Kirsikkabarbien kudun kehitys

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
joshe
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Kirsikkabarbien kudun kehitys

Viesti Kirjoittaja joshe »

Noin 2 viikkoa sitten hankitut kirsikkabarbini(1u,3n) ovat kuteneet tai ainakin tiputelleet munia hajanaisesti akvaariossa lehtien päälle. Kysymys kuuluukin että kuinka kauan kestää että munat kuoriutuvat? ja eikö yleensä kiriskkabarbit sirottele munat yhteen kohtaan eikä minne sattuu? :D
valtteri1611
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Kirsikkabarbien kudun kehitys

Viesti Kirjoittaja valtteri1611 »

kirsikkabarbien poikaset kuoriutuvat n.vuorokauden sisällä (lämpötila 25-27C)
50l-karanteeni,42l-rapula ja 250litran seura-allas
joshe
Starting Member
Starting Member

jees poks! eli nyt voin todeta että munat ei kuoriutunu vaan joku rontti söi ne...liekkö nuolimonnit syyllisiä
Merika
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Merika »

Meilläkin kutua viskotaan lähes päivittäin, mutta vain muutaman poikasen olen bongannut altaasta mutta en ole talteen ehtinyt napata.. Aika hyviä ovat piilottelemaan soran ja kasvien seassa.
Aika usein nuo menee itse syömään kutunsa :(
Piia85
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Piia85 »

Meillä kirsikkabarbit ovat innokkaita kutupuuhissa mutta yhtään poikasta en vielä ole nähnyt. kutu tulee vissii syötyä samantien seura-akvaariossa.
joshe
Starting Member
Starting Member

Näköjään tulee syötyä, sillä nuo munat häviää saman tien..sniff.. ehin jo olla niin mielissää että tulis pikku barbeja mutta eikai sitte :(
Siiderihai
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Siiderihai »

Olen ajatellut laittaa meidän kutuintoiset kirsikat 20 litraiseen faunaboxiin jos saisi vähän jälkikasvua kun ei sitä tuolla akvassa näytä tulevan. Riittääkö lämmitin vai pitääkö olla myös suodatin? Sitten joku verkkoviritelmä pohjalle etteivät syö kutua? Olen lukenut että lämpötilaksi 28 olisi hyvä. Apuja ja kommentteja kokeneilta kaivataan :)
Luna_
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Luna_ »

Itse kudetin kirsikoita 30 litran akvaariossa. Pienin eheimin suodatin pyöritti vettä, mutta virtaus ei ollut kova koska ympärillä oli sukkahousuviritelmä suojaamassa tulevia poikasia. Lämmitintä ei ollut, mutta vesi pysyi silti n. 25 asteisena. Koiras asusti yksinään altaassa pari päivää ja parin päivän päästä laitoin illalla pulskan naaraan altaaseen. Silloin ei vielä tapahtunut mitään, naaras vain tutki allasta. Aamulla sitten olikin kunnon kuturalli menossa :) En sytyttänyt altaaseen valoja missään vaiheessa, ja pyydystin kalat pois kun eivät enää olleet kutupuuhissa.
Sen jälkeen kun aikuiset olivat poissa niin uskalsin laittaa valot päälle, ja huomasin että pohja oli täynnä kutupalleroja :D

Sisustuksena ei ollut siis muutakuin iso pusikko karvalehteä kiven avulla ankkuroituna pohjaan. Ei pohjamateriaalia (tämä helpotti todella paljon pohjan pitämistä puhtaana myöhemmin). Eikä mitään verkkoviritelmääkään ollut, vanhemmat eivät vain löytäneet kutua pohjalta kun altaassa ei ollut valoja. :)

Seuraavana aamuna/päivänä poikaset alkoivat kuoriutua :)
Merika
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Merika »

:D Sain vähän tuon edellisen viestini jälkeen vihdoin poikasaltaan akvaarioon asti ja siellä ensimmäinen poikanen uiskentelee kasvamassa.. Sen jälkeen olen yhden poikasen nähnyt, mutta ennen kuin sain sen haaviin asti, oli se taas kadonnut.. :(

Karvalehtipusikkoon käyvät säännöllisesti kutemassa, mutta jos "vanhemmat" itse eivät kutuaan ehdi syömään, joku kanssa-asukeista käy maistiaisilla.. Kaikkiaan akvaariossa tällä hetkellä 20 kirsikkaa + tuo pieni poikanen, yksi partis ja lukematon määrä sukarapuja.. Kerran sain kutua haavilla kii ja laitoin tuonne poikasaltaaseen, mutta pelkäänpä että sukarapuvauvat sen söivät (muutama suodattimesta pelastettu rapuvauva siis asuu kans siellä nyt..)

Lämpötila meillä on koko ajan 25-26 astetta ilman lämmitintä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”