Borneo-painotteinen Kaakkois-Aasia geotooppiallas 270L

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
B&L
Junior Member
Junior Member

Borneo-painotteinen Kaakkois-Aasia geotooppiallas 270L

Viesti Kirjoittaja B&L »

Hei, tarvitsisin apua sekä kalaston, että kasvien valitsemiseen, teemana Kaakkois-Aasia geotooppi Borneoon painottamalla. Pääkaloina meillä on käärmeenpäätaistelijoita (7kpl) ja suklaarihmakaloja (5kpl), eli näiden ehdoilla mennään: pH. 6,5 tai alle, lämpö 27C ja turveuutetta sekä mantelipuun lehtiä, pintakasveja, juutakoita + pääosin hämärähkö valaistus, litroja 270.

Muita kaloja taistelijoiden ja suklaarihmojen lisäksi ovat 4 kappaleen sekalainen joukko piikkisilmiä, aikomus hankkia muutamia marmoripiikkisilmiä(Borneo) kavereiksi. Näiden lisäksi mietin esim. kirsikkabarbeja(Sri Lanka) tai rengasbarbeja(Borneo) 6kpl uimaan keskiveteen, molemmat sopivan pieniksi jääviä ja rauhallisia, kirsikkabarbi omasta mielestäni kauniimpi(+) ja värikkäämpi, mutta ei taida esiintyä Borneossa(-). Pintakaloiksi haluaisin kokeilla parvea koukkunokkakaloja(Indonesia), taitaa tosin suosia hiukan viileämpää vettä? Yläveden kaloiksi mietinnässä joko safiirirasboroita(Borneo) tai hehkurasboroita(Borneo). Mielipiteitä / ehdotuksia?

Olen ymmärtänyt muita keskusteluja lukiessani, että kasveista ainakin lumme, keihäslehdet ja jaavansaniainen esiintyvät Borneossa. Mitä muita vesikasvilajeja Borneon vesissä tai lähistöllä esiintyy?
fresh water 270L, nano-reef 35L & boxturtle terrarium
My pics
annikki
Senior Member
Senior Member

Re: Borneo-painotteinen Kaakkois-Aasia geotooppiallas 270L

Viesti Kirjoittaja annikki »

Aponogeton undulatus, Kaakkois-Aasia
Baclaya longfolia, Intiasta Uuteen-Guineaan
Blyxa japonica, Kaakkoi-Aasia
Cardamine lyrata, Itä-Aasia
Cryptocoryne affinis, Malesian niemimaa (useita melalehtiä)
Cryptocoryne hudoroi, Borneo
Cryptocoryne pontederifolia, Borneo,Sumatra
Hygrophila corymbosa, Kaakkois-Aasia
Rotala-sukuisia Kaakkois- ja Itä-Aasiassa
B&L
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja B&L »

Kiitos Annikki kasvivinkeistä! :)

Keskustelussa Kaloja vielä Borneo-altaaseen (540l) mainittiin seeprakala, esiintyykö niitä varmasti myös Borneossa? Jos, niin voisi varmaan olla hyvä vaihtoehto safiirirasboroille(jotka ehkä liian pieniä koukkunokkakalojen kavereiksi?).
fresh water 270L, nano-reef 35L & boxturtle terrarium
My pics
annikki
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja annikki »

http://en.wikipedia.org/wiki/Zebrafish" onclick="window.open(this.href);return false;
tuon mukaan Borneota läntisempi kala, muuten kyllä varmasti mahtava parvena isossa altaassa.

Mitähän tuolta sitten löytyy:
http://www.geocities.com/rasbora2004/" onclick="window.open(this.href);return false;
cute_helene
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cute_helene »

Moi,
Olen Indonesiasta. Mun mielesta kun haluat parvikala voit valitse Tiikerinuoliainen, hieno ja voi kasva isoksi. Indonesiassa mun perhella kasvataa tiikerinuolaiset ja harniskamonni sekä partamoni samassa paikassa. En tiedä suomessa aina pitä olla tarka lämmin, ph, jne. Mutta Indonesiassa me emme niin tarka, silti he ovat elossa ainakin yli 20cm asti. Ja me syömme sen ;) Kasviksia kuin vesi hyasintti on meidän suosikki. Kasvaa joella ja järvellä. Jaavansammal ja jaavan saaniainen on luonnossa paljon. Huhuh väikeä kirjoitta suomeksi. Kun haluat kylmävesi kalat voit kasvatta kultakaloja. Mun kultakalat kasvaa hyvin. Pyrstöhäntä ja luonnonmuoto yli 15cm täällä hetkellä. Joku kalat melkein 20cm :)
[Akva-harrastaja]
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja [Akva-harrastaja] »

tiikerinuoliainen ei kyllä ton kokoseen altaaseen mene. :?
63 litraa ja 240 litraa läträttävää

Myydän kultapyrstösateenkarikaloja Oulussa 3 euroa kappale...
cute_helene
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cute_helene »

[Akva-harrastaja] kirjoitti:tiikerinuoliainen ei kyllä ton kokoseen altaaseen mene. :?
Noh miksi ei? kun he eivät heti kasva isoksi :) 270L ei ole pieni koko aluksi. Mä aloitin 98L akvaario. Kasvatin 3 tiikerinuolianet, 3 partamonni, 2 haarniskamoni. Vuodessa ainakin kasva vähän ei ole kovalla vauhdilla. Säästäsin oma raha ja ostin isompi akvaario. 500 L. Sitten ostin myös kiekkokaloja. Kun mun mieheni tietä mä tykän akvaariosta, säin akvaario 720L syntärilahjana. Sitten siirtä kalat isoin akvaarioon. 500L akvaariossa täällä hetkellä on kultakaloja 14kpl. haetin 250L kaaranteni alaksi sekä kutuallas. Taloni vielä mahtu. Seurava haluan säästä raha osta 1500L allas :) sitten perusta kalan maahantuonti firma Indonesiasta. Mulla on yrittäjä mies ja mulla on yrittäjä ammattitutkinto suomesta, valmistetin viime vuonna :) . Mutta pitä sano suora "Suomen kieli on väikeä".
[Akva-harrastaja]
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja [Akva-harrastaja] »

No jos isompi allas tiedossa tiikereille niin sitten voisi vähän aikaa pitää...

sittem isompana sellaiseen 500l akvaarioon
63 litraa ja 240 litraa läträttävää

Myydän kultapyrstösateenkarikaloja Oulussa 3 euroa kappale...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”