Ehdotus vapahtoisesta vuosimaksusta.

Täällä voit keskustella aqua-webin uutisista ja artikkeleista. (Uusien viestien lähettäminen rajoitettu ylläpitoon)

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Ehdotus vapahtoisesta vuosimaksusta.

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Eli ehdotus vapaehtoisesta "ylläpito" vuosimaksusta. Eli tuolla jossakin kävi "Ukko ylijumalan" = sivustojen webmaster ilmi että nykyisten sivustoon olisi lisenssimaksulla softaan saatavana uudempi päivitys ?. Korjatkaa jos olen väärässä. Ehdotankin että itsekukin joka palvelua haluaa käyttää maksaisi vapaaehtoisen ja vapaamarkkamääräisen vuosikäyttömaksun sivuston ylläpitäjälle. Onhan ylläpidosta vaivaa ja työtä, myös väistämättä tulee kulujakin. Omalle työlleen webmaster ei voi laskea mitään mutta niin sanottuihin juokseviin kuluihin. Itse olisin valmis maksamaan toimivasta palvelusta vuositasolla ~ 50-100 mk edellyttäen että rahalle saa vastinetta, esimerkiksi tuo mainitsemani softapäivitys. Katsotaan montako haulikonlaukasta saan tästä ehdotuksestani

Korostankin että tämä on ehdotus ja mielipide tiedustelu ja maksu perustuisi täysin vapaaehtoisuuteen, halusin vain omana mielipiteenäni halukas tietämään haluavatko ihmiset maksaa hyvintoimivasta palvelusta jota voisi myös kehittää ja parantaa. Joten mielipiteitö asiasta

Vaihtoehto nro II. Voiko sivustolle myydä mainoksia ?. Jos voi niin siinäkin olisi paikka ansaita softa rahaa, vai sotiiko mainokset palveluntarjoajan tai webmasterin sääntöjä ja atteita vastaan ?. Lähinnähän mainostapauksissa tulisivat akvaarioliikkeet kysymykseen ns sponsoreina.









-------------------------

Ei järki oo kaikki yhden miehen päässä.
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

sivustoon olisi lisenssimaksulla softaan saatavana uudempi päivitys ?.



Kyseessä oli parempaa palvelintilaa, 'softa' on GPL alainen tuote (=ilmainen).
Tämä ongelma on oikeastaa poistunut siirryttyämme uuteen kotiin (phidji.com),
ainoa häiritsevä juttu on tuo pop-up banneri joka pomppaa kerran silmille.
Senki pystyy välttämään suht helposti jätäämällä eka banneri auki. Uusia ei tule.

Muutenkaan minusta ei olisi kivaa ottaa rahaa keneltäkään 'työstä' jota teen ihan mielelläni. Sitäpaitsi kannatan 'ilmaista' internetin käyttöä (ja softaa... )

Mainostila; en tiedä miten palvelun tarjoja suhtautuu moiseen, itse en siitä tykkää.
Mainokset häiritsee. Joskus kaukana tulevaisuudessa... ehkä.

Softa; kuten jo sanottu, softa on GPL lisenssin alainen eli täysin ilmainen.
Olen itse mukana yhdellä 'kulmalla' kehitystyössä. Pääasiassa Suomeksi kääntäminen.

Päivitys; Tulossa kunhan v4.0 saadaan tuotantokäyttöön. Nykyhetkellä se on vielä
pahasti kesken. Villi veikkaus milloin = 2-6 viikkoa

Tarvittavat MODit (lisä-palikat) pitää saada yhteensopiviksi uuden v4.x rungon kanssa.
Toistaiseksi valmiina on vain 'Active Users' MODi. MODit joita 'me' tarvitaan on;
- Active users (valmis)
- Guestbook (käännös -> v4.x käynnissä)
- Hide E-mail (ei alotettu)
- Poll MOD (ei alotettu)
- Link Manager (työ alkamassa)
- Events Calendar (työ alkamassa)
jne. jne. jne.

Muitakin 'MODeja' voidaan asennella sitä mukaan kun ne saadaan toimimaan...
...kaikkea kivaa löytyy


Siinä jotain mietteitä 'Ukko Yli-Jumalalta'

/sam

mail - sam.salonen@abo.fi
ICQ - #129290278
GSM - +358-40-505 7487
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 1010
Liittynyt: 15:24, 19.06.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pehis »

Vaikka ei kovin suuresta summasta välttämättä ole kysymys, en usko sen olevan kovin toimiva ajatus. Vaikkakin vapaaehtoinen, niin se kummiskin "pelottaa" pois sivustolta potentiaalisia käyttäjiä, eli sisällöntuottajia, mikä tuskin on kenenkään toive. Intternetissähän kaikki pitäisi olla ilmaista, mahdollisimman nopeata ja toimivaa, mikä ei välttämättä ole helposti tehty. Tämän palvelun hintana käyttäjille on pop-uppi, joka ei ainakaan minusta ole liikaa näinkin hyvin toimivasta palvelusta.

Jos/kun tämän suosio rupeaa olemaan atmosfäärisissä mittasuhteissa(), niin silloin jonkin sponsorin saaminen voisi olla helpompaa ja paremman ja nopeamman palvelintilan hankkiminen ajankohtaisempaa(ja luultavasti välttämätöntä käsittämättömän kävijämassan käsittelemiseksi...)

__________________
Luuletko tietäväsi vai tiedätkö luulevasi
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1055
Liittynyt: 10:30, 10.08.2001
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

Vapaa-ehtoista maksua vastaan minulla ei sinänsä ole mitään, siitä vaan... Vapaaehtoisuuten perustuen jättäisin tosin varmaan moisen maksamatta - perusteluja seuraa alla.

Ensinnäkin, jos sille tielle lähdettäisiin, niin Timppa on jo nyt asettanut eräänlaisen "alustavan tason" tuolle summan suuruudelle, eli 50-100. Et varmaan tahallasi, mutta niin siinä kuitenkin käy, heti kun joku summa mainitaan. Korjatkaa, jos olen väärässä nykynuorten taskurahojen määrästä, mutta tuommoinen summa on monelle 13v akvaristille liikaa. Osahan tämän palstan porukasta on vielä tuossa iässä, jolloin rahat uuteen suodattimeenkin (esim.) on vanhempien lompakossa.

Kun vielä suomalainen ajattelutapa tunnetaan, niin siinä saa olla aika vahva itsetunto, että uskaltaa sitten maksaa esim. viitosen, jos uskoo muiden maksavan 50. Tämä kun on se "mitä elefantti ajattelee minusta" maailma....

Toiseksi, Sam on ymmärtääkseni lähtenyt tätä palstaa pyörittämään ihan vapaaehtoisesti. Uudelle akvakeskustelupalstalle oli tilausta (semmoisistahan on puhuttu siellä täällä viimeaikoina) ja hän sattui olemaan henkilö, jolla oli käytettävissään tieto, keinot ja kiinnostusta senmmoisen toteuttamiseen. Mikäs sen hauskempaa kuin saada tilaisuus yhdistää kaksi kiinnostuksen kohdetta: akva ja ATK? Sitäpaitsi, jos halutaan jotenkin linkittää tämä homma rahallisiin juttuihin, niin ei tämä tämmöinen mitenkään huonolta CV:ssä näytä...

Kolmanneksi, useimmat meistä maksavat tämän palstan käytöstä jo epäsuorasti, puhelin-/ISP-laskujen välityksellä. Ilman näitä aktiivisia käyttäjiä ei tämäkään palsta olisi oikeastaan mitään.

Huomattavaa on myös, että moni tämmöistä vapaaehtoisuuteen perustuvaa toimintaa harjoittava saa lisää pontta puuhasteluunsa kanssasuffailijoiden rakentavasta palautteesta. Erityisesti niistä kiitoksista. Fan-fiction juttujen lukijana (kirjoittajanakin joskus kenties?) olen varsin tietoinen tästä.

Olen samaa mieltä Samin kanssa siitä, että mainokset vain häiritsevät. Sitäpaitsi sehän on tutkittu juttu, että netin käyttäjät oppivat myös hyvin nopeasti filtteroimaan mainokset tajunnastaan, eli se siitä tehokkuudesta. Tietysti jos jonkun siitä huolimatta saatte narratuksi, niin.... Mutta ei sitten sitä mainosfloattia tuohon ruudun keskelle, please.

Itse tyydyn vapaaehtoista maksua mieluummin toimimaan vaaehtoisena betalukijana koodin osalta, niin paljon kuin vain aikani siihen riittää (Joo, sori Sam, just nyt ei tuota aikaa vain tahdo löytyä... Yritän, yritän! )



-- Nature does not care whether the hunter slay the beast or the beast the hunter. She will make good compost of them both, and her ends are prospered whichever succeeds. --
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

(Joo, sori Sam, just nyt ei tuota aikaa vain tahdo löytyä... Yritän, yritän! )

älä hätäile... kuten varmaan huoamsit keksi-ongelm on ratkaistu
joten ei tarvetta plärätä sitä 'pätkää' jota sulle lähetin aikoinaan.

Kunhan v4.x saadaan tuotantokäyttöön niin...
btw. tällä hetkellä ajetaan v3.3.03 (jos nyt joku olisi kiinnostunut )


/sam

mail - sam.salonen@abo.fi
ICQ - #129290278
GSM - +358-40-505 7487
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1055
Liittynyt: 10:30, 10.08.2001
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

joten ei tarvetta plärätä sitä 'pätkää' jota sulle lähetin aikoinaan.
Ai jaa, että se oli "pätkä"..... *sarkastinen hymy*



-- Nature does not care whether the hunter slay the beast or the beast the hunter. She will make good compost of them both, and her ends are prospered whichever succeeds. --
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Ai jaa, että se oli "pätkä"..... *sarkastinen hymy*

Hmmmm... pitäisikö ymmärtää tuosta että 'pätkä' olikin 'pitkä-pätkä'?
Tämän forumin 'pätkät', yhteensä ~100kpl. vievät tilaa n. 2Mb.
Tämä siis pelkkää ascii-tekstiä. Ei mikään ihan pieni systeemi kylläkään ole.
Keski-pituus 'pätkissä' taitaa olla siinä 500 riviä koodia.

Tuossa tulevassa v4.0:ssa kielen määräävät ns. Lang-tiedostot ovat ~2500 riviä
pitkiä *huh*, siinä on kiva homma kääntää onneksi se on jo hoidettu...
Jäljellä on enää tarvittavien MODien kääntötyö (~100-200 riviä/kpl).

/sam

mail - sam.salonen@abo.fi
ICQ - #129290278
GSM - +358-40-505 7487
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1055
Liittynyt: 10:30, 10.08.2001
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

Hmmmm... pitäisikö ymmärtää tuosta että 'pätkä' olikin 'pitkä-pätkä'?
Kunhan virnuilin, olen pahempiakin nähnyt.... Sekä pituuden, että kommenttien puutteen osalta.... *lisää virnistelyä*

Ihan kivan kokoinen koodimassa tuo kyllä on. Onneksi ei ole tällä kertaa minun ylläpidettävänä.... *huokaisee tyyväisenä*

Nyt taidetaan muuten taas vaihteeksi eksyä aiheesta...



-- Nature does not care whether the hunter slay the beast or the beast the hunter. She will make good compost of them both, and her ends are prospered whichever succeeds. --


Muokattu - Cory on 02/10/2001 14:04:25
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Kunhan virnuilin, olen pahempiakin nähnyt.... Sekä pituuden, että kommenttien puutteen osalta.... *lisää virnistelyä*

Olihan siinä ainakin 2 kommenttia
Ihan kivan kokoinen koodimassa tuo kyllä on. Onneksi ei ole tällä kertaa minun ylläpidettävänä.... *huokaisee tyyväisenä*



Onneksi tätä systeemiä on jokunen tuhat ihmistä kehittelemässä...
Nyt taidetaan muuten taas vaihteeksi eksyä aiheesta...



Se on tainnut muodostua jo tavaksi...


/sam

mail - sam.salonen@abo.fi
ICQ - #129290278
GSM - +358-40-505 7487
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Yritin kirjoittaa tuon alkuperäisen "vapaaehtoinen vuosimaksu" rakentavassa hengessä palvelun parantamisen puolesta, enkä ole sitä sillälailla tarkoittanutkaan että kaikki käyttäjät maksaisivat, vaan ne jotka haluavat parempaa palvelua jos sitä olisi "pikkurahalla" saatavana. En tarkoita että nuoriso joka surffaa ja tietoa webistä hakee maksaisikaan mitään mutta nonella aikuisella on ylimääräistä rahaa jos nyt haluaa vapaaehtoisesti vaikkapa "pari tuoppia väliin jättää." tuo markkamäärä jonka mainitsin oli tarkoitettu minun henkilökohtaiseksi panokseksi eli itse olisin valmis sen maksamaan koska tykkään käyttää palvelua joka toimii ja jossa viihtyy.

Mutta tästä tuli niin monta niskalaukausta että olen seuraavan kuukauden ainakin puolivainaa



-------------------------

Ei järki oo kaikki yhden miehen päässä.
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Voin minä sulle lähettää tilinumeroni jos sun olotila siitä paranee

Idea oli kyllä kaunis, en minä sitä sano. Kiitoksia siitä!




/sam

mail - sam.salonen@abo.fi
ICQ - #129290278
GSM - +358-40-505 7487
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1055
Liittynyt: 10:30, 10.08.2001
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

Olihan siinä ainakin 2 kommenttia


Just joo.... *voihkaisee ja painaa pään käsiin toivottomana....*

Se on tainnut muodostua jo tavaksi...


Niinhän siinä on tainnut käydä. Ja tässä minä yritin pitää kiinni järjestelmällisen henkilön imagostani.....



-- Nature does not care whether the hunter slay the beast or the beast the hunter. She will make good compost of them both, and her ends are prospered whichever succeeds. --
Tartaros
Starting Member
Starting Member
Viestit: 46
Liittynyt: 00:32, 27.06.2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tartaros »

Eli ehdotus vapaehtoisesta "ylläpito" vuosimaksusta.

Mieluummin ei. Maksu on kätevä tapa karkoittaa satunnaiset käviät, vapaaseen tiedonvälitykseen uskovat ja nuoret.
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1234
Liittynyt: 18:22, 21.06.2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Minusta kyllä maksu olisi kätevä tapa erottaa jyvät akanoista. Viimeaikoina on ainakin Suomi24-sivuilla ollut niin paljon häiriköitä, etten taida kohta enää viitsiä käydä siellä. Kunpa vain nämä sivut saataisiin toimimaan vilkkaammin. Olisin aivan valmis maksamaan ainakin satasen vuodessa vilkkaasti toimivista ja valvotuista akvaariosivuista!
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Minusta kyllä maksu olisi kätevä tapa erottaa jyvät akanoista. Viimeaikoina on ainakin Suomi24-sivuilla ollut niin paljon häiriköitä, etten taida kohta enää viitsiä käydä siellä. Kunpa vain nämä sivut saataisiin toimimaan vilkkaammin. Olisin aivan valmis maksamaan ainakin satasen vuodessa vilkkaasti toimivista ja valvotuista akvaariosivuista!

Älä Tiitu hätäile. Ukko ylijumalalla = Sam = webmaster on suunnitteilla sivujen siirto uudelle paremmalle maksulliselle palvelimelle. Olemme keskustelleet rahoituksesta joka pyritään tekemään mitäsuurimmalla todennäköisyydellä mainostuloilla eli käyttäjät saisivat silloin jonkin mainosbannerin/bannereita "ilokseen."

Tuo minun ehdottamani "vapaehtoinen vuosimaksu" ei ottanut tuulta purjeisiin.

Mutta Sam varmasti tiedoittaa asiasta kun se on ajankohtainen. Asia ei järjesty hetkessä.





-------------------------
I know you don't have any idea what I'm talking about. It's okay. You will.
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1234
Liittynyt: 18:22, 21.06.2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Ok. Kuulostaa hyvältä.

"Ei oo niinku kaikki tyhmyys sillee yhen miehen päässä."
fish
Starting Member
Starting Member
Viestit: 9
Liittynyt: 14:52, 29.10.2001
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja fish »

Olen Tiitun kanssa samaa mieltä. Mielelläni maksan jonkun summan (esim. Timpan mainitsema oli ihan kohtuullinen) siitä ilosta, että pääsen käyttämään toimivia akvaariosivuja.

Kiitos vain Sam näistä sivuista. Niissä ei ole kuin yksi haittapuoli : niihin jää kiikkiin!!!

Jostain syystä tänäiltana on kone herjannut useampaan otteeseen, että contains no data try again leiter yms.
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 1010
Liittynyt: 15:24, 19.06.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pehis »

Olen Tiitun kanssa samaa mieltä. Mielelläni maksan jonkun summan (esim. Timpan mainitsema oli ihan kohtuullinen) siitä ilosta, että pääsen käyttämään toimivia akvaariosivuja.



Ei tartte, maksaja on löytynyt jo...
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?p=363

__________________
Luuletko tietäväsi vai tiedätkö luulevasi
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2535
Liittynyt: 05:37, 17.06.2001
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Olen Tiitun kanssa samaa mieltä. Mielelläni maksan jonkun summan (esim. Timpan mainitsema oli ihan kohtuullinen) siitä ilosta, että pääsen käyttämään toimivia akvaariosivuja.



Mukavaa kuulla että en ole töitä tehnyt turhaan , mutta maksuihin ei siis ole tarvetta. Homma on hoidossa ja uuteen "kotiin" muuttaminen on edessä piakkoin, tarkoittaa kuukauden sisällä (ennen 1.12.2001).

Vielä on joitain järjestelyjä tekemättä asian tiimoilta mutta siirtyminen tapahtunee ennen joulukuun alkua.

Kärsimysten aika on siis vihdoin loppumassa , sattumoisin sain tänään juuri postia phidjiltä, (nykyinen palveluntarjoja), jossa he ilmoittivat että ilmainen palvelu tullaan lakkauttamaan ja kaikki phidjin palveut muuttuvat maksullisiksi .

Tämä ei onneksi meitä kovinkaan paljon haittaa, sillä siirtyminen pois phidjiltä oli jo varmistunut.
Kiitos vain Sam näistä sivuista. Niissä ei ole kuin yksi haittapuoli : niihin jää kiikkiin!!!

Ole hyvä vaan , tuosta kiikkiin jäämisestä Pehis kirjoittikin aikoinaan hyvän "esimerkin"...

--snip--

Se alkoi vain viattomasta pikavisiitistä, mutta ennenkuin huomasinkaan, vietin siellä enemmän ja enemmän aikaa. Homma alkoi todellakin luisua käsistä, ainut mitä pystyin enää ajattelemaan oli aqua-web; onkohan tullut uusia postauksia, joko minun juttuuni on vastattu. Aloin melkein asua siellä.

Lopulta en enää saanut kunnolla nukuttua, koulu kärsi, ystävyyssuhteet karisivat, tyttöystäväni ei enää ollut tuntea minua ja lopulta jättikin minut. Ajauduin umpikujaan.

Mutta sitten löysin pelastuksen ja sain itseäni niskasta kiinni uusien ystävieni Juhannuslaisten avustuksella. Viimeinen irtautuminen tapahtui kun yhdessä uusien ystävieni kanssa veimme tietokoneeni pihalle, hakkasimme sen kirveellä palasiksi samalla vannoen Juhannuslaisten pelastavaan nimeen!

- Otteita dokumenttiohjelmasta HOT 2.6.2002, aiheena "[ AQUA - WEB ] Nuoren akvaristin nousu ja tuho"

--snip--
Jostain syystä tänäiltana on kone herjannut useampaan otteeseen, että contains no data try again leiter yms.

Taakse jääviä ongelmia kunhan siirtyminen on hoidettu... yrittäkää kestää vielä vähän aikaa... *pliis ja thanks!*


- Varaudu tulooni varsinkin silloin kun et odota minua! -
Gandalf
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Uutisaiheet, artikkelit ja kommentit”