Eri vesiarvojen muuttaminen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Siraya
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Eri vesiarvojen muuttaminen

Viesti Kirjoittaja Siraya »

Olen tässä ihmetellyt ja nettiliikkeistä katsellut erilaisia aineita, joilla voisi muuttaa vesiarvoja. Altaani vesiarvot eivät ole hälyyttävät, mutta joihinkin pitäisi tehdä pientä muutosta. Mm. Kh on 6-10 ja Ph 7,5-7,6. Kh vaikuttaa veden ph arvoihin ja tällä seudulla vesijohtoveden ph on suuri (n.9). Akvaarioni asukeille on Ph:n suositukset 6-8/8,5 mutta parempi olisi saada tuo ph lähemmäs 7 ja tärkeintä kait saada tuo Kh alemmas. Vaikka eikös ne kulje aikalailla käsikädessä. Minulla on akvaariossani kaksi puuta ja paljon kasveja, jos sinne vielä jotain puupalikkaa lisää, niin pitää jotain poistaa, kasveja sopii vielä (minun mielestä, mieheni voi olla eri mieltä). No3 (nitraatti) on 25 eli sitäkin voisi hieman pudottaa. Mut siihen kait auttaa paljon veden vaihto, vaihdan jo nyt useasti vettä (2kertaa viikossa) tietenkin voisin vaihtaa enemmän kerralla ja sillä tavalla koettaa pudottaa nitraatin määrää.

Minkälaisia kokemuksia teillä on seuraavista tuotteista veden arvoihin? Kannattaako edes kokeilla?

Hobby Humin Superaktiv (mm. akvaarion.fi myy tätä) vaikuttaako veden väriin? miten on toiminut?
Easy-Life fluid filter medium (samoin tämä löytyy ed. mainitusta fimasta) miten tämä vaikuttaa?? voiko olla joillekin kaloille/ravuille haitallista? Onko tästä oikeesti mitään hyötyä? Vaikuttaako vesiarvoihin (luulisin että joo.. )

Mitä muita konsteja voisin kokeilla?

Näihinkin varmaan löytyisi vastausta jostain täältä keskuisteluista, mutta en vain löytänyt :?
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Re: Eri vesiarvojen muuttaminen

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Easy-Life fluid filter medium = vedenparannusaine. Itse käytän, tyytyväinen olen ollut.

Jos pH on 7½ luokkaa ja kalastollesi se on ok, niin en lähtisi vängällä sitä muuttelemaan mihinkään. KH pitää tuon pH:n balanssissa, jos lasket KH:ta, pH voi lähteä heittelehtimään - tämä ongelma näillä seuduilla.
HomerXVI
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Eri vesiarvojen muuttaminen

Viesti Kirjoittaja HomerXVI »

Meillä on kans korkea KH 10 ja PH pysyy 7,5-8 mutta olen siihen tyytyväinen koska tuon korkean KH:n takia pysyy mykavasti arvot kohillaan ja sopii hyvin nykyiseen kalastoonkin.Aikaisemmin oli kyllä esim.Romminokkia ja muitakin tetroja,joille pitäis olla alle 7 PH mutta nämä tetrat oli ehkä ainoita kaloja joita ei edes kuollut kuin 1 ainoa kala ja sekin romminokka siirron takia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”