Sukaravuista

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Vampyyri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 174
Liittynyt: 21:40, 24.11.2007
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen

Sukaravuista

Viesti Kirjoittaja Vampyyri »

1.Sopisiko minun akvaariooni 13 neontetran, 8 kirsikkabarbin ja partiksen lisäksi jotain sukarapuja?

Akvaarion koko: 100 litraa
Lämpötila: 24-26
pH: noin 6-7
GH: 4-7
NO2: 0mg/l
NO3: noin 10 mg/l
KH: heittelehtii siinä 6 paikkeilla

2.Onko joku sukarapu laji muita "helpompi"? Mikä laji minulle sopisi?
3. Mitä ne syövät? Syövätkö kasveja?
4. Montako yksilöä olisi hyvä olla?
5. Kiipeävätkö ulos akvaariosta?
6. Liikkuvatko pohjalla, kiipeilevätkö, uivatko?
7. Minkä kokoisiksi kasvavat?
8. Lisääntyvätkö helposti?

:)
Jokainen katse voi olla viimeinen, jokainen hyvästijättö ikuinen. Rakasta, sillä huomenna voi olla liian myöhäistä.
tiinu
Member
Member
Viestit: 368
Liittynyt: 17:20, 03.05.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Sukaravuista

Viesti Kirjoittaja tiinu »

Kirsikka- ja vihersukaravut niitä yleisimpiä ja helpoimpia hoidokkeja taitavat olla. Sukaravut eivät kasveja mutustele, ruoaksi kelpaa aikalailla samat jutut kuin kaloille. Itse annan mm. pohjatabletteja ja Hikarin rakeita. Ei ole kovin paljoa väliä montako rapua aluksi ottaa, itse taisin aloittaa kymmenellä ja nyt niitä on, no, hyvin paljon enemmän. Eli lisääntyvät kyllä helposti.

Sukaset kuulemma kiipeilevät ulos akvaariosta jos sopivasti jotakin pitkin pääsevät, mutta itse en ole tätä todistanut. Useimmiten kirsikkani hilluvat kasvien seassa, hipsivät pohjalla tai roikkuvat vaikka pintakasvista. Osaavat ne veden varassakin suhailla. Kokoa näille ei kovin paljoa tule, pari senttiä ehkä.

Mielestäni voisit ottaa rapusia tuonne, kunhan löytyy kasvitiheikköjä jossa pienemmät poikaset mahdollisesti kasvavat suupala -kokovaiheen ohi. ;)
Vampyyri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 174
Liittynyt: 21:40, 24.11.2007
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen

Re: Sukaravuista

Viesti Kirjoittaja Vampyyri »

Kiitos :)

Vielä muutama kysymys:
9. Ovatko sukaravut päivä- vai yöaktiivisia?
10. Paljonko maksavat?
11. Mistä helpoin hankkia?
12. Voiko eri lajeja pitää samassa altaassa?
13. Risteytyvätkö eri lajit keskenään?
Jokainen katse voi olla viimeinen, jokainen hyvästijättö ikuinen. Rakasta, sillä huomenna voi olla liian myöhäistä.
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 11:34, 27.01.2008
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sukaravuista

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

9. vaikuttavat päiväaktiivisilta tämän parin viikon kokemuksen jälkeen.
10. Eläinkaupoissa muutaman euron kappale hieman lajista kai riippuen, harrastajilla ryhmähinnoissa noin 50 senttiä kappale. Tulisukaravut yleensä hinnakkaampia, olen huomannut.
11. Akvaarioseurojen huutokaupoista tai vaikka AW:n kautta toisilta harrastajilta.
12. Voi pitää.
13. Jotkut lajit risteytyvät. Jossain topicissa oli sellaiseen linkii, mutta en nyt löydä sitä...
tiinu
Member
Member
Viestit: 368
Liittynyt: 17:20, 03.05.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Sukaravuista

Viesti Kirjoittaja tiinu »

Niin, tuo risteytyminen täytyy sitten ottaa huomioon jos samaan altaaseen eri rapuja laittaa. Ei kauhean kiva jos siellä sitten vilistää sekamelska sekoituksia.
Vampyyri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 174
Liittynyt: 21:40, 24.11.2007
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen

Re: Sukaravuista

Viesti Kirjoittaja Vampyyri »

Lisää kysymyksiä:

14. Onko väliä kuinka paljon koiraita on suhteessa naaraisiin?
15. Miten sukupuolet erottaa toisistaan?
Jokainen katse voi olla viimeinen, jokainen hyvästijättö ikuinen. Rakasta, sillä huomenna voi olla liian myöhäistä.
marianne*
Junior Member
Junior Member
Viestit: 164
Liittynyt: 19:32, 29.08.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaustinen

Re: Sukaravuista

Viesti Kirjoittaja marianne* »

Ei ole väliä koiraiden ja naaraiden määrällä. Olishan se varmaan "kiva" jos naaraita olisi enemmän mutta eipä siihen paljoa voi vaikuttaa itse.

Urokset on (puhun nyt viher- ja kirsikkasukista) lyhempiä ja haaleampia, ne naaraat tunnistaa myös siitä kun kanniskelevat munasia mukanaan. :D

Kannattaa tosiaan laittaa altaaseen jotain tiheää kasvia, esim riccia, kilpukka ja pistia oikein tiheänä kasvustona antaa mukavan suojan aivan pienimmille rapusille. Omani kasvavat paljon myös sisäsuodattimien sisällä, on melko isojakin rapuja sieltä löytynyt. :o Kiva varmaan asustaa siellä kun vesi on hapekasta ja ruokaa aina tarjolla. Hah.

Tietääkseni ei viher-ja kirsikkasukat risteydy keskenään? Ainakin omassa altaassa ei ole mutantteja näkynyt ja tosi kirkkaanvärisiä on kirsikat, ja vihersukat hailakan vihreinä pysynyt.

Omasta altaasta ei ole hyppineet ulos kuin kalojen hätistämänä. 3 rapusta tähän mennessä tehnyt itsarin :( ja rapuja ollut ehkä puolisen vuotta..
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 11:34, 27.01.2008
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sukaravuista

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Jeps, katoin taulukkoa, kirsikat ja vihreät ei välitä risteytyä. Mä en tosiaan haulla löytäny topiccia, jossa ois ollu risteytystaulukko. Silloin tuli se hukkaamisen pelossa kopioitua itselle Word-muotoon. Se on kuitenkin sellainen, etten saa sitä tähän järkevän näköisesti, joten en voi sen enempää valitettavasti auttaa. Laittakaa joku se linkki tänne (tai vaikka omaksi infokseen), kun tämmönen mun kaltanen tonttu pyörii täällä :mrgreen:
Liutti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 17:34, 30.04.2007
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sukaravuista

Viesti Kirjoittaja Liutti »

Mäkin olen nyt harkinnut altaaseeni sukarapuja, varmaan kirsikoita.

Arvot kunnossa, 98l allas, kalastona tällä hetkellä kirsikkabarbeja, partamonni, muutama kuparimonninen ja verkkonuoliainen. Monniset ja nuoliainen mietityttävät eniten. Syövätkö ne rapuja, tai pikemminkin niiden poikasia? :/
Lisäksi mietityttää, kun altaassa on sorapohja. Onko se kuinka vaikea lapota jos pohjalla on rapuja?

En sitten halua valituksia verkkonuoliaisesta.. TIEDÄN, että se on parvi-/ryhmäkala, ja että se on ihan liian pienessä akvassa, mutta ostettiin se ~5 vuotta sitten jolloin sitä meille suositeltiin kaupassa. Eikä siitä enää haluata luopua, on sen verran pitkään tuolla ollut.
Kotoa löytyy 100l akvaario, kaksi koiraa, kasa lihansyöjäkasveja, jättiläistuhatjalkainen ja kasa maakotiloita.
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 11:34, 27.01.2008
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sukaravuista

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Poikaset saattaisivat päätyä kirsikoiden ja nuoliaisten välipalaksi, ellei tiuhaa piilopusikkkoa ole. En tiedä, kun kokemusta ei noista yhdistelmistä ole. Mulla sukaravut hengailee vähän siellä sun täällä, ja mulla ne ainakin siivouksen ajaksi katoaa jonnekin (112 litraa, hiekkapohja, pöpelikköä ja rapuja vain noin viisi).
Liutti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 17:34, 30.04.2007
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sukaravuista

Viesti Kirjoittaja Liutti »

No mä taidan kokeilla ensin muutamaa rapua ja jos muut asukit eivät mitään sano, niin sitten lisää. :) Tms.

Nuoliaiseni on kuitenkin sen verran rauhallinen, ja ollut aina aika ystävällinen kaikille kaloille, että uskon että se pärjäisi.. ehkä.. ihan hyvin rapujenkin kanssa. Piilopaikkoja on aika hyvin. n_n
Kirsikoita tosin ei ole montaa tällä hetkellä, että en tiedä vaihdanko lajia vai otanko noita lisää. On kyllä sen verran kivan näkösiä, että saatan ottaa lisää.
Kotoa löytyy 100l akvaario, kaksi koiraa, kasa lihansyöjäkasveja, jättiläistuhatjalkainen ja kasa maakotiloita.
Vampyyri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 174
Liittynyt: 21:40, 24.11.2007
Akvaarioseurat: -
Sukupuoli: Nainen

Re: Sukaravuista

Viesti Kirjoittaja Vampyyri »

Kiva bongata täällä saman ikäisiä (14 minäkin) :).

Minua ovatkin mietityttäneet nuo kirsikkabarbit, kun vaikuttavat sellaisilta ahmateilta. Pitenee siis kasvattaa jotain pusikkoa tuonne, kunhan saan hankittua kunnon valaisimen... Onkohan jaavansammalesta mahdollisuuksia saada sopivaa piiloa sukaravuille?

Synnyttävätkö sukaravut eläviä poikasia?
Jokainen katse voi olla viimeinen, jokainen hyvästijättö ikuinen. Rakasta, sillä huomenna voi olla liian myöhäistä.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Sukaravuista

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Ei synnytä, vaan naaraat kanta mäti munia pyrstönsä alla kuukauden jonka jälkeen mätimunista kuoriutuu poikasia. :)
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1400
Liittynyt: 22:32, 24.03.2008
Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Paikkakunta: Oulu

Re: Sukaravuista

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Minulla oli yhdessä välissä Kirsikkabarbit ja Kirsikkasukaravut samassa altaassa (98l). Eivät barbit hätistelleet rapuja. Barbeja oli altaassa 10kpl. Ravuille oli kyllä piiloja runsaasti, että voihan se olla että barbit ei huomanneet rapuja. :)
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Psogu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 114
Liittynyt: 16:14, 03.03.2008
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Sukaravuista

Viesti Kirjoittaja Psogu »

Vampyyri kirjoitti:Onkohan jaavansammalesta mahdollisuuksia saada sopivaa piiloa sukaravuille?
Kyllä jaavansammalpuskakin käy sukarapuhautomona. :) En vaan osaa sanoa, että piteleekö se niitä kirsikkabarbeja, jos oikein rupeevat herkuttelemaan.
Blessed are they who can laugh at themselves for they shall never cease to be amused.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Re: Sukaravuista

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Miss_Molton kirjoitti:Jeps, katoin taulukkoa, kirsikat ja vihreät ei välitä risteytyä. Mä en tosiaan haulla löytäny topiccia, jossa ois ollu risteytystaulukko. Silloin tuli se hukkaamisen pelossa kopioitua itselle Word-muotoon. Se on kuitenkin sellainen, etten saa sitä tähän järkevän näköisesti, joten en voi sen enempää valitettavasti auttaa. Laittakaa joku se linkki tänne (tai vaikka omaksi infokseen), kun tämmönen mun kaltanen tonttu pyörii täällä :mrgreen:
Hakusanaksi risteytymista* niin löytyy mm. tämä. [;)]
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Liutti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 50
Liittynyt: 17:34, 30.04.2007
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sukaravuista

Viesti Kirjoittaja Liutti »

Hmm, etsiskelin sukaravuista tietoa samassa altaassa kuin kirsikkabarbit, eikä kovin moni suositellut niitä vilkkautensa ja ahneutensa takia. :/
Mitä muita, ei mitään ihan minikokoisia (kirsikkabarbin 5cm minimi) kaloja voisin laittaa 98 litraseen akvaarioon, missä lämpötila on 23 ja 24 paikkeilla? Haluaisin jotain vähän värikkäämpää, eli siis kaikkein huonoin vaihtoehto on todella pieni, läpinäkyvä kala joka vaatii 27 asteen lämmön.

Vai menisikö esim. kirsikkabarbihaaremi sukarapujen kanssa, silloinhan niitä mahdollisia syöjiä ei olisi niin paljon. Ravut ehkä pystyisivät lisääntymäänkin ilman poikasten syömistä.. ?
Kotoa löytyy 100l akvaario, kaksi koiraa, kasa lihansyöjäkasveja, jättiläistuhatjalkainen ja kasa maakotiloita.
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 730
Liittynyt: 11:26, 10.08.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Sukaravuista

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

Mä löysin täältäkin puolelta palloa kirsikkasukarapuja, ja hirveästi tekisi mieli ostaa molempiin altaisiin. Tuossa pienemmässä varmaan menevät ihan ok, mutta onko tiikerinuoliainen liian vaarallinen kaveri pikku rapusille? Tai lehtikala?
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
RHODESIAN
Member
Member
Viestit: 492
Liittynyt: 17:26, 13.11.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hamina

Re: Sukaravuista

Viesti Kirjoittaja RHODESIAN »

Tulee luultavasti syödyksi molempien kalalajien toimesta. Lehtarit meillä harrastivat melkein värittömien sukarapusten metsästystä suurella menestyksellä ja näihin lahtajaisiin osallistuivat myös punapäätetrat. Kirsikat olisivat kuin vellikello kaloille loistaessaan kasvien seasta.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4720
Liittynyt: 04:42, 17.04.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kullaa, altaita vielä Harjavallassa
Viesti:

Re: Sukaravuista

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Kalat = petoja, sukaravut = kalojen mielestä ruokaa

Kyllä sukarapujen yhdistäminen voi onnistua useimpien kalalajien kanssa, mahdollisiin tappioihin kannattaa toki olla varautunut. Kukaan ei voi ennustaa 100%varmaksi miten kenenkin altaassa mikäkin yhdistelmä toimii. Sukarapujen säilymisen kannalta ehdottomia ovat tiheät kasvipuskat ja sellaiset pienet piilopaikat joihin kalat eivät pääse, luonnollisesti tämäkään ei ole täysi tae kannan säilymisestä, mutta auttaa. Lisäksi jos haluaa ottaa varman päälle kalojen ja sukarapujen yhdistämisen, kannattaa valita hyvin pienisuisia lajeja tai sitten jotain levänsyöjiä allastovereiksi.

Nimim. sukarapujen kanssa samoissa altaissa elää/elellyt mm. lehtikaloja, kiekkoja, pikkulehtikaloja, punakääpiöahvenia, töyhtökääpiöahvenia, kupari,- kerri,- sinineon, musta,- rubini,- ja mustaneontetroja. Miljoonakaloja, platyjä, tiikeribarbeja, taistelukaloja, kääpiörihmakaloja, kynäkaloja, tapparoita, erilajisia monnisia, noitamonneja, ottoja, isopurje,- kultajuova,- harmovampyyri,- sekä salamanteriplekoja, partamonneja, leväbarbeja, banjomonneja, kardinaalikaloja, hehkurasboroita, korurihmakaloja...
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 730
Liittynyt: 11:26, 10.08.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Sukaravuista

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

Ok, kiitos!
Isommassa altaassa tosin piilopaikkojakin olisi enemmän, mutta jätän ehkä kokeilematta..
Tuohon pienempään sitten voisi mennäkin, siellä suurimmat ovat partamonni ja serpatetraparvi.
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”