Korallien liimauksesta
Valvoja: Moderaattorit
Korallien liimauksesta
Minkälaista liimaa käytätte korallien liimaaukseen kiveen? Käytättekö kivikoralleille eri liimaa kuin pehmeille (esim. zoanthukset). Mikä liimaa suosittelette?
Tuolla oli volume 2, issue 4 lehdessä käytetty zoanthuksien liimaukseen Loctiten super glue geeliä.
http://www.reefhobbyistmagazine.com/dow ... index.html Onko tätä kokeillut kukaan? Netistä löytyi Loctiten nimellä monen näköisiä tuubeja, joten onko väliä mitä liimaa käyttää vai käykö pelkästään tuo super glue gel?
Tuolla oli volume 2, issue 4 lehdessä käytetty zoanthuksien liimaukseen Loctiten super glue geeliä.
http://www.reefhobbyistmagazine.com/dow ... index.html Onko tätä kokeillut kukaan? Netistä löytyi Loctiten nimellä monen näköisiä tuubeja, joten onko väliä mitä liimaa käyttää vai käykö pelkästään tuo super glue gel?
-
Jorg
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: SMAS
- Sukupuoli: Mies
Re: Korallien liimauksesta
Koralliliimoista mielestäni parhaita ovat Tunze tai Grotech. Ainakin Grotechin 5min. Liima on hyvää. AM on liian hidasta.
Grotechilla on myös geelimäistä pikaliima. Rautakaupan pikaliimoista en osaa sanoa kun en kemiasta mitään ymmärrä. Jotain isosyanaattia taitavat olla. Ainakin 2- komponentti epoxilla olen liimaillut eikä mikään ole kuollut.
Grotechilla on myös geelimäistä pikaliima. Rautakaupan pikaliimoista en osaa sanoa kun en kemiasta mitään ymmärrä. Jotain isosyanaattia taitavat olla. Ainakin 2- komponentti epoxilla olen liimaillut eikä mikään ole kuollut.
-
Sami
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
- Viesti:
Viime viikolla liimasin kokeeksi yhden pienen acroporan kappaleen ja pienen ricordean kiviin kiinni käyttämällä Loctiten pikaliimaa.
Käyttämäni liima oli pulloon lähes kovettunutta nestemäistä pikaliimaa, jonka tuotetietoja en onnistu löytämään netistä.
Käsittääkseni (nettifoorumeilta lukemani perusteella) Loctiten liimat, joissa kovettimena on syanoakrylaattia, käyvät merivesiakvaarioissa käytettäväksi.
Tuo käyttämäni liima täytti tämän kriteerin, joten päätin kokeilla. Hyvin näyttää sujuneen tähän asti.
Käyttämäni liima oli pulloon lähes kovettunutta nestemäistä pikaliimaa, jonka tuotetietoja en onnistu löytämään netistä.
Käsittääkseni (nettifoorumeilta lukemani perusteella) Loctiten liimat, joissa kovettimena on syanoakrylaattia, käyvät merivesiakvaarioissa käytettäväksi.
Tuo käyttämäni liima täytti tämän kriteerin, joten päätin kokeilla. Hyvin näyttää sujuneen tähän asti.
-Sami-
Scotchin geeli pikaliimaa olen käyttäny,sitä löyty meidän kylän K-kaupasta.Tuntuu toimivan hyvin,mutta nopeasti jähmettyy.
Tunzen 2-komponenttia käytän isompiin kohteisiin,ei liian pehmeää ja tarttuu kohtuullisesti lasiinkin.
-
-Alix-
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Ruotsin foorumilla pähkäiltiin toimiiko Bilteman epoksi vai ei, siinä kun lukeekin, ettei sovellu merikohteisiin. Joku oli testannut ja todennut ettei sen kummempia sattumuksia tullut kuin että fragit kiinnittyi. Minä sain sillä tapettua nanon frageista suurimman osan (neljä kuudesta fragista). En siis suosittele, ainakaan suuriin liimausmääriin pieniin altaisiin joissa ei ole vaahdottajaa. Tulipa kokeiltua 
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Kiitokset vastauksista.
Pitää kokeilla ainakin tuota loctiten liimaa.
Pitää kokeilla ainakin tuota loctiten liimaa.
-
Kimmo S
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Viesti:
Suuri osa pikaliimoista varmaan toimi myös akvaariokäytössä, mutta akvaarioon myytävät pikaliimat ovat niin saman hintaisia, että en lähtisi riskeeraamaan tuhansia euroja rahaa muutaman euron takia.
Ainakin Grotechin KoraFixGel 20g on hyvää ja nopeaa käyttää, mutta ennen kuin frägi kasvaa kiveen kiinni, se on helppo huitaista vahingossa irti.
Veteen sekoitettaviin pikasementtiliimoihin meni minulla hermot. Lisäksi rahansäästö oli kyseenalainen, kun meni liimaus meni pieleen väärän sekoitussuhteen tai lyhyen liimausajan takia ja sekoitusastiaan jäi seiniin aina reilusti käyttämätöntä massaa.
Tietääkö muuten ketään pikaliimaa, jota voisi käyttää vedenalla? Itse olen aina liimannut pöydänpäällä ja laittanut frägit kovettumaan vesiastiaan.
Ainakin Grotechin KoraFixGel 20g on hyvää ja nopeaa käyttää, mutta ennen kuin frägi kasvaa kiveen kiinni, se on helppo huitaista vahingossa irti.
Veteen sekoitettaviin pikasementtiliimoihin meni minulla hermot. Lisäksi rahansäästö oli kyseenalainen, kun meni liimaus meni pieleen väärän sekoitussuhteen tai lyhyen liimausajan takia ja sekoitusastiaan jäi seiniin aina reilusti käyttämätöntä massaa.
Tietääkö muuten ketään pikaliimaa, jota voisi käyttää vedenalla? Itse olen aina liimannut pöydänpäällä ja laittanut frägit kovettumaan vesiastiaan.
-
SpiderWoman
- Junior Member

Meilla kaytetaan ihan mita vain pikaliima geelia, suosituin Loctite Superglu Gel

-
Elena Turusta
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
mutta nyt:
en oikein ymmärrä miten voi laittaa veteen MITÄ TAHANSA liima ?? kaikkien järjen mukaan siitä liimasta irtoo jotain aineosia veteen, ja ne ei vältämättä ole tervelisiä. Tietenkin lähtevät nekin ajan myöten vedesta pois, mutta mitä varten tahallaan saastutta vettä?? Ja sitt, ajatelkaa se koralli: ei paljon tarvi ihmetella että se kasvaa hitaasti jne. koska koralli joutuu ensin taistelemaan niitä myrkyä vasten jolla se on liimattu
Mielestäni, pakkauksessa pitäisi ehdottomasti lukea että "soveltuu------" Ja kai semmoinen liima on olemassa. Meriveden nettikaupoissa on jotain myynnissä ja sitt MEILL TURUSS
Itselläni ei ole vielä paljon korallia ja sen takia olen pärjännyt vielä ilman liima. Ne acroporatkin (vai mikä niiden kovien levyjen (toinen punainen ja toinen vihreä) nimet onkaa
any way, miettisin hyvin ennen kun ottaisin MITÄ TAHANSA liima käteen. Kerta voi olla viimeinen....
-
SpiderWoman
- Junior Member

Mun vastaukseni perustuu paikallisen klubin gurujen infoon ja useimmat noista kaverista on olleet harrastuksessa yli 10 vuotta ja pitaneet todella upeita SPS altaita. Miksi maksaa maltaita liimasta joka on myynnissa merivesikaupassa, kun samat aineet on parin $$ liimassa. Sanon vain...
-
Elena Turusta
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
SpiderWoman kirjoitti:Mun vastaukseni perustuu paikallisen klubin gurujen infoon ja useimmat noista kaverista on olleet harrastuksessa yli 10 vuotta ja pitaneet todella upeita SPS altaita. Miksi maksaa maltaita liimasta joka on myynnissa merivesikaupassa, kun samat aineet on parin $$ liimassa. Sanon vain...
en missään nimessä alan väittelemään- Jokainen tekee mitä halua, se on selvä juttu.
Toin vaan oma mielipite esiin jotta asia voisi miettiä myös siitä kannalta mitä on tervellistä eikä aina halpa
-----------------------------
muutama esimerkkiä
TUNZE Coral Fix 113 g 0104.740
hinta 8,68 netissä
tai
Korallen-Zucht Speedglue coral and stone glue 0,5 kg
hinta 17,01 netissä
kai on muitakin olemassa jotka ovat korallia varten on tehty
-
-Alix-
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Kukaan ei ole puhunut "Mistä tahansa liimasta", vaan mistä tahansa pikaliima-geelistä. Erikeepperillä on turha yrittää, saatikka selvästi myrkyllisillä liimoilla (kuten omassa viestissäni totesin ylempänä), mutta luultavaa on, että nämä pikaliimat ovat suhteellisen samaa tavaraa keskenään. Eivätkä nuo "akvaarioon sopivat" liimat ole myöskään altaalle tarveellisiä/täysin turvallisia. Suositushan niissäkin on liimata korallit eri astiassa tai ainakin pyrkiä käyttämään mahdollisimman vähän liimaa/epoksia kerralla jos sitä työntää altaaseen. Eli samaa suhteellisen turvallista tavaraa saa kyllä rautakaupastakin, pitää vain osata etsiä niitä. Ainut varmasti turvallinen kiinnitystapa lienee työntää koralli kivenkoloon ja odottaa, että se kasvaa kiveen kiinni. Ja summamutikassa ei liimoja kannata kokeilla, kyllä kymmenen vuoden kokemukseen pohjautuva neuvo on omia kokeiluja parempi juttuElena Turusta kirjoitti:en oikein ymmärrä miten voi laittaa veteen MITÄ TAHANSA liima ??
Minuakin kiinnostaisi pikaliima, joka toimisi veden alla. Minua ei kauheasti innosta nostaa kiviä altaasta fragin liimausta varten kun se aina kiikauttaa altaan tasapainoa (ja ulkonäköä
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
-
Jorg
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: SMAS
Mä olen tolla Grotech:n pikaliimageelillä liimannut pöydällä ja sitt laittanut sen ämpäriin, veteen kuivumaan ja huomannut että se menee valkoiseksi ja jämähtää heti. Siis vieläkin nopeammin kuin kuivilla. En tiedä jysähtääkö saman tien jos veden alla liimaa. Voi kai sitä kokeillä mutta ainakin se kuivaa veden alla.
-
kimsl
- Advanced Member

Mitenkäs esim. tämä toimisi http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... kauppa.htm?
-
SpiderWoman
- Junior Member

Kylla mina ennemmin kaytan liimaa, mita muut VUOSIEN kokemuksella on kayttanyt, kun alan testailemaan muita liimoja. Mutta kukin tekee kuinka haluaa. Good luckElena Turusta kirjoitti:SpiderWoman kirjoitti:Mun vastaukseni perustuu paikallisen klubin gurujen infoon ja useimmat noista kaverista on olleet harrastuksessa yli 10 vuotta ja pitaneet todella upeita SPS altaita. Miksi maksaa maltaita liimasta joka on myynnissa merivesikaupassa, kun samat aineet on parin $$ liimassa. Sanon vain...se on hyvä peruste "...niin on vaan tehty yli 10 vuotta..."
![]()
en missään nimessä alan väittelemään- Jokainen tekee mitä halua, se on selvä juttu.
Toin vaan oma mielipite esiin jotta asia voisi miettiä myös siitä kannalta mitä on tervellistä eikä aina halpa
-
Kimmo S
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Viesti:
Joo, olen huomannut saman, mutta nössönä en ole uskaltanut altaassa testataJorg kirjoitti:Mä olen tolla Grotech:n pikaliimageelillä liimannut pöydällä ja sitt laittanut sen ämpäriin, veteen kuivumaan ja huomannut että se menee valkoiseksi ja jämähtää heti. Siis vieläkin nopeammin kuin kuivilla. En tiedä jysähtääkö saman tien jos veden alla liimaa. Voi kai sitä kokeillä mutta ainakin se kuivaa veden alla.
-
Aqualung
- Katalysaattori

Noista loctiten (yms) syanoakrylaattipohjaisista notta voiko niillä liimata veden alla? Kuivahtavatkos siellä vaiko eivät?
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Mä ainakin kivikorallifrakeille yksinkertaisesti poraan reiän kiveen mikäli ei sopivaa koloa löydy. Liimoista huonoja kokemuksia... Oon hommannut pieniä kivenpalasia joita voi tarvittaessa reijittää(reijittänyt osan valmiiksi ja altaassa muiden seassa) tai sit oon nostanut kiven lähelle pintaa ja porannut reiän akkuporakoneella kiveen. Kolallikiveen saa reiän todellahelposti , niin huokoista kiveä.
Poratessa ilman et nostaa koko kiven pois akvasta tulee kuitenkin aikamoisesti pientä "porausmoskaa/sameutta" mut kuitenkin se siitä kirkaatuu![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Poratessa ilman et nostaa koko kiven pois akvasta tulee kuitenkin aikamoisesti pientä "porausmoskaa/sameutta" mut kuitenkin se siitä kirkaatuu