Kokemuksesi Optirocin puhallushiekasta (0,5-1,2mm)

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Millaiset kokemukset Sinulla on Optirocin 0,5-1,2mm:n puhallushiekasta?

Äänestys päättyi 14:16, 11.09.2003

Olen käyttänyt useita vuosia ilman ongelmia
17
19%
Olen käyttänyt yli vuoden ilman ongelmia
15
17%
Olen käyttänyt alle vuoden ilman ongelmia
25
28%
Olen käyttänyt useita vuosia pienin haitoin (esim. haju)
2
2%
Olen käyttänyt yli vuoden pienin haitoin (esim. haju)
3
3%
Olen käyttänyt alle vuoden pienin haitoin (esim. haju)
1
1%
Olen kokeillut, mutta siitä seurasi selviä ongelmia
0
Ei ääniä
Olen kokeillut/käyttänyt, mutta epäilen siitä seuranneen ongelmia
4
4%
En ole kokeillut
22
25%
 
Ääniä yhteensä: 89

Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Kokemuksesi Optirocin puhallushiekasta (0,5-1,2mm)

Viesti Kirjoittaja Kati »

Ymmärtääkseni hyvin monet ovat käyttäneet tätä Optirocin "pahaa hiekkaa" ongelmitta. Mitataanpa, miten monet, ja millaiset ne kokemukset ovat olleet!

Kati
Didi
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 626
Liittynyt: 16:52, 21.10.2001
Paikkakunta: Talo

Viesti Kirjoittaja Didi »

Täällä ei ainakaan ole ollut mitään silmin nähtävää ongelmaa.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Mulla on ollut tätä hiekkaa useita vuosia. Minusta vaihto sorasta tähän oli monin tavoin hyvä ratkaisu, mm. kasvit ja monniset ovat tykänneet selvästi. Mitään ongelmia en ole havainnut, en edes sitä hajua.

Tällä hetkellä kolmesta "oikeasta" altaastani kahdessa on pelkästään tätä laatua. Kolmannessa (kiekkoaltaassa) on alla tätä yksi säkillinen ihan pesemättömänä, ja sen päällä huomattavasti paksumpi kerros ihan muuta laatua. Ei ole kasvit tai kalat tykänneet kyttyrää täälläkään.

Olen käyttänyt tätä hiekkaa myös kutu- ja poikasaltaissa, enkä ole huomannut mitään erikoista.

Kati
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Mitään muuta ongelmaa tuon tavaran kanssa ei ole ollut muuta kuin silloin kun pesin sen hiekan. Siitä pöllähti aika tavalla pölyä kun ämpäriin suihkutti paineella kuumaa vettä. No, tulipahan kuurattua sitten kylppäri hyvin. Ei mielestäni haissut ollenkaan öljylle, eikä akvaariossa ole mitään ennen kuulumatonta kalvoa. Bakteerikalvo kyllä tulee aina välillä, mutta niin se teki silloinkin kun akvassa ei vielä ollut Optirocia. Omituisia sairaustapuksia ei kaloille ole tullut ja lehtikalat kutevat tasaisesti joka toinen viikko. Ehkä sain sen vähinten öljyjäämiä sisältäneen säkin :? .
saurama
Valopää
Valopää
Viestit: 1880
Liittynyt: 13:54, 12.06.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saurama »

Olihan tuota minullakin käytössä, tosin selviä ongelmia en huomannut. Ei silti, eivät ne mahdolliset öljyjäämät ainakaan paranna kalojen terveyttä. Enää ko. hiekkaa ei ole koska siirryin käyttämään hienompaa 0,1-0,6mm pohjakalojen viihtyvyyden vuoksi.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
Nobelin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 120
Liittynyt: 20:27, 15.03.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Nobelin »

Ei ongelmia täälläkään, ei edes hajua tuntenut. Nyt kokeilen kyllä uuteen altaaseen vielä hienompaa hiekkaa, tuleepahan sekin testattua!
Ceres
Member
Member
Viestit: 390
Liittynyt: 19:42, 08.09.2002
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Ceres »

Olen käyttänyt alle vuoden ilman ongelmia.
*Moralisti - Ihminen, joka pelkää kuollakseen, että jollakin jossakin on hauskaa.*
Pihkura
Starting Member
Starting Member
Viestit: 38
Liittynyt: 14:39, 06.02.2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Pihkura »

Lakan betonin "aneemisen" valkeaa oli edellisessä altaassa, nyt tässä nykyisessä ollut muutaman kuukauden Optirocia, enkä ole huomannut mitään poikkeavaa..
*odottaa mielenkiinnolla räjähtääkö se joku päivä silmille :mrgreen: *
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Näyttääpä tulleen tähän mennessä kaksi epäilyä ongelmista. Kertoisitteko tarkemmin, mistä on ollut kysymys?

Kati
Jokeri
Member
Member
Viestit: 445
Liittynyt: 22:42, 08.03.2003
Paikkakunta: Etelään Hesasta

Viesti Kirjoittaja Jokeri »

Molemmissa altaissani on kyseistä hiekkaa. Toisessa tapahtui pari selittämätöntä kuolemaa melko pian hiekan lisäämisen jälkeen. Syy ei koskaan selvinnyt, joten syy ei välttämättä ole hiekassa. Saattoivat olla vanhuuden tai stressin aiheuttamia kuolemia. Muutoin hiekka on toiminut minulla mainiosti.
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
spakarin
Junior Member
Junior Member
Viestit: 69
Liittynyt: 22:39, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja spakarin »

Minulla on ollut kaikenlaisia ongelmia (kaloja kuollut ilman varmasti selvitettyä syytä, kuten varmasti monilla muillakin akvaristeilla), mutten pysty varmasti sanomaan johtuvatko hiekasta vaiko mistä. Epäilen kuitenkin, että kuolemat ovat johtuneet muista syistä kuin hiekka. Hiekkaa en kuitenkaan pysty myöskään täysin sulkemaan pois.
Satu
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3519
Liittynyt: 02:55, 04.11.2001
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Minulla on ollut yhdessä altaassa tuota aikaisemmin(ja nyt kääpiöpalloaltaassa josta aion sen varmuuden vuoksi ottaa pois kun on vastikään laitettu) ja sieltä kuoli jokunen kala ilman mitään järkevää syytä.

Kuten spakarin yllä sanoi, en minäkään pysty syyttämään hiekkaa niistä kuolemista, mutta en myöskään antamaan hiekalle puhtaita papereita.
Virtis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 109
Liittynyt: 12:43, 21.10.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Virtis »

Ei ollut mitään ongelmia, nykyään sora altaissa eikä johdu mitenkään tämän hetkisestä kalapaliikista :mrgreen:
Virtis
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Mites nuo potentiaaliset ongelmatapaukset... oliko epäilyjen kohteena uusi vai vanha hiekka? Voisi mutuna kuvitella, että uusi hiekka olisi vaarallisempaa.

Kati
Jokeri
Member
Member
Viestit: 445
Liittynyt: 22:42, 08.03.2003
Paikkakunta: Etelään Hesasta

Viesti Kirjoittaja Jokeri »

Minulla oli ainakin uusi hiekka, pariin otteeseen huuhdeltuna. Ja huuhdeltiin vielä kertaalleen, kun allasta täytettiin.
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
danjuska
Junior Member
Junior Member
Viestit: 80
Liittynyt: 12:45, 23.06.2003
Paikkakunta: Iittala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja danjuska »

Mulla tuo akva on ollut käynnissä vasta n. kuukauden, eli tuo "alle vuoden ilman ongelmia" oli lähimpänä. [;)]
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn!
Ankku123
Member
Member
Viestit: 455
Liittynyt: 17:08, 21.01.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ankku123 »

Alle vuoden on ollut hiekat altaassa eikä mitään ongelmia ole ollut.
Indigo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 11:32, 16.01.2003
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Indigo »

Pikkasen vajaa vuoden oon käyttänyt eikä mitään ongelmia ole ollut.
Ana
Junior Member
Junior Member
Viestit: 78
Liittynyt: 12:37, 11.11.2002

Viesti Kirjoittaja Ana »

Käytetty on lähes 10vuotta - no problems.
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1129
Liittynyt: 11:39, 02.11.2001
Paikkakunta: Espoo HAS, Monniklubi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

Minulla on ollut Optirocin tätä tavaraa jotain 3-4 vuotta. Pestessä se haju hirvitti, mutta luotin kavereiden kokemuksiin ja käytin hiekan silti. Haju pölähti kevyenä nenään vielä muutaman seuraavan vedenvaihdon aikana, mutta katosi sitten kokonaan eikä mitään muita ongelmia ole ollut.
Tanja M.
Junior Member
Junior Member
Viestit: 175
Liittynyt: 10:15, 28.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tanja M. »

Kalat ja kasvit ovat tykänneet kyseisestä hiekasta. Valitettavasti lähes heti hiekan vaihdon jälkeen altaaseen iskeytyi sitkeä vihersamennus, joka ei oikein vieläkään ota lähteäkseen. Koskaan aikaisemmin en ole paininut tälläisen ongelman kanssa. Mutta en voi varmuudella sanoa, johtuuko leväinvaasio tuosta hiekasta, onhan tasapaino altaassa voinut kärsiä ihan muutenkin noinkin ison operaation jälkeen.
Merri
Senior Member
Senior Member
Viestit: 504
Liittynyt: 00:44, 06.04.2003
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Merri »

En tiedä johtuuko tämä asia nyt mistä sitten, mutta. Meillä on tätä hiekkaa yhdessä altaassamme ja olemme huomanneet siellä kierteissarvien olevan heti "ketarat pystyssä". Allas on reilu nelikymppinen taistoallas. Siellä eivät kotilot siis menesty. Ei jummarra... Suuremmassa altaassamme meillä on suurempaa raekokoa ja kotilot lisääntyvät kun kanit. Siirsin kotiloymppiä suuremmasta pienempään, mutta jonkin ajan kuluttua olennot kellottivat siellä kuolleina?
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Oli pakko vastata "En ole kokeillut" koska äänestys koski ainoastaan Optiroc 0.5-1.2 mm hiekkapuhallushiekkaa.

Mutta minulla on toisen valmistajan vastaavasta hiekkapuhallushiekasta kokemusta noin 10 vuoden ajalta joka tuoksuu samoin öljyltä kuin Optiroc. Ei minkäänlaista ongelmaa herkimmillekkään kaloille.
Tinski
Member
Member
Viestit: 431
Liittynyt: 14:36, 19.09.2002
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tinski »

Ensimmäisessä akvaariossa ollut käytössä vajaan vuoden. Ei ongelmaa.
Hiekan pesuvaiheessa pöly ja öljymäinen haju, joka siitä pian hävisi,
vedenvaihtojen yhteydessä.

Toisessa akvaariossa ollut käytössä lähemmäs kaksi vuotta, ei ongelmia.
~Tinski~
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viestit: 593
Liittynyt: 18:58, 21.03.2002
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

Silloin reilu vuosi sitten kun pohjamateriaalin vaihdoin, oli paha vihersameus. Luulen se johtuvan bakteerikannan pahasta häiriintymisestä, enkä voi syyttää optirockia siitä.

Tänä kesänä noiden helteiden aikana kuoli yksi partis ja paholaistonkija, siitäkään en valitettavasti voi optirockia syyttää. Menee lämmön nousun piikkiin (yli 30 astetta) :( .

3 säkkiä optiroc hiekkaa joka haisi pestessä märälle hiekalle :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”