Apuva, miten toimin? Akvaarion muuttaminen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kalsperi
Starting Member
Starting Member

Apuva, miten toimin? Akvaarion muuttaminen

Viesti Kirjoittaja kalsperi »

Mulla on 40 litran akvaario, jossa on:
taistelukalakoiras
4 platya; 2 koirasta ja 2 naarasta (jotka aikanaan ostin 4 naaraana :twisted:)
3 albiinomonnista sekä
1 imunuoliainen ja
1 viherimunuoliainen.

Paljon kasveja: aasinkorvaa, melalehteä, rasvalehteä jne. Pohjalla soraa. Platyt on tehneet poikasia, niitä on nyt 35 ja kohta syntyy lisää.. (ovat omassa "altaassaan" ne platyn poikaset).

Nyt minun pitäisi sitten siirtää tuo koko 40-litraisen komeus tyhjillään olevaan 60-litraiseen ja muuntaa tuo 40-litrainen poikasaltaaksi, ja neuvoja tarvitaan! Eli, miten kypsyttelen 60-litrasen ennen kuin siirrän kalat sinne? Otanko 40-litrasesta pohjasorat ja kasvit 60-litraseen vai jätänkö ne poikasaltaaseen? (Ts. sisustanko 60-litrasen kokonaan uudestaan?) Millainen poikasaltaan ylipäätänsä tulee olla? Kaikki neuvot ovat tervetulleita, toivon pikaisia vastauksia..oon ihan hädiksessä tän asian kans. 8O
Kauhea loppu on parempi kuin kauhu ilman loppua:)
marppa
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marppa »

Aikas täysi tuo nykyinen 40l. Toinen onkelma on että sinulla on eri vesiarvojen kaloja samassa vedessä, eli platyt ovat kovan ja emäksisen veden eväkkäitä.
Albiinomonniset tarvitsisivat parven eli muutama yksilö lisää. Joku muu saa kommentoida nuoliaisten kohtalosta, mutta platyt pitäisi saada ensimmäisenä pois omanlaiseensa veteen ja monnisille kavereita.
PikkuPrinsessa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja PikkuPrinsessa »

No jos sulla on nyt se 60-litrainen allas tyhjillään, niin helppohan se on siitä kypsyttää samantien. Ja sitten vaan siirtää kalat. Uutta soraa joudut ilmeisesti ostamaan joka tapauksessa, joten helpompaa varmaan laittaa se uus sora sinne 60-litraiseen kuin ottaa sitä 40-litraisesta.. Näin mä ainaki tekisin, en sitten tiedä onko viisasta vai ei. :|
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”