Leväongelmia!
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Leväongelmia!
Olen pari kuukautta sitte hommannu akvaarion 125l ko innostuin hullun lailla harrastuksesta. Olen aloittelija joten en tiiä mistään mitään vaik hirveesti oon yrittäny lukea keskusteluja ja muuta. Suurin ongelmani on levänkasvu (lie yleinen ongelma?) Tappelin aikani sen kans et pinnalle ei tulis järkyttävää vihreetä leväkerrosta. Sen ongelman kai olen voittanutkin laittamalla suodattimen niin et se on tosi ylhäällä ja laitoin kuplat tulee. mut joka paikassa muualla kasvaa levää. Meil on vaaleeta hiekkaa joka ei ole enää vaalea vaan ruskeenvihreä. Seinilläki on kauhean tiukassa levätäpliä. Voisko ongelma johtuu valaistuksesta? Siihe ei osu auringonvaloa milloinkaa, mut akvaariossa on 2 lamppua, toinen kuulema kaloille ja toinen kasveille. Yöksi toki sammutan valot. Vaihdan vettäki n.kerran 2viikossa. Pitäskö ostaa kaloja jotka syö levää paljon(on meillä partamonni ja pieni albinomonni)? vai onko siihe jotai ainetta olemassa? Akvaariossa ei ole vielä iha kamalasti kaloja. tosiaan 2 monnia, 2 palettikalaa, 10neontetraa, taistelukala ja pari sen tyttökaveria. ainii ja rapu. .Onko se edes hyvä yhtälö? tekis hirveesti mieli pari lehtikalaa siihe! onko liian pieni akvaario?Ruokin ne eläinkaupan hiutaleruoalla ja sellaisella palettiruoalla kerran päivässä. Must tuntuu ettei meijän akvaariokaupassa oikein osata neuvoa niin hyvin ku täällä, joten help me! Mun vanhemmilla on sellainen akvaario, jossa ei tartte vaihtaa vettä kovin usein, se pysyy puhtaana ja tasapainossa. ei tartte siivotakaa usein. tuntuu et kalat hoitaa kaiken itse. Haluun samanlaisen!
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Re: Leväongelmia!
Hmmmm.....
Mä tekisin sun tilanteessa niin että putsaisin kaikki pinnat akvaariossa tiskiharjalla ja sitten kun alat veden vaihtamaan vappoat hiekan pohjaa n. 2cm syvälle että saat ylimääräiset levät altaasta. Vaihdat noi puolet vedestä ja sitten taas parin päivän päästä taas puolet vedestä. Valaistus minimiin plus kalojen ruokinta minimiin!

Mä tekisin sun tilanteessa niin että putsaisin kaikki pinnat akvaariossa tiskiharjalla ja sitten kun alat veden vaihtamaan vappoat hiekan pohjaa n. 2cm syvälle että saat ylimääräiset levät altaasta. Vaihdat noi puolet vedestä ja sitten taas parin päivän päästä taas puolet vedestä. Valaistus minimiin plus kalojen ruokinta minimiin!
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Mulla oli paha rihmaleväongelma. Siis kaikki kasvit piti uusia joka vedenvaihdossa, kaikki oli täynnä levää. Vaihdoin silloin vettä yhtä usein kuin aloittaja. Aloin vaihtamaan vettä kerran viikossa 1/3-1/2 ja siitä en lipsunut. Vähensin myös parilla tunnilla valaistusaikaa. Nyt levää tulee ihan vähän. Laseihin lähinnä, rapsutan pois kahden viikon välein. Knnattaa hoitaa kuntoon asia joka aiheuttaa levää. Levänsyöjien hankkimisessa on se huono puoli, että innokkuus syödä levää on hyvin yksilöllistä. Albiinomonni ei syö levää. Ainoastaan (sun tapauksessa) se partis.
Ikäväkseni joudun sinulle aloittaja huomauttamaan että kaikki kalasi eivät ihan sovi yhteen. Toiset vaativat viileämpää ja toiset lämpimämpää vettä. Missä asteessa lämmöt ovat nyt? Albiinomonni on itse asiassa albiinomonninen nykyään (jollet tarkoita albiinoa partista). Se tarvitsisi parven ympärilleen.
Oletko mitannut vesiarvoja? Voisit vielä kertoa ne, niin niistäkin selviää jotain (mahdollisesti).
Ikäväkseni joudun sinulle aloittaja huomauttamaan että kaikki kalasi eivät ihan sovi yhteen. Toiset vaativat viileämpää ja toiset lämpimämpää vettä. Missä asteessa lämmöt ovat nyt? Albiinomonni on itse asiassa albiinomonninen nykyään (jollet tarkoita albiinoa partista). Se tarvitsisi parven ympärilleen.
Oletko mitannut vesiarvoja? Voisit vielä kertoa ne, niin niistäkin selviää jotain (mahdollisesti).
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
-
- Starting Member
Kiitos neuvoista!!
Eilen rapsutin mahdollisimman paljon levää laseista irti ja ns. imuroin pohjan ja vaihdoin vettä. lisäsin jottai ainettakii (: saa nähdä miten käy. Näköjää kerran viikossa pitäs alkaa vaihtaa vettä kunnes tasapaino on täydellinen, niinku mun vanhempien akvaariossa. Ne ei tee sille juuri mitää ja akvaario pysyy hirmu siistinä. Voiko leväongelma johtua huonosta vedenlaadusta? mitä ensimmäisenä kannattaa mitata? saako testit eläinkaupasta?
Hmm..toisaalta eläinkaupassa eivät taida pahemmin tietää akvaarioista mitään ku myyvät mulle koko ajan kaloja jotka ei sovi keskenää. Just se partis ja albiinomonninen. Kerroin kyllä mitä mul on akvaariossa muita kaloja mutta ei se mittää kertonu et ne ei sovi yhtee.. kaikest pitää vissii ite ottaa selvää ja kysellä asiantuntijoilta
Nii lämpötila akvaariossa on joku 22 astetta. onko liian kylmä? meillä ei oo ees mitää lämmityslaitettakaan.btw, viihtyykö lehtikalat sellaisessa lämpötilassa?
Nii, on olemassa kaloja jotka syö levää kasveista aktiivisesti silti vahingoittamatta kasveja. Porukat sanoo niitä silleiksi, en tiiä oikeeta nimeä. pitkä harmaa ja musta viiva menee poikittain. Sellaisenki hankkisin mielellää.
Ainii ja vielä. yksi kala ui meillä vähä hassusti. se on taistelukala tyttö. kokoajan pyrstö meinaa vajota alas ja se mielellää aina makaa hiekassa tai missä vain ettei itte tartte uida. se syö kyllä ihan hyvin. mitä sillä vois olla? se on ollu jo pitkää sellainen.
Eilen rapsutin mahdollisimman paljon levää laseista irti ja ns. imuroin pohjan ja vaihdoin vettä. lisäsin jottai ainettakii (: saa nähdä miten käy. Näköjää kerran viikossa pitäs alkaa vaihtaa vettä kunnes tasapaino on täydellinen, niinku mun vanhempien akvaariossa. Ne ei tee sille juuri mitää ja akvaario pysyy hirmu siistinä. Voiko leväongelma johtua huonosta vedenlaadusta? mitä ensimmäisenä kannattaa mitata? saako testit eläinkaupasta?
Hmm..toisaalta eläinkaupassa eivät taida pahemmin tietää akvaarioista mitään ku myyvät mulle koko ajan kaloja jotka ei sovi keskenää. Just se partis ja albiinomonninen. Kerroin kyllä mitä mul on akvaariossa muita kaloja mutta ei se mittää kertonu et ne ei sovi yhtee.. kaikest pitää vissii ite ottaa selvää ja kysellä asiantuntijoilta
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Nii, on olemassa kaloja jotka syö levää kasveista aktiivisesti silti vahingoittamatta kasveja. Porukat sanoo niitä silleiksi, en tiiä oikeeta nimeä. pitkä harmaa ja musta viiva menee poikittain. Sellaisenki hankkisin mielellää.
Ainii ja vielä. yksi kala ui meillä vähä hassusti. se on taistelukala tyttö. kokoajan pyrstö meinaa vajota alas ja se mielellää aina makaa hiekassa tai missä vain ettei itte tartte uida. se syö kyllä ihan hyvin. mitä sillä vois olla? se on ollu jo pitkää sellainen.
-
- Junior Member
Lehtikalat on isoiksi kasvavia kaloja joten ei sovellu noin pieneen akvaarioon. Milloin olet ostanut uudet putket? Niidenkin vaihto voisi korjata tilanteen. Lisäksi laita valaistus aika 8 tuntiin päivässä ajastimen kanssa. Vaihda viikottain ainakin 30% kokonais vesimäärästä ja lisää ensin sinne vedenparannus aine ennekö laitat uutta vettä. Itse suosittelen kokeilemaan Easy-Lifen nestemäistä hiiltä. Lisäksi osta se lämmitin sinne. Ja ne testit. Eikö sielä ole muuta eläinkauppaa?
Koitas käydä kysäisemässä neuvoa täältä
http://www.lemmikkikeskus.com/
-
- Junior Member
Ne pitkät levänsyöjät "sillit" ovat varmaan leväbarbeja. Älä kumminkaan osta niitä, ne kasvavat turhan isoiksi akvaarioosi. Tai sitten jos vanhempiesi akvaario on reilusti isompi, niin osta parvi vauvaleväbarbeja ja siirrä ne parin vuoden päästä vanhemmillesi, kun alkavat lähestyä nakkimakkaran kokoa. Katinkultamonni ei kasva niin suureksi, ja sekin syö kuulemma leviä. Mutta minusta kuulostaa siltä, että olisi parasta tosiaan ensin testailla vesiarvot, ennen kuin hankkii lisää kaloja. Sillä taistelukalalla on varmasti kylmä, ne tykkäävät lämmöstä.
Vesitesteistä nitraatti on mielestäni tärkein. Jos nitraattia on paljon, levät kukoistavat ja kalat voivat huonosti. Nitraattipitoisuus laskee kun vaihtelee vettä.
Vesitesteistä nitraatti on mielestäni tärkein. Jos nitraattia on paljon, levät kukoistavat ja kalat voivat huonosti. Nitraattipitoisuus laskee kun vaihtelee vettä.
-
- Junior Member
Kalastostasi tietoa pähkinänkuoressa:
Partamonni
Akvaarion koko min. 128 litraa
seura: yksin
lämpötila 23-27 C°
pH 5,8-7,8
°dH < 15
Albiinomonninen (tod.näk. kuparimonnisen albiinomuoto)
min. 85 l
seura: parvi (vähintään 6kpl)
22-28 C°
pH 6-7,5
°dH < 15
Neontetra
min. 54 l
seura: parvi
21-26 C°
pH 5,5-7,5
°dH < 15
Palettikala
min. 100 l
seura: pari
23-30 C°
pH 5,5-7,5
°dH < 16
Taistelukala
min. 54 l
seura: yksin tai yksi uros ja pari typykkää
24-30 C°
pH 6-7,5
°dH < 15
Kuten huomaat, on suurin ongelma kalojen kannalta tällä hetkellä akvaariosi lämpötila. Se kannattaisi nostaa siihen 25-26 C°:een. Neontetrojen takia ei varmaan juuri kannata tätä korkeammaksi nostaa, vaikka esim. taistelukalat arvostaisivat vieläkin lämpimämpää vettä.
Noista ajatelluista kaloista lehtikala tarvitsee minimissään 250 litran akvaarion (jonka korkeus min. 50cm). Leväbarbi kasvaa myöskin isoksi ja tarvitsee min. 240l litraa. Nopeana uimarina tärkeää on leviksille myöskin pitkänmallinen akvaario.
Näin ollen näitä kaloja sinun ei kannata hankkia.
Sen sijaan leväongelmaa voisi tulla hoitamaan esim. nuo katinkultamonnit:
min. 63l
20-26 C°
pH 6-7,5
°dH < 10
------------------------------------
Vielä akvaarion hoidosta:
Minkä kokoinen allas vanhemmillasi mahtaa olla? Yksikään akvaario ei "hoida itse itseään", vaan kalat vaativat säännöllisesti uutta puhdasta vettä. Ongelmattomassa, vähäkalaisessa (ja suuressa) akvaariossa SAATTAA riittää veden vaihto (esim. puolet) kerran kahdessaviikossa, mutta eiköhän se kerta viikossa ole nykysuositusten mukaan se suositus. Ehkä vanhemillasi ei ole leväongelmaa, jonka takia akvaario näyttää siistiltä, mutta siistiltä näyttäminen ei vielä tarkoita, että kaloilla olisi hyvät vesiolosuhteet. Puhdas, tuore vesi on kalojen voinnin kannalta erittäin tärkeää.
Mitä pienempi allas, sitä helpommin / nopeammin pienetkin virheet kostautuvat. Tästä varmaan tulee ajatus, että iso akvaario hoitaisi itse itsensä.
Parhaiten saat leväongelman kuriin huolehtimalla vesiarvoista, veden puhtaudesta, sekä tarkkailemalla valotusta. Valotuksen aikaa kannattaa laskea esim. siihen ehdotettuun 8 tuntiin/vuorokausi. Vedenvaihtoa nyt minimissään se puolet / viikko, mutta jos olet oikein ahkera, niin jopa esim. 2 x viikossa 1/3. Samalla voit raaputtaa aina levää pois, ja imuroida pohjaa. Tällainen tehohoito varmasti tuo nopeasti tuloksia, ja jatkossa voit sitten normalisoida hoidon siihen kertaviikkoiseen vedenvaihtoon.
Lisäksi voit hankkia vaikka ne pari katinkultamonnia auttamaan levänpoistosta. Lisäksi albiinomonninen tarvitsee lisää kavereita
Partamonni
Akvaarion koko min. 128 litraa
seura: yksin
lämpötila 23-27 C°
pH 5,8-7,8
°dH < 15
Albiinomonninen (tod.näk. kuparimonnisen albiinomuoto)
min. 85 l
seura: parvi (vähintään 6kpl)
22-28 C°
pH 6-7,5
°dH < 15
Neontetra
min. 54 l
seura: parvi
21-26 C°
pH 5,5-7,5
°dH < 15
Palettikala
min. 100 l
23-30 C°
pH 5,5-7,5
°dH < 16
Taistelukala
min. 54 l
seura: yksin tai yksi uros ja pari typykkää
24-30 C°
pH 6-7,5
°dH < 15
Kuten huomaat, on suurin ongelma kalojen kannalta tällä hetkellä akvaariosi lämpötila. Se kannattaisi nostaa siihen 25-26 C°:een. Neontetrojen takia ei varmaan juuri kannata tätä korkeammaksi nostaa, vaikka esim. taistelukalat arvostaisivat vieläkin lämpimämpää vettä.
Noista ajatelluista kaloista lehtikala tarvitsee minimissään 250 litran akvaarion (jonka korkeus min. 50cm). Leväbarbi kasvaa myöskin isoksi ja tarvitsee min. 240l litraa. Nopeana uimarina tärkeää on leviksille myöskin pitkänmallinen akvaario.
Sen sijaan leväongelmaa voisi tulla hoitamaan esim. nuo katinkultamonnit:
min. 63l
20-26 C°
pH 6-7,5
°dH < 10
------------------------------------
Vielä akvaarion hoidosta:
Minkä kokoinen allas vanhemmillasi mahtaa olla? Yksikään akvaario ei "hoida itse itseään", vaan kalat vaativat säännöllisesti uutta puhdasta vettä. Ongelmattomassa, vähäkalaisessa (ja suuressa) akvaariossa SAATTAA riittää veden vaihto (esim. puolet) kerran kahdessaviikossa, mutta eiköhän se kerta viikossa ole nykysuositusten mukaan se suositus. Ehkä vanhemillasi ei ole leväongelmaa, jonka takia akvaario näyttää siistiltä, mutta siistiltä näyttäminen ei vielä tarkoita, että kaloilla olisi hyvät vesiolosuhteet. Puhdas, tuore vesi on kalojen voinnin kannalta erittäin tärkeää.
Mitä pienempi allas, sitä helpommin / nopeammin pienetkin virheet kostautuvat. Tästä varmaan tulee ajatus, että iso akvaario hoitaisi itse itsensä.
Parhaiten saat leväongelman kuriin huolehtimalla vesiarvoista, veden puhtaudesta, sekä tarkkailemalla valotusta. Valotuksen aikaa kannattaa laskea esim. siihen ehdotettuun 8 tuntiin/vuorokausi. Vedenvaihtoa nyt minimissään se puolet / viikko, mutta jos olet oikein ahkera, niin jopa esim. 2 x viikossa 1/3. Samalla voit raaputtaa aina levää pois, ja imuroida pohjaa. Tällainen tehohoito varmasti tuo nopeasti tuloksia, ja jatkossa voit sitten normalisoida hoidon siihen kertaviikkoiseen vedenvaihtoon.
Lisäksi voit hankkia vaikka ne pari katinkultamonnia auttamaan levänpoistosta. Lisäksi albiinomonninen tarvitsee lisää kavereita

~ reilu 500 litraa ja 240 litraa ~
~3 koiraa, 2 kissaa ja hamstereita~
~3 koiraa, 2 kissaa ja hamstereita~
-
- Advanced Member
Mä tiedän että on sellaisia ihmisia on jotka ei juurikaan vaihda akvaarion vedet, että se ns. pyörittää itseensä. Jos allas on tyylin alle 200 litrainen mä en ihan usko tähän menetelmään että se toimis. Varisinkin jos on uusi allas. Ehkä tää on sun ongelma ettet ole alussa vaihtanut riittävästi vettä! Niin sait sitten sen levätuloksen?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Tervetuloa harrastuksen pariin ja Aqua-Webbiin!
Uusien kalojen hankinta kannattaa yleensäkin tehdä huolella. Jos harkitset uuden kalan ostoa, aloita etsimällä siitä niin paljon tietoa eri lähteistä kuin löydät. Eri lähteet voivat antaa hieman toisistaan poikkeavaa tietoa, mutta näin sinulle muodostuu kokonaiskäsitys kyseisen kalalajin vaatimuksista. Käytä myös aikaa tutkiaksesi sopiiko kyseinen kalalaji elämään nykyisten altaassa olevien asukkaiden kanssa. Esimerkiksi palettikalat saattavat olla agressiivisia monnisia kohtaan ja niin edelleen. Muista, että jotkut kalat saattavat elää hyvinkin pitkään, jolloin ostohetkellä pitää olla varma siitä että kala sopii altaaseesi, eikä tee muiden altaassa asuvien elämää hankalaksi. Tosin yllätyksiltä ei voi koskaan välttyä, koska kalojenkin luonteet saattavat olla erilaisia.
Kalojen ostoa ei koskaan kannata tehdä siten, että menee akvaarioliikkeeseen ja kysyy myyjiltä mikä olisi hyvä nykyisen kalaston kanssa. Tämän tosin varmasti jo huomasitkin
Tsekkaa myös tämä sivusto jos tiedonjano ei meinaa loppua: http://www.aquahoito.info/suomi/index.html.
Yksi hyvä keino levänkasvun ehkäisemiseksi on laittaa altaaseen reilusti nopeasti kasvavia kasveja, kuten karvalehteä, vedensuosikkia, liuskavesisaniaista tai konnanputkea. Kasveja sisältävässä altaassa taistelu levää vastaan perustuu siihen, että kasvit olisivat voitolla leviä vastaan ravinteidenkäytössä ja nopeasti kasvavien kasvien ideana on poistaa vedestä tehokkaasti ravinteita, joita levät voisivat käyttää hyödykseen.
Uusien kalojen hankinta kannattaa yleensäkin tehdä huolella. Jos harkitset uuden kalan ostoa, aloita etsimällä siitä niin paljon tietoa eri lähteistä kuin löydät. Eri lähteet voivat antaa hieman toisistaan poikkeavaa tietoa, mutta näin sinulle muodostuu kokonaiskäsitys kyseisen kalalajin vaatimuksista. Käytä myös aikaa tutkiaksesi sopiiko kyseinen kalalaji elämään nykyisten altaassa olevien asukkaiden kanssa. Esimerkiksi palettikalat saattavat olla agressiivisia monnisia kohtaan ja niin edelleen. Muista, että jotkut kalat saattavat elää hyvinkin pitkään, jolloin ostohetkellä pitää olla varma siitä että kala sopii altaaseesi, eikä tee muiden altaassa asuvien elämää hankalaksi. Tosin yllätyksiltä ei voi koskaan välttyä, koska kalojenkin luonteet saattavat olla erilaisia.
Kalojen ostoa ei koskaan kannata tehdä siten, että menee akvaarioliikkeeseen ja kysyy myyjiltä mikä olisi hyvä nykyisen kalaston kanssa. Tämän tosin varmasti jo huomasitkin

Hyvähyvä, lukeminen kannattaa tässä harrastuksessa, joten oikein olet aloittanutVeeku2 kirjoitti:Olen pari kuukautta sitte hommannu akvaarion 125l ko innostuin hullun lailla harrastuksesta. Olen aloittelija joten en tiiä mistään mitään vaik hirveesti oon yrittäny lukea keskusteluja ja muuta.

Mitä ainetta? Mitä purkin kyljessä lukee? Oletan että vedenparannusainetta. Alussa kyselit kannattaako käyttää jotain levämyrkkyjä ja minä sanoisin että ei kannata. Levämyrkyillä on taipumus tehdä muutakin hallaa, kuten tappaa kasveja. Kannattaa pikemminkin selvittää mistä levänkasvu johtuu. Tähän vaikuttavat valaistus, lannoitus (pohjalannoitteet ja nestemäinen), sekä hiilidioksidin määrä vedessä. Käytätkö mitään lannoitteita ja kytketkö valaisimesi pois päältä yöksi itse vai ajastimella?Veeku2 kirjoitti:Kiitos neuvoista!!
Eilen rapsutin mahdollisimman paljon levää laseista irti ja ns. imuroin pohjan ja vaihdoin vettä. lisäsin jottai ainettakii (: saa nähdä miten käy.
Yksi hyvä keino levänkasvun ehkäisemiseksi on laittaa altaaseen reilusti nopeasti kasvavia kasveja, kuten karvalehteä, vedensuosikkia, liuskavesisaniaista tai konnanputkea. Kasveja sisältävässä altaassa taistelu levää vastaan perustuu siihen, että kasvit olisivat voitolla leviä vastaan ravinteidenkäytössä ja nopeasti kasvavien kasvien ideana on poistaa vedestä tehokkaasti ravinteita, joita levät voisivat käyttää hyödykseen.
-
- Starting Member
Lunazza kirjoitti:Lehtikalat on isoiksi kasvavia kaloja joten ei sovellu noin pieneen akvaarioon. Milloin olet ostanut uudet putket? Niidenkin vaihto voisi korjata tilanteen. Lisäksi laita valaistus aika 8 tuntiin päivässä ajastimen kanssa. Lisäksi osta se lämmitin sinne. Ja ne testit. Eikö sielä ole muuta eläinkauppaa?
Höh, harmi ettei lehtikalat mahdu, oisin niin tykännyt niistä! edellisellä akvaarion omistajalla oli 6 lehtikalaa samaisessa akvaariossa.
Putket kai on uudet. ajastin pitää ostaa. yleensä laitan valot akvaarioon sit ku herään ja sammutan illalla. ehkä liian pitkään ne on päällä. Lämmitin pitää ehdottomasti ostaa ja testit. Meillä on just tää yks eläinkauppa täälläpäin. jotai ne siel neuvoo muttei ne paljoo kaloista ym tiedä.
Eikö leväbarbitkaa oo tarpeeks pieniä...ostettii näköjää liian pieni akvaariosinituulevi kirjoitti:Ne pitkät levänsyöjät "sillit" ovat varmaan leväbarbeja. Älä kumminkaan osta niitä, ne kasvavat turhan isoiksi akvaarioosi. Tai sitten jos vanhempiesi akvaario on reilusti isompi, niin osta parvi vauvaleväbarbeja ja siirrä ne parin vuoden päästä vanhemmillesi, kun alkavat lähestyä nakkimakkaran kokoa. Katinkultamonni ei kasva niin suureksi, ja sekin syö kuulemma leviä. Mutta minusta kuulostaa siltä, että olisi parasta tosiaan ensin testailla vesiarvot, ennen kuin hankkii lisää kaloja. Sillä taistelukalalla on varmasti kylmä, ne tykkäävät lämmöstä.

Kaikki unelmat lehtikaloista ja leväbarbeista on murskaantuneetkileppal kirjoitti:Kalastostasi tietoa pähkinänkuoressa:

Muuten, kun puhutaan paljon siitä minkäkokoinen akvaario pitää olla tietyille kaloille, niin miten niille käy jos laittaa liian ison kalan pieneen akvaarioon? kuoleeko se vai kituuko? vai tappelee muitten kanssa herkemmin (tämä oli eläinkauppiaan selitys tää viimeinen).?
----------------------------------------
Kiitos paljon näistä ohjeista. Linkki on hyvä. oi että ku ei ois lukihäiriö niin lukisin äkkiä kaiken.(hidasta tää lukeminen)Alsshon kirjoitti:Tervetuloa harrastuksen pariin ja Aqua-Webbiin!
Mitä ainetta? Mitä purkin kyljessä lukee? Oletan että vedenparannusainetta. Alussa kyselit kannattaako käyttää jotain levämyrkkyjä ja minä sanoisin että ei kannata. Levämyrkyillä on taipumus tehdä muutakin hallaa, kuten tappaa kasveja. Kannattaa pikemminkin selvittää mistä levänkasvu johtuu. Tähän vaikuttavat valaistus, lannoitus (pohjalannoitteet ja nestemäinen), sekä hiilidioksidin määrä vedessä. Käytätkö mitään lannoitteita ja kytketkö valaisimesi pois päältä yöksi itse vai ajastimella?
Se aine mitä mä laitoin vedenvaihdon yhteydessä oli kasviravinne ja nestemäinen biologinen suodatinaine. en tiiä onko hyvät mut laitoin ku siin sanottii et voi lisätä kerra viikkoon.
Meillä oli muuten vasta sellaisia kasveja jotka kasvaa nopeasti.. sellainen tosi ärsyttävä kasvi. hurahti muutamassa päivässä, oli itse eniten täynnä jotai ruskeeta levää, pisti juuria tulee joka paikasta tosi rumasti. ne juuretki täyttyi levästä. revin ne pois ja hommasin tilalle porukoiden akvaariosta oikein nättejä kasveja.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Jotain nopeakasvuista lajia altaassa on hyvä varsinkin noin alkuvaiheessa pitää. Se ruskea levä on todennäköisesti piilevää, joka on täysin normaalia vastaperustetuissa altaissa ja tuppaa yleensä häviämään ajan myötä kun allas pääsee tasapainoon.Veeku2 kirjoitti: Meillä oli muuten vasta sellaisia kasveja jotka kasvaa nopeasti.. sellainen tosi ärsyttävä kasvi. hurahti muutamassa päivässä, oli itse eniten täynnä jotai ruskeeta levää, pisti juuria tulee joka paikasta tosi rumasti. ne juuretki täyttyi levästä. revin ne pois ja hommasin tilalle porukoiden akvaariosta oikein nättejä kasveja.
Oliko kyseessä sellainen liuskatestipaketti? Jos oli, jätä ostamatta ja osta tippatesteinä ainakin nitraattitesti. Liuskatestit ovat yleensä niin suuntaa-antavia, ettei niistä pysty lukemaan tarpeeksi tarkkoja arvoja ja varsinkin nitraattipitoisuuksien mittaamisessa ne tuntuvat olevan lähes hyödyttömiä. Tippatestit ovat taas kalliimpia, mutta todella paljon tarkempia. Kuten sinituulevi sanoi, nitraattitesti on yksi tärkeimmistä testeistä ja se kannattaa ainakin olla. Sitä voi käyttää esimerkiksi vedenvaihtotiheyden määrittämiseen.Veeku2 kirjoitti: Mut ekana tosiaa testit. eläinkaupas kävin tänää kysyy ni makso 25e koko paketti mis on kaikki. en viel ostanu. Kasvaako partamonni muuten miten isoksi?
Partamonni menee litrasuositustensa perusteella hyvin altaaseesi. Sekin voi hyvissä oloissa kasvaa melkein parikymmentäsenttiseksi, mutta jää usein pienemmäksi. Kasvu on tosin melko hidasta ja partamonni voi muutenkin elää jopa 20- vuotiaaksi.
Riippuu kuinka ison kalan ja kuinka pieneen altaaseen. Jos kalalla on oikeasti ahdasta, eikä se pääse toteuttamaan luonnollista uintiaan altaassa, se kärsii varmasti. Leväbarbi on myös todella nopea liikkeissään ja siksi sille on luontaista tarjota paljon uintitilaa. Periaatteessa isoksi kasvavan pienen kalan ottamisesta ei ole haittaa, jos sille on takuuvarmasti hyvä, isompi koti tiedossa kun se kasvaa isoksi. Mutta tämän on siis oltava ehdottoman varmaa, esimerkiksi harrastajalta itseltään olisi hyvä löytyä allas johon kalan voi tulevaisuudessa sijoittaa.Veeku2 kirjoitti: Muuten, kun puhutaan paljon siitä minkäkokoinen akvaario pitää olla tietyille kaloille, niin miten niille käy jos laittaa liian ison kalan pieneen akvaarioon? kuoleeko se vai kituuko? vai tappelee muitten kanssa herkemmin (tämä oli eläinkauppiaan selitys tää viimeinen).?
Myös altaassa oleva veden määrä vaikuttaa. Esimerkiksi merivesipuolella käytetään joskus yhdessä järjestelmässä useita eri altaita , joissa kiertää sama vesi. Näin systeemin kokonaisvesimäärä kasvaa. Pienen altaan vettä on vaikeaa pitää puhtaana, jos altaasta löytyy joku suuri sontakone. Tämä riippuu toki myös suodatustehosta. Kauppias oli myös oikeassa, eli ympäristönsä stressaama kala voi olla tavallista äksympi muille allastovereille.
Suositukset allaskokojen suhteen ovat yleensä perusteltuja ja niitä noudattamalla vältytään varmasti allaskoon tuomilta ongelmilta.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Olen Alsshonin kanssa samaa mieltä. Yksi ongelma (jos pitää isoja kaloja liian pienessä akvaariossa) on myös kääpiöityminen. Kala ei pysty kasvamaan kun ei ole tilaa (tätä ei aina tapahdu) ja se kääpiöityy. Olen saanut sen käsityksen että kääpiöityminen voisi aiheuttaa vaurioita sisäelimiin. Eli jos kalan ottaa "kasvamaan" pieneen akvaarioon, täytyy se tajuta siirtää suurempaan ajoissa. Tästäkin on ollut tällä palstalla keskustelua. Itse ostan kalat akvaarion mukaan. Eli pieneen akvaarioon pieniä kaloja ja isompaan isompia. Isot kalat eivät edes näytä hyvältä pienessä akvaariossa. Ja kala on eläin siinä missä muutkin. En suosittelisi hiirellekään karkkirasiaa kodiksi.
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
Paljon hyviä vinkkejä oletkin täällä jo saanut. Kehottaisin sinua vielä vaihtamaan ne neontetrat kardinaalitetroihin, jotka ovat vielä aavistuksen värikkämpiä ja viihtyvät lämpimämmässä. Sitten voisit nostaa akvaarion lämpötilan sinne 26-27 asteen paikkeille ja taistelukalatkin viihtyvät paremmin. 

Appenzellinpaimenkoirat