Artemian kasvatus

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 730
Liittynyt: 11:26, 10.08.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Artemian kasvatus

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

Pari kysymystä aiheesta olisi.

Onko tämä setti hyvä pitkälle aikavälille? Tekstin mukaan se vaatii ilmapumpun toimiakseen, mutta minkä kokoisen? Riittääkö joku ihan pieni? Kuinkakohan kauan tällä setillä pystyy kasvattamaan, kun esim. artemian munia on setissä mukana "yksi annos", mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan...
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
ninuska
Member
Member
Viestit: 466
Liittynyt: 19:50, 10.08.2004
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Artemian kasvatus

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Ei ole moisesta vekottimesta kokemusta. Tuolla keittiön pöydällä kasvaa artemia hillopurkissa [;)] . Ilmastin siinä on ja ja kirjoituspöydän valo lämmönlähteenä. Ja vedessä on merisuolaa, hippunen ruokasoodaa ja artemian munia. Hyvin kasvaa ja kalan poikaset kasvaa kohisten. Kaverini ohjeisti näin ja hyvin on pelittänyt. Ehkä tuollainen valmis setti on siivomman näköinen, mutta ilmankin pärjää.
JPuranen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 218
Liittynyt: 12:06, 24.10.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Artemian kasvatus

Viesti Kirjoittaja JPuranen »

Itse olen joskus noita kasvattanut ihan isossa vesilasissa aivan pikkuisella ilmapumpulla... Tuohan on oikein tuota varten tehty, joten miksipä ei riittäisi?

Jollen väärin muista, niin uivat valoa kohti kun pumpun pysäyttää ja ovat helppo kaapata tiheällä siivilällä pinnasta..
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 730
Liittynyt: 11:26, 10.08.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Artemian kasvatus

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

Kiitoksia kovasti, mulla kun ei ole minkäänlaista kokemusta artemiasta (nimim. googletin kuvankin), niin kaikki apu on tarpeen :D
Eli siis tarvitsen myös lampun?
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
JPuranen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 218
Liittynyt: 12:06, 24.10.2008
Sukupuoli: Mies

Re: Artemian kasvatus

Viesti Kirjoittaja JPuranen »

Jollen tosiaan väärin muista, niin mikä vaan valo kelpaa, ei tarvitse erikseen hankkia (kirjoituspöydän valo tms.)
Hermis
Member
Member
Viestit: 384
Liittynyt: 09:56, 21.07.2006
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Artemian kasvatus

Viesti Kirjoittaja Hermis »

Mä olen kasvattanut artemiaa puolen litran limupullossa. Korkissa on kaksi reikää, joista toisessa menee ilmapumpun letku pullon pohjalle. Toisessa reiässä on letku, jonka kautta ilma pääsee pois pullosta. Tätä letkua olen käyttänyt myös artemian toukkien imemiseen pullosta. Mitään valoa en ole päällä pitänyt, kasvattelut olen tehnyt kylppärissä (mies ei kestä sitä pulputusta).
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Artemian kasvatus

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Hyvin kasvaa ja kalan poikaset kasvaa kohisten.
Minkä valmistajan munia käytät?

Joitakin vuosia taaksepäin esimieheni viljeli lehti- ja kiekkokaloja melkosessa mittakaavassa. Silloin ei suomen rajojen sisäpuolelta saanut munia jotka olisivat kunnolla kuoriutuneet. Ne piti tilata ulkomailta asti. Muistaakseni seran munia isossa purkissa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”