Agressiivinen kuparitetra

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Venla97
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Agressiivinen kuparitetra

Viesti Kirjoittaja Venla97 »

Minulla on siis 160l:ssa 9kpl kuparitetroja ja 16kpl neontetroja (kaupassa suositeltiin, että kuparitetrojen parvi on pienempi). Ongelmaksi on nyt muodostunut yksi erittäin agressiivinen kupariuros. Se jahtaa jatkuvasti muita uroksia ja naaraita, siis ihan koko ajan. Jos ei aja takaa niin värisee vieressä. Sukupuolijakauma on omien tunnistusteni mukaan 4u+5n. Yksi pieni uros löytyi aamulla kuolleena (luulin ensin neontetraksi, kun oli ihan väritön). Akvaariossa on tuuheahko pusikko intianvesitähdikkiä/karvalehteä sekä kantoja mihin piiloutua. Tilanne on nyt se, että kaikki naaraat ovat piiloissa yhtä lukuunottamatta (antaa huutia takaisin), samoin muut urokset lymyilevät värittöminä pohjan tuntumassa. Tulevat kyllä heti kaikki syömään, mutta piiloutuvat heti kun "jahti" alkaa.
Neontetraparvikin piileskele takakulmassa minne kupariuros tekee sitten täsmäiskuja jahdaten hetken jotain takaa. Myös imumonni joutui tulilinjalle ja yksi kuparimonninen sai huutia [}:)]

Mitäs tuon kanssa sitten kannattaisi tehdä? Haulla löysin, että parvea kannattaisi kasvattaa (lisätä naaraita). Kuinka paljon voin lisätä? Muu kalasto on siis nyt 9 kuparitetraa, 16 neontetraa, 8 kuparitetraa ja imumonni.
Harmittaa, kun kaikki kyhjöttävät piilossa paitsi monniset ja tyranni. Aluksi luulin, että se oli ihan viatonta reviirien katsastusta, mutta alkaa vaikuttaa jo hieman ongelmaiselta tämä tilanne. Vai voiko tilanne tasaantua vielä itsestään ilman kalaston muutoksia? Nytkin yksi kuparitetra uros yrittää kyhjöttää värittömänä piilossa, mutta heti tuo kukkoilija hyökkään kimppuun. Kukkoilija on muuten lauman suurikokoisin uros, jos sillä on vaikutusta johonkin.

Luin, että kuparit saattavat olla vilkkaampia/agressiivisempia, mutta onko ne kaikki tuollaisia tyranneja 8O
AnniM
Senior Member
Senior Member

Re: Agressiivinen kuparitetra

Viesti Kirjoittaja AnniM »

Kyllä niillä aikas vauhti oli päällä ainakin mun altaassa, josta syystä päädyinkin luopumaan koko parvesta niin kauniita kuin ne ovatkin. Ei ne toisiaan nirhannut mutta allas oli kaikkea muuta kuin rauhallinen. Ainakin noita tyttöjä kannattaa hommata lisää, hae vaikka joku 5kpl aluksi ja jos näyttää että mahtuu niin sitten lisää?
wiljam_i
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja wiljam_i »

Venla97 kirjoitti:Minulla on siis 160l:ssa 9kpl kuparitetroja ja 16kpl neontetroja (kaupassa suositeltiin, että kuparitetrojen parvi on pienempi). Ongelmaksi on nyt muodostunut yksi erittäin agressiivinen kupariuros.
...
Aluksi luulin, että se oli ihan viatonta reviirien katsastusta, mutta alkaa vaikuttaa jo hieman ongelmaiselta tämä tilanne. Vai voiko tilanne tasaantua vielä itsestään ilman kalaston muutoksia?
...
Luin, että kuparit saattavat olla vilkkaampia/agressiivisempia, mutta onko ne kaikki tuollaisia tyranneja
Minulla yksi kuparitetra on varannut 150 cm leveästä altaasta toisesta päästä noin 60 - 70 cm itselleen ja ilmeisesti tulevalla morsiammelle? Saman kokoluokan tetrat saavat huutia siinä missä kuparitkin. Isommilleen ei kukkoile hän.

Itse olen pyrkinyt rajoittamaan kukkoilua siirtämällä reviirimerkkiä vaihvihkaa =)

Minusta noi kuparit ovat hivenen "kiinnostuneet puskista" ja tarjoamalla selkeästi kaksi eri puskaa, tuota tilannetta voisi yrittää hillitä? Eli tuo agressiivinen uros saisi vahtia omaa puskaansa ja loput sitten asuisivat siinä toisessa. En tiedä auttaako - mutta jos voi kokeilla?

Minulla noi otukset olivat aluksi 100 litrasessa, jossa molemmissa päädyissä kasvillisuutta ja keskellä uimatilaa. Toi johtava uros valkkasi itselleen sen tuuheamman päädyn. Sama tilanne oli tuossa uudessa altaassa, tuuheampaan päähän tuli "Pomon" alue ja toinen pääty jäi lopuille kaloille.

t.w
Venla97
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Venla97 »

Tilanne on nyt hieman tasaantunut.
Asumislähiöt akvassa ovat nyt 3u+5n ja toissessa päässä 1u 8O
Katkoin intianvesitähdikkiä ja vedensuosikkia istuttaen niistä pöheikköä vielä lisää. Yksinäinen uros, kuka ei siis ole se tyranni muttei se pahiten jahdattukaan, asustelee suodattimen päädyssä ajaen sieltä muut pois. Muut eivät myöskään päästä sitä toiseen päähän. Nahistelua tulee jos eri lähiöiden asukkaat kohtaavat keskitilassa (paitsi ruokailun yhteydssä [;)] ).
Tavallaan hassua, kun tuntuu etteivät muut huoli sitä parveen eikä se myöskään itse sinne halua. Kaipa ne sitten voi noinkin asustella. En ainakaan huomaa, että kukaan enään pahemmin kärsisi sillä kaikilla uroksilla on nyt voimakas kuparinväri ja naaraat ovat vihertäviä. Myös lonelyrider hohtaa kuparia.

Taisin siis huolestua suotta/liian aikaisin [:I]
-Tetratar-
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja -Tetratar- »

Onko kuparitetran agressiot sitä luokkaa että lajitoverien tai muiden lajien ulokkeisiin käydään kiinni?
Niin ja ylipäänsäkkin onko tämän lajin reviiri sun muut kähinät rajumpia kuin nyt vaikkapa sitruuna- tai ruusutetrojen?
Elugga
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Elugga »

Ehkä toi parvin lisääminen auttaa ei ainakaan kaikkia sit ehi ajattaa;)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”