Sukarapujen värin muutos
Valvoja: Moderaattorit
Sukarapujen värin muutos
Siirsin osan sukaravuista lajiakvaariosta kalojen kanssa elämään. Omassa vain sukarapuja sisältävässä akvaariossa värit ovat vaalean punertavia ja osa hyvin vaaleita. Pian siirron jälkeen huomasin kalojen kanssa elävien sukarapujen värimuutoksen, ne ovat todella räiskyvän punaisia. Vesi on kummassakin altaassa samaa. Mistähän värimuutos johtuu? Ruokakin on samaa.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Re: Sukarapujen värin muutos
Vastausta en tiedä, mutta täällä täsmälleen sama homma. Rapu jonka laitoin kala-akvaan muuttui tulipunaiseksi olisiko kuukaudessa parissa, ja mikä parasta, kun palautin sen rapulaan, väri on säilynyt! Pistin kokeeksi lisää rapuja keräämään väriä, nuo haaleat on vähän "tylsiä" verrattuna tuollaiseen tulipunaiseen.
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Vähän sama vika täällä. Tulisukaravuista on valkoinen muuttunut harmaaksi kun ne ovat olleet omppujen kanssa samassa. Pitäisi kokeilla kyllä tuleeko valkoinen takaisin jos ne laittaa pehmeämpään veteen.
Kirsikkasukaravut ovat tulipunaisia punataistelijoiden akvassa, mutta taistojen poikasakvassa samojen rapujen jälkeläiset ovat ihan haaleita.
Mikä niillä oikein on? Haluavatko ne tulla syödyiksi kun tuollalailla värit loistaa?
Kirsikkasukaravut ovat tulipunaisia punataistelijoiden akvassa, mutta taistojen poikasakvassa samojen rapujen jälkeläiset ovat ihan haaleita.
Mikä niillä oikein on? Haluavatko ne tulla syödyiksi kun tuollalailla värit loistaa?

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Miten mahtaa olla valaistus, kasvien määrä ja niiden tuoma hämäryys? Uteliaana kysyn.
Mulla oli kirsikoiden kanssa vajaan viikon mustia neontetroja, joista yhden omin silmin näin eilettäin nappaavan erittäin hyvän värisen poikasen ja mustaneonit sai sitten tänään lähtöpassit. Nyt rapuset ovat jo hiukan enempi esillä, mutta näin vain yhden tosi punaisen, muut oli vaaleampia. Heräsi kysymys, että söikö neonit useampia, niitä punaisia joita oli, vai stressasivatko nuo "petoja". Saapi nähdä, miltä näyttävät kun muutama päivä on kulunut.
Mulla oli kirsikoiden kanssa vajaan viikon mustia neontetroja, joista yhden omin silmin näin eilettäin nappaavan erittäin hyvän värisen poikasen ja mustaneonit sai sitten tänään lähtöpassit. Nyt rapuset ovat jo hiukan enempi esillä, mutta näin vain yhden tosi punaisen, muut oli vaaleampia. Heräsi kysymys, että söikö neonit useampia, niitä punaisia joita oli, vai stressasivatko nuo "petoja". Saapi nähdä, miltä näyttävät kun muutama päivä on kulunut.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Ihan mutuilua, mutta monesti luonnossa kirkkaat värit ovat varoituksia. "Älä syö minua, olen pahanmakuinen, jopa myrkyllinen". Voisiko ravun värin kirkastuminen kalojen, siis mahdollisten saalistajien seurassa johtua tästä?
Tosin itselläni platyjen ja mollien seurassa elävien kirsikkasukarapujen värityksestä ei oikein saa tälle tukea. Värejä on huomaamattoman harmaasta kirkkaanpunaiseen. Muutama myös oikein synkän mustanpunainen.
Tosin itselläni platyjen ja mollien seurassa elävien kirsikkasukarapujen värityksestä ei oikein saa tälle tukea. Värejä on huomaamattoman harmaasta kirkkaanpunaiseen. Muutama myös oikein synkän mustanpunainen.
-
- Advanced Member
Tuota varoitusväriä mäkin ajattelin, mutta mulla ihan selkeästi kalat on kiinnostuneita noista kirkkaammista enemmän. Eikös kalastajatkin käytä mitä hienoimpia vieheitä ja uistimia herättämään kalojen ruokahalun
? Että jos se toisille ravuille oliskin varoitus, nii ei oikein sovi, että saaliseläin petojen lasnäollessa oikein näkyvästi helottaisi, olis yleensä luonnon luomusten vastakohta. ja kyllä muutoin, jos ravut stressaa, ne heittäytyy värittömiksi, suojakeino sekin, aivan kuin kalatkin.
Kyllä mulla ne tetrat taisi jonkun kirkkaamman pistää poskeensa, grrr, vähemmän niitä on nyt. Mut eiköhän niitä paremman punaisia tulee lisää, tämä ei ole este vaan hidaste.
Mun käsittääkseni ne oikein tummat on jo vanhempia naaraita, niillä on yleensä se raitakin selässä, joka tulee vasta aikuisena, jos on tullakseen.

Kyllä mulla ne tetrat taisi jonkun kirkkaamman pistää poskeensa, grrr, vähemmän niitä on nyt. Mut eiköhän niitä paremman punaisia tulee lisää, tämä ei ole este vaan hidaste.
Mun käsittääkseni ne oikein tummat on jo vanhempia naaraita, niillä on yleensä se raitakin selässä, joka tulee vasta aikuisena, jos on tullakseen.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
- Junior Member
Mä ostin tässä eilen vihersukarapuja. Tyttönen on muuten kantavana! Mutta kyseinen on muuttunut ruskeaksi.

Onko se haitaksi?

Onko se haitaksi?
63 l + Miina kissa <33
-
- Elite Member
Eipä tuo ole mitenkään haitallista, nuo vihersukaravut voi olla melkein minkä värisiä vaan melkein. Itellä löytyy ruskeita, läpikuultavia, vihertäviä, lisäksi nuo voi olla myös sinisiä ja punasiakii.Henriikka_ kirjoitti:Mä ostin tässä eilen vihersukarapuja. Tyttönen on muuten kantavana! Mutta kyseinen on muuttunut ruskeaksi.![]()
Onko se haitaksi?
Tuliikii tässä mieleen, että onko mahdollista että nuo vihersukaravut vaihtaa väritystään ympäristön mukaan? Miula on tuolla 40L akvaariossa noita vihersukarapuja ja siinä akvassa on pohjalla mustaa sekä ruskeaa hiekkaa sekasin ja oon huomannu että muutamalla vihersukaravulla on muuten rusehtavan läpikuultava kroppa, mutta selässä on mustia täpliä/raitoja.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAS
No voi pee "bj". Mun sukarapulassa on 20 kappaleen mustaneontetraparvi... Siellä on kyllä hyvin sammalta. Toivossa on hyvä elää, että edes jokunen poikanen säästyisi. Mulla nuo tetrat tosin uivat melkein kaiken aikaa suodattimen virtauksessa, ja hyvin harvoin näen yhtäkään pohjan tuntumassa (missä siis rapujen piilot). Täytyy varuilta syöttää ne oikein hyvin. Tänään kyllä bongasin herra taiston väijyksissä kannon takana. Tai sitten se on siellä tyvenen takia (pinnalla tuulee).
Mun ravut muuttuivat myös tosi punaisiksi heti kun laitoin kaloja sekaan!
Mun ravut muuttuivat myös tosi punaisiksi heti kun laitoin kaloja sekaan!
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
-
- Advanced Member
Kyllä mä uskon, että poikasia myöskin selviää, jos on piiloja. Mulla vain ei käynyt laatuun yhdenkään poikasen menetys, kun mulla on menossa projekti kasvattaa oikein hyvän värisiä kirsikoita. Yritän silleen varjella noita.