Sopiva akva soluasuntoon (oli: Ei mitään tietoa)

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kristiina90
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Sopiva akva soluasuntoon (oli: Ei mitään tietoa)

Viesti Kirjoittaja Kristiina90 »

Tarttisin siis apua. Olen opiskelija ja asun solussa eli en pysty hankkimaan kovin isoa akvaariota, eli minkä kokonen mun kannattais hankkia? Olisko iso lasipurkki hyvä? Ku pidän enemmän isoista lasipurkeista kuin neliömäisistä akvaarioista. Ja mikä kala laji sopis mulle? Joku helppo hoitoinen joka ei pakosti tartte joka päivä ruokaa (jos sellasia on). Osaisko kukaan auttaa?
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Ei mitään tietoa...

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Lasipurkki ei sinänsä ole hyvä, koska tuon purkin pitäisi olla yli 40 litraa (eläinsuojeluasetuksen mukainen minimikoko). Siinä tulee jo purkille sen verran kokoa, joten suosittelen kyllä oikeaa akvaariota.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
marianne*
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja marianne* »

Isoon lasipurkkiin (kooltaan siis luultavasti alle 40 litrainen?) ei voi mitään kaloja laittaa, mutta rapuja voisi. :) Yli 40 litraiseen voi ottaa pieniä kalojakin.

LINKKI
pgronb
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja pgronb »

Meillä on olohuoneessa kukkien keskellä kuusikulmainen akvaario. Ei näytä niin isolle vaikka n. 60l, eikä perinteiselle akvaariolle.
Kaikki kalat tarvitsevat kuitenkin ruokaa lähes päivittäin, mielellään parisen kertaa päivässä. Satunnaisia paastopäiviä voi pitää. Mutta kaupasta löytyy kyllä siihenkin hommaan automaatteja, samoin kuin valoja säätelemään.
40l-60l altaastakin saa ihan kivan vaikka urosmilliksillä tai taistelukala uroksella. Pohjalle vaikka reippaan värisiä rapusia.
Hanki heti tarpeeksi iso suodatin, säästät sillä paljon vaivaa :mrgreen:
480l sekala, 60l +54l kovaa vettä:), kaksi kissaa ja koira
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Kristiina90 kirjoitti:Tarttisin siis apua. Olen opiskelija ja asun solussa eli en pysty hankkimaan kovin isoa akvaariota, eli minkä kokonen mun kannattais hankkia? Olisko iso lasipurkki hyvä?
No, tosiaan kaloille tuo 40 litraa on eläinsuojelulain ohjeistama minimi. Ravuille voi riittää vaikkapa 15-20-litrainenkin allas. Aloittelijan altaaksi tosin yleensä suositellaan reippaasti isompaa, vähintään 60-80-litraista allasta, koska niissä pienet hoitovirheet eivät ole enää yhtä katastrofaalisia.

Sanoisin, että joku tuollainen 50-60-litrainen allas kyllä menee vielä soluun kuin soluun kivasti (omassa solussani on nyt reilut 700 litraa vettä), ja sen kokoluokan altaita saa kuusi- tai kahdeksankulmaisina ja muissakin erikoisemmissa muodoissa, jos suorakulmio ei miellytä.
Kalat tosiaan tarvitsevat ruokaa lähes päivittäin, joten jos olet usein paljon poissa, ruokinta-automaatti voi olla järkevä hankinta. Samoin valaistuksen voi helposti automatisoida ajastimella. Vaihtoehtoja on jo tuon kokoluokan altaan eläimistöksi lukuisia:
- 1-3 sentin kokoisia parvikaloja, kuten hehkurasborat, sinineontetrat, rusokiilakyljet, pilkkusinisilmät, helmirasborat ja miljoonakalat. Näitä menisi ihan kunnollinen, värikäs parvi, lajista riippuen 15-30 yksilöä
- yksittäiset, pareittain tai haaremina elävät kalat, suosituimpana taistelukala (joka menee tuonkokoiseen vain yksittäin), tai pikkuruiset korurihmakalat
- pienet pohjaelävät, joista löytyy niin kaloja (kääpiömonniset, marmorimonniset, nuolimonnit), rapuja (sukaravut) kuin kotiloitakin (kimalaissarvikotilot, korukotilot, omenakotilot).
Toki kaikkia näitä ei mahdu, mutta vaikkapa pari-kolme lajia.

Muista kuitenkin ensin ottaa selvää akvaarion hoidosta ja kypsytyksestä sekä eri lajien vaatimuksista vedenlaadun, seuran, sisustuksen ja lämpötilan suhteen. Kaikkia lajeja ei suinkaan voi yhdistää keskenään.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Re: Sopiva akva soluasuntoon (Ei mitään tietoa)

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Mulla kulki kahdessakin solussa mukana 64-litrainen kippo. Kalastosta ei sen enempää, sillä se hävettää edelleen eikä ko. kalastoa ole enää, sillä siellä varmistui kalatubi, ja oireilleet parvet lähti. Sen sanon, että ei ollu kultakalaa tai tiikerinuoliaista. :)

Jonkin verran saattaa riippua kans solusta, sillä mun eka huone oli 14 neliötä, mutta kalusteet oli omia (paitsi kaappi), ja pöytä oli pyöreä metrin halkaisjalla... Toinen huone olikin sitten 11 neliötä, valmiilla kalusteilla. Mahduin silti (ja akvaario myös).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”