Nyppivätkö leväbarbit liehuvia eviä?

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Nyppivätkö leväbarbit liehuvia eviä?

Viesti Kirjoittaja tikkuhirviö »

Nyppivätkö leväbarbit liehuvia eviä? Sellaisia kuten taistelukalan tai pikkulehtikalan, esimerkiksi. (Jos tällä palstalla saa kysyä, niin nyppivätkö pikkulehtikalat eviä?)
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Ei nypi, niillähän on sellainen "imusuu" ettei ne muutenkaan kai mitään saa näykittyä... leviä vaan :mrgreen:

Lisäys: jossain netissä väitettiin että ne kyllä saattaisi eviä nyppiäkin. Joten en sitten sanokaan enää varmaksi väitettäni.
Tuossa linkki missä niin väitetään niiden nyppivän: http://www.uta.fi/~sk63895/akvaario/levabarbi.html
Toisaalta taas useimmat kommentit leväbarbeista on, että ne on muita kohtaan ystävällisiä.
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

Leväbarbeilla ei todellakaan ole imusuuta, vaan pieni, sievä nyppimissuu. Valtaosa leviksistä jättää aika kiltisti muut kalat rauhaan, mutta osa niistä intoutuu repimään mm. lehtikaloja. Minun leviksilläni ei näitä ongelmia ole ollut, ovat eläneet mm. taistelukalakoiraan ja parin helmirihman kanssa ongelmitta. Minun ihokarvani sensijaan saavat toisinaan kyytiä allasta siivotessa, nyps nyps.
Sariko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sariko »

Meillä ainakin levikset ovat jättäneet esim. purjesampimonnin rihmat pyrstössä rauhaan. Jos tähän samaan voin kysyä; mistä johtuu, että joka kerta kun karsin kasveja tai laitan käden yleensäkin akvaarioon, toinen meidän leviksistä tulee nyppimään minun käsivartta? Kiehnää kokoajan käden ympärillä ja "kutittaa" Onko muilla samanlaisia kokemuksia?
marppa
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marppa »

Meillä toimii myös lehtikalojen kanssa ilman ongelmia.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Liisa S kirjoitti:Leväbarbeilla ei todellakaan ole imusuuta, vaan pieni, sievä nyppimissuu.
Kirjoitinkin muuten sen heittomerkeillä "imusuu" koska en muuta nimitystä keksinyt sille pienelle alaspäin suuntautuvalle suulle [;)] . Leväbarbeja minulla on ollut iät ja ajat ja tiedän ettei niillä ole varsinaista imusuuta kuten esim. levänuoliaisilla. Itse en ole huomannut leväbarbien kiusaavan muita kaloja, mutta niitä minulla ei ole ollutkaan esim. taistelukalojen kanssa.

Ja rauha hänen muistolleen.. vanhin leväbarbini kuoli jokin aika sitten n. 11 vuoden ikäisenä.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Ei ole minullakaan repineet eviä. Ovat sopuisasti olleet yhdessä taistelukalojen ja lehtikalojen kanssa. Ovat sieltä barbien kilteimmästä päästä.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

. Jos tähän samaan voin kysyä; mistä johtuu, että joka kerta kun karsin kasveja tai laitan käden yleensäkin akvaarioon, toinen meidän leviksistä tulee nyppimään minun käsivartta?
Käsikarvat voisi näyttää niiden tampioiden silmissä leviltä? Voisi hyvinkin olla syy moiseen. Rihmaleväsyndrooma käsivarsissa esim :mrgreen:

Ja itse vastaukseen: minulla elelevät levikset pitkäeväisen taiston kanssa ja taisto on saanut evänsä pitää.
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member

Vai niin. Näyttäisi olevan taas niin, että useimmilla ei ole levikset nyppinyt eviä, mutta sitten jotkut yksilöt ovat taas yksilöitä.. Onkohan sillä esimerkiksi mitään merkitystä minkä kokoinen allas on tai minkä ikäisenä nämä kalat on laitettu liuhuvien evien läheisyyteen? Uskaltaisikohan sitä kokeilla taistojen kanssa.. No jaa, parasta kai on varata taistoukolle tilaa toisesta akvasta, jos alkaa ongelmia ilmenemään.
Paula Luotola
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Paula Luotola »

Meillä ainakin kaikki viisi levistä, jotka vielä on jäljellä, saattavat kokeilla lehtiksen "rihmoja", jos sattuvat sopivasti hollille. Lehtikset eivät tunnu välittävän siitä mitään, ja mitään jälkiä en ikinä ole havainnut, joten en ole ottanut aiheesta stressiä... Ja nyppiminen ei siis todellakaan ole mitään systemaattista, näyttäisi olevan enemmän tällaista "maistanpas tuota, kun kerran tyrkkää sen eteen..." :mrgreen:
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Mulla on ollut leväbarbeja taiston ja kääpiörihmojen kanssa samassa altaassa eikä ongelmia ole ollut. Nyt kun uiskentelevat isommassa altaassa, elävät sovussa lehtikalojen kanssa. Enempi antaa lehtikala leväbarbille kyytiä kun toisin päin [;)]
tikkuhirviö
Advanced Member
Advanced Member

Leppävaariossa ainakin sanottiin, ettei heillä ole ollut ongelmia lehtikalojen ja leviksien yhteiselossa. Jos päädyn siihen, että akvassa on tarpeeksi tilaa, niin taidan kyllä kokeilla.
Kris
Senior Member
Senior Member

Re: Nyppivätkö leväbarbit liehuvia eviä?

Viesti Kirjoittaja Kris »

tikkuhirviö kirjoitti:Nyppivätkö leväbarbit liehuvia eviä?
Meillä neljän leviksen parvesta yksi näyttäisi olevan tykästynyt nyppimiseen. Sen tapana oli lähestyä urostaistelukalaa takaapäin ja napata pyrstöstä tai vatsaevästä. Tämä taisto oli tosi iso ja aggressiivinen (kaikki muut väisti), mutta tästä huolimatta se reagoi leviksen nyppimiseen aina vain karkaamalla paniikinomaisesti eteenpäin taakseen katsomatta. Ei koskaan hyökännyt takaisin, vaikka muuten kyllä aina silloin tällöin hätisti leviksiä ja ne kyllä väistivät vikkelään. Sittemmin taisto pääsi toiseen altaaseen, jossa ei leviksiä ja sen jo muhkeat evät kasvoivat vieläkin isommiksi. Se tosin voi olla seurausta vain muutenkin paremmista oloista.
skare
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry

Viesti Kirjoittaja skare »

sani kirjoitti:Lisäys: jossain netissä väitettiin että ne kyllä saattaisi eviä nyppiäkin. Joten en sitten sanokaan enää varmaksi väitettäni.
Tuossa linkki missä niin väitetään niiden nyppivän: http://www.uta.fi/~sk63895/akvaario/levabarbi.html
Juu, väitän tosiaan sivuillani niin, sillä olen omin silmin nähnyt leviksen nyppivän jatkuvasti lehtikalojen pitkiä rihmoja sekä taistelukalakoiraiden liehuvia eviä. Hoksattuaan nyppimisen ihanuuden levis ei sitten enää lopettanut sitä ollenkaan, vaan se oli pakko siirtää muualle.

Toisaalta, akvaarioissani juuri nyt asustelevat leväbarbit ovat olleet toistaiseksi oikein kilttejä, eivätkä ole kiusanneet ketään. Eli lienee kiinni yksilöistä alkavatko nyppimään vai eivät.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”