Levä pois
Valvoja: Moderaattorit
Levä pois
Hei!
Minulla on iso ongelma, minun akvaariossani (85 l) kasvaa paljon levää. Levä on sinertävää ja limaista ja valtaa koko akvarioon ja nopeasti! Minulla on paljon kasveja, ihka uusi kasvilamppu (joku grolux lamppu)ja sopivan paljon kaloja (6 kirsikkabarbia 4 täplämonnista 2 krokotiiliplekoa ja yksi taistis). Minä käytän nestemäistä lannoitetta ohjeiden mukaisesti ja vaihdan n. 1/4 vedestä viikkottain. Johtuukohan levänkasvu liian valoisasta huoneesta? Miten saan levät pysyvästi pois? Olen kiitolllinen vastauksesta!
Minulla on iso ongelma, minun akvaariossani (85 l) kasvaa paljon levää. Levä on sinertävää ja limaista ja valtaa koko akvarioon ja nopeasti! Minulla on paljon kasveja, ihka uusi kasvilamppu (joku grolux lamppu)ja sopivan paljon kaloja (6 kirsikkabarbia 4 täplämonnista 2 krokotiiliplekoa ja yksi taistis). Minä käytän nestemäistä lannoitetta ohjeiden mukaisesti ja vaihdan n. 1/4 vedestä viikkottain. Johtuukohan levänkasvu liian valoisasta huoneesta? Miten saan levät pysyvästi pois? Olen kiitolllinen vastauksesta!
Leväsi on ilmeisesti sinilevää. Valo edesauttaa sen kasvua, mutta ravinteikkuus myös. Vaihdat liian vähän vettä, ainakin puolet viikossa pitäisi vaihtaa. Ihmetyttää myöskin ne krokotiiliplekot, eikös ne kasva yli 30 senttisiksi
? Minkä kokoisia ne nyt on? Entä tuleeko akvaarioon auringonvaloa? Kannattaisi vaihtaa nyt reilummin vettä ja lapota levä vedenvaihtojen yhteydessä pois. Kuinka kauan akvaario on ollut toiminnassa? Oletko mittaillut esim. nitraatteja?

Re: Levä pois
2 krokotiiliplekoa 85 litrassa ei ole millään kriteereillä "sopivan paljon kaloja", elleivät ne ole vielä tooodella pieniä poikasia ja niille on jo olemassa aikas monta kertaa tuon nykyisen kokoinen allas.rico kirjoitti:...sopivan paljon kaloja (6 kirsikkabarbia 4 täplämonnista 2 krokotiiliplekoa ja yksi taistis).
Citrus paradisi
Mikä on suodattimesi teho? Kuten edellä mainittiinkin jo, vedenvaihtoa suosittelisin minäkin lisäämään (määrällisesti). Tuoksuuko altaasi epämiellyttävälle?
Itselläni muuten paistelee aurinko tankkiin aamusella eikä minulla ole leväongelmaa.
Itselläni muuten paistelee aurinko tankkiin aamusella eikä minulla ole leväongelmaa.
*Moralisti - Ihminen, joka pelkää kuollakseen, että jollakin jossakin on hauskaa.*
Runsas sinileväkasvu akvaariossa voi johtua kahdesta eri syystä: akvaariossasi on aivan liikaa typpiravinteita tai siitä ettei siellä ole lainkaan typpiravinteita. Siksi oikeiden korjaustoimenpiteiden valitsemiseksi sinun olisi tarpeellista mitata akvaariosi nitraattiarvo (NO3), kuten tuossa aiempikin kirjoittaja kehoittaa. Jos nitraattiarvo on korkea eli yli 30 mg/l niin tihennä/lisää vedenvaihtoa ja ruoki kalojasi vähemmän. Jos nitraattiarvo on alle 1 mg/l, niin tökkää syvälle pohjahiekkaan typpeä sisältävä pohjalannoite (aloita varovasti vaikka puolikkaalla tai neljäsosatabletilla ja seuraa tilannetta nitraattitestilläsi).
Helsinkiläisenä suuntaat nyt Helsingin akvaariokeskukseen Ruoholahdessa, josta saat nitraattitestin ja tarvittaessa myös tuon pohjalannoitteen. Miksi suosittelen tässä kyseistä kauppaa johtuu siitä, että se on ainoa, josta varmasti tiedän näitä tavaroita olevan saatavissa. Nitraattitestit ja typpipitoiset pohjalannoitteet ovat ihan oikeasti kortilla tässä kaupungissa eikä niitä joka liikkeestä löydä.
Seralla on hyvä nitraattitesti (käytän itse), älä missään nimessä osta JBL:n nitraattitestiä (ei säily) ja typpipitoisia pohjalannoitteita ovat ainakin Seran Floreplus ja Aquaflora-pohjalannoite.
Olisi kiva, jos raportoisit tuloksistasi tähän samaan viestiketjuun.
Helsinkiläisenä suuntaat nyt Helsingin akvaariokeskukseen Ruoholahdessa, josta saat nitraattitestin ja tarvittaessa myös tuon pohjalannoitteen. Miksi suosittelen tässä kyseistä kauppaa johtuu siitä, että se on ainoa, josta varmasti tiedän näitä tavaroita olevan saatavissa. Nitraattitestit ja typpipitoiset pohjalannoitteet ovat ihan oikeasti kortilla tässä kaupungissa eikä niitä joka liikkeestä löydä.
Seralla on hyvä nitraattitesti (käytän itse), älä missään nimessä osta JBL:n nitraattitestiä (ei säily) ja typpipitoisia pohjalannoitteita ovat ainakin Seran Floreplus ja Aquaflora-pohjalannoite.
Olisi kiva, jos raportoisit tuloksistasi tähän samaan viestiketjuun.
"If the desired tank seems too expensive, settle for a cheaper one" - Takashi Amano
Hei taas!
Minulla ei ole nettiä kotona joten ennen kuin luin Juskan tekstin olin jo valmiina ehtinyt vierailla kaupassa. Minä ostin nyt sitten tetran vesitestin sieltä Ruoholahdesta sekä tetran pohjalannoitetablettejä. Testit näytti että minulla ei ollut yhtään nitriittiä ja 10 mg/l nitraattia. Minulla on vielä toinen ongelmakin, pari päivää sitten täplämonniseni ensin hankasi itseään hiekkaan, seuraavana päivänä se makasi vaan selällään pohjalla ja sitten se kuoli. Monnisella ei ollut muuten mitään oireita kuten esim. pilkkuja mutta minä pistin sen varmuuden vuoksi karanteeniin. Ja sitten kolmas ongelma: ennen kasvini olivat hienoja ja tuuheita, nyt niiden kaikki alimmaiset lehdet ovat irroneet
Minä aion nyt ruokkia kalojani vähemmän (voi olla että ruokin niitä liikaa), mutta en laita vielä pohjalannoitetta ja sitten minä ostan toisen loisteputken niin että niitä on kaksi. Toivottasti en tee mitään katastrofaalista virhettä 
Minulla ei ole nettiä kotona joten ennen kuin luin Juskan tekstin olin jo valmiina ehtinyt vierailla kaupassa. Minä ostin nyt sitten tetran vesitestin sieltä Ruoholahdesta sekä tetran pohjalannoitetablettejä. Testit näytti että minulla ei ollut yhtään nitriittiä ja 10 mg/l nitraattia. Minulla on vielä toinen ongelmakin, pari päivää sitten täplämonniseni ensin hankasi itseään hiekkaan, seuraavana päivänä se makasi vaan selällään pohjalla ja sitten se kuoli. Monnisella ei ollut muuten mitään oireita kuten esim. pilkkuja mutta minä pistin sen varmuuden vuoksi karanteeniin. Ja sitten kolmas ongelma: ennen kasvini olivat hienoja ja tuuheita, nyt niiden kaikki alimmaiset lehdet ovat irroneet


Et kerro, onko sinileväongelmasi parantunut vai pahentunut. Nykyinen nitraattiarvosi on kasvien kannalta ihan hyvä (5-10 mg nitraattia per litra on hyvä arvo), mutta nyt on tietenkin vaikea päätellä, onko nitraattiarvo ollut sinileväongelman alkaessa hyvin korkealla vai hyvin alhaalla. Tuolla nitraattiarvolla ei sinileväongelmaa pitäisi tulla. Nyt sinun kannattaa mitata nitraattiarvo ainakin ennen viikottaista vedenvaihtoasi, jolloin näet mitä nitraattiarvolle tapahtuu viikon mittaan. Tuolla nitraattiarvolla voit myös ruokkia kalojasi ihan normaalisti ja katsoa sitten nitraattitestilläsi, jos arvo nousee liian korkeaksi (20-30 mg nitraattia per litra), sitten vasta kannattaa vähentää ruokintaa. Vähentämällä kalojen ruokintaa liian rajusti vähennät myös kasvien kasvumahdollisuuksia, koska akvaariossasi kasvien merkittävimpien makroravinteiden (typpi, fosfori, kalium) saanti on todennäköisesti kiinni suoraan kalojen kautta kiertävistä ravinteista. Joidenkin akvaariokaupoissa myytävien kasviravinteiden tiedän sisältävän näistä makroravinteista kaliumia (Tropica Master Grow ja JBL Ferropol), mutta toisissa on ehkä vain mikroravinteita. Hyvän kokonaiskäsityksen siitä mitä kasvi tarvitsee kasvaakseen saat täältä:
http://www.aqua-web.org/users/satuj/
Katso erityisesti kohta "Kasvien ravinteet ja puutosoireet". Kyseisiin sivuihin tutustuttuasi ymmärtänet, että kasvien kasvattimen ei ole itsestään selvä juttu akvaario-olosuhteissa.
Jos akvaariosi on varsin tuore ja kasvisi ovat parin kuukauden sisällä ostettuja, niin tuo kasvien selkeä kasvun ja ulkonäon heikkeneminen on merkki siitä, että kaikki kasvihuonekasvatuksessa kerätyt ravinnevarastot on nyt käytetty ja kasvit ovat niiden ravinteiden varassa, joita ne saavat akvaariosi vedestä ja pohjasta. Yleisohjeena tästä eteenpäin neuvoisin, että jos kalojen normaaliruokinnalla nitraattiarvosi laskee vedenvaihtojen välissä, voit hankkia akvaarioosi lisää kaloja, jos taas nitraattiarvo nousee, lisää vedenvaihtoja tai vähennä ruokintaa. Lisäksi käytä hankkimiasi kasviravinteita samalla ohjeiden mukaan.
Jos kasviravinteiden lisääminen aiheuttaa viherlevien kasvua, sitä ei pidä pelästyä, jos samanaikaisesti nitraattitestisi näyttää 5-10 mg lukemia. Tämä kertoo vain siitä, että fosfaattiarvosi on hieman koholla ja on vain hyvä, että viherlevien kasvu syö pois ylimääräisen fosfaatin, eli jatka lannoitusta ohjeiden mukaan. Viherlevän kasvun pitäisi taittua muutamassa viikossa fosfaattiarvon laskiessa.
Tässä minun ohjeeni, joku toinen antaisi ehkä erilaiset ohjeet. En voi millään taata, että näillä ohjeilla onnistut, mutta parempiakaan en kykene antamaan.
http://www.aqua-web.org/users/satuj/
Katso erityisesti kohta "Kasvien ravinteet ja puutosoireet". Kyseisiin sivuihin tutustuttuasi ymmärtänet, että kasvien kasvattimen ei ole itsestään selvä juttu akvaario-olosuhteissa.
Jos akvaariosi on varsin tuore ja kasvisi ovat parin kuukauden sisällä ostettuja, niin tuo kasvien selkeä kasvun ja ulkonäon heikkeneminen on merkki siitä, että kaikki kasvihuonekasvatuksessa kerätyt ravinnevarastot on nyt käytetty ja kasvit ovat niiden ravinteiden varassa, joita ne saavat akvaariosi vedestä ja pohjasta. Yleisohjeena tästä eteenpäin neuvoisin, että jos kalojen normaaliruokinnalla nitraattiarvosi laskee vedenvaihtojen välissä, voit hankkia akvaarioosi lisää kaloja, jos taas nitraattiarvo nousee, lisää vedenvaihtoja tai vähennä ruokintaa. Lisäksi käytä hankkimiasi kasviravinteita samalla ohjeiden mukaan.
Jos kasviravinteiden lisääminen aiheuttaa viherlevien kasvua, sitä ei pidä pelästyä, jos samanaikaisesti nitraattitestisi näyttää 5-10 mg lukemia. Tämä kertoo vain siitä, että fosfaattiarvosi on hieman koholla ja on vain hyvä, että viherlevien kasvu syö pois ylimääräisen fosfaatin, eli jatka lannoitusta ohjeiden mukaan. Viherlevän kasvun pitäisi taittua muutamassa viikossa fosfaattiarvon laskiessa.
Tässä minun ohjeeni, joku toinen antaisi ehkä erilaiset ohjeet. En voi millään taata, että näillä ohjeilla onnistut, mutta parempiakaan en kykene antamaan.
"If the desired tank seems too expensive, settle for a cheaper one" - Takashi Amano
Tässä vielä muutama yön yli nukkuneen ajatus tuosta sinileväongelmastasi.
Sinilevä ei tietenkään katoa kuin taikaiskusta, kun nitraattiarvot paranevat, vaan varsin hitaasti, jos ei ryhdy erityistoimiin. Usein suositellaan akvaarion täydellistä pimentämistä 1-3 vuorokaudeksi. Pidempi pimennys vahingoittaa jo kasveja. Itse tekisin sen niin, että vaihtaisin 30-50 % vedestä, mutta en lisäisi vaihdettavaan veteen kasviravinnetta. Tässä yhteydessä yrittäisin hieroa sormin sinilevän irti pinnoista ja kasveista ja imuroisin sinilevälautat lapolla pois. Tämän jälkeen suorittaisin vuorokauden mittaisen pimennyksen, eli lamput pois päältä ja teipillä mustat jätesäkkimuovit lasien eteen päivänvalon estämiseksi. Seuraavana päivänä pimennyksen jälkeen mittaisin nitraatin, varmistaakseni, että se on OK. Jos nitraattiarvo olisi OK, eli enintään 15 mg, lisäisin nyt sen kasviravinteen sen mukaisesti kun vaihdoin vettä. Jos nitraattiarvo olisi koholla vaihtaisin veden vielä uudestaan lisäten kasviravinteen ohjeen mukaan. Näin yrittäisin taata kasveille mahdollisimman hyvän lähtötilanteen pimennyksen jälkeen. Kaloja ruokkisin normaalisti heti pimennyksen jälkeen seuraten tilannetta nitraattitestillä kuten tuossa edellisessä viestissä kirjoitin.
Tuosta uuden loisteputken lisäämisestä toteaisin, että kahdella putkella varustetussa akvaariossa olisi hyvä olla jo jokin hiilidioksidin lähde. Yrittäisin ennen uuden putken lisäämistä tasapainottaa akvaariosi nykyisessä tilanteessa ja katsoa sitten miten uusi putki vaikuttaa. Hiilidioksidin puutteen havaitset helposti pH-testillä (esim. JBL:n ph-testi 6,0-7,6). Peukalosääntönä antaisin seuraavan ohjeen: jos pH on 3-4 tuntia valojen syttymisen jälkeen yli 7,3 niin akvaariossasi on pula hiilidioksidista.
Sinilevä ei tietenkään katoa kuin taikaiskusta, kun nitraattiarvot paranevat, vaan varsin hitaasti, jos ei ryhdy erityistoimiin. Usein suositellaan akvaarion täydellistä pimentämistä 1-3 vuorokaudeksi. Pidempi pimennys vahingoittaa jo kasveja. Itse tekisin sen niin, että vaihtaisin 30-50 % vedestä, mutta en lisäisi vaihdettavaan veteen kasviravinnetta. Tässä yhteydessä yrittäisin hieroa sormin sinilevän irti pinnoista ja kasveista ja imuroisin sinilevälautat lapolla pois. Tämän jälkeen suorittaisin vuorokauden mittaisen pimennyksen, eli lamput pois päältä ja teipillä mustat jätesäkkimuovit lasien eteen päivänvalon estämiseksi. Seuraavana päivänä pimennyksen jälkeen mittaisin nitraatin, varmistaakseni, että se on OK. Jos nitraattiarvo olisi OK, eli enintään 15 mg, lisäisin nyt sen kasviravinteen sen mukaisesti kun vaihdoin vettä. Jos nitraattiarvo olisi koholla vaihtaisin veden vielä uudestaan lisäten kasviravinteen ohjeen mukaan. Näin yrittäisin taata kasveille mahdollisimman hyvän lähtötilanteen pimennyksen jälkeen. Kaloja ruokkisin normaalisti heti pimennyksen jälkeen seuraten tilannetta nitraattitestillä kuten tuossa edellisessä viestissä kirjoitin.
Tuosta uuden loisteputken lisäämisestä toteaisin, että kahdella putkella varustetussa akvaariossa olisi hyvä olla jo jokin hiilidioksidin lähde. Yrittäisin ennen uuden putken lisäämistä tasapainottaa akvaariosi nykyisessä tilanteessa ja katsoa sitten miten uusi putki vaikuttaa. Hiilidioksidin puutteen havaitset helposti pH-testillä (esim. JBL:n ph-testi 6,0-7,6). Peukalosääntönä antaisin seuraavan ohjeen: jos pH on 3-4 tuntia valojen syttymisen jälkeen yli 7,3 niin akvaariossasi on pula hiilidioksidista.
"If the desired tank seems too expensive, settle for a cheaper one" - Takashi Amano