Monimetallivalaistuksen aloittaminen

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tepsu
Starting Member
Starting Member

Monimetallivalaistuksen aloittaminen

Viesti Kirjoittaja Tepsu »

600L 200X52X58 (viimeinen korkeus) akvaariossa on tällä hetkellä 2X58W loistelamput ja valaistusaika on 10h. Olen hankkinut Arcadian pendant 3 series (3X150W monimetalli+2X58W loistelamppu) valaiseminen. Kuinkahan valaistus pitäis aloittaa tuolla monimetallilla. Leväinvaasio on varmaan seurauksena jos 10 h monimetallia pistää heti kättelyssä päälle.

Mikä olisi optimaalinen ajastus noille monimetalleille ja loistelampuille ja paljonko niitä pitäisi pitää päällä vuorokaudessa? Toiset taitaa pitää taukoa päivällä toiset eivät? Kumpi on parempi?

Vielä asennuskorkeudesta. Mikä olisi sopiva korkeus? Ovat tällä hetkellä n 25 cm korkudella vedenpinnasta, mutta se on vissiin aivan liian lähellä. Pitää nostaa ennen kuin otan käyttöön.
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Monimetallivalaistuksen aloittaminen

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Ängen oman kysymykseni samaan aiheeseen: kuinka helppoa on itse vaihtaa myymälämonimetallin kiskokiinnitys normaaliin sähköjohtokiinnitykseen? Ja kuinka turvallista tämä on? Vaaditaanko tähän jonkun sortin luvat tai ammattilaisen tarkastus? Kävin tätä eräästä valaisinliikkeestä kyselemässä ja sanoivat olevan sen verran tyyristä ja monimutkaista hommaa, että voisin unohtaa koko jutun. Pitäisi kuulemma käytetystä valaisimesta uusia sisuskaluja aika lailla yms yms... Kuitenkin kuulee tuon tuosta sanottavan miten helppoa ja vaivatonta tämä on. Olisi intressinä hankkia esim. Livalin Power TD roikkumaan altaan päälle, enkä kehtaisi kovin montaa sataa euroa maksaa valmiista johdotuksesta, jos tämän voi itsekkin tehdä.
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Alsshon kirjoitti:Ängen oman kysymykseni samaan aiheeseen: kuinka helppoa on itse vaihtaa myymälämonimetallin kiskokiinnitys normaaliin sähköjohtokiinnitykseen? Ja kuinka turvallista tämä on? Vaaditaanko tähän jonkun sortin luvat tai ammattilaisen tarkastus? Kävin tätä eräästä valaisinliikkeestä kyselemässä ja sanoivat olevan sen verran tyyristä ja monimutkaista hommaa, että voisin unohtaa koko jutun. Pitäisi kuulemma käytetystä valaisimesta uusia sisuskaluja aika lailla yms yms...
Joko siellä on ollut tosi laiskoja tai täysin ammattitaidottomia myyjiä. Livalin kiskoliitännän vaihtaa pistokejohtoon noin vartissa ja työkaluiksi tarvitaan ruuvimeisseli tai kaksi. Olen itse noita vaihdellut muutaman seurattuani ensin vierestä ammattisähkärin tekemää vaihtoa. Luvista tai muusta laillisuudesta en sano mitään, mutta mielestäni valaisimen johdon vaihtaminen ym. pikkutyöt ovat sallittuja kaikille.
Tepsu kirjoitti:600L 200X52X58 (viimeinen korkeus) akvaariossa on tällä hetkellä 2X58W loistelamput ja valaistusaika on 10h. Olen hankkinut Arcadian pendant 3 series (3X150W monimetalli+2X58W loistelamppu) valaiseminen. Kuinkahan valaistus pitäis aloittaa tuolla monimetallilla. Leväinvaasio on varmaan seurauksena jos 10 h monimetallia pistää heti kättelyssä päälle.

Mikä olisi optimaalinen ajastus noille monimetalleille ja loistelampuille ja paljonko niitä pitäisi pitää päällä vuorokaudessa? Toiset taitaa pitää taukoa päivällä toiset eivät? Kumpi on parempi?

Vielä asennuskorkeudesta. Mikä olisi sopiva korkeus? Ovat tällä hetkellä n 25 cm korkudella vedenpinnasta, mutta se on vissiin aivan liian lähellä. Pitää nostaa ennen kuin otan käyttöön.
Omassa altaassa monimetalli (150W, 300l. allas) on päällä 11 tuntia, aamu yhdeksästä ilta kahdeksaan. Valotaukoja olen kokeillut, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta mihinkään. En siis sitä viitsi käyttää, kun sytytys ja sammutus kuitenkin aina rasittavat tekniikkaa. Valaisin on 40 sentin korkeudella, voisi ehkä olla kymmenen senttiä alempana, jos olisi kaksi valaisinta. Nyt valoa täytyy kuitenkin riittää myös altaan päätyihin.

Aloittaa kannattaa vaikka kahdeksalla tunnilla ja siitä lisätä viikottain aina tunti lisää. Erilaisia valotusaikoja kannattaa kokeilla, optimaaliset ajat kasvien ja levien kasvun kannalta ovat usein joka altaassa erilaiset, riippuen mm. lannoituksesta, kasvilajeista ja -määrästä. Mikä toimii toisella, ei välttämättä toimi toisella.
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Koss »

Alsshon kirjoitti:Ängen oman kysymykseni samaan aiheeseen: kuinka helppoa on itse vaihtaa myymälämonimetallin kiskokiinnitys normaaliin sähköjohtokiinnitykseen? Ja kuinka turvallista tämä on?
Jos valaisin on maadoitettu (niin kuin yleensä ovat), on syytä tietää kytkennöstä jotakin. Muuten riskinä on saada sähköisku tai aiheuttaa jopa tulipalo. Vakuutustarkastajakaan tuskin ilahtuisi väärin tehdyistä kytkennöistä onnettomuuden sattuessa.
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Koss kirjoitti:
Alsshon kirjoitti:Ängen oman kysymykseni samaan aiheeseen: kuinka helppoa on itse vaihtaa myymälämonimetallin kiskokiinnitys normaaliin sähköjohtokiinnitykseen? Ja kuinka turvallista tämä on?
Jos valaisin on maadoitettu (niin kuin yleensä ovat), on syytä tietää kytkennöstä jotakin. Muuten riskinä on saada sähköisku tai aiheuttaa jopa tulipalo. Vakuutustarkastajakaan tuskin ilahtuisi väärin tehdyistä kytkennöistä onnettomuuden sattuessa.
Ja koska minä en tiedä sähkötekniikasta oikeastaan mitään, on parempi etsiä joku ammattilainen käsiini :mrgreen: Mutta miten tämä johdon vaihto periaatteessa tapahtuu ja kuinka turvallinen tällainen DIY-vaihto on? Ei sillä että itse menisin noita sorkkimaan, mutta mielenkiinnosta.
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Alsshon kirjoitti: Mutta miten tämä johdon vaihto periaatteessa tapahtuu ja kuinka turvallinen tällainen DIY-vaihto on?
Avataan se adapteri jolla virtakiskoon kytketään, otetaan johdot irti kiinnikkeistään (yleensä ruuveilla kiinni) ja liitetään vaikka sokeripalalla virtajohtoon. Tärkeintä on kytkeä maadoituskaapeli oikein, mikäli sellainen on.
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Koss kirjoitti:
Alsshon kirjoitti: Mutta miten tämä johdon vaihto periaatteessa tapahtuu ja kuinka turvallinen tällainen DIY-vaihto on?
Avataan se adapteri jolla virtakiskoon kytketään, otetaan johdot irti kiinnikkeistään (yleensä ruuveilla kiinni) ja liitetään vaikka sokeripalalla virtajohtoon. Tärkeintä on kytkeä maadoituskaapeli oikein, mikäli sellainen on.
Eli suht yksinkertaista. Ookei. Täytynee etsiä käsiinsä joku jolla on vähän varmuutta tuollaisen tekemiseen ja alkaa sitten uudelleen katselemaan noita myymälävalaisimia. Periaatteessa siis yksinkertaista, mutta hirvittää ajatuskin siitä mitä tuhoja sitä voisi saada aikaan jos väärin menisin noita ruuvaamaan..
NoiR
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NoiR »

Johdon voi myös yleensä vaihtaa avaamalla valaisimen kotelon, irroittamalla virtakiskoliittimen johdot lampun sisäisestä "sokeripalasta" tms. liittimestä ja ruuvaamalla tähän suoraan uuden johdon johtimet kiinni. Maajohdon paikan kanssa tarkkana ja vedonpoistaja hyvin kiinni! Maajohto täytyisi jättää myös pidemmäksi kuin nolla- ja vaihejohtimet, että irtoaa sitten viimeisenä jos vaikka vedonpoistaja pettää...

Taitaa kuulua sähkärille jo nämä hommat lain mukaan, vaikkakin kohtuullisen yksinkertainen toimenpide onkin kyseessä.
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

NoiR kirjoitti: Taitaa kuulua sähkärille jo nämä hommat lain mukaan, vaikkakin kohtuullisen yksinkertainen toimenpide onkin kyseessä.
Näin se taitaa olla. Olen tässä vähän kahden vaiheilla.. Menisinkö helpoimman kautta ja ostaisin koko setin valmiiksi johdotettuna uutena (ja kalliilla) Tamlasta vai pihistäisinkö ja ostaisin kaiken erikseen käytettynä ja vaihdattaisin kiskokiinnityksen johtoon.. Katsotaan mihin ratkaisuihin se joulumieli herkistää :)

Edit: Se vielä on jäänyt kysymättä, että onko yksi tuollainen Livalin PowerTD 70w riittävä 40cm korkean ja 100cm leveän altaan valaisuun? Altaalla korkeutta kärsisi varmasti monimetallien puolesta olla enemmänkin, mutta tuo leveys mietityttää. Tuleekohan turhan hämärät päädyt? Ja kuinka korkealla tuo pitäisi ripustaa, jotta päätyihinkin riittäisi valoa? En kyseistä valaisinta ole tositoiminnassa nähnyt, joten ei ole vielä oikein kuvaa tuosta valokeilan laajuudesta ja voimakkuudesta. Kokeilleiden kokemuksia?
wiljam_i
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja wiljam_i »

-riff- kirjoitti:
Tepsu kirjoitti: Vielä asennuskorkeudesta. Mikä olisi sopiva korkeus? Ovat tällä hetkellä n 25 cm korkudella vedenpinnasta, mutta se on vissiin aivan liian lähellä. Pitää nostaa ennen kuin otan käyttöön.
Omassa altaassa monimetalli (150W, 300l. allas) on päällä 11 tuntia, aamu yhdeksästä ilta kahdeksaan.
Moi

Miten hyvin tuollainen 150W "hehku" riittää 150 cm leveälle ja noin 50cm syvälle altaalle? Pitäisikö tuonne ujuttaa 2x 150W monimetallit, vai pääseekö tuolla yhdellä alkuun? Keskelle ja riittävän ylös? :roll:

t.w
Merri
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Merri »

Minä ostaa päräytin pari livalin 70w tuikkua kiskokiinnityksellä. Sähkärituttu vaihtaa niihin tavalliset pistokejohdot ja saas nähdä miltä näyttää [;)]
"I'll rise but I refuse to shine"
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja -riff- »

wiljam_i kirjoitti:Miten hyvin tuollainen 150W "hehku" riittää 150 cm leveälle ja noin 50cm syvälle altaalle? Pitäisikö tuonne ujuttaa 2x 150W monimetallit, vai pääseekö tuolla yhdellä alkuun? Keskelle ja riittävän ylös? :roll:
Yksi 150 wattinen tai kaksi 70 wattista riittää. Kahdesta 150 wattisesta lähtee jo järjetön määrä valoa tuon kokoiseen purkkiin ja tasapainoa voi olla vaikea löytää.

Jos otat 150 wattisen, niin reunoille voi kasvatella vähemmän valoa vaativia kasveja. Mulla on 130 senttiä leveä ja 55 senttiä korkea allas ja 150W riittää oikein hyvin. Kaikki tähän mennessä kokeillut kasvit on kasvaneet komeasti.
Koss
Advanced Member
Advanced Member

wiljam_i kirjoitti:Moi
Miten hyvin tuollainen 150W "hehku" riittää 150 cm leveälle ja noin 50cm syvälle altaalle? Pitäisikö tuonne ujuttaa 2x 150W monimetallit, vai pääseekö tuolla yhdellä alkuun? Keskelle ja riittävän ylös? :roll:
t.w
Mulla oli aikoinaan 450-litraisessa 150cm leveässä ja 60cm korkeassa altaassa 2kpl 150 wattisia ja mielestäni valoa oli riittävästi. Yhdellä olisi jääneet reunat pimeiksi ja joutunut nostamaan valaisimen melko korkealle. Eli mun suositus ois joko 2x70w tai 2x150w.
Alsshon kirjoitti:Edit: Se vielä on jäänyt kysymättä, että onko yksi tuollainen Livalin PowerTD 70w riittävä 40cm korkean ja 100cm leveän altaan valaisuun? Altaalla korkeutta kärsisi varmasti monimetallien puolesta olla enemmänkin, mutta tuo leveys mietityttää. Tuleekohan turhan hämärät päädyt? Ja kuinka korkealla tuo pitäisi ripustaa, jotta päätyihinkin riittäisi valoa? En kyseistä valaisinta ole tositoiminnassa nähnyt, joten ei ole vielä oikein kuvaa tuosta valokeilan laajuudesta ja voimakkuudesta. Kokeilleiden kokemuksia?
Riittää ihan hyvin. Korkeuden näkee itse parhaiten säätämällä, mutta joku 30-40cm vedenpinnasta pitäisi jo riittää valaisemaan päädytkin. Itselläni oli aikoinaan 100x80x70cm kokoisessa akvaariossa yksi 150 wattinen, jolla kasvattelin vaativampiakin kasveja.
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

No nyt on Alsshonkin monimetallisti :mrgreen: Keskiviikkona saatiin katosta roikkumaan 80cm kiskoon kiinnitetty valkoinen Livalin Power TD 70w häikäisysuojaläpillä (valaisin ja kisko ostettu käytettynä harrastajalta, polttimo ja läpät tilattu Tamlasta), ja muuttui altaan ilme kyllä ihan yöstä päiväksi! Tarina jatkui tosin sillä, että avovaimo ei kyennyt tuota katosta roikkuvaa hirvitystä suodattamaan, vaan sovun ja olohuonekelpoisuuden palauttamiseksi piti tehdä jotain. Tänä aamuna kokeilin ottaa häikäsyläpät pois, ja huoneeseen tulevan hajavalon määrä itseasiassa väheni (läpillä sitä piti yrittää vähentää, mutta kävi näköjään toisin). Valaisimen ulkoasu myös parani. Mutta kisko oli myös liikaa avokilleni, joten siitäkin piti päästä. Eikä se kyllä omaakaan silmää laisinkaan miellyttänyt, joten päätin palata vanhaan kysymykseen: uskallanko itse virittää valaisimeen suoran sähköjohtokiinnityksen?

Otin sitten härkää sarvista ja päätin kokeilla. Otin valaisimen pois katosta ja avasin kotelon. Sisällä minua odotti hyvin yksinkertainen sokeripalakiinnitys, johon sain pienellä väkertämisellä (ahtaat paikat, nakkisormet) ängettyä kiskosta irroittamani sähköjohdon. Varmistettuani viiteen kertaan, että olen kytkenyt maan, ja muut johdot oikein, löin kotelon kiinni, ripustin valaisimen ilman kiskoa kattoon, otin sammutuspeitteen viereen odottaen pahinta ja läväytin johdon seinään: Voi'la! Avokki on tyytyväinen, mitään ei räjähtänyt ja rauha akvaarioharrastukseni ja olohuoneen sisutuksen kesken on palannut. Hajavalolle täytyy tosin tehdä vielä jotain, joten tulen varmaan lähitulevaisuudessa rakentamaan jonkinnäköisen häikäisysuojan akvaarion päälle. Siitä lisää jos/kun jotain syntyy. Kuvia tästä sitten joskus.

Alsshon jatkaa valoisan akvaarion ihastelua--->
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”