Kuusipuu akvaarioon?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Rapurallaa
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Kuusipuu akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Rapurallaa »

Heippa vaan!

Haluaisin siis itse tehdä altaaseen kivan mallisen juurakon :D .Joten voiko kuusta sinne laittaa?se varmaan pitää kuoria kuitenkin?Ajattelin että yhdistäisin kaksi rungonpätkää vaikka nippusiteellä niin saisin kivan näköisen hökötyksen :D . Onko joku muu Suomen puu hyvä ehdokas? Yritin etsiä vanhoja keskusteluja, mutten löytänyt....
128 l, 200 l, mies ja villiviikari poika eli talo täynnä elukoita =D
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Kuusipuu akvaarioon? =)

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Mä en nyt ota kantaa voiko kuusipuuta laittaa akvaarioon, mutta omenapuuta on porukka ainakin käyttänyt.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Rapurallaa
Junior Member
Junior Member

Nyt tuli kuningasidea!! Entäs tuommoset koristeoksat eli Peikonpähkinät? Niitä ois täällä talo täynnä....Ovat aivan mahtavia, koukeroisia oksia ja olisivat kyllä komean näköisiä! Mitäs sanotte kokeneemmat?
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Micke »

Itse en laittaisi mitään tuoretta puuta akvaarioon.
Tee se kanto valmiiksi ja upota se järveen pariksi vuodeksi.

Eli jostain turpesuolta tai turvevoimalaitoselta "saa" hienoja suokantoja. Ne pitää myös hieman liottaa että happamuus lähtee ja mahdolliset ötäkät jos niitä on tullut kun ne on ollut kuivilla.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Rapurallaa
Junior Member
Junior Member

No juu, olinpahan liian hätäisenä... [:I] .Luin tuolta vanhoja aloituksia tuosta peikonpähkinästä ja siellä neuvottiin lakkaamaan tyvet niin eivät mädänny...joten sen siis saan unohtaa..

Kiitos Micke, ei vaan ole turvesuota nyt tässä lähistöllä. Ideana tosi hyvä! :D

Ja nyt ois ollu kivasti virtaa ja ois voinu jonkun juurakon rakennus projektin aloittaa :mrgreen:
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Minä olen kelomäntyä laittanut, eikä mitään ongelmia ole ollut.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Re: Kuusipuu akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja bj »

Eikös havupuista voi liueta jotain parkkihappoa? Keloissa sitä tuskin enää on. Mäkin oon silti kyllä käyttänyt katajaa kaikissakin altaissa. Mutta rapualtaaseen kun viime syksynä laitoin, ni rapuja kupsahti, otin oksan pois ja sen jälkeen ravut voi hyvin. Satavarma en tietty ole oliko syynä justiin tuo kataja. Jospa asiaan vaikutti se, että oksa oli tuore ja kuorineen. Liottaa niitä kannattaa ainakin kunnolla vaihtovesineen. Yleensä käytän oksia jo liki kuolleista, jotka on jo harmaitakin väriltään, eikä vihreää enää ole. Katajahan lienee rauhoitettu, enkä suuremmin siten niitä tuoreita haluakaan katkoa.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
nosegoblin
Member
Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja nosegoblin »

Kuva

Tuossa oma rakennelmani viimeistelyä vailla valmiina. Kyseiset kepukat ovat niin kuusta, katajaa, tammea kuin koivuakin. Kaikki olivat ihan metsästä kerättyjä ja viikon verran liotettuja päivittäisillä vedenvaihdoilla ennen akvaarioon laittoa. Pari kuusta piti kyllä tiputtaa pois kokoonpanosta, kun niistä lähti liotusvaiheessa ilmeisesti pihkasta johtuvaa öljymäistä kalvoa veden pinnalle.
Vega
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vega »

Mitään puuta, varsinkaan havupuuta ei kannata laittaa tuoreena akvaarioon, mutta sen sijaan jos oksia haluaa käyttää kuorineen, puun pitäisi mieluummin olla elävää joka sitten kuivatetaan tarkoituksella. Esiliotus on kuitenkin aina hyvä tehdä.

Kuusta ei itse suosittele, koska se varsin usein alkaa pehmetä turhankin nopeasti ja toisaalta tuore kuusi sisältää varsin runsaasti pihkaa.

Kataja ei ole rauhoitettu pusikkomuotoisena, vaan ainoastaan pylväsmallisena.
http://www.terraario.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Rapurallaa
Junior Member
Junior Member

Juurikin tuollainen nosegoblinin rakennelma oli minulla mielessä, vaan vähän pienemmässä mittakaavassa [;)] .On kyllä komea! Eli täytyypä lähtee metsälenkille [;)] ja aloittaa sitten liotus..
nosegoblin
Member
Member

Rapurallaa kirjoitti:Juurikin tuollainen nosegoblinin rakennelma oli minulla mielessä, vaan vähän pienemmässä mittakaavassa [;)] .On kyllä komea! Eli täytyypä lähtee metsälenkille [;)] ja aloittaa sitten liotus..
Se on sellainen köyhän miehen moorapuu. :P Tuosta kuvasta uupuu vielä läjä pieniä jaavansaniaisen taimia ja vähän jaavansammalta joita olen tunkenut nippusiteitten väliin ja toivonmukaan kasvavat sen verran, että nipparit jäävät piiloon.
piiu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja piiu »

Myös vaahterasta löytyy hiensti kieroutuvia oksia ja meillähän niitä riittää kun vuosi sitten iso vaahtera pihasta kaadettiin.
ahistaa ko ei oo mitää onkelmia
Micke
Advanced Member
Advanced Member

Yksi vinkki joka vie kyllä jokusen vuoden!

Eli PAJU. ( tai vaahterakin on kyllä hyvä)
Etsikää jostain sopiva paju jota alatte muokkaamaan. Aloitus runkona kannattaa käyttää sellaista noin 5-10cm paksua puuta joka katkaistaan noin 1.0-1.5m korkeudelta ja leikataan kaikkin muuta oksat pois. Tai jos puussa on hyvä sellainen kohta josta lähtee monta haaraa niin katkaistaan runko n5-10cm niiden haarojen yläpuolelta. Ja kaikki haarat noin 25-45cm korkeudelta riippuen akvaarionne korkeudesta. Nyt on hyvä aika tehdä muokkaus. Sitten loppukesällä heinäkuun lopussa karsitaan sellaiset oksat pois joita ei haluta.
Pitkin kesää voidaan uusia kasvavia oksia käännellä haluttuihin suuntiin. Apuna voi käyttää vaikka 2,5mm2 sähköasennuslankaa tai muuta muovipäälysteistä rautalankaa koja pitää oksat muodossaan.
Jos vaan viitteliäisyyttä riittää ja pari vuotta aikaa niin saa todella hienon hienon "juurakon" akvaarioon kun katkaiseen ja kuorii pajun haarat ja laittaa sen akvaarioon ylösalaisin.
Kuoritaan ja keitetään tyai pidetään lämpimässä vedessä että kaikki "lääkeaineen" jämät lähtee pajusta pois. Pajunkuoressa taisi olla jotain "asperiinia" vastaavaa luonnon lääkettä. Ja sitä käytetään myös värjäämiseen olikohan keltainen sävy eli ei ehkä hyvä sävy akvaariossa.

Kokeilin muutama vuosi sitten alkaa rakentaa tällaista mutta 2-vuotisen paju projektini söi joku perkuleen mettänelävä. Ei jäänyt kuin pieni tynkä joka oksasta. Eli kannattaa tehdä hieman korkeampi kuin minä tein. Mun pajun tynkä oli vain 40cm korkea.

Tietysti kannattaa harkita aloittaako projektia naapurin pihapajulla. :twisted: :mrgreen:

Tervalepän juuristossa/kannossa on sellaisia hienoja piikkinystyjä ja niistä tulee myös hienoja akvaariokantoja.
http://shooterz.sytes.net:8080/~eelis/D ... es/_24.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Rapurallaa
Junior Member
Junior Member

Voi piiu, olen kade :) .Meillä täällä lakeuksilla ei vaahteraa ole nähtykkään [}:)]
nosegoblin
Member
Member

Ihan mutu-tuntumalla luulisi, että jostain juurineen päivineen kaatuneesta puusta voisi juurien puolelta löytyä aika hienoja käppyröitä "juuri-oksia".
Micke
Advanced Member
Advanced Member

Jos jossain "metässä" on kaivuri tekemässä laikutusta tai kaivamassa ojia niin sieltä voisi kanssa löytyä hienoja revittyjä kantoja.
Täytyy vaan kysyä maanomistajalta lupa. Yleensä kaivurikuski tietää omistajan.
Eli nyt puheluja tutuille kaivurikuskeille ja niille pikku "nakki".
Rapurallaa
Junior Member
Junior Member

*repesin* hyvä idea! mulla vaan ei ole kavereina kaivurisetiä, oispa varmaan hyvät reaktiot..."Moi! Kun kaivat seuraavan juurakon esiin, niin säästätkö sen mulle, niin tulen huomenna pätkimään sen palasiks?" ja vkon päästä AW:n myyntipalstalla : Myydään hienoja KOTIMAISIA juurakoita, on vaikka minkä mallisia, valitse parhaat päältä! :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”