Panda- ja keltakääpiöahvenia samaan purkkiin?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Member
Panda- ja keltakääpiöahvenia samaan purkkiin?
Uskaltaisiko molempia hankkia 360 litran akvaarioon, joka on 160 senttiä pitkä? Mitä olette mieltä?
-
- Member
Re: Panda- ja keltakääpiöahvenia samaan purkkiin?
Eikö todela kellään ole kokemuksia näistä lajeista samassa altaassa? Vesivaatimuksethan eivät merkittävästi poikkea toisistaan, mutta sehän on selvää, että pandat ovat aggressiivisempia kuin kiltit keltsit. Minulla on ollut aiemmin molempia lajeja, mutta eri altaissa. Nyt on vain yksi allas
. Hyvin ne kalat minulla aiemmin menestyivät. Keltakääpiöt tekivät poikasia ihan myydä asti ja pandatkin kutivat tehden hauskoja punaisia munia kivelle
. Tosin pandojen poikasia ei tainnut selvitä yhtään myyntiin. Olen innostunut molemmista lajiesta ja mietin, että saisiko ne sopimaan tuohon kuitenkin aika pitkään altaaseen.
Akvaariokaupassa oli myynnissä pandapariskunta. Mieluiten haluaisin 2 naarasta ja yhden koiraan. Mitä luulette, jos ostan pariskunnan ja tuon myöhemmin toisen naaraan, niin joutuuko se alakynteen? Entä jos tuon myöhemmin keltakääpiöahvenia niin onko aivan mahdoton yhtälö, eli jos pandat tulevat ensin, niin ne kentieskö höykyttävät uusia tulokkaitaihan hirveästi? Jos uskallan hankkia molempia, niin kannattaisi varmaan kotiuttaa samaan aikaan vaiko mitä olette mieltä? Kaipaisin kokemuksia ja mielipiteitä onko ideani aivan typerä
. Olen innoissani uudesta altaasta ja kovasti haluaisin sinne omia suosikkikalojani 

Akvaariokaupassa oli myynnissä pandapariskunta. Mieluiten haluaisin 2 naarasta ja yhden koiraan. Mitä luulette, jos ostan pariskunnan ja tuon myöhemmin toisen naaraan, niin joutuuko se alakynteen? Entä jos tuon myöhemmin keltakääpiöahvenia niin onko aivan mahdoton yhtälö, eli jos pandat tulevat ensin, niin ne kentieskö höykyttävät uusia tulokkaitaihan hirveästi? Jos uskallan hankkia molempia, niin kannattaisi varmaan kotiuttaa samaan aikaan vaiko mitä olette mieltä? Kaipaisin kokemuksia ja mielipiteitä onko ideani aivan typerä

-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Minua kyllä epäillyttäisi laittaa pandan kanssa toista kirjoahventa, vaikka allas onkin noin pitkän. Omassa 125 cm pitkässä altaassa oli avainkirjoahven-pariskunta + kolmas pyörä (ja nämä ovat kuitenkin sieltä kiltimmästä päästä olevia kirjoahvenia), kutuaikana + muutoinkin akka rökitti tuota kolmatta pyörää ja kun kutivat, valtasivat yli puolet altaasta itselleen ja muut kalat saivat värjötellä siellä omassa päässä allastaan. Jos joku uskaltautui tulemaan lähemmäs, niin lähtö tuli ja lujaa. Voisi syntyä melkoinen sotatila, jos nuo kaksi kutisivat yhtä aikaa..
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
-
- Member
Minulla on ollut keltakääpiöt hetken aikaa kiekkojen kanssa (liian lämmin vesi kyllä oli keltseille huono juttu pidemmän päälle, tosin saivat monta kertaa poikasia, mutta kuolivat itse ennenaikaisesti kuumuuten, poikaset onneksi selvisivät - kieltämättä oli tosi typerää panna ne liian lämpimän veteen eli tästä moitteet ovat ihan oikeutettuja
), jotka kyllä ovat tosi kilttejä ahvenia. Sitten on ollut samassa altaassa lehtareita, tulisuita ja ruostekirjoahvenia ja kaikilla synkkasi, allas oli reilu 300 L. Kaikki olivat kutevia pareja siis, yksi lehtaripari, kaksi tulisuuparia ja yksi ruostekirjoahvenpari (jonka kuitenkin siirisin toiseen altaaseen, se oli tuolla vain jonkun aikaa). Lehtarit kutivat korkean altaan yläosissa ja tulisuut ja ruosteet kutivat alaosissa. Mutta tiedä sitten miten nämä kääpiölajit sopeutuisivat toisiinsa. Pandahan on tunnettu ärhäkkyydestään. Kun kuitenkin noita kaupassa on, varmaan hankin ensisijaisesti pandoja. Täytyy katsoa, jos huomenna tai maanantaina ehtisi käydä katsomassa onko pariskunta vielä kaupan vaiko mennyt jollekin muulle harrastajalle
Mutta ainahan noita voi toivoa ja tilata lisää 
^OT: Mutta onko sun nikki villisfoorumilla Mal? Minä olen Elmerssonin omistaja

^OT: Mutta onko sun nikki villisfoorumilla Mal? Minä olen Elmerssonin omistaja

-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Jos uskaltaa ottaa riskin, niin voihan sitä kokeilla, miten sopu säilyy. Minä varmaan ottaisin ensiksi pandat ja katsoisin niiden suhtautumista muihin pohjakaloihin myös mahdollisen kudun aikaan ja miettisin sitten, miten toimia. Minä en uskalla avainten kanssa ottaa toista kirjoahvenparia, kun pelkään että tulee sotatila, oli se sen verran karua katsottavaa, kun kolmas pyörä hakattiin ja onneton piileskeli vain pusikoissa, vaikka nykyiset avaimet eivät taida olla edes pariskunta, toinen on akka, mutta toisen sukupuolta en tiedä vieläkään yli vuoden jälkeen.
Heh, minähän se. Katselinkin tuota nikkiä ja paikkakuntaa ja arvelin, että voisitko olla se.
Heh, minähän se. Katselinkin tuota nikkiä ja paikkakuntaa ja arvelin, että voisitko olla se.

112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
-
- Member
Kaupassa oli myös suosikkejani eli tulisuita. Mietin myös niitä, mutta nyt täytyy tehdä ratkaisu, että joko kääpiöt (esim. ne pandat) tai tulisuut. Tulisuut kyllä ovat todella kilttejä ahvenia eli en usko, että ne ainakaan söisivät käppäniä elleivät kovin pieniä ole myytäessä. Kuitenkin, koska akvaario on vain 50 cm korkea ja 45 cm leveä se jotenkin tuntuu kaipaavan pienikokoisia kaloja tuohon malliinsa. Möin juuri akvan mukana tulleet suuret keisaritetrat pois. Ja yritän vaihtaa isot leväbarbit pienempiin. Platyistäkin pitäisi luopua, koska eiväthän ne käy tuohon kalastoon periaatteesta vaikka hyvin näkyyvät voivankin. Haarniskamonnitkin haluan pois ja tilalle lisää monnisia. Partamonnin haluan myös pois.
Nyt akvaariossa on 10 timanttitetraa, 4 kuparimonnista, 3 haarniskamonnia, 7 leväbarbia (3 isoa ja 4 pientä), partamonni ja 5 aikuista platyä + 4 platyn poikasta. Aika sekavaa. Haluan kuparimonnisten seuraksi esim. sterbaita ja platyjen tilalle punapäätetroja.
MUOKS: Ja ai niin, onhan tuolla vielä timanttikirjoahven pariskunta, josta myöskään en ole kovin innostunut vaan sekin etsii uutta kotia
Nyt akvaariossa on 10 timanttitetraa, 4 kuparimonnista, 3 haarniskamonnia, 7 leväbarbia (3 isoa ja 4 pientä), partamonni ja 5 aikuista platyä + 4 platyn poikasta. Aika sekavaa. Haluan kuparimonnisten seuraksi esim. sterbaita ja platyjen tilalle punapäätetroja.
MUOKS: Ja ai niin, onhan tuolla vielä timanttikirjoahven pariskunta, josta myöskään en ole kovin innostunut vaan sekin etsii uutta kotia

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Mä oon kanssa tykästynyt noihin kääpiöahveniin kaiken sorttisiin. Mun kokemuksen mukaan keltsukka on niin kiltti noista, ettei ole hyvä valinta pandan kanssa. Muut kääpiöt on tasaväkisempiä. Lisäksi kääpiöahventen kanssa ei välttämättä ole hyvä laittaa kahta lajia, vaan pitäisi olla vielä useampaa lajia, ni ei kukaan joudu jatkuvan vainon kohteeksi. Ja kalat tottuessaan, että muitakin on useampiakin, hyväksyvät toiset paremmin. Niille riittää, että toinen vähän siirtyy sivummalle. Vertaa malawien pitoa ja ahvenia kaupan altaissa. Tosin omalla vastuulla kukin kalansa ottakoon, yksilöitähän ne kuitenkin on ja ei voi taata, että miten käy. Kun kaloja hankkii, kannattaa ostaa useampi samoihin aikoihin, muuten jo hyvin kotiutunut voi rökittää tulokkaan.
Mulla nyt 660 litraisessa pandahaaremi 1 u ja kolme naarasta, loistopari sekä töyhtöpari. Harkitsen vielä punakääpiöparia, kunhan jostain löydän. Keltakääpiöita en ota lainkaan porukkaan. Pandoja haaremi siksi, koska koiras voi olla melko häijykin yhtä naarasta kohtaan. Sitä paitsi pandanaaraat on tosi nättejä, toisin kuin yleensä ahvenissa on naaraat vähän mitättömämmän värisiä kuin koiraat.
Mulla nyt 660 litraisessa pandahaaremi 1 u ja kolme naarasta, loistopari sekä töyhtöpari. Harkitsen vielä punakääpiöparia, kunhan jostain löydän. Keltakääpiöita en ota lainkaan porukkaan. Pandoja haaremi siksi, koska koiras voi olla melko häijykin yhtä naarasta kohtaan. Sitä paitsi pandanaaraat on tosi nättejä, toisin kuin yleensä ahvenissa on naaraat vähän mitättömämmän värisiä kuin koiraat.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
- Member
No, nyt tuolla ui kolme keltakääpiöahventa
. Menin tänään vain kauppaan ja kysyin onko pandapariskunta vielä kaupan. Se oli mennyt ja tilalle tullut iso pataljoona noita keltsejä. No, kun kaloja olin mennyt ostamaan niin ne keltsit sit lähti mukaan, 1 koiras ja 2 naarasta. Akvaariossa on kyllä tilaa. Täytyy miettiä uskallanko (ja raatsinko...myös rahapussi tyhjentyi mukavasti kauppareissulla) pandoja vielä hankkia. Jos tulee sota, niin kalathan on sitten erotettava ja ostettava toisille uusi akvaario
Kauhistuttaa tämä rahanmeno, mutta ennenkin on käynyt niin, että kun hankkii yhden akvaarion kohta ilmestyy toinen ja kolmaskin
Keltsit kotiutuivat heti. Yhtä nättiä koirasta en saanut mitä Ruotsissa asuessa, mutta ihan ok tuokin on.

Keltsit kotiutuivat heti. Yhtä nättiä koirasta en saanut mitä Ruotsissa asuessa, mutta ihan ok tuokin on.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Juu, onhan niillä siellä tilaa vaikka kuinka
. Jos joskus hankit ne pandat vielä, ni tuu kertomaan sitten jonkun ajan päästä, että kuinka sujuu, tosin sitä ei tiedä minä päivänä se viha iskee. On ihan mielenkiintoista kuulla. Voihan tuo mun kokema olla ihan sattuman kauppaakin, vaikka kahta eri keltsukoiras yksilöä koitinkin sovittaa porukkaan.
Kumman helposti niitä purkkeja tuleekin enempi, tähän harrastukseen hurahtaa (positiivisella tavalla) helposti
.

Kumman helposti niitä purkkeja tuleekin enempi, tähän harrastukseen hurahtaa (positiivisella tavalla) helposti

SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html