Kypsyttäminen vanhan hiekan kanssa

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Kypsyttäminen vanhan hiekan kanssa

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Onko välttämätöntä kypsyttää oikein "pitkän kaavan" mukaan hirvensuolalla, mullalla ammoniumilla ja mitä kaikkea siihen nyt kuuluikaan jos puolet hiekasta on vanha, siis otettu suoraan käytössä olevasta akvaariosta? Riittäkö tässä tapauksessa jos vain täyttää akvaarion vedellä ja käynnistää suodattimen ja antaa seisoa n.viikon(?)ennen kalojen laittamista altaaseen?
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Re: Kypsyttäminen vanhan hiekan kanssa

Viesti Kirjoittaja R_R »

Sä tiedät sen, kun mittaat vesiarvoja. Nitriittipiikin jälkeen ja aikana tulee nitraattia, kun nitriitti on nollassa ja nitraatti kohonnut, vaihdetaan vettä. Sitten kasvit ja kaloja vähän kerrallaan bakteerikannan liian nopean kuormituksen välttämiseksi. Näin lyhyesti kerrottuna. Netistä löytyy tarkat ohjeet ja neuvot.
monniomistaja
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja monniomistaja »

Netistä just löysin nämä ohjeet mullasta ja hirvensuolasta, tuntuu hieman monimutkaiselta. Riittääkö siis jos vain seuraa nitriitin ja nitraatin? Miten paljon vedestä vaihdetaan?
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Substral »

Jos annat veden seisoa viikon tekemättä mitään, kaikki sinne hiekan mukana menneet bakteerit kuolevat nälkään. Allas ei varmasti ole kypsä. Jos haluat päästä helpolla, niin pistät olemassa olevaan altaaseen ylimääräisen suodattimen tai kaksi (toisen olisi hyvä olla ulkosuodatin) ja annat sen tukkeutua kunnolla, eli kerätä likaa, liejua ja moskaa itseensä vaikkapa 3 viikkoa. Sitten täytät uuden altaan, ja puristelet enimmät moskat (yleensä neljä puristusta riittää) sisäsuodattimen patruunasta uuden altaan veteen, kasaat suodattimen uuteen altaaseen ja pistät käyntiin. Ulkosuodattimen voi siirtää sellaisenaan, sillä se tuskin on vielä tukossa, mutta on kerännyt kivasti bakteereja itseensä. Näin uuteen altaaseen siirtyy valmis bakteerikanta, jota kannattaa vahvistaa esim BioDigest-paketilla altaan koon mukaisesti (1 ampulli per 60 litraa vettä, muistaakseni). Nyt allas on niin kypsä, että sinne voi siirtää kalat suoraan. Paketin mukana tulee AmmoStop-aine, joka ehkäisee ammoniakin muodostumista. Mikäli nitriittiä ilmenee, vedenvaihdolla siitä selviää. Itsellä ei ilmennyt.

Eli, panostamalla suodattimien kypsyttämiseen vanhassa altaassa ja muutaman euron kunnon bakteerivalmisteeseen, saat kalat altaaseen heti. Ei turhaa pitkää kalatonta kypsytystä. Koska haluamme tukea kotimaisia akvaarioliikkeitä, osta BioDigest kotimaiselta kauppiaalta! (Itse en ole kauppias, enkä töissä liikkeessä, joten voin rauhassa usuttaa ihmisiä tukemaan meille muille tärkeitä liikkeitä). Tuo aine ei niin paljoa maksa että kannattaisi sitäkin vähää viedä valtion rajojen ulkopuolelle..
Eiköhän tämä ollut tässä..
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

Jeps. Mä olen käynistänyt monia altaita ihan noin, eli hiekkaa joitakin desejä ripoteltuna uuden hiekan päälle ja itse vaihdan uuden altaan suodattimen vanhaan ja vanhan altaan suodattimn sellaisenaan uuteen ja sit viikon tm päästä vaihdan takas jos on tarpeen... Ja kalaset heti mukaan, ensin vaihdan vedesta kolanneksen parin pv päästä, sit 3-4 pv päästä, 3-4pv päästä ja sit noin viikottain sen jälkeen (tms).
sakosa
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja sakosa »

Pakko huomauttaa, että samalla tietty siirtyy kaikki mahdolliset pöpöt/loiset/tubi siihen uuteen altaaseen. Tietty jos vanhasta kalat/kasveja siirtyy samalla siihen uuteen niin eipä tuolla ole mitään merkitystä. ;)
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Substral »

sakosa kirjoitti:Pakko huomauttaa, että samalla tietty siirtyy kaikki mahdolliset pöpöt/loiset/tubi siihen uuteen altaaseen. Tietty jos vanhasta kalat/kasveja siirtyy samalla siihen uuteen niin eipä tuolla ole mitään merkitystä. ;)
Tuo on kyllä täysin totta.. Itse otan tautien siirron vähän rauhallisemmin, sillä minulla on jokaisessa altaassa käytössä samat kasvipihdit, haavit ynnä muut tilpehöörit.. Ei niitä jaksaisi joka välissä pestä, kuivata ja desinfioida, joten taudit siirtyvät "joka tapauksessa" altaiden välillä jossain vaiheessa.. Tosin, jos sattuisi niin että jossain altaassa olisi ihan oikea tauti, niin silloin en käytä noita vehkeitä ristiin samana päivänä. Mutta siirtyyhän ne bakteerit arkikäytössäkin, vaikkei tautia näykään.
Eiköhän tämä ollut tässä..
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

Substral kirjoitti:
sakosa kirjoitti:Pakko huomauttaa, että samalla tietty siirtyy kaikki mahdolliset pöpöt/loiset/tubi siihen uuteen altaaseen. Tietty jos vanhasta kalat/kasveja siirtyy samalla siihen uuteen niin eipä tuolla ole mitään merkitystä. ;)
Tuo on kyllä täysin totta.. Itse otan tautien siirron vähän rauhallisemmin, sillä minulla on jokaisessa altaassa käytössä samat kasvipihdit, haavit ynnä muut tilpehöörit.. Ei niitä jaksaisi joka välissä pestä, kuivata ja desinfioida, joten taudit siirtyvät "joka tapauksessa" altaiden välillä jossain vaiheessa.. Tosin, jos sattuisi niin että jossain altaassa olisi ihan oikea tauti, niin silloin en käytä noita vehkeitä ristiin samana päivänä. Mutta siirtyyhän ne bakteerit arkikäytössäkin, vaikkei tautia näykään.
jeps. ja kun samalla letkulla vedet peräkanaa vaihtaa niin riskinsä siinäkin. Mut tubiahan kantaa lähes jokainen kala, samoin lukuisia muita tauteja varmasti...
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

en kirjoitti:Jeps. Mä olen käynistänyt monia altaita ihan noin, eli hiekkaa joitakin desejä ripoteltuna uuden hiekan päälle ja itse vaihdan uuden altaan suodattimen vanhaan ja vanhan altaan suodattimn sellaisenaan uuteen ja sit viikon tm päästä vaihdan takas jos on tarpeen... Ja kalaset heti mukaan, ensin vaihdan vedesta kolanneksen parin pv päästä, sit 3-4 pv päästä, 3-4pv päästä ja sit noin viikottain sen jälkeen (tms).
Itse mietin tuota kypsyttämistä myös. Kun mulla on kypsä, käytössä oleva 500l ja aattelin uutta 300l allasta. Niin tuskin saan sitä kypsäksi pelkästään sillä että laitan sinne uutta hiekkaa ja pinnalle mahdollisimman paljon tuosta 500litraisesta pintahiekkaa. Kun olen ajatellut malawiallasta, niin en voi siis sinne mitään kantojakaan ottaa tuosta nykyisestä. Enkä voi poistaa nykyisestä suodattimia ja laittaa uuteen pöhisemään. Kun 500litraisen kalat vaatii suodatuksen. Ellen sitten osta jotain valmiiksi kypsää allasta. Mutta tässä vaan mietin että olisiko mahdollista saada heti kypsä allas vain pelkällä kypsän altaan pintahiekalla. Ja jos en hanki heti kaloja niin miten voin testata että siellä on bakuja ja että ne pysyvät hengissä.
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
lafe
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lafe »

Törkkää sinne ammoniumia vaikka sen 1,25mg/l ja seuraa muuttuuko se vuorokaudessa nitriitistä nitraatiksi. Jos, niin allas on kypsä.
http://www.aquahoito.info/suomi/kypsytys/palikka.php
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”