Teemun vauva osa 3:)

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Teemun vauva osa 3:)

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Tämä mun riuttailu alkaa nyt jo saavuttamaan koomisuuden piirteitä...

Mutta kun kerran lupasin, niin yritän vielä kerran. Ehkä se kolmas kerta viimeinkin sitte sanoo sen toden.

Viikonlopun aikana pitäisi saapua juwelin lido 61 x 41 x 58 cm eli n. 120l akvaario. Onkos juwelin altaista suolakäytössä kokemuksia? Mites lämppäri kestää suolan? Pumpussahan on metallinen akseli, mutta olenkin suunnitellut pistäväni sen myyntiin ja virittämällä skimmerin imun sinne suodattimeen. Suodattimesta otan vaahtomuovit pois ja laitan tilalle hiilen ja fosfaatinpoistajan. Vai onko ihan outo idea?

Valaistuksena toimii ens alkuun juwelin omat 2x24w t5 putket. Mitä ilmeisemmin kyseessä day-light 9000K. Lisävalona sinne tulee vielä se 70w metallihalogeeni.

Olenko menossa metsään jo nyt? Tähän asti ku oon sinne puuhun kiipeilly peppu edellä koko rahan edestä:D
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Teemun vauva osa 3:)

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Ihan hyvältä kuulostaa. Itse olen käyttänyt juwelin pumppuja merivedessäkin, muutaman vuoden ovat siinä käytössä kestäneet, eikä jämähtäminen lopulta ole tuntunut olevan akselin syytä.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Teemun vauva osa 3:)

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Olen antanut itseni ymmärtää että pumppuja, joissa on metallinen akseli ei korroosion/liukenevien metalliyhdisteiden takia voi käyttää suolavedessä, siksi mietinnässä muu keino. Tosin nyt kun rupesin asiaa tarkemmin miettimään niin onhan tuossa mun nykysessä skimmerissäkin metallinen akseli. Kaipa nyt sitte on onnistuttu kehittämään joku ei-niin-ruostuva metalliseos:D
Kävin tänään leppävaariossa ja Villeltä oli fosfaatinpoistaja finaalissa. Meinasin heittää sinne hiilen kaveriksi Actizoo zeoclear:a. Tolla varmaan pärjää aika hyvin?
Mikä fosfaatinpoistaja on osoittautunut parhaimmaksi?
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Teemun vauva osa 3:)

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Noissa akseleissa lienee eroja, silä fluvalin sisäsuodattimen akseli mujuuntui vuodessa niin, että suodatin jämähti.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Teemun vauva osa 3:)

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Minulla on tällä hetkellä Sicceä ja Hydoria merialtaassa pumppuina ja ihan metalliakseleilla. Toisaalta näiden kestävyydellä ei minulle ole sen suurempaa merkitystä koska tavallaan "käytän loppuun" vanhoja moottoreita nanossani. Nuo ovat kuitenkin kestäneet oikein hyvin, samoin kaikki käyttämäni Fluvalit joita on ollut ehkä 3-4 - yksikään Fluval ei suostunut poistumaan muonavahvuudesta nanoon pestattuna, vaan pääsi takaisin makean veden puolelle sulattelemaan kalkkileväkertymiään.

Tuon Juwelin irrottaisin kyllä lasista koska muuten sinne tulee kuitenkin jokin "yllätys" lasin ja suodattimen väliin, mutta muuten Teemun suunnitelmassa ei tällä kertaa näyttäisi olevan mitään fataalia mielestäni.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Teemun vauva osa 3:)

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Teemu Salonen kirjoitti:Tämä mun riuttailu alkaa nyt jo saavuttamaan koomisuuden piirteitä...

Mutta kun kerran lupasin, niin yritän vielä kerran. Ehkä se kolmas kerta viimeinkin sitte sanoo sen toden.
Mikä on koomisuudesta seuraava pykälä vielä hauskempaan?

Ei kai, nyt on jo olo sellanen, että ei tiedä, pitäiskö itkeä vai nauraa.

Allas tuli kotiin ja siinä oli takalasi halki. Prkl. Nyt sitte taas odottelemaan että saan ehjän altaan tilalle. Mitä maailmalla on mun merivetistelyä vastaan?
cmmd
Senior Member
Senior Member
Viestit: 672
Liittynyt: 17:54, 23.11.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Teemun vauva osa 3:)

Viesti Kirjoittaja cmmd »

Uudessa altaassa lienee takuu voimassa :)
_nella_
Starting Member
Starting Member
Viestit: 31
Liittynyt: 11:47, 24.03.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Teemun vauva osa 3:)

Viesti Kirjoittaja _nella_ »

Oisko "tragikoominen" lähempänä kuin koominen [;)]
Ei muuta kuin kärsivällisyyttä ja hermoja, vaikka ne varmaan alkaa jo olla aika vähissä :)
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Teemun vauva osa 3:)

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Itseasiassa ei koska takuutodistusta ei ole täytetty:D niin ja jos nyt ihan totta puhutaan, niin eihän kuljetuksessa rikkoutuneen altaan vaihto uuteen liity takuuseen mitenkään:)
Eniten tässä harmittaa se, että oli jo maalaillut mielessä kuvia sisustuksesta jne valmiiks ja ilosesti viheltelin ku kaapistoa kasasin. Sitte kävi niin et en saakkaan allasta toimimaan tänään:(
Jouko
Member
Member
Viestit: 362
Liittynyt: 19:44, 12.08.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Imatra

Re: Teemun vauva osa 3:)

Viesti Kirjoittaja Jouko »

Teemu Salonen kirjoitti:Itseasiassa ei koska takuutodistusta ei ole täytetty:D niin ja jos nyt ihan totta puhutaan, niin eihän kuljetuksessa rikkoutuneen altaan vaihto uuteen liity takuuseen mitenkään:)
Eniten tässä harmittaa se, että oli jo maalaillut mielessä kuvia sisustuksesta jne valmiiks ja ilosesti viheltelin ku kaapistoa kasasin. Sitte kävi niin et en saakkaan allasta toimimaan tänään:(
Jos olet kuititta ostanut, sitten se takuutodistuksen puuttuminen haittaa, muuten ei. Kuljetusvahinko menee sitten kuljetuksen hoitaneen piikkiin.

Itse olen katsellut jo jonkin aikaa tuota Lidoa "sillä silmällä" tuon nanon korvaajaksi. Ilmeisesti se kuitenkin pitäisi purkaa osiksi että saisi porattua pohjaan reiät ylivuotoa varten. Tai sitten takaseinään jos jostain löytyisi allas josta on takaseinä halki 8-) . Muuten tulisi halvemmaksi teettää uusi allas ja jalusta.

Jouko
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Teemun vauva osa 3:)

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Jouko kirjoitti:Itse olen katsellut jo jonkin aikaa tuota Lidoa "sillä silmällä" tuon nanon korvaajaksi. Ilmeisesti se kuitenkin pitäisi purkaa osiksi että saisi porattua pohjaan reiät ylivuotoa varten.
Jouko
Kyllä ehjäänkin altaaseen mielestäni reiät voi porata. Kysäseppä Pienen Akvaariokaupan Marilta asiasta. Mun mielestä ne uudet altaat, mitkä liikkeeseen viimeksi tuli oli tehdasvalmisteisia ja niihin porattiin reiät vasta täällä suomessa.
Merihemmo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 228
Liittynyt: 17:05, 18.08.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Teemun vauva osa 3:)

Viesti Kirjoittaja Merihemmo »

Täällä Tampereella kyselin kaikki lasifirmat puolisen vuotta sitten läpi ja missään ei enää onnistunut reikien poraaminen kokonaiseen akvaarioon. Soittelin ihan Särkänniemeenkin asti ja kyselin neuvoja. Yhdestä lasifirmasta sitten tiedettiin sanoa, että uusilla laitteilla ei voi niitä reikiä porata kuin levyihin. He sanoivat, että olivat porailleet vielä vuosi sitten reikiä akvaarioihin jollain ikivanhalla laitteella, mutta olivat heittäneet sen roskiin muuton yhteydessä.

Tietenkin sen reijän voi siihen ominkin päin kikkailla, mutta ainakin itseäni jäisi arveluttamaan työnlaatu. Ei mene kotivakuutuksen piikkiin jos sattuu jotain itseporaillun akvaarion kanssa.
tilli85
Senior Member
Senior Member
Viestit: 734
Liittynyt: 13:13, 27.11.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Teemun vauva osa 3:)

Viesti Kirjoittaja tilli85 »

Kyllä sulla Teemu on ollut huonoa tuuria tämän merivesiprojektin kanssa. Tsemppiä tulevaan. Itse oliisn varmasti luopunut toivosta jo tokan "vahingon" sattuessa. Miulle noi makeat vedet sopii parhaiten :D
1 kääpiöluppa, 3 gerbiiliä, Sekä tietysti 150l vettä sekä mieheke
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Teemun vauva osa 3:)

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Lasiliikkeet ei mielellään poraile reikiä valmiiseen altaaseen koska se pitää tehdä käsikoneella ja se on työlästä. Pelkkä lasilevyn poraaminen pöydällä on helpompaa. Itse noita reikiä olen poraillut vaikka kuinka enkä näe tossa hommassa mitään ongelmaa.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Teemun vauva osa 3:)

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Jouko kirjoitti:Tai sitten takaseinään jos jostain löytyisi allas josta on takaseinä halki 8-) .

Jouko
Mä voin pitää sut ajantasalla ton altaan suhteen. Jos rahtifirman vakuutusyhtiö tai muu taho ei tahdo sitä takaisin, niin en mä kyllä siitä kaatismaksujakaan ala maksamaan:)
Idefix
Member
Member
Viestit: 346
Liittynyt: 21:48, 09.01.2006
Paikkakunta: Espoo

Re: Teemun vauva osa 3:)

Viesti Kirjoittaja Idefix »

tilli85 kirjoitti:Kyllä sulla Teemu on ollut huonoa tuuria tämän merivesiprojektin kanssa. Tsemppiä tulevaan. Itse oliisn varmasti luopunut toivosta jo tokan "vahingon" sattuessa. Miulle noi makeat vedet sopii parhaiten :D
Juuri päättyneen F1 kilpailun kunniaksi: "Huonoa onnea ei ole olemassa, on vain huonoa insinöörityötä" - Ron Dennis
Elämä on kuin pokeri, jos ei ole paria niin täytyy olla hyvä käsi.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3024
Liittynyt: 21:18, 27.01.2004
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala & Tre / TAS

Re: Teemun vauva osa 3:)

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Merihemmo kirjoitti:Täällä Tampereella kyselin kaikki lasifirmat puolisen vuotta sitten läpi ja missään ei enää onnistunut reikien poraaminen kokonaiseen akvaarioon.
Tampereen akvaariokalalta löytyy asiakkaita & omaa käyttöä varten hankittuna neljää erilaista yleistä PVC - läpivientiin sopivaa lasiterää, joilla on helposti mahdollista porata myös valmiisiin altaisiin. Allekirjoittaneelta voi kysyä asian suhteen enemmän.

Tarkoitus olisi tässä harjoitella hommaa käytännössä vielä noin sadan oman altaan kanssa. :roll:
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Merihemmo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 228
Liittynyt: 17:05, 18.08.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Teemun vauva osa 3:)

Viesti Kirjoittaja Merihemmo »

Kiitos tästä tiedosta, olisi pian tuossa yksi 160 litrainen kuleksimassa ylimmääräisenä, koska siinä ei ole läpivientejä. Hyvä tietää, että tällainenkin mahdollisuus on olemassa.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Teemun vauva osa 3:)

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

No niin!
Nyt se sitte on tossa. Koottuna, kasattuna ja täytettynä. Ja ainaki vielä vedet sisällä... Kuvia tulee sitte aikanaan portaaliin jahka vesi siitä selkeytyy.

Kivet oli pärjänny saavissa mainiosti. Vaikka erillistä valaistusta ei ollut ollenkaan. Kiviin oli kasvanut punaista levää, samoin siellä oli jotain epämääräistä, verkkomaista kasvustoa. Jotain sientä?
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Teemun vauva osa 3:)

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Akvaario edelleen ehjä, mistäköhän päin nyt tuulee. Ja vielä tekniikkaki pelaa. Uusien loisteputkien metsästys alkaa tänään.

Kuvaa tulee jahka kerkiän ja vesi on kirkastunu. Nyt se on jo "makee vesi" tasolla, mutta noi putkien sävyt näyttää siltä, et joku olis sinne altaaseen pissiny...
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Teemun vauva osa 3:)

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Oletko varma, ettet ole?
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Teemun vauva osa 3:)

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Deicide kirjoitti:Oletko varma, ettet ole?
Kyllä puoliso kovasti vannotti, että ei ole. Kaloja siellä ei luonnollisesti ole, joten nekään ei ole sitä tehnyt. Taloudessa ei ole koiria eikä kissoja joten niitä ei voi syyttää. Ainoana tulee mieleen pihavaahterassa elävä juppiorava, se on saattanu ikkunasta livahtaa sisään hoitamaan asian.

Loisteputkihomma on selvä. Leppävaario pelasti tilanteen. Taas. Eli zoluxilta löytyy myös juweliin sopivat putket ja käsittääkseni myös järkevämmillä kelvinluvuilla ku seran tai juwelin omat. Sillä juwelillahan ei pääse ku 9000 kelviniin.
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Teemun vauva osa 3:)

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Sitten kun noita lamppuja ihmettelet niin pelkkä kelvin ei kerro koko totuutta. Kannattaa katsoa niitä käyriä paketin kyljestä että missä väreissä se "piikki" on.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Teemun vauva osa 3:)

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

No niin, tässä taas mennään. Vesiarvoja en oo mittaillu, eikä oikein taida tarvitakkaan, ku tietää, että metikössä ne on.
SAavisessiosta hengissä on selvinny yks erittäin söpö putkimato joka heiluttelee virtauksessa hapsujaan. Veden kiertoa hoitelee edelleen suunnilleen sama setti, koralia nano strea, halpis kiinalainen kiertovesipumppu ja tietysti nyt uutena se juwelin oma suodatin systeemi. Pumput on suunnattu siten että juwel puhaltaa viistosti takalasia kohden kivien taakse. Stream ja kiertovesi viistosti toisiaan vasten. Skimmeristä tulevien ilmakuplien perusteella virtaus näyttää ihan kivalta. Kuplia kun seuraa, niin niiden liike on täysin ennustamaton.
Tässä vielä pari kuvaa: Ensimmäinen on otettu juwelin omilla putkilla:
Kuva
Tässä taas juwelin natur putki vaihdettu actizoon supraluxiin:
Kuva
Levä on lähteny tässä kuluvan viikon aikana kasvamaan myös:
Kuva
Hiukan mua kyllä ihmetyttää skimmerin laiskuus. Onko ihan normaalia, että se ei juurikaan tavaraa ulos työnnä?

Ps. Huomatkaa altaan vieressä muuttolaatikot, joista osa edelleen purkamatta...
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Teemun vauva osa 3:)

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Tuota ruskeaa levää, jota yo kuvassa on, on alkanut kasvaa nyt oikein urakalla. Onko ihan normaalia?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”