloin missäkin varastossa, ja sen jälkeen taas yli vuoden käytössä ilman ongelmia, josta taas ehjänä varastoon. En sitten tiedä onko kyseinen akvaario poikkeus, mutta mikäli Teemun viestejä on uskominen, ei ole poikkeus, ja ei nämä silikoonit ihan kertakäyttötavaraa ole, jos ovat tehtaalla oikein laitettu ja pysyneet ehjinä:
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 5#p6803548
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 5#p6803559
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”