Kultakalat

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kumina
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 21:53, 28.01.2002
Paikkakunta: Finland

Kultakalat

Viesti Kirjoittaja kumina »

Olen ostamassa uutta, 300-litraista akvaariota, ja ajattelin ottaa sinne 2 tai 3 kultakalaa. Mitä kaloja voi laittaa näiden lisäksi ottaen huomioon esim veden alhaisen lämpötilan ja muut vesiarvot?
Haluaisin kolmanteen akvaariooni 1 tai 2 parvea kaloja kultisten lisäksi, jonkun pariskunnan ja levänpuhdistajia. neuvokaahan minua ihmiset. Kaikki stoorit kultakaloista ovat tervetulleita
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Minä en ottaisi kultakalojen seuraksi muita kaloja. Aika harvat tykkäävät
samoista oloista kuin kultakalat ja jos veden puolesta vaikka vielä
menisivätkin,
niin tulee niitä muita ongelmia. Joko kiusaavat kultsuja tai tulevat syödyiksi tai...
Lisäksi kultsut ovat sen verran sottaista porukkaa, että jos otat tuohon
akvaarioosi ne 3 kpl, niin muille kaloille ei juuri jäänyt tilaa.

Jos tyydyt kahteen, niin sitten ehkä pari - kolme aasianmutakalaa menisi.
Olinpas tylsä...ja ikävä ihminen.

T: Mari
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1129
Liittynyt: 11:39, 02.11.2001
Paikkakunta: Espoo HAS, Monniklubi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

Kannatan Maria. Eli aasianmutakala sopisi, mutta parhaiten kultakalan kaveriksi käy toinen kultakala. Mieluiten vielä aika lailla samanmallinen, sillä normaalit kultakalat ovat liian vikkeliä uimareita epämuotoisimpien versioiden seuraksi. (Maatiais)partamonni kestää samaa vettä kuin kultsu, mutta saattaa omaksi ilokseen alkaa imutella kultisten kylkiä - mistä taas kultakalat eivät tykkää, saattavatpa jopa kuolla moisen käsittelyn jatkuessa liian pitkään.

Ne toisella foorumilla mainostetut kääpiöhammaskarpit käyvät vesivaatimustensa, mutta eivät kokonsa puolesta. Eihän kultis mikään peto ole, mutta kaikkiruokainen kylläkin ja mikäli kala A mahtuu kalan B suuhun, akvaario-oloissa se ennenpitkää yleensä päätyy sinne.
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Pakko tähän on tinttasta oma mielipiteeni kultakaloista.
Minusta ne sopivat paremmin lammikoihin, senkin vuoksi että kultakala-akvaario alkaa kyllä ennemmin tai myöhemmin haista.

Kultakala harvoin saavuttaa sen järjettömän kokonsa akvaariossa, minkä se saavuttaa lammikossa. Eli kultakalat sopivat akvaarioihin sen osan vuodesta mitä niitä ei voi pitää ulkona, mutta ei pysyvästi.

Jossain vaiheessa halusin kultakaloja, mutta sain sellaisen litanian kultakalan huonoista puolista että jätin väliin ja siirryin vähemmän sotkeviin, kasvirakkaampiin ja vähemmän tilaa vievempiin kaloihin.

Minulla on niin suuret suunnitelmat kalaston suhteen etten olisi valmis uhraamaan useaa sataa litraa parille kultakalalle. Mutta sinulla selvästi on halua joten äläs kuuntele minua

Pöh. Minä olen hirviö!

-Kyllä. YO-kirjoituksessa vastasin kyllä aiheeseen, enkä sen vierestä. Tämä alkoi vasta pari kuukautta lakkiaisten jälkeen-

Muokattu - Rääkky on 30/01/2002 11:56:09
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Mää kyllä voisin ottaa kultakala-akvaarion sillä ehdolla, että joku (toinen kuin minä) siivoaisi sen päivittäin. Paskamoottorit syövät ja pahasti

"Henkilökohtaisesti olen aina valmis oppimaan, vaikka en välittäisikään tulla opetetuksi."
Piitulainen
Member
Member
Viestit: 406
Liittynyt: 14:29, 24.07.2002

Viesti Kirjoittaja Piitulainen »

Rääkky:

Kultakala-akvaario alkaa enemmin tai myöhemmin haista?
No johan nyt...

Ei minulla vaan ole kultakala-akvaario haissut ikinä.

Eiköhän mikä tahansa akvaario hoitamattomana haise. 8O

------------------

Meillä muuten oli Aasianmutakaloja kultakalojen kavereina, mutta alkoivat jahdata kultakalojen kylkiä joten luovuimme niistä.

Usein kuule suositeltavan juuri näitä, mutta meillä ei toiminut.
a_n_u
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 14:39, 18.02.2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja a_n_u »

jos kuitenkin päädyt noihin kultiksiin niin meillä ois yksi kultis vailla kotia jyväskylässä [;)]
eprusak
Junior Member
Junior Member
Viestit: 105
Liittynyt: 09:53, 01.11.2002
Paikkakunta: Mikkeli

kultikset

Viesti Kirjoittaja eprusak »

Ei muita kultisten kanssa! Muuten , minun altaani ei koskaan haissut. En todellakaan tiedä miten sitä hoidit!?

Kun istuttaa kaikki kasvit mitä altaaseen laittaa, joko kantoihin tai siirreltäviin ruukkuihin on pohjan siivoaminen todella helppoa!
kananiho
Piitulainen
Member
Member
Viestit: 406
Liittynyt: 14:29, 24.07.2002

Viesti Kirjoittaja Piitulainen »

eprusak: No eipä tosiaan haise meilläkään kumpikaan altaista :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”