Keltabarbin poikanen?

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
-matokani-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Keltabarbin poikanen?

Viesti Kirjoittaja -matokani- »

Siis millaisia keltabarbit ovat kuoriutuessaan? Kuinka pieniä? Minkä näköisiä?

Kun siis mun rapulasta löytyi kalanpoikanen. Epäilen että se kulkeutui munana 317-litraisesta kasvien mukana. ja ainoat jotka sen ovat siellä voineet munia, ovat juuri nuo keltikset. Mutta miten nuorina (siis minkä kokoisina) keltabarbit alkavat lisääntyä? Ne ovat vasta noin 5 senttisiä. Onko edes mahdollista? Ovat ne selvästi ainakin yrittäneet kutea. Ajavat siis toisiaan takaa ja kiehnäävät kasvipuskissa, mutta en ole nähnyt yhtään munaa kasveissa. Onko ne niin pieniä/läpinäkyviä että niitä ei kunnolla näe? Poikanen itsessään oli todella pieni ja läpinäkyvä, hyvä että sitä huomasi ollenkaan. Olen siis tottunut katselemaan vastasyntyneitä milliksiä ja ne ovat huomattavasti isompia kuin tuo "rääpäle". Entä miten saan tuon kasvatettua isoksi? Onnistuuko päälle 20-litraisessa rapulassa? Ravut (kirsikkasuka-) tuskin sitä syö, vai syökö?

Tulipas kamala kysymystulva! 8O Mahtavaa jos joku vastaa edes johonkin! :P
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
ElSamuel
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Re: Keltabarbin poikanen?

Viesti Kirjoittaja ElSamuel »

En ihan osaa tuohon vastata että miltä näyttää keltabarbin poikanen, mutta oon kyllä nähnyt niiden munia.
Yleensä niitä on n. 100-150 n. 1 mm kokoisia vaalean keltaisia tahmeita palluroita.
Ja jos koiraan (koiras on pienempi ja hoikempi kuin naaras) vatsa on punertava se tarkoittaa yleensä että on kututouhut meneillään.
Ja kyllä ihan 5 cm kokoiset kutee. Mutta on kyllä melko harvinaista että poikanen selviäisi, koska yleensä kaikki munat tulee syötyä alta aikayksikön.. ;)
Ellei ole paljon piiloja ja tosi tiheitä kasveja.
Niin ja kun ne niitä muniansa "tiputtelee" niin ne yleensä säntäilevät puskasta toiseen ja akvaariota ympäri.

Ja tuskin ravut sitä syö..
Koita vaikka ottaa sellaseen pieneen verkkohäkkiin ja ruoki esim. kanamunan keltuaisella.
Tai koita murskata hiutale ruokaa oikeen pieneksi ja sitten ruokkia.
Enpä muita tapoja keksi..
-matokani-
Senior Member
Senior Member

Poikasta ei ole enää näkynyt :( Ei tainnut selvitä. Luulen tosiaan että se oli keltabarbi kun niillä on ollut niin vilkkaat meiningit ja siirsin kasveja juuri tuosta altaasta. Olen yrittänyt tiirata rääpälettä rapualtaasta, mutten enää sitä ole nähnyt, oli niin mitättömän pieni että olisin ihmetellyt jos se olisi selvinnyt.
Mulla tosiaan nuo keltabarbit vetää kamalaa kuturallia pitkin allasta ja välillä puskaan kiehnäämään. Tuli vaan tässä mieleen että mulla näyttäisi yhdeksästä että kaksi oli naarasta, 6 koiraita ja yhdestä on vaikea sanoa kun se on jäänyt kitukasvuiseksi. Kaksi vaaleinta on jahdattavana ja nuo joita koiraiksi luulen ovat upeissa väreissä (kunnolla keltaista, paljon vihertäviä täpliä ja upean punertavat vatsat) ja jahtaavat siis näitä kahta naarasta ja ottavat myös mittaa toisistaan. Mistä siis saisin pari naarasta parven jatkoksi? Ongelma on se että liikkeissä ne ovat niin rääpäleitä että pelkään vaan saavani lisää koiraita. Naaraat onneksi pääsevät pusikkoihin piiloon koiraita joten eivät ole ihan rääkättävissä.
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
Sassi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sassi »

Olin tuossa äsken vettä vaihtamassa ja imuttelin vedessä leijuvia roskia letkulla pois. Huomio kiinnittyi taas yhteen roskaan ja yllätys oli melkoinen kun "roska" ottikin evät alleen ja pinkaisi karkuun! 8O
Jokin kalanpoikanenhan tuo on ja pähkäilin että täytyy olla keltabarbin jälkikasvua. Poikanen on noin 6mm pitkä ja eturuumis selvästi kellertävä. Meillä ei ole kuin 2 noita keltabarbeja (tulleet aikoinaan kaverin lopetettua akvaarioharrastuksen) ja olen ollut siinä uskossa että ovat samaa sukupuolta... Saapa nähdä kauanko pikkuinen sinnittelee tuolla altaassa.
iiputti
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja iiputti »

Keltabarbin poikaset ovat aivan pikkiriikkisestä asti aivan kirkkaan keltaisia, hämmästyttävän kirkkaita noin ylipäätään. Jos poikanen on vain kellertävä tai osittain keltainen, epäilisin joksikin muuksi lajiksi. Myöskin uintitapa on erikoinen: keltabarbilapsi ui aivan samalla tyylillä kuin aikuinenkin, nopeasti, todella nopeasti ja aivan oikeassa vesikerroksessa -pohjan ja altaan puolivälin tienoilla.

Itselläni ensimmäinen keltabarbilapsukainen kuoriutui kääpiörihmakalojen kuplapesästä käppänäpoikasten kanssa. Oli aivan heti ilmiselvä keltabarbi -jossin varmasti löytyy vielä sekin viestiketju vuodelta kivi ja keppi ennen suurta nakkisotaa..tai ehkö n. 5v sitten. 8-)

*muoks*muoks* löyty :http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 5#p6857545
Suojele mastiffia pienenä, niin se suojelee sinua suurena.
-matokani-
Senior Member
Senior Member

nyt jää sitten hämäräksi että mikä poikanen se oli jonka rapulaan vahingossa laitoin. Se oli nimittäin todella mitättömän pieni ja aivan läpikuultava. Sitä ei tosin ole enää näkynyt eikä asia ole enää ajankohtainen. Mysteeriksi jää.
Sassi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sassi »

Täällä tuo aikaisemmin mainitseva poikanen elää ja kasvaa melkoista tahtia. Hirmu pirteä sintti :D
En ole ruokkinut tuota mitenkään erikseen, vaan on syönyt samaa hiutaleruokaa kun isommatkin kalat.
Pikkuisen ruvennyt epäilemään onko tuo loppujenlopuksi keltabarbi, mutta jos luoja suo niin eiköhän tuokin selviä ajanmittaan...
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Nuo neulansilmät eivät kestä siirtoja yleensä. Minulla on kumma tilanne: kymmenkunta poikasta kuuden aikuisen seurassa...
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”