Kiinnostuneen kysymyksiä...

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Warras
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: N/A

Kiinnostuneen kysymyksiä...

Viesti Kirjoittaja Warras »

Pahoittelen tyhmiä kysymyksiäni, mutta muutama juttu vaivaavat minua.
Esim:
Miten saatte laitettua merisiilin (diadema) akvaarioon? eikait siihen käsillä voi koskea, haavilla?
ja jos altaassa uiskenelee mureena tms iso elävä niin pitäsikö sinne uskaltaa laittaa käsikin viellä? 8O :mrgreen:
Itselläni on ollut makeanveden akvaario jo iät ja ajat, eikä sen syysteemit ole järkkyneet vaikka kissakin on siellä käynyt x)
Miten on merivesiakvaarion laita, saako sinne edes laittaa kättä?

Kalojen ja muiden elävien sekä laitteiden hinnat ovat myös vähän hukassa, muutamilla ulkolaisilla sivuilla olen käynyt, mutta onko suomesta mahdollisuus hankkia tai tilata eläviä yms?
Aiheeseen olen jo vähän tutustunut http://mikael.aqua-web.org" onclick="window.open(this.href);return false; sivuilla, mutta monta kysymystä heräsi kuitenkin :)
Suunnitelmissani olisi hankkia 500l allas, mutta aloittaa voisin pienemmälläkin (tässä vaiheessa ei ole oikein tilaa isommalle) 300l akvaariolla, voinko ostaa tuohon pienempään altaaseen jo tuon isomman altaan tekniikan valmiiksi?

Pyydän anteeksi jos vastaavanlainen topikki on jo olemassa, laittakaa ihmeessä linkkiä jos sellainen on :)

PS: Onko täällä sivulla jo olemassa merivesi harrastukseen liittyen suomi-englanti sanastoa?
esim kalojen nimiä, laitteita ja muita termejä?
sellaisesta voisi olla hyötyä monelle! :)
Joku avulias ja asiaan paremmin perehtynyt voisi varmasti auttaa tässäkin? :)
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Kiinnostuneen kysymyksiä...

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

ja jos altaassa uiskenelee mureena tms iso elävä niin pitäsikö sinne uskaltaa laittaa käsikin viellä? 8O :mrgreen:

Riippuu mureenasta. Esim. minun rapuja syövä E. Polyzona on aktiivinen vain yöllä ja päivällä voi rauhassa liimailla frägejä. Hieman kyllä jännitti, kun säädin kertaalleen akvaarion kiviä siten, että piti työntää käsi olkapäätä myöten kivikasan sisälle mureenan viereen. ... Varovainen kannattaa olla, etenkin isompien ja terävähampaisten kalojen kanssa.

Miten on merivesiakvaarion laita, saako sinne edes laittaa kättä?
jatkuva käsien uittaminen haittaa vaahdottajan toimintaa. Molemmat minun kissoista on käynnyt kerran tai kaksi akvaariossa.

Elävät
Onnistuu. Akvaariolinna, pieni akvaariokauppa, akvaariokeskus ja jotkut muut

Altaan koko
Akvaario on ainoa asia, mitä ei voi vaihtaa lennossa ja meriakvaarion muuttaminen ei ole yksinkertaista. Harrastus vaatii pitkäjännitteisyyttä ja aina tuollaisista muutoksista tulee harrastukseen reilusti takapakkia. Uusi allas alkaa näyttää hyvältä vasta parin vuoden jälkeen --> muuton jälkeen äkkiä vuosi uutta kypsymistä.
--> Aloita suoraan sen kokoisella akvaariolla minkä oikeasti haluat / rahkeet riittää. kymmenen kuution akvaario on ainakin riittävän iso. pari vuotta. :roll:
heikki
Member
Member

Viesti Kirjoittaja heikki »

Warras kirjoitti:Pahoittelen tyhmiä kysymyksiäni, mutta muutama juttu vaivaavat minua.
Esim:
Miten saatte laitettua merisiilin (diadema) akvaarioon? eikait siihen käsillä voi koskea, haavilla?
Käsittääkseni siiliä ei saa nostaa ilmaan vaan se on saatava astiaan akvaarion sisällä veden alla, vähän hankalaa mutta onnistuu kun hankit sopivan astian ja vaikka pihdellä "härnää" siiliä niin se voi siirtyä lasista astiaan. Niitä pitää totuttaa uuteen altaaseen pitkään.
Warras
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja Warras »

Käsittääkseni siiliä ei saa nostaa ilmaan vaan se on saatava astiaan akvaarion sisällä veden alla, vähän hankalaa mutta onnistuu kun hankit sopivan astian ja vaikka pihdellä "härnää" siiliä niin se voi siirtyä lasista astiaan. Niitä pitää totuttaa uuteen altaaseen pitkään.

O.o ok....
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”