Kirsikkabarbien kudun kehitys
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Kirsikkabarbien kudun kehitys
Noin 2 viikkoa sitten hankitut kirsikkabarbini(1u,3n) ovat kuteneet tai ainakin tiputelleet munia hajanaisesti akvaariossa lehtien päälle. Kysymys kuuluukin että kuinka kauan kestää että munat kuoriutuvat? ja eikö yleensä kiriskkabarbit sirottele munat yhteen kohtaan eikä minne sattuu? 

-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Re: Kirsikkabarbien kudun kehitys
kirsikkabarbien poikaset kuoriutuvat n.vuorokauden sisällä (lämpötila 25-27C)
50l-karanteeni,42l-rapula ja 250litran seura-allas
-
- Starting Member
jees poks! eli nyt voin todeta että munat ei kuoriutunu vaan joku rontti söi ne...liekkö nuolimonnit syyllisiä
Meilläkin kutua viskotaan lähes päivittäin, mutta vain muutaman poikasen olen bongannut altaasta mutta en ole talteen ehtinyt napata.. Aika hyviä ovat piilottelemaan soran ja kasvien seassa.
Aika usein nuo menee itse syömään kutunsa
Aika usein nuo menee itse syömään kutunsa

Meillä kirsikkabarbit ovat innokkaita kutupuuhissa mutta yhtään poikasta en vielä ole nähnyt. kutu tulee vissii syötyä samantien seura-akvaariossa.
-
- Starting Member
Näköjään tulee syötyä, sillä nuo munat häviää saman tien..sniff.. ehin jo olla niin mielissää että tulis pikku barbeja mutta eikai sitte 

-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Olen ajatellut laittaa meidän kutuintoiset kirsikat 20 litraiseen faunaboxiin jos saisi vähän jälkikasvua kun ei sitä tuolla akvassa näytä tulevan. Riittääkö lämmitin vai pitääkö olla myös suodatin? Sitten joku verkkoviritelmä pohjalle etteivät syö kutua? Olen lukenut että lämpötilaksi 28 olisi hyvä. Apuja ja kommentteja kokeneilta kaivataan 

Itse kudetin kirsikoita 30 litran akvaariossa. Pienin eheimin suodatin pyöritti vettä, mutta virtaus ei ollut kova koska ympärillä oli sukkahousuviritelmä suojaamassa tulevia poikasia. Lämmitintä ei ollut, mutta vesi pysyi silti n. 25 asteisena. Koiras asusti yksinään altaassa pari päivää ja parin päivän päästä laitoin illalla pulskan naaraan altaaseen. Silloin ei vielä tapahtunut mitään, naaras vain tutki allasta. Aamulla sitten olikin kunnon kuturalli menossa
En sytyttänyt altaaseen valoja missään vaiheessa, ja pyydystin kalat pois kun eivät enää olleet kutupuuhissa.
Sen jälkeen kun aikuiset olivat poissa niin uskalsin laittaa valot päälle, ja huomasin että pohja oli täynnä kutupalleroja
Sisustuksena ei ollut siis muutakuin iso pusikko karvalehteä kiven avulla ankkuroituna pohjaan. Ei pohjamateriaalia (tämä helpotti todella paljon pohjan pitämistä puhtaana myöhemmin). Eikä mitään verkkoviritelmääkään ollut, vanhemmat eivät vain löytäneet kutua pohjalta kun altaassa ei ollut valoja.
Seuraavana aamuna/päivänä poikaset alkoivat kuoriutua

Sen jälkeen kun aikuiset olivat poissa niin uskalsin laittaa valot päälle, ja huomasin että pohja oli täynnä kutupalleroja

Sisustuksena ei ollut siis muutakuin iso pusikko karvalehteä kiven avulla ankkuroituna pohjaan. Ei pohjamateriaalia (tämä helpotti todella paljon pohjan pitämistä puhtaana myöhemmin). Eikä mitään verkkoviritelmääkään ollut, vanhemmat eivät vain löytäneet kutua pohjalta kun altaassa ei ollut valoja.

Seuraavana aamuna/päivänä poikaset alkoivat kuoriutua

Karvalehtipusikkoon käyvät säännöllisesti kutemassa, mutta jos "vanhemmat" itse eivät kutuaan ehdi syömään, joku kanssa-asukeista käy maistiaisilla.. Kaikkiaan akvaariossa tällä hetkellä 20 kirsikkaa + tuo pieni poikanen, yksi partis ja lukematon määrä sukarapuja.. Kerran sain kutua haavilla kii ja laitoin tuonne poikasaltaaseen, mutta pelkäänpä että sukarapuvauvat sen söivät (muutama suodattimesta pelastettu rapuvauva siis asuu kans siellä nyt..)
Lämpötila meillä on koko ajan 25-26 astetta ilman lämmitintä.