Kirjoahvenien hankinta

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ekholve
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies

Kirjoahvenien hankinta

Viesti Kirjoittaja ekholve »

Apu olisi aloittelijalle nyt tarpeen. Saatan kysellä nyt vähän tyhmiä ja osin ohi otsikonkin mutta koittakaahan kestää. :?

Haluaisin pieniä kirjoahvenia 600 litraiseen akvaariooni mutta olen hiukan ymmälläni siitä miten paljon niitä voi oikeastaan tuonne asuttaa? Monet kirjoahvenet ilmeisesti tulisi ostaa vähintäänkin pariskuntana mutta onko täysin mahdoton ajatus ostaa esim. kaksi, kolme tai jopa neljä pariskuntaa tai vaikkapa 3 naarasta + koiras?

Ärhentelevätkö noi toisilleen lajista riippumatta vai rähjäävätkö vain perheensisällä?

Kirjoahvenet, joita olin ajatellut olisi jokin tai jotkin näistä lajeista:
- sinileukakirjoahven
- ruostekirjoahven
- perhoskirjoahven
- töyhtökääpiöahven

Popsiiko yllä mainitut suihinsa esim. pienet tetrat tms. parvikalat?

Uskallatteko ostaa kaloja internetistä?

Kiitokset vastauksistanne.
Akvaariot: Joki 575 l, Eheim Classic 2217 + Eheim Powerline 2252 sekä Juwel Rio 240 + Eheim Powerline 2048
"The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams, it's Heaven and Hell" - RJD 1942-2010
olaste
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Kirjoahvenien hankinta

Viesti Kirjoittaja olaste »

Noista muista vaihtoehdoista en osaa sanoa, mutta sinileuka ei hätistele pieniä parvikaloja, jos et nyt ajatellut yhdistää altaaseen jotain tosi miniä kuten hehku tai kääpiö rasboraa...

Itse aloitin 300L kolmella pariskunnalla, meni ihan ok kun kalat olivat nuoria, kun kuteminen alkoi rupesi tulemaan skismaa. Nyt kaksi pariskuntaa (sinileuka ja punatimantti) 720L ja lisää mahtuisi kyllä. Sinileuka on melko säyseä ahven en ole juuri muuten huomannut mitään reviirinpitoa kuin kutuaikaan, joka sitten on kyllä aika tihultaan... Toki ei mitenkään varsinaisesti häijy silloinkaan, ajaa vain muut pesältä pois. Ahvenia yleensä suositellaan pitämään kutuparina/pareina mutta uskoisin että sinileuka menisi myös haaremina.

Internetistä ostamiseen en osaa sanoa mitään, jos tarkoitata oikein liikkeitä ja matkahuolto rahteja, niistä ei ole kokemusta, tosin ei juuri ole kauhutarinoitakaan kuulunut. Yksityiset myyjät taas voivat olla ihan mitä tahansa, pari kertaa olen kaloja tämän palstan kautta hankkinut, eikä mitään valittamista ole ollut, eli omat kokemukset kyllä hyviä.

(Jos sinileukaan päädyt ja viitsit hiukan ajella niin täältä löytyisi, tule hakemaan.)
Tämän perheen kokoonpano on 720L+300L+120L+115L vettä olohuoneessa, neljä koiraa, kaksi kissaa, Kaksi lasta ja isäntä
Dani84
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Re: Kirjoahvenien hankinta

Viesti Kirjoittaja Dani84 »

Moi. mulla on toinen topicci mutta ei kuulu vastauksia siihen että meneekö sinileukakirjoahven ja perhoskirjoahven yhteen 150cm pitkään altaaseen? vai onko liian lyhyt akvaario?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”