Laitoin tämän tänne yleistä keskustelua-osioon, en oikeen tiedä mihin tämä olis oikeesti kuulunut. Mutta viisaammat auttakoon...

Elikkä mulla on 250 litrainen malawaario, jossa asuu säännöllisesti kutevia Synodontis lucipinnoja. Kutua olen saanut pari kertaa kerättyä talteen, mutta poikaset ovat kaikki kuolleet alle 6 viikon ikäisinä nuijapäinä. Altaan ostin lähinnä juuri näitä lucipinna-vauvoja varten, kun ovat kasvaneet ulos poikasboksista eivätkä vielä ole tarpeeksi suuria elääkseen ahneiden malawien kanssa. Mutta tämä hieno suunnitelma on nyt sitten kariutunut...
Sitten mun haaveiden allas on vieläkin toteuttamatta. Suunnittelin joskus muinoin, kun en vielä akvaariota omistanut, että mun akvaariossa on parvi kardinaalitetroja, kiilakylkiä ja taistelukala. Pohjalla jotain pohjaeläjiä. Kun ekan altaan hankin, ihastuin pandamonnisiin, joten muut kalat valittiin sitten näiden ehdoilla. Taisto, kardinaalit ja kiilakyljet jäivät pois laskuista. No neontetraparvi tuli sitten tilalle, että sentään jotain melkein sain.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
200-litraisessa seuraariossa elelee parvi pandamonnisia, jotka nekin kutevat viikottain. Joitain poikasia olenkin jo kasvattanut, mutta en ole enää vähään aikaan kerännyt kutua talteen, koska ensin piti hankkia uutta verta parveen. Ettei vaan tuu liian sisäsiittoista porukkaa. Nyt sitten sekin kutu menee aina parempiin suihin, koska parvi lasikimalaismonneja aina yön hämyssä uiskentelee pandojen perässä ja syövät kaiken kudun. Poikasia siis ei ole ollut pitkään aikaan.
No niin, nyt tämä mun ongelma. Pitäiskö tosta 54-litraisesta tehdä se haaveiden allas, säästää tulevaisuuden varalle lucipinnoja varten, tehdä pandamonnisten kudetusallas ja samalla kasvattaa siellä hyvänvärisiä kirsikkasukarapuja, vai mitä himskattia mä teen tolle tyhjälle purkille? Toisaalta, jos joskus noi lucipinna vauvat kasvavat sen verran kookkaiksi, ettei poikasboksi enää riitä, niin onhan siinä aikaa hankkia sitten uus pikkupurkki rinnalle. Toisaalta noita purkkeja on jo joka puolella jopa keittiön tiskipöydällä... Että voi olla taas hankalaa, auttakee kanssa-akvaristit!
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)