Hei!
Minulla on 180l juwelin akva, joka on perustettu vuoden vaihteen tienoilla. Alkuun kaikki tuntui menevän hyvin, mutta nyt on ongelmaksi muodostunut veden pinnalla kelluva levä (keijulevä, vihersamennus???). Olen lukenut aiempia topiceja kyseisillä hakusanoilla, mutta ajattelin aloittaa vielä omankin ketjun, jos saisin lisäneuvoja.
Tässä perustietoja:
kalasto: 3 katinkultamonnia, 10 kardinaalitetraa, 10 intiaanisulkaa, lisäksi ehkä n. 30 sukarapua ("sekarotuisia"). Onko sukiksia liikaa? Tarkoituksena on ollut hankkia lisäksi 5-6 leopardimonnista. Onko kalasto sopiva?
Kasveja on melko runsaasti (miekkakasveja paria lajeja, vedensuosikkia, argentiinanvesiruttoa ja 3 muuta lajia, joiden nimiä en muista).
Akvaarion lämpötila on 26 astetta. Vesiarvot mielestäni ok. Nyt en ole ihan hiljattain testaillut. Suodatin vaihdettiin tammikuun lopussa juwelin sisäsuodattimesta eheim professional III sarjan ulkosuodattimeen. Tarkempaa mallia en tällä hetkellä muista. Leväongelma paljastui viikko sitten eli akvaarion vedenpinta näyttää aivan vihreältä! Vedenvaihdon (tehdään viikottain) myötä vesi näyttää pari pv hyvältä ja sitten alkaa taas vihertää. Nyt olen ensiavuksi vaihtanut vettä joka toinen päivä 40l, valot on pimeänä ja ruokintaa on vähennetty reilusti. Poistuuko leväongelma näillä keinoilla vai tulisiko vielä tehdä jotain muuta? Eniten mietityttää se, miten pystyn ehkäisemään vastaavan ongelman jatkossa, jos pääsen siitä nyt eroon. Mikä olisi sopiva valaistuksen kesto jatkossa? Pitäisikö jakaa useampaan valojaksoon? Muita vinkkejä?
Kysyn nyt samalla myös kotiloista. Olisiko hyviä konsteja, millä niistä pääsisi eroon?
Aloittelijan leväongelma
Valvoja: Moderaattorit
Re: Aloittelijan leväongelma
Vaihdoit pelkkään ulkosuodattimeen? Voisin arvata, ettei vedenpinta "rikkoonnu" enää ja tämä aiheuttaa osaltaan öljyisen vedenpinnan. Kokeile vaikka aluksi siten, että laitat sen juwelin sisäsuodattimen takaisin tai suuntaat Eheimin vesisuihkun hieman enemmän pintaan, että pintavesi sekoittuu kunnolla.
Kotiloista nyt ei pääse eroon kuin tappamalla.. Hanki petokotiloita tai jotain kotiloita syöviä kaloja (pienet nuloliaiset taitavat juuri mahtua tuohon kokoon). Tuttava sai suurimman osan roskakotiloista hengiltä laskemalla veden lämmön 22 C noin viikoksi, ei toki sovi kaikille kaloille. Itse vaihdoin kivet hiekkaan ja siinä meni jotakuinkin kaikki kotilot. Viimeiset roskakotilot eivät ilmeisesti kykene lisääntymään "miljoonittain" hiekassa, sen verran harvaan ovat menneet. Silmille hyppivät tapan sormella.
Pärjäile!
Kotiloista nyt ei pääse eroon kuin tappamalla.. Hanki petokotiloita tai jotain kotiloita syöviä kaloja (pienet nuloliaiset taitavat juuri mahtua tuohon kokoon). Tuttava sai suurimman osan roskakotiloista hengiltä laskemalla veden lämmön 22 C noin viikoksi, ei toki sovi kaikille kaloille. Itse vaihdoin kivet hiekkaan ja siinä meni jotakuinkin kaikki kotilot. Viimeiset roskakotilot eivät ilmeisesti kykene lisääntymään "miljoonittain" hiekassa, sen verran harvaan ovat menneet. Silmille hyppivät tapan sormella.
Pärjäile!
Eiköhän tämä ollut tässä..
Kiitos neuvoista! Vaihdoin kyllä pelkkään ulkosuodattimeen. Vesisuihku tulee parin sentin syvyydelle pinnasta, joten en usko sen selittävän ongelmaa. Kotiloiden kanssa kyllä pärjäillään, kun päästään leväongelmasta eroon.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Mun ainakin piti laittaa se suihkuputki aivan pintaan (2 cm:kin voi olla liian syvällä), kun muuten tulee sitä bakteerikalvoa.
Voisiko joku kertoa, että yksinkertaisesti mikä merkitys levillä on akvaarioon? Onko niistä kaloille jotakin erityistä haittaa?