Tappajapaletti!

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ahven mies
Junior Member
Junior Member

Tappajapaletti!

Viesti Kirjoittaja ahven mies »

Onko minun palettinaaraalla itsetuhovietti? Palettinaaras käy itseään kaksi kertaa pitemmän helmikirjoahvenen kimppuun takaa 8O ja sitten luikahtaa piiloon. Affenen pyrstöstä on jo lähtenyt pieniä paloja. Onko muille tapahtunut samaa?
Jos paino on voimaa ylipaino on ylivoimaa sanoi viisas veli
Adrian
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Adrian »

On tapahtunut samaa, nuori palettikala-ukko tappoi mun puolet pidemmän lehtikalan :( , että näin(palettikalat on mielenvikaisia! [}:)] )
ahven mies
Junior Member
Junior Member

kyllä tuo ahven on sen verran suuri, että se ei tuohon kuole. Aina kun lamppu sammuu niin paletti menee piiloon koska tietää ahvenen saalistavan pimeässä viisas kala. 8O
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Niin, sitähän ne paletit tekee

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Juu, ihan tuttua. Paletit tekee sitä... [}:)]
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Tappajapaletti!

Viesti Kirjoittaja Kati »

ahven mies kirjoitti:Onko minun palettinaaraalla itsetuhovietti? Palettinaaras käy itseään kaksi kertaa pitemmän helmikirjoahvenen kimppuun takaa 8O ja sitten luikahtaa piiloon. Affenen pyrstöstä on jo lähtenyt pieniä paloja. Onko muille tapahtunut samaa?
Ei mua ainakaan oo kukaan kala vielä purru pyrstöstä ikinä :mrgreen: :P...

No oikeesti... Tuo on ihan normaalia käytöstä palettikalalle. Se on vallannut reviirin ja mahdollisesti myös kutenut luolaan, eikä siedä toista kirjoahventa maillaan. Kyseessä ei ole itsetuhovietti, vaan pikemminkin jälkikasvunsuojeluvietti.
Adrian kirjoitti:On tapahtunut samaa, nuori palettikala-ukko tappoi mun puolet pidemmän lehtikalan, että näin(palettikalat on mielenvikaisia!)
Jep, todennäköisesti syy on sama. Palettikala ei ole aina se sävyisä seura-akvaarion elukka jollaisena moni kirja sen esittelee. Mielenvikaisia ne eivät ole, ne toteuttavat vain luonnollisia vaistojaan. Itse en yhdistäisi paletteja kovinkaan monen kirjoahvenen kanssa, tai itse asiassa monen muunkaan pohjan tuntumassa elelevän kalan kanssa. Ehkä joku seeprakirjoahven olisi riittävän häijy, jotta kauhun tasapaino syntyisi, mutta samankokoisista lajeista ei tule mieleen mitään sopivaa.

Vähän sitten vielä paasausta, jos sallitte [;)]... Kalaston hyvinvointi (sisältäen myös niiden yhteensopivuuden seura-akvaariossa) on akvaristin vastuulla, ei kalojen itsensä. Jos pahannäköistä riitaa tulee, kalat on saatava erilleen.

Kati
apistogramma
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja apistogramma »

Meillä on palettipariskunta yhdessä kuuden punatimanttiahvenen kanssa.
Tällä hetkellä paleteilla on kuukauden ikäiset poikaset ja timantit kutivat
eilen. Missään vaiheessa ei ole ollut pahoja tappeluita, ainoastaan pientä
uhittelua eli kiduskansien levittelyä ja evien löyhyttelyä. Altaassa on myös
pari plekoa (L177 ja L264), täplämonnisia 6 kpl ja pari partamonnia. Myös
täplämonnit ovat siellä kuteneet, eikä niidenkään päälle ole kumpikaan ahvenista käynyt, kutu tietysti on syöty parempiin suihin.

Ilmeisesti kalojen rauhallinen yhteiselo johtuu hyvin riittävistä reviireistä.

Punatimanttiahvenella tarkoitan Hemichromis lifaliliä.
skramble
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja skramble »

Itselläni on 4 palettikalaa joista 3naarasta ja 1 uros. Yksinaaraista ja uros ovat ainoita agressiivisia paletteja akvaariossa ja vain kutuaikaan, kudun alkupuolella paletit ajoivat kaikki kalat akvaarion nurkkaan, mutta nyt ne näyttävät olevan vähän kyllästyneitä muiden kalojen pelotteluun, nyt vain uhkaillaan lähellä möllöttävää parta monnia joka ei ole siitä moksiskaan.
hhööö
ahven mies
Junior Member
Junior Member

Helmikirjoahven on häijy se puraisisi paletin kahtia jos vain saisi sen kiinni tai näkisi. Ahven on purrut minua sormeen kun ruokin sitä ja sillä on voimaa suurissa leuoissa joissa on paletin mentävä aukko...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”