Suosittele suodatinta

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Kirsi-74
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Suosittele suodatinta

Viesti Kirjoittaja Kirsi-74 »

Nyt saa hehkuttaa ja haukkua sydämen kyllyydestä :D
Olen akvaarioharrastuksen uudelleen aloittanut. Näin pääsi käymään, kun appiukon muuttokuormasta meille eksyi mun vanha 60litrainen pytty asukkeineen (jotka oli niin epäsopivia, etten taida täällä uskaltaa edes mainita...) No, nyt on asukit sopivampaa sakkia, mutta pari kuukautta tuota katseltuani kypsyi ajatus, että isompi on saatava. Nyt on 200litrainen kiikarissa ja paaaaaljon kysymyksiä mielessä.
Kovasti on tullut uutta ja ihmeellistä näiden vuosien aikana, kun olen ilman akvaariota ollut.
Suurin kysymysmerkki on suodatin. Aiemmat altaat on ollu alle 100-litraisia ja kokemusta vain yhdestä eheim-ulkosuodattimesta jostain 80-luvulta. Muut on ollu sisäsuodattimia, mm. Rena, Hydor, Eheim.
Jelpatkaas vähän :D
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Re: Suosittele suodatinta

Viesti Kirjoittaja Substral »

Usko tai älä, hankit kaupasta samanlaisen Eheim Classic -ulkosuodattimen, joka melko varmasti oli nurkissa tuolloin 80-luvulla. Se on edelleen yksi parhaista ja jopa edullinen. Sisäsuodattimeksi laittaisin itse vaikkapa Eheim Powerline 2048 mallin.. Niillä suodattuu. Kannattaa käyttää hakua ja etsiä noista juttua, moni kehuu.
Eiköhän tämä ollut tässä..
Kirsi-74
Junior Member
Junior Member

No kieltämättä tuo suodatin tutulta näyttää, sen mitä siitä nyt muistan :D Hmm.. Sisäsuodatin lisäksi :? Vaikka vaan 200litraa? Täytynee asiaan perehtyä. Tiedän toki, että haulla löytyy. Se vaan on pienten lasten äidillä tämä aika välillä kortilla ja kaipaa vastauksia kuin apteekin hyllyltä 8-)
Ulkosuodattimissa hirvittää lähinnä se (hinnan lisäksi) että vedet on joku kaunis päivä lattialla. Akvaarioharrastuksessa tuo riski on tietysti aina olemassa.
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Sisäsuodatin auttaa irtoroskien keräämisessä ja helpottaa samalla ulkosuodattimen työtä, ei tarvitse olla puhdistamassa sitä niin usein. Minulla on jo 98 litraisessa sekä ulkosuodatin että sisäsuodatin. :P
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
JEK
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja JEK »

Mulla on 200 litraisessa ulkopönttönä Eheimin 2226, siis sitä vanhaa hyvää Prof.1 sarjaa, missä ei ole niitä tarpeettomia (ja joskus vuotoalttiita) primeripumppuhässäköitä. Tota ei taida vaan enää saada uutena mistään. Puhdistus sujuu korien ansiosta helpolla ja tehoa on sopivasti. Vehjes on n. kymmenen vuotta toiminut ilman yhtäkään vikaa, toki kannen tiiviste on vaihdettu ennaltaehkäisevästi kaksi (muistaakseni) kertaa ja roottorin akseli holkkeineen kerran. Jos tuo joskus sanoo sopimuksen irti, niin tilalle tulee samanlainen (tai 2228) käytetty tai sitten Classic-sarjalainen.

Sisäsuodattimena on Eheimin 2048, joka hoitaa hommansa hyvin. Irtoroskat poistuu vedestä riitävän hyvin ja kierto riittää.

Puhdistusväli on 2226:lla jotain vuoden ja puolentoista väliin ja 2048:lla pari-kolme viikkoa.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

kokemusta vain yhdestä eheim-ulkosuodattimesta
Jatka vain merkki uskollisena ja tyydy vain parhaaseen! [;)] 2048 sisäsuodattimeksi on myös loisto valinta. Ei kannata säästää suodatin hankinnassa muutamaa euroa ja taistella sitten "halpissuodattimien" kanssa.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Kirsi-74
Junior Member
Junior Member

No hyvä on, tuli selväks :D Uusi akvaario on kotiutumassa loka-marraskuun vaihteessa, joten tässä on vielä tovi aikaa tutkia ja pähkäillä ja hommata tarvittavat varusteet. Seuraavaksi alan kiusata teitä kalastokysymyksillä [;)]
Aquafani
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Aquafani »

Fluvalin sisäsuodattimet ovat kanssa hyviä. Eivät ole äänekkäitä ja toimivat. Minulla on fluval 3plus 112 litraisessa ja kaippa se ihan hyvin toimii kun vesi on kirkasta ja kalat elossa. :)
Deicide
Elite Member
Elite Member

Aquafani kirjoitti:Fluvalin sisäsuodattimet ovat kanssa hyviä. Eivät ole äänekkäitä ja toimivat.
Tuo on kyllä totta. Ainut sisäsuodatin mitä Eheimien lisäksi on tällä hetkellä käytössä on Fluval 4+. Tuohon olen ollut tyytyväinen. 2048 ja 2252 ovat kyllä helpompia puhdistaa.
Kirsi-74
Junior Member
Junior Member

Entäs sisäsuodattimeksi EHEIM Aquaball 2212?
Deicide
Elite Member
Elite Member

Ihan käypä suodatin sekin. 2048 saa silti tehokkuudesta hieman enemmän pojoja, vaikka suunnilleen pitäisi tehojen käydä yksiin.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

2048:lle ääni täältäkin
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

Omasta kokemuksestani voin suositella eheimin suodattimia joita on jo tuossa yllä mainostettu... mutta kannattaa välttää noita fluvalin laitteita, sillä niillä tuntuu olevan "vanhemmiten" paha tapa pitää ääntä toisin kuin hyvin pidettyjen eheimien. Itselläni oli hiljattain esim. eheim 2217 ja 2252 joissa luki made in w.germany ja hyvin toimivat. Samoin minulla on ollut "kunnia" todeta fluvalin ei niin vanhojen kamppeiden rutisevan tosissaan.
Kirsi-74
Junior Member
Junior Member

No jostain jo luinkin, ettei roskien kerääjänä välttämättä olis tuo aquaball paras mahdollinen.
Miksi juuri Eheim Classic? Miksei esim. ecco2236? Classicissa 2v takuu ja monissa muissa eheim-suodattimissa 3v :?
Tuollainen Powerline 2048 mulla on ollutkin. Voi äly... Luulin etten sitä ikinä enää tarttis ja myin joku vuosi sitten kirppiksellä sellaisella hinnalla että nyt ihan pikkusen harmittaa... Mutta kun ei meille pitäny enää akvaariota tulla! No, toivottavasti pääsi hyvään kotiin :mrgreen: Mutta jos esim. jotain rihmakalaa tms. ajattelis uuteen akvaan, niin aika voimakas kierrätys tolla tulee, eikö?
Fluvalia näyttäis olevan ainakin Plus ja U-sarjaa. Toi U-4 ei näytä hullummalta, mutta hinta siinä sitten jo lähentelee eheimiä.

Äh, ei voi olla näin vaikeeta :roll:

-----------------------------

Ja vielä Eheim Biopower. Onko näitä pakko olla näin paljon :P
Deicide
Elite Member
Elite Member

Kirsi-74 kirjoitti:No jostain jo luinkin, ettei roskien kerääjänä välttämättä olis tuo aquaball paras mahdollinen.
Miksi juuri Eheim Classic? Miksei esim. ecco2236?
Ja vielä Eheim Biopower. Onko näitä pakko olla näin paljon
Biopower on aivan uusi keksintö. Uskoisin sen tukkeutuvan nopeammin, kuin vanhojen aquballien. Tuossa imu tapahtuu ainoastaan pohjan kautta, kun entisissä pinta-alaa koko kyljet. En ostaisi, ennen kuin muut ovat kokeilleet... [;)]

Mulla on pari Eccoa, eikä yhtään enää tule, kunhan eroon pääsen. Puhuri loppuu kuin seinään hienoisen tukkeutumisen jälkeen, johtuen tehottomasta "eko-moottorista". Vähän vie virtaa, mutta vähän on tehoja, jos vastusta. Kahva osa rikkoutuu todella helposti. Hyviä puolia ainoastaan hiljaisuus, ja sekin taitaa johtua minimaalisesta virtauksesta. [;)] Classic on yksinkertainen, kestävä ja tehonsa pitävä. Vanhempi Professional sarjakaan ei aivan huono ole. Professional 2-sarjan primääripumppu on aiheuttanut harmaita hiuksia. Mitä vähemmän hienouksia, sen varmempi toiminta, eli Classic. Tosin noista aivan uusista Eheimeistä ei ole omaa kokemusta, mutta sen verran olen lukenut, ettei tarvitse hankkiakkaan, niin kauan, kuin vanhat suodattimeni toimivat.

2048 puhurista ei kannata olla huolissaan, sillä esim. suihkuputket on keksitty. Suodattimen kohdalla kannattaa kyllä miettiä ostaako kolme vähän halvempaa, vai sen yhden hyvän. Fluvalia täytyy puolustella sen verran, että nurkissa puhisee yksi aatamin aikuinen 403, pari 304:losta sekä uudempi FX-5:tonen. Kaikki ovat verraten hiljaisia, mutta puhdistuksen jälkeen käynnistys hivenen hankalampaa noissa vanhoissa. Fluval 4+ sisäsuodatin on ollut mainio vekotin.

Hyvää ja halpaa ei tahdo olla, ja köyhän ei kannata ostaa halpaa. (itseäni tarkoitan) [;)]
Kirsi-74
Junior Member
Junior Member

Ok, kiitos :)
Eli ei eccoa, ei myöskään Biopoweria.
Tarkoitus ei suinkaan le säästämällä säästää näistä akvaarion tärkeistä laitteista. Mietin vain, että jos on kaksi suht yhtä hyvää suodatinta ja toinen maksaa vaikkapa useamman kympin enemmän, niin en välttämättä osta sitä eheimiä vain siksi että se on eheim [;)]
Niin ja vielä yksi tyhmä kysymys (en toki lupaa, että ne tähän loppuu..) Eli kun tulevassa altaassa litroja on 200, niin tuleeko sekä ulko- että sisäsuodatin olla mitoitettu 200litralle, vaiko niin että suodattimet on yhteensä suunnilleen sille litramäärälle? Eli eikö voi suodattaa liikaa?
Deicide
Elite Member
Elite Member

Liiallista suodatusta ei olekkaan... Tietysti jossain vaiheessa ehkä kasvit eivät saa tarpeeksi nitraattia, mutta siihen on taas lannoitteet. Olen aikamoinen ylisuodattaja, enkä ole moiseen kuitenkaan törmännyt. Kaikki riippuu kuitenkin kuormittavasta kalastosta ja monesta muusta tekijästä.

Mielestäni suodatus olisi kuitenkin hyvä olla mitoitettu hieman yli, eikä juuri ja juuri. Kyllä mä 200 litraiseen varmaan laittaisin roskan kerääjäksi, joko tuon 2048 tai 2012. Laita ostetaan ilmoitus tuosta 2048:sasta. On kuitenkin niin kestävä, että voin suositella käytettynäkin hankkimista. Jaksaa kyllä vuodesta toiseen. Ulkosuodatttimeksi ostaisin reilusti 2217:män. Pienemmälläkin kyllä pärjää, varsinkin noin tehokkaan sisäsuodattimen kanssa, mutta tuo käy sitten vielä siihen seuraavaan isompaan purkiin, joka yleensä vain kuin itsestään yleensä hiipii taloon... [;)] Toinen syy voi olla tapani ylikansoittaa altaat... Tietysti, jos on kaloja, mitkä eivät perusta virtauksesta, niin harkitsisin ehkä 2215:tosta. Toisaalta virtauksen voi osoittaa, vaikkapa kohti kantoa.

Niin ja. Tyhmiä kysymyksiä ei olekkaan, ja kyllä noita hankintoja joutuu miettimään, ja välillä jopa tekemään mammalta salassa... On tuo 2048:san hinta todella suolainen. Saksasta saa kyllä jo alle 70e. Kimppatilausta sinne vaan.
Viimeksi muokannut Deicide, 01:05, 28.09.2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kirsi-74
Junior Member
Junior Member

Sepä se, kun kalastokin on hyvin pitkälti vielä pohdinnassa. Ja ihan vissi on, että isompaa akvaariota ei tähän mökkiin mahdu.
Kun ei pitänyt mahtua ollenkaan [;)]
Täytynee ostoilmoitusta huomenna väsätä. Vähän huono olen kyllä käytettynä ostamaan...
Ja vielä huonompi ulkomailta tilaamaan [:I]
Tässä uusvanhassa harrastuksessa vähän jarruttelee tuo ukko, joka vasta hiljalleen toipuu siitä, että ostin kaksi vuotta sitten hevosen :D
Deicide
Elite Member
Elite Member

Uusi on tietysti aina mukavampi, vaikkapa tuon takuunkin puolesta. Mulla käy 4kpl. 2252 suodattimia ja yksi 2248 tällä hetkellä. Yhden 2252:kosen olen ostanut uutena, mutten tänäpäivänä varmaan edes tietäisi mikä se noista on. Nuo kartion malliset patruunat joutuu monesti käytettyyn ostamaan uudet. Ne kun tahtovat ajan saatossa painua kasaa, eivätkä enää kerää moskaa, kuten uudet ja kimmoisat. Ovat turhan arvokkaita nekin. Itse kun noita ei voi väkerrellä suodatin matosta, toisin, kuin esimerkiksi Fluval 4:jään, mistä sinne muuten yksi piste lisää. Roottori on toinen osa jonka joutuu joskus uusimaan, mutta kestää kyllä vuosia.

Saksasta tilaaminen on kyllä helppoa ja tavara tulee kotiin, eikä toimitus ajatkaan ole yleensä pitkiä. Eli siis tallilta kotiin ja kädet akvaarioon? :mrgreen: Meillä oikeastaan menee niin, että mamma painuu tallille, ja minä upotan käteni altaaseen. No itseppähän teki musta akvaristin!
Submariner
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Submariner »

Mulla on 200 litraisessa 2 kpl Eheim 2224 ja sisäsuodattimena Eheim PickUp....se isoin malli tyyppinumeroa en muista, sisäsuodattimen tulosuuttimen olen suunnannut suoraan lasiin että ei tule liikaa virtausta. Toinen noista 2224:sta poistaa vetensä UVC:n kautta, se hidastaa jonkin verran akvaarioon tulevan veden virtausta siitä. Tykkään tekniikasta :D
Mielestäni suodatus on altaassani just passeli.
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

Eheimin eduksi voi laskea tehokkuuden ja varaosien hyvän saatavuuden. Sisäsuodattimissa (aquaball ja 2048/2252) on hyvin toimiva modulirakenne joka helpottaa puhdistusta, kun taas pickup suodattimet ovat mahtavan helppoja siivottavia ja tehokkaampia roskankerääjiä kuin aquaballit. Näistä suodatinmalleista tehoja voi säätää pickup ja aquaball malleissa ja aquaballeissa on paras suunnattavuus.
Jos miinusta hakee, niin mieleen tulee ulkonäkö joka ei ole aivan parhaasta päästä.
Muista suodatinmerkeistä on myös kokemusta: http://www.akvaariokalat.net/sisasuod.htm
sivuilla on enimmäkseen hyviä puolia listattuna, mutta huonothan mainitsinkin jo aimmassa viestissäni. Fluvalin sisäsuodattimista molemmat minulla olleet mallit rutisivat inhottavasti, eivätkä hiljenneet millään konstilla kokonaan. Lisäksi niiden tehot eivät mielestäni vastanneet luvattuja (jos vertaa eheimien kierrätystehoihin).
Deicide mainitsi tuon fluval 4+:n hyviä puolia olevan esim itse tehdyt suodaatinpatruunat ja tuosta olen samaa mieltä. Ehkäpä ne puollustavat paikkaansa pienemmissä altaissa....

Eheimin ulkosuodattimista olen tuolla sivuilla kirjoittanutkin enemmänkin. Ainoat huonot kokemukset proffa 2 mallistosta ovat heikko hanayksikkö ja ajoittainen ilman jääminen suodattimeen.
Deicide
Elite Member
Elite Member

Mörrikkä kirjoitti:fluval 4+:n hyviä puolia olevan esim itse tehdyt suodaatinpatruunat ja tuosta olen samaa mieltä. Ehkäpä ne puollustavat paikkaansa pienemmissä altaissa.

Mulla on tuollainen 160 litraisessa ulkosuodattimen kanssa, ja siinä se on kyllä tehnyt tehtävänsä. Virtaus on säädetty pienimmälle, ja hyvin kerää. En ole kyllä kokeillutkaan isompaan, mutta uskoisin riittävän.
pickup suodattimet ovat mahtavan helppoja siivottavia ja tehokkaampia roskankerääjiä kuin aquaballit.

Tuosta pickupin siivouksen helppoudesta olen hieman eri mieltä. On todella kätevää, ettei noita imukuppeja tarvitse irrottaa(ei myöskään pallosta), mutta tuon säiliöosan pois nostaminen altaasta ontuu. Osa sonnasta kun valuu pohja reijästä takaisin altaaseen. Suodatin patruuna noissa on aivan onneton verrattuna palloon tai powerline suodattimiin.
Kirsi-74
Junior Member
Junior Member

No niin, päätös tehty. 2048 ja 2215. Tai sitten se 2217...
Nyt ryhdyn miettimään kalastoa. Mitenhän vaikeaa siitä tulee, kun tämäkin oli jo niiiiin vaikeaa. Paitsi jos voisin ihan oman mielen mukaan kalat suunnitella, niin ei olis juuri ongelmia. Monnisia ja monnisia :D No Ehkä joku monnikin. Mutta tuo viheliäinen jälkikasvu on sitä mieltä, että pitäisi olla jotain väriäkin :roll:
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Substral »

Jälkikasvu ostakoon oman akvaarion, omalla rahallaan (sanon minä!) Aikuisten tankkeihin ei kosketa, eikä niihin kosketa, eikä varsinkaan mennä käsillä sörkkimään sinne sisälle. Eikä uloskaan. Ja lasten tankkeihinkin aikuinen pitää absoluuttisen määräntävallan siltä varalta, että sinne aiotaan laittaa sinne sopimattomia kaloja tai koristeita ;)
Eiköhän tämä ollut tässä..
Deicide
Elite Member
Elite Member

Kirsi-74 kirjoitti: Monnisia ja monnisia :D
Loistava valinta! [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”